Anvisning inlämning av obl och friv lab.uppgifter
- Inlämningsdatum Inget inlämningsdatum
- Poäng 0
EXAMINATION PRO 3 hp (P/F) genom skriftliga inlämningar av tre, 3, laborationsuppgifter
Om arbetsgrupper
Lab.uppgifter bearbetas gemensamt i arbetsgrupp med studentkollegor, som på lämpligt sätt redovisar lärande och förmåga att att definiera begrepp, besvara frågor och lösa relevanta uppgifter med kunskap motsvarande lärandemål. Samarbeta om lösningar och skriv tydligt vilka som är i arbetsgruppen.
Det räcker att en student i arbetsgruppen laddar upp inlämningen på kurswebben.
Varje lab.uppgift är planerad att ta ca 4-5 h per student.
Arbetsgrupper skapas av lärare i början av kursen i syfte att komma igång. Försök behålla de arbetsgrupperna, erfarenheten är det inte blir bättre resultat av att byta grupp. Det finns ett viktigt lärande att arbeta med dem men inte känner, så blir det regelbundet i företag och är värt öva under studier.
Om arbetet i gruppen verkligen inte fungerar efter goda försök, eller om ambitionsnivån skiljer sig för mycket mellan gruppmedlemmar är möjligt att ändra gruppsammansättning och lämna in med andra. Det behöver inte godkännas av lärare, gör en egen bedömning.
Bedömning av inlämningens kvalitet tar hänsyn till antal studenter som medverkar i rapporten.
Godkänd skriftlig inlämning redovisning av laborationsuppgift ska innehålla
kurskod, kursmoment och namn på de som medverkat. Alla i gruppen förväntas kunna svara om hela inlämningen.
- Namn på de som ej medverkat är plagiat och får ej stå med. OBS 'plagiat' kan drabba även den som skriver upp en annan student som ej medverkar.
Som undantag om gruppmedlemmar har medverkat olika andel i arbetet med uppgiften, ange %-andel för dem som medverkat.
Viktigt, men kommer ej påverka bedömning: KTH logo får endast läggas till examensarbeten, ej kursuppgifter
Inlämning av lab.uppgifter, ska i någon del av inlämningen redovisa följande sex punkter (teori är valfritt ta med)
- vilken FRÅGESTÄLLNING eller delfråga besvaras
- vilken METOD användes för att besvara den (hur)
- (TEORI gruppen refererar till ur kursboken)
- vilka RESULTAT lämnar gruppen för delfrågan / frågeställningen
- vad är gruppens egen ANALYS, DISKUSSION och
- vad är gruppens egna SLUTSATSER från arbete med uppgiften
- vilka KÄLLOR har gruppen använt
Hur de sex delarna redovisas i uppgiften är fritt för gruppen att utforma. Punkten ’teori’ är valfri att ta upp.
Nedan är stödtext för vetenskaplig metodik, inte en ’måste’ struktur’
*en tydlig FRÅGESTÄLLNING, med avgränsningar om det är relevant för att begränsa uppgiften.
* tillämpar, dvs tar upp och använder, lämplig och relevant TEORI ur kurslitteratur, eller lämplig alternativ källa till teori - godkänd om den är trovärdig och kritiskt värderad, gruppen gör en egen bedömning. Tillämpning är att relatera vad teori säger till praktisk omvärld, exempel i företag eller organisation.
* beskriver vilken METOD som använts för att lösa frågeställning(ar), dvs hur uppgiften har bearbetats. Studier av litteratur, webbsökning, intervju, test, experiment beräkning är exempel på olika metoder för att arbeta fram ett resultat.
* innehåller RESULTAT som har inhämtats - t.ex beräkning, beskrivning, bild, graf, statistik eller exempel - som svar på frågeställningen från företag eller organisation som inhämtas genom egen webbsökning eller genom att ta kontakt med företag. Ta kontakt med företag i god tid, o vill ställa frågor.
* ha med ANALYS / DISKUSSION av frågeställningen
* rapport ska vara sammanhängande och väl genomarbetad i språk och struktur
* lämnas på angiven tid
* ska tydligt markera användande av andras material, KÄLLOR, kurslitteratur och andra kritiskt bedömda källor som är relevanta för uppgiften. Användning av källor uppmanas, men både muntliga och skriftliga källor måste alltid nämnas och markeras tydligt
Kopiera ej andras material utan angivande av källa. KTH gör som rutin plagiatkontroll av skriftliga inlämningar. Kopiering utan att ange källa, även glömd angiven källa är formellt plagiering som kan drabba både den som lämnar och den som tar emot underlag utan källa. Riskera inte egna eller studiekamraters kursbetyg genom slarv med källhänvisning. https://www.kth.se/student/stod/studier/fusk-1.997287
https://www.kth.se/student/studier/rattigheter-och-skyldigheter
Vad är skillnad på resultat, analys, diskussion och slutsatser ?
Resultat är redovisning av data, statistik och svar på frågeställning(ar)
Analys och diskussion analyserar och bedömer kritiskt resultat och ger tolkning av resultat
Har man tidigare skrivit något om teori, kan man här kommentera om något resultat skiljer sig från teori
Egna synpunkter för samhället ur ekonomisk, social, etisk och miljömässig synvinkel ska diskuteras här.
Det här avsnittet, dvs förmågan att analysera, bedöma, bemöta, förbättra samt tydligt transparent redovisa egna argument är kärnan i akademisk kunskapsbildning.
Slutsatser
Här beskrivs, kortfattat om uppgiften bidrog till eget lärande, egen ny kunskap och i så fall på vilket sätt, om något kunde gjorts på annat sätt i frågeställning eller att söka resultat. Slutsatserna kan även vara framåtriktat och innehålla sådant som borde eller kunde ingått men inte tid räckte till.