DD2300 prosamm 22/23
Ersättningsuppgifter för HT23 och VT24
Skip to content
Dashboard
  • Login
  • Dashboard
  • Calendar
  • Inbox
  • History
  • Help
Close
  • Min översikt
  • DD2300 prosamm 22/23
  • Assignments
  • Ersättningsuppgifter för HT23 och VT24
  • Home
  • Syllabus
  • Assignments
  • Course Evaluation

Ersättningsuppgifter för HT23 och VT24

  • Due No due date
  • Points 0

Uppgifter för att bli klar med prosamm-kursen snabbare

Nedanstående uppgifter motsvarar, för den som går prosamm22, seminarierna 2023/2024. Den är endast till för studenter som kommer att ta examen under 2023 och som under period 3 har ansökt om att bli klar med kursen snabbare. 

Uppgifterna är uppdelade i två delar, där den första delen tar upp tre teman (för seminarier som gavs 2021/2022), där inlämningen är ett reflektionsdokument som ska kommenteras av övriga på vanligt sätt. Den andra delen har temat hela min högskoleutbildning och är upplagd som ett vanligt prosammseminarium: förberedelser, reflektionsdokument, läs och kommentera andras dokument och en seminarieträff. Reflektionsdokumentet för del 1 ska lämnas in senast 28 april 2023. Del 2 kan inte genomföras förrän efter 17 maj 2023. Båda delarna ska vara slutförda vid det avslutande seminariet som är i Zoom den 8 juni 2023 kl 13:00-14:00. Om du inte kan då, meddela Viggo (viggo@kth.se) i god tid.

Det ordinarie seminariet i period 4 2023 ska du göra som vanligt. Det påverkas inte av dessa ersättningsuppgifter.

Läs igenom uppgifterna nedan och notera vilka datum och tider som gäller för inlämningar, kommentarer och seminariet.

Del 1

Förberedelseuppgifter

Gör först följande förberedelseuppgifter:

  • There are several business associations relevant to masters of computer science. Such organizations could either have  computer science companies or computer scientists as members. Find one (relevant) business association organizing companies (branschorganisation) and one organizing people. Look up the web sites of these associations and find some information about them.
  • Go through some online job adverts for IT companies and review the required skills/education/experience.
  • Check the KTH web pages about career support (på svenska karriärstöd), and read specifically about the CV under Seeking a job (Söka jobb-guiden).

Gör sedan förberedelseuppgifterna för seminariet International opportunities and contexts och för seminariet Future of computer science as a profession.

Reflektionsdokument

Skriv ett reflektionsdokument på minst 1000 ord där du, baserat på förberedelseuppgifterna och egna erfarenheter, reflekterar över följande åtta punkter. 

  1. What role do the business organizations you looked up fill in society? 
  2. Reflect on the skills, education and experience IT companies look for in their job adverts and how you can improve your chances to get an attractive work.
  3. What are your thoughts about working abroad for a limited time, or permanently?
  4. Why is it important (or not important) to be able to actively participate in scientific or engineering-related discussions in an international context?
  5. Besides studying or working abroad, in which ways could you improve your skills in working/studying in an international context? Try to think out of the box, for example, consider attending meetups and/or conferences, contributing to an open source project, writing a blog, organizing an exchange with your hobby club, etc
  6. With everyone using computers, what will the role of IT-experts be? Base the reflections on what you read in Ethics and Professional Responsibility in Computing and The role of artificial intelligence in achieving the Sustainable Development Goals, as well as your own experience.
  7. What kind of skills will be valuable 10 years from now? Base the reflections on what you read in The Future of Jobs and Jobs Training and Investigating the skill gap between graduating students and industry expectations, as well as your own experience.
  8. Reflect on the skills and knowledge you have obtained during your degree. Do you believe that the skill gap identified in Investigating the skill gap between graduating students and industry expectations is applicable for you and your peers at KTH? Or do you believe there could be other skills you are lacking?

Skriv reflektionen som vanligt som ett Googledokument som du gör kommenterbart för alla som har länken. Länken lägger du (på vanligt sätt) in som en rad märkt med ditt namn sist på denna sida.  Du får skriva på svenska eller engelska.
Reflektionen ska vara inlämnad senast 28 april 2023 kl 19:00.

Kommentarer

Skriv sedan en (och gärna flera) kommentarer i vart och ett av dom övriga reflektionsdokumenten (vid deadline) som lämnats in på samma sida.

Svara också på dom kommentarer som andra gjort i ditt eget dokument.

Du får skriva kommentarerna på svenska eller engelska.

Kommentarerna i övrigas dokument ska vara gjorda senast 2 juni 2023 kl 19:00.

Du ska ha svarat på alla kommentarer i ditt eget dokument senast 7 juni 2023 kl 19:00.

Del 2: hela min högskoleutbildning

Förberedelseuppgifter

  • Fyll i den prosammenkät som skickas ut 17 maj. Frågorna nedan relaterar till många av enkätfrågorna. Du måste göra enkäten först och därefter reflektera över frågorna nedan. 
  • Läs examensmålen för masterutbildningen.

Reflektionsdokument

Du ska i din skriftliga reflektion reflektera över din högskoleutbildning, både masterprogrammet och det program som du läste på grundnivå (förmodligen ett civilingenjörsprogram eller ett högskoleingenjörsprogram). Skriv först i reflektionen vilka program du gått. I första frågan behöver du bara gå igenom masterprogrammets mål, men i övriga frågor ska du ta hänsyn till båda programmen.

Reflektera över var och en av följande sju frågor.

1. Hur har examensordningens mål uppnåtts i utbildningen?

Gå igenom mål för mål i examensordningen för masterexamen och beskriv vilka kurser och eventuellt annat som mest bidragit till målets uppfyllande. Reflektera över hur bra måluppfyllelsen är.

2. Hur har utbildningens lärmiljö varit

Hur har lärmiljön varit i olika kurser och i utbildningen som helhet? Tänk även på den fysiska lärmiljön.

3. Hur har programsammanhållningen varit?

Hur väl har kurserna hängt ihop, byggt på varandra och stött varandra? Hur väl har lärarna varit insatta i studenternas förkunskaper? Hur väl ha du förstått hur kurserna hänger ihop?

4. Hur har undervisning och examination i kurserna i utbildningen varit?

Vilka undervisnings- och examinationsformer tycker du bäst har uppmuntrat lärande? Vilka har har minst uppmuntrat lärande? Hur tycker du att KTH och studenterna har hanterat faktumet att det ibland kan vara möjligt att fuska.

5. Vad har du uppskattat särskilt i utbildningen?

6. Vad skulle kunna förbättras i utbildningen?

7. Vilka råd skulle du vilja ge till framtida nybörjare på utbildningen?

Skriv reflektionen som vanligt som ett Googledokument som du gör kommenterbart för alla som har länken. Länken lägger du (på vanligt sätt) in som en rad märkt med ditt namn sist på denna sida. 

Reflektionen ska vara på minst 1200 ord men får vara hur lång som helst. Du får skriva på svenska eller engelska.
Reflektionen ska vara inlämnad senast 29 maj 2023 kl 19:00.

Kommentarer

Skriv sedan en (och gärna flera) kommentarer i vart och ett av dom övriga reflektionsdokumenten (vid deadline) som lämnats in på samma sida.

Svara också på dom kommentarer som andra gjort i ditt eget dokument.

Du får skriva kommentarerna på svenska eller engelska.

Kommentarerna i övrigas dokument ska vara gjorda senast 2 juni 2023 kl 19:00.

Du ska ha svarat på alla kommentarer i ditt eget dokument senast 7 juni 2023 kl 19:00.

Seminarium

Torsdag den 8 juni 2023 kl 13:00-14:00 håller Viggo Kann ett seminarium för alla som gör denna ersättningsuppgift.

Seminariet sker i Zoom: https://kth-se.zoom.us/j/65281842722

0
Please include a description
Additional comments:
Rating max score to > Pts
Please include a rating title

Rubric

 
 
 
 
 
 
 
     
Can't change a rubric once you've started using it.  
Find a rubric
Find rubric
Please include a title
Title
You've already rated students with this rubric. Any major changes could affect their assessment results.
Title
Criteria Ratings Pts
Edit criterion description Delete criterion row
This criterion is linked to a learning outcome Description of criterion
threshold: 5 pts
Edit rating Delete rating
5 to >0 Pts
Full marks
blank
Edit rating Delete rating
0 to >0 Pts
No marks
blank_2
This area will be used by the assessor to leave comments related to this criterion.
pts
  / 5 pts
--
Additional comments
Total points: 5 out of 5