Uppsats period 3 2023/2024: Minoriteter och likabehandling
- Inlämningsdatum Inget inlämningsdatum
- Poäng 2
- Lämnar in en filuppladdning
- Filtyper pdf
Skriftlig reflektion
Detta seminarium ska bidra till att följande mål för civilingenjörsexamen uppfylls:
- visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
En professionell civilingenjör i datateknik ska kunna utveckla datatekniska produkter med hänsyn till användare och kunder som inte faller inom en stereotyp bild av användare. Dessutom förväntas civilingenjörer ha färdigheter att delta i och leda projekt sammansatta av olika personer. Insikt i och förståelse för likabehandling är därför en viktig färdighet för att inte orsaka diskriminering eller andra typer av stötande ledarskap som inte är acceptabelt på en arbetsplats.
Innan du börjar på den skriftliga reflektionen ska du göra förberedelserna nedan. Förberedelserna tar lite mer tid än vanligt. Det är 20 minuter filmer att titta på, ett 5-minutersquiz och cirka 40 minuters läsning. Du kommer förhoppningsvis att finna att det är väl värt att lägga ner denna förberedelsetid.
Förberedelser
- Eftersom prosamkursen går över flera terminer behöver du fortsättningsregistrera dig på den (DD1390 eller DD1391) i Ladok Links to an external site., om du inte nyligen gjort det.
- Titta på diskrimineringsombudsmannens kortfilm Vi förklarar begreppet diskriminering Links to an external site. (2 minuter) och läs förklaringen av diskrimineringslagen som finns under videon på samma webbsida.
- Titta på diskrimineringsombudsmannens fyra kortfilmer om trakasserier och sexuella trakasserier Links to an external site. (totalt cirka 10 minuter).
- Titta på diskrimineringsombudsmannens tre kortfilmer om bristande tillgänglighet Links to an external site. (totalt cirka 5 minuter).
- Läs inledningen och bakgrunden (sida 4-13) i Sveroks rapport Extremister i gamingvärlden Links to an external site..
- Läs KTH:s uppförandekod för studenter och hur disciplinärenden hanteras på KTH (kan ge upp till 6 månaders avstängning).
- Även datasektionen har policydokument om inkludering och likabehandling. Läs sektionens jämlikhetspolicy Links to an external site. och uppförandepolicy Links to an external site.. På sektionen finns också en jämlikhetsnämnd, se fördjupningstipsen nedan.
- SCB tar vartannat år fram en rapport med statistik över skillnader mellan kvinnor och män i Sverige. Läs sida 73 (sida 75 i PDFen) med statistik för dom 30 största yrkena i rapporten På tal om kvinnor och män 2022 Links to an external site.. Slå sedan upp statistiken för något annat område i samma rapport.
- Läs artikeln These labs are remarkably diverse - here’s why they’re winning at science Links to an external site. från Nature 2018 om värdet av mångfald i grupper. För att få tillgång till artikeln behöver du troligen logga in på förlagets webbsida. Klicka på Login, ange "Royal Institute of Technology, Sweden" som your institution så kommer du till den vanliga KTH-inloggningen.
- Gör quizzet Gender & Diversity Links to an external site. från TU Darmstadt. I quizzet kommer du att tilldelas en person och ska sedan ta ställning till hur denna person skulle svarat på de frågor som ställs i quizzet. Du ska alltså utgå ifrån personen i fråga, inte ifrån dig själv när du svarar.
- Läs förordet (sida 1-15) till boken Algorithms of oppression: how search engines reinforce racism av Safiya Umoja Noble (från 2018). Hela boken kan du få tag i elektroniskt genom att logga in via KTHB Links to an external site. och söka upp den.
Reflektionsuppgifter för årskurs 1 (prosam23)
Välj ut minst fyra av nedanstående punkter och skriv, baserat på förberedelserna ovan, en uppsats på 500-1200 ord (ungefär en sida) där du reflekterar över dessa. Du behöver inte reflektera om dig själv om du inte vill.
Sista stycket i din text ska du ägna åt att reflektera över kurserna som du läste i period 2.
När du reflekterar i ditt reflektionsdokument och på seminariet ska du tänka på, som man ska göra i alla sammanhang, att minoriteter ofta inte syns men finns, så om du uttrycker dig nedlåtande om en grupp kan personer i rummet/bland läsarna bli direkt träffade.
- Välj en grupp i samhället; du kan exempelvis välja utifrån kön, religion, ålder, sexuell läggning, utbildningsnivå, funktionsvariation, etnicitet eller liknande. Beskriv svårigheter och möjligheter personer i den gruppen kan ha att klara av studier i datateknik eller arbete i datatekniska yrken. Berätta inte vilken grupp du skriver om. På seminariet kommer ni att delas in i smågrupper, där ni berättar om varandras texter och diskuterar vilka grupper texterna handlar om.
- Vad kan jag/vi göra för att få en mer inkluderande miljö på KTH/på arbetsplatsen?
Vilka fördelar/nackdelar kan en mer inkluderande miljö innebära?
Ge om du vill exempel på problem som du upplevt på KTH och datateknikprogrammet, gällande tillgänglighet, bemötande eller liknande. - Vad händer om vi inte tar reda på vilka regler som gäller och inte reflekterar över dessa frågor i yrkeslivet? Vad kan konsekvenserna bli för dig själv och andra?
- Vilket ansvar har vi som ingenjörer för att våra produkter inte aktivt ska uppmana till diskriminering? Var slutar ingenjörens ansvar?
- Vilka möjligheter och utmaningar finns med homogena respektive heterogena arbetslag, inom datateknikers framtida branscher eller i stort? (Homogent arbetslag: alla eller nästan alla har exempelvis samma geografiska hemvist, religion, hudfärg, kön, sexuell läggning, etc. Heterogent arbetslag: det finns en blandning av människor med olika kön, religion, sexuell läggning, geografisk hemvist, ålder etc.)
- Seminariets ämne är känsligt för många. Ställ upp några spelregler för kommentarerna på den skriftliga reflektionen och seminariet som du tycker att både du och övriga bör följa, till exempel “Gå inte in i debatt”.
Reflektionsuppgifter för årskurs 2 och 3
Välj ut minst tre av nedanstående punkter och skriv, baserat på förberedelserna ovan och relevanta kunskaper från Orka-kursen, en uppsats på 600-1200 ord där du reflekterar över dessa. Du behöver inte reflektera om dig själv om du inte vill. Tänk på att reflektionen i vissa delar ska nå upp till nivå 3-4 (beskrivning av reflektionsnivåer) för att full poäng ska kunna ges.
Sista stycket i din text ska du ägna åt att reflektera över kurserna som du läste i period 2.
När du reflekterar i ditt reflektionsdokument och på seminariet ska du tänka på, som man ska göra i alla sammanhang, att minoriteter ofta inte syns men finns, så om du uttrycker dig nedlåtande om en grupp kan personer i rummet/bland läsarna bli direkt träffade.
- Välj en grupp i samhället och reflektera över vilka fördelar och nackdelar det kan vara att tillhöra denna grupp vid studier/arbete inom datateknik. Gör detta utan att direkt avslöja vilken grupp du valt - det ska läsarna få gissa.
- Reflektera över inkluderande miljöer.
- Reflektera över vad som kan hända om vi inte tar reda på vilka regler som gäller och inte reflekterar över dessa frågor i yrkeslivet.
- Reflektera över ingenjörens ansvar för att produkter inte aktivt ska uppmana till diskriminering.
- Reflektera över möjligheter och utmaningar med homogena respektive heterogena arbetslag.
- Seminariets ämne är känsligt för många. Ställ upp några spelregler för kommentarerna på den skriftliga reflektionen och seminariet som du tycker att både du och övriga bör följa.
Format och inlämning i Canvas
På första raden ska du skriva ditt gruppnummer och din kursomgång (prosam23, prosam22, prosam21 etc). Du väljer själv om du dessutom skriver ditt namn eller om du är anonym för dom kamrater som läser din text.
Dokumentet ska vara sparat i PDF. Skriv dokumentet i godtycklig ordbehandlare och spara det som PDF. Om du gör dokumentet i Gedit kan du skriva ut det på PDF genom att välja "print to file" i Print-menyn. I MS Word kan man ofta skriva ut på en "PDF-skrivare" alternativt spara som PDF. I OpenOffice och LibreOffice kan man exportera till PDF (sätt om möjligt pappersformatet till A4). I LaTeX kan man använda kommandot pdflatex.
Kamratåterkoppling i Canvas
Inlämningen ska göras senast klockan 19:00 den 23 januari. Vid den tidpunkten får du tillgång till sex andras inlämningar att kommentera i Canvas. Du ska läsa och kommentera sex stycken inlämningar senast den 26 januari klockan 19:00.
Som en del av din återkoppling ska du gissa vilken grupp i samhället texten handlar om (om det finns en sån text) och förklara varför du tror det.
Peergrade har blivit uppköpt och systemet är inte längre tillgängligt. I väntan på att KTH sluter avtal om ett nytt kamratåterkopplingssystem använder vi denna gång Canvas rudimentära stöd för kamratåterkoppling. Du lämnar alltså in din inlämning i Canvas och skriver kommentarerna i Canvas. Instruktioner för kamratåterkoppling i Canvas. Links to an external site.
Denna gång behöver du inte kommentera en kommentar, eftersom det inte verkar gå att göra i Canvas.
Poäng i Canvas för denna uppgift
Poängen rapporteras av din mentor. En poäng som är minst -2 anger att den skriftliga reflektionen är godkänd. Kriterier för uppsatspoängen:
- 2 (VG): Texten är inlämnad i tid på rätt plats och uppfyller alla krav på reflektionen, till exempel att alla reflektionsfrågor behandlas tillräckligt djupt, att den typografiska strukturen stämmer med den innehållsliga strukturen, att texten har rätt längd, att texten är möjlig att kommentera för övriga gruppmedlemmar etc. Dessutom ska du ha kommenterat andras reflektioner och kommentarer enligt anvisningarna för uppgiften.
- 1 (G): Texten och kommentarerna är inlämnade i tid, eller högst en timme för sent, och uppfyller nästan alla krav.
- 0: Texten och kommentarerna är inlämnade senast en vecka efter seminariet och uppfyller nästan alla krav.
- -2: Texten är inlämnad senare än en vecka efter seminariet och uppfyller nästan alla krav. Kommentarer behöver inte ha lämnats.
- -100 (U): inlämningen är underkänd och måste göras om.
Seminariet
Instruktioner om reflektionsseminariet finns på en egen sida.
Alumnföreläsning 7 februari kl 15:15-16:00 i sal Q1
Alumnen Alexander Wallestam (som började D år 2002) delar erfarenheter inom entreprenörskap och nätverkande. Alumnföreläsningen är inte obligatorisk, men den som deltar vid hela föreläsningen får en betygspoäng i prosamkursen.
Fördjupningstips för den som vill
- Diskrimineringslagen Links to an external site.
- KTH:s personalpolicy, läs speciellt under rubriken Lika villkor.
- KTH:s webbsida om stöd för studenter med funktionsnedsättningar.
- Om du vill lyfta frågor, händelser eller bara höra mer om jämlikhetsnämnden på datasektionen får du väldigt gärna kontakta jämlikhetsnämndens ordförande på jno@datasektionen.se eller genom sektionens anonyma kontaktformulär. Links to an external site.
- Plan för jämställdhetsintegrering på KTH 2017. Download Plan för jämställdhetsintegrering på KTH 2017.
- Gender Equality Index 2023 Links to an external site.
- (Resten av) SCB:s rapport På tal om kvinnor och män 2022 Links to an external site.
- (Resten av) boken Algorithms of oppression: how search engines reinforce racism av Safiya Umoja Noble, 2018.
- Dom sex forskningsartiklarna om mångfald i referenslistan sist i Natureartikeln These labs are remarkably diverse Links to an external site..
- Learning About Intersectionality: Videos That Spark Discussion Links to an external site. från den amerikanska organisationen NCWIT (National Center for Women & Information Technology).