Seminarie 1: Plagiering och eget ansvar
- Inlämningsdatum 9 sep 2022 av 18:00
- Poäng 2
- Lämnar in en filuppladdning
- Tillgänglig efter 24 aug 2022 kl 8:00
Förberedelse inför reflektionen
- Läs KTH:s information om fusk och plagiering
- Läs Hederskodex från kursen ED1100
- Läs Hederskodex från kursen DD1312
- Slå upp kursplanen för någon kurs som du läser nu/har läst i kurs- och programkatalogen Kursplanen är det bindande dokumentet som både studenter och lärare måste följa. Läs punkterna under rubriken etiskt förhållningssätt och jämför med hederskodexen.
- Titta på en amerikansk och onyanserad men ändå tänkvärd fyraminutersvideo om eget ansvar för sina studier.
Skriftlig reflektion för årskurs 1
Skriv en reflekterande text på 500-900 ord som besvarar nedanstående frågor.
- Reflektera över om följande exempel innebär plagiering eller inte:
- Du lämnar in en inlämningsuppgift som innehåller ett citerat stycke från en text som du hittat på webben. Du har angett källan men har inte markerat den citerade texten med citattecken.
- Du får en labblösning från en kompis, sätter dig in i den och skriver sedan ett eget program som bygger på kompisens lösning och redovisar programmet för labbassen (som ditt eget).
- Du har löst en uppgift men en av dina kompisar har inte gjort det, så du skickar din lösning till honom för att hjälpa honom.
- Du gör en datorlabb tillsammans med en kompis (fastän läraren har angett att den ska göras individuellt). Ni har skrivit olika delar av koden och ni har satt er in i och förstår varandras kod.
- Du löser en hemuppgift i en fyrapersonsgrupp. Sen lämnar du in lösningen men du förstår inte själv alla delar av lösningen.
- Du översätter en tidningsartikel från engelska till svenska och skickar in den som din skriftliga reflektion i prosamkursen.
- Varför är det olämpligt att plagiera inlämningsuppgifter och datorlabbar även då risken för upptäckt är liten?
- Man brukar säga att högskolestudier kräver större eget ansvar än gymnasiestudier. Vad har du för förväntningar när det gäller dina studier på KTH?
Skriftlig reflektion för årskurs 2 och 3 (och högre årskurs)
Gör en skriftlig reflektion på 600-1000 ord där du reflekterar kring nedanstående frågor. Tänk på att reflektionen i vissa delar ska nå upp till nivå 3-4 (beskrivning av reflektionsnivåer) för att full poäng ska kunna ges. Ta gärna ut svängarna i reflektionen och visa att du kan argumentera för dina ställningstaganden.
- Reflektera över plagiering, fusk, eget ansvar och hederskodexen. Alla fyra termerna ska ingå i reflektionen. Utgå från förberedelsetexterna och ta gärna inspiration från frågorna för årskurs 1 ovan.
- Vid utformning av examination för en kurs finns det en motsättning mellan att utforma examinationen så att det ska bli svårt att fuska utan att bli upptäckt och att utforma den så att examinationens pedagogiska funktion och återkopplingen blir optimal. Vad är viktigast, det vill säga vad ska lärarna lägga ner mest tid på i examinationen?
Frivillig extraläsning
Om du vill läsa mer kan du bläddra i denna guide som KTH har tagit fram för lärare:
Hjälp studenterna att undvika plagiering Links to an external site.