• kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
  • kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
Logga in
HH1802 VT23 (61102)
TEN Del B lab.uppgift 4 (frivillig)
Hoppa över till innehåll
Översikt
  • Logga in
  • Översikt
  • Kalender
  • Inkorg
  • Historik
  • Hjälp
Stäng
  • Min översikt
  • HH1802 VT23 (61102)
  • Uppgifter
  • TEN Del B lab.uppgift 4 (frivillig)
  • Startsida
  • Kursöversikt
  • Moduler
  • Uppgifter
  • Media Gallery
  • Course Evaluation

TEN Del B lab.uppgift 4 (frivillig)

  • Inlämningsdatum 5 maj 2023 av 23.59
  • Poäng 0
  • Lämnar in en filuppladdning
  • Tillgänglig 21 apr 2023 kl 23.59–10 maj 2023 kl 23.59
Den här uppgiften låstes 10 maj 2023 kl 23.59.

För arbete och redovisning av återstående frivilliga lab.uppgifter har Du möjlighet att lämna in i samarbete med den eller dem Du väljer att arbeta med i grupp. Dvs Du får ändra med vem eller vilka du arbetar med. Skriv namn tydligt på inlämning.

Frivilliga lab uppgift 4 har tre delar A-B-C

A och B om organisationsteori i praktiken

och

C om finansiering

 

Deluppgift A (besvaras på max ca 1 A4, dvs ca 3000 tecken / 500 ord. Det är inte en fix övre gräns men för tydlighet att inte behöva skriva mer)

Reflektera, diskutera argumentera och besvara förenklat och kortfattat följande delfrågor med gruppens egna sakliga synpunkter. Referens till möjliga sakliga källor nedan kan vara bra, men är inte nödvändigt om egna argument och synunkter är sakliga och tydligt argumenterade.

  • Är det tillräckligt tydligt som student vad som gäller för ett uppleva en trygg arbetsmiljö på ett svenskt universitet, en svensk högskola ?
  • Är det tydligt hur en student med behov av information kan få den, eller veta till vem en fråga kan ställas vid osäkerhet ? 
  • Hur påverkar befintliga regler samarbete på skolan och möjligheten att tryggt kunna göra en bra insats som del av en grupp och att kunna prestera väl i studier och arbete ?
  • Vem är ansvarig för att det, dvs arbets- och studiemiljön i vardagen 'fungerar väl' på en högskola varje dag, varje vecka, varje månad hela terminen och hela läsåret, dvs hela tiden och för alla ? Är det styrelsen, eller  rektor eller universitetsledning eller skolcheferna på var och en av KTHs fem skolor (ABE, CBH, EECS, ITM SCI) eller avdelningscheferna med administrativt och personalansvar runtom på skolan eller är det administrativ och undervisande och forskande personals ansvar eller är det studenters ansvar ?

 

 

Möjliga källor och det finns även lämpliga referenser i ’Modern Industriell Ekonomi, kapitel 15, 16, 17 

'Frågor' som står bland källor är stödfrågor för tankar, resonemang, de är inte avsedda besvaras som del av uppgiften

Studenters rättigheter och skyldigheter  regleras i Högskoleförordningen, se särskilt 10 Kap §1

 https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/hogskoleforordning-1993100_sfs-1993-100 Links to an external site.

och specifikt KTH
https://intra.kth.se/polopoly_fs/1.831688.1562741194!/Etisk_policy.pdf

https://www.kth.se/student/studier/rattigheter-och-skyldigheter/rattigheter-och-skyldigheter-1.1148520

Högskolans och därigenom personalens ansvar regleras i

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-20011286-om-likabehandling-av-studenter-i_sfs-2001-1286 Links to an external site.

Vad som gäller personal berörs även flera lagar och avtal, här övergripande av Unionen

https://www.unionen.se/rad-och-stod/varning-och-erinran Links to an external site.

GRUNDLAG om åsiktsfrihet yttrandefrihet, står om i 2 Kap §1 i RF https://lagen.nu/1974:152 Links to an external site. 

Med stöd av åsikts-yttrandefrihet, får man säga vad som helst ?  

https://www.do.se/lag-och-ratt/diskrimineringslagen Links to an external site.

1 Kap §4 definierar ’diskriminera’, dvs att behandla någon sämre, sju diskrimineringsgrunder

1 Kap §4 punkt 4 definierar ’trakassera’, dvs att kränka någons värdighet, sju diskrimineringsgrunder

1 Kap §3 punkt 5 definierar ’sexuellt trakassera’, dvs ett uppträdande av sexuell natur som kränker någons värdighet

Vilka är de 7 diskrimineringsgrunderna

kön,

könsöverskridande identitet eller uttryck,

etnisk tillhörighet,

religion eller annan trosuppfattning,

funktionsnedsättning,

sexuell läggning

ålder

Vad reglerar arbetsgivarens, högskolans ansvar för arbetsmiljön

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-20011286-om-likabehandling-av-studenter-i_sfs-2001-1286 Links to an external site.

och

https://www.do.se/lag-och-ratt/diskrimineringslagen Links to an external site.

2 Kap §3, §16 med en skyldighet utreda, analysera, vidta åtgärder motverka och åtgärda

3 Kap §1-§7 och §15-§18 om Högskolan om riktlinjer och rutiner för studiemiljön

 OBS ! den som upplever något kränkande trakasserande kan behöva säga ifrån eller be någon annan säga ifrån.

Det kan vara uppenbart, men det är inte alltid det och en 'incident' kan befinna sig i en juridiskt oklar zon. Det finns ingen automatik att man ’får sin rätt’, om inte en 'gräns' för vad som tolereras har tydliggjorts, enklast genom att via någon eller själv säga ifrån när något upplevs olämpligt, kränkande eller trakasserande.

Om ni upplever eller ser något olämpligt - säg ifrån själv, säg ifrån som stöd åt någon eller be någon i personal eller annan student att göra det för Dig

 Det finns även en Arbetsmiljölag - motverka olycksfall och ohälsa, fysisk och psykosocial arbetsmiljö  https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/lagar-och-regler-om-arbetsmiljo/arbetsmiljolagen/ Links to an external site.

 ********************

 

Deluppgift B  (besvaras med ca 10-15 meningar i punktform på ett blad, dvs som punkter för ett ’manus’ med vad som är viktigast att ta upp - se uppgiften - inte i sammanhängande text)

’Du’ har nyligen tillfrågats om att ta över ansvaret för en grupp på 15 utvecklar som är del av en avdelning som utvecklar kundlösningar för finansiella industri- och handelsföretag. Du har arbetat på en annan avdelning och du var först lite tveksam, för Du har hört att avdelningen har haft problem, även om man har attraktiva lösningar med bra kundvärde, så har det uppkommit en del oenigheter i gruppen, dvs bland de femton medarbetarna. Egentligen har oenigheterna som det verkar inte något med företagets utveckling av tjänster att göra. Det verkar mer bero på att några som är äldre och varit anställda längre har åsikter att de ’vet bättre’ hur saker ska göras. Och ett antal medarbetare har rekryterats från andra länder med bra ingenjörsutbildningar, båda från Sveriges grannländer, andra länder i Europa och från länder i andra delar av världen och alla i gruppen är inte bekväma att prata engelska ’hela dagarna’. Tyvärr verkar det som det ibland uppkommer ’skitsnack’ om olika arbetskulturer och arbetsvanor i gruppen istället för fokus på företagets uppdrag och sakfrågor. Det är i alla fall Ditt intryck, men du vet inte säkert.

Efter att ha funderat några dagar på erbjudandet så bestämmer Du dig för att ändå tacka ja till uppdraget, ansvaret och utmaningen, att försöka leda gruppen och ingjuta ny inspiration, fokusera på arbetet och försöka städa bort ’skitnsnack’ mellan kollegor eller onödigt otrevligt prat bakom ryggen på kollegor.

Din chef som givit Dig erbjudandet värdesätter att du tar på dig uppgiften, som kanske inte är enkel. Hon föreslår också att hon ska samla alla femton till ett möte där du presenteras som ny gruppchef inom avdelningen. Hon ber Dig att skriva ett manus, som hon vill se på förhand, där Du under 3-5 minuter säger några korta ord till gruppen om ’hur’ ni ska arbeta framöver.

Chefen  tror att det är avgörande viktigt vilket första intryck Du gör inför gruppen - och Du håller med henne, så Du sätter Dig och skriver ner ett kort manus på papper (inte power point !) med 10-15 meningar som stöd, som är det viktigaste Du vill framföra till gruppen.

’Vad’ står det på pappret med Dina 10-15 meningar som är det viktigaste Du vill framföra till gruppen ?

 

Möjliga källor och det finns även lämpliga referenser i ’Modern Industriell Ekonomi, kapitel 15, 16, 17 

Google - ’The 10 behaviors of Google's best managers’
https://rework.withgoogle.com/blog/the-evolution-of-project-oxygen/ Links to an external site.

https://www.youtube.com/watch?v=BlSsq4LVuo0 Links to an external site.

https://www.inc.com/marcel-schwantes/google-spent-one-year-researching-great-managers-most-successful-ones-shared-these-5-traits.html Links to an external site.

https://www.hrmanagementapp.com/how-google-sold-its-engineers-on-management/ Links to an external site.

https://www.youtube.com/watch?v=F0gPqd7-xHM Links to an external site.

https://medium.com/workmatters/googles-project-oxygen-part-1-from-no-managers-to-great-managers-and-key-behaviors-c29061a6f08c Links to an external site.

Google on ’effective’ teams

https://rework.withgoogle.com/print/guides/5721312655835136/ Links to an external site.

https://www.leaderscouncil.co.uk/news/project-aristotle-what-google-uncovered-about-building-successful-teams Links to an external site.

https://www.youtube.com/watch?v=DXgMV0Gmf08 Links to an external site.

https://www.youtube.com/watch?v=v0oIwlok7CM Links to an external site.

 

Harvard

https://dib.harvard.edu Links to an external site.

MIT
http://diversity.mit.edu Links to an external site.

Cambridge
https://www.equality.admin.cam.ac.uk Links to an external site.

vad gör organisationer attraktiva som arbetsgivare
https://universumglobal.com/blog/dni-inxdex-news2019/ Links to an external site.https://universumglobal.com/employerbrandingnow2021/ https://universumglobal.com/rankings/sweden/2022/ Links to an external site.

IKEA
https://about.ikea.com/en/sustainability/fair-and-equal Links to an external site.

https://en-global-jobs.about.ikea.com/article2 Links to an external site.

Atlas Copco
https://www.atlascopco.com/en-us/about-atlas-copco/diversity-and-inclusion-mission-and-vision Links to an external site.

AFRY, ett av Europas största teknikkonsultföretag
https://afry.com/sv/bli-en-del-av-afry/inkludering-och-mangfald Links to an external site.

McKinsey
https://www.mckinsey.com/business-functions/organization/our-insights/why-diversity-matters https://www.mckinsey.com/featured-insights/diversity-and-inclusion Links to an external site.

 

Deluppgift C

öppna länken https://www.nasdaqomxnordic.com/shares Links to an external site.

ställ i övre delen in ’Main market’ och ’Nordic’ och ’Large Cap’ och välj/klicka e j något i ’other’

branscher - sector - går att välja med de små runda bild-ikonerna.  Välj fritt ett företag  fritt ett företag ur någon av de sju första ’sectors’. Välj inte ett företag ur någon av de fyra sista ’sectors’ bildikoner (pga deras finansiella data inte passar lika väl för uppgiften, även om där också finns flera intressanta företag

Leta upp det valda företagets senaste årsredovisning. Det är troligen enklare att göra direkt på företagets egen webb, men i informationen på nasdaqomx finns normalt länkar till företagens egen webb för vidare information.

Öppna det valda företagets BR och RR för ’koncern’. I n t e för ’moderbolag, pga siffrorna för moderbolag ofta inte återger affärsverksamheten, utan ofta är ett ’ägande moderbolag’ i toppen av koncernen. Affärsverksamheten framgår i sin helhet genom siffrorna för ’koncern’

När ni har letat fram senaste tillgängliga räkenskapsårets BR och RR

visa både urvalda siffror o c h gruppens egen beräkning av det valda företagets 

• gruppens egen beräknade genomsnittliga lageromsättningshastighet i företaget

• gruppens egen beräknade  genomsnittliga lagringstid i antal dagar  i företaget

• gruppens egen beräknade genomsnittliga kundkredittid i antal dagar  i företaget

• gruppens egen beräknade genomsnittliga leverantörskredittid i antal dagar  i företaget

• gruppens egen beräknade genomsnittliga låneränta i %  i företaget

 

Lycka till med A, B och C !

 

 

 

1683323999 05/05/2023 11:59pm
Inkludera en beskrivning
Ytterligare kommentarer:
Maxresultat för gradering till > poäng
Inkludera en bedömningstitel

Matris

Hitta matris
Inkludera en titel
Hitta en matris
Titel
Du har redan bedömt studenter med den här matrisen. Större ändringar kan påverka resultaten för deras uppgifter.
 
 
 
 
 
 
 
     
Det går inte att ändra en matris efter att du börjat använda den.  
Titel
Kriterier Bedömningar Poäng
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Poängsumma: 5 av 5