• kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
  • kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
Logga in
SF1661 HT22 (52185)
Inlämningsuppgift Modul 6
Hoppa över till innehåll
Översikt
  • Logga in
  • Översikt
  • Kalender
  • Inkorg
  • Historik
  • Hjälp
Stäng
  • Min översikt
  • SF1661 HT22 (52185)
  • Uppgifter
  • Inlämningsuppgift Modul 6
  • Startsida
  • Kursöversikt
  • Moduler
  • Uppgifter
  • Media Gallery
  • Course Evaluation

Inlämningsuppgift Modul 6

  • Inlämningsdatum 10 okt 2022 av 23.59
  • Poäng 1
  • Lämnar in en filuppladdning
  • Filtyper pdf
  • Tillgänglig efter 4 okt 2022 kl 0:00

Instruktioner

Om du är godkänd på både denna inlämningsuppgift och deltar aktivt i tillhörande seminarium får du en bonuspoäng till del A på den avslutande skriftliga tentan.  Bounspoängen gäller under innevarande läsår vid ordinarie tentamen och vid omtentamen.

Syfte

Inlämningsuppgifterna är ett tillfälle att 

  • repetera och tillämpa det du lärt dig i modulen
  • öva dig i att lösa matematiska problem
  • öva dig i att skriva lösningar på ett bra sätt
  • få feedback på din lösningar

Hur lösningarna ska vara utformade

Du ska lämna in svar och fullständiga lösningar, där det tydligt framgår hur du har resonerat och  vilka satser och metoder du har använt dig av. Var noga med att resonemangen är logiskt riktiga. Skriv tydligt, med fullständiga meningar, och var precis och kortfattad. Tänk dig att du skriver lösningen för en av dina kamrater på kursen, det vill säga, lösningen skall vara lätt att följa för någon med samma förkunskaper som du själv har. Titta i kurslitteraturen hur lösningar presenteras där. 

Du kan skriva för hand med papper och penna, eller med skrivprogram på datorn. Om du använder dator och skrivprogram, ska du använda de speceilla verktyg som finns för att skriva matematiska symboler (t ex Equation Editor i Word eller LaTeX)

Det är tillåtet att diskutera med andra studenter om uppgifterna, men var och en ska självständigt formulera sina lösningar. Att skriva av andra studenters lösningar betraktas som fusk. 

Hur du laddar upp dina lösningar

När du är klar ska du ladda upp dina lösningar via CANVAS. 

Har du använt ett skrivprogram på datorn sparar  du din fil i pdf-format. 
Om du har lösningarna på papper, använd appen SwiftScan för att scanna lösningarna till en pdf-fil med din telefon/surfplatta. Läs här om hur du scannar. Observera att du ska lämna in dina lösningar samlade i en pdf-fil. 

Använd sedan knappen "Skicka in uppgift" här uppe till höger på sidan för att ladda upp din pdf-fil. Om du har svårt att ladda upp filen från mobilen kan du behöva skicka/dela den till din dator och ladda upp den därifrån.

Bedömning och hur du ser ditt resultat

För att bli godkänd på inlämningsuppgiften krävs att du har gjort ett seriöst försök att lösa  uppgifterna enligt instruktionerna ovan. Det krävs också att du har deltagit aktivt i hela det tillhörande seminariet. Speciellt får du inte komma för sent eller gå i förtid ifrån seminariet om du ska bli godkänd.  

Resultatet kan du se i menyn Omdömen i menyn till vänster, Är du godkänd har du 1 bonusupoäng, annars 0 bonuspoäng. 

Uppgifter

  1.  Lös ekvationerna 

    (a) LaTeX:  e^{2x} + e^x = 6e2x+ex=6

    (b)  LaTeX: \left( \ln x \right)^2 = \ln x^2 - \ln x(lnx)2=lnx2−lnx

     

  2.  En lösnings surhetsgrad anges med pH-värdet. Detta definieras som LaTeX: \mathrm{pH} = - \lg [H^+]pH=−lg[H+], där LaTeX: [H^+][H+] betecknar vätejonskoncentrationen mätt i mol/liter, och LaTeX: \lglg betecknar logaritmen med bas 10.

    En lösning med pH-värde 7 kallas neutral, om pH-värdet är mindre än 7 är lösningen sur och om pH-värdet är större än 7 är lösningen basisk

    Lösning A är neutral. Lösning B har en koncentration av vätejoner som är 10 gånger större än den i lösning A, och lösning C har en koncentration av vätejoner som är 100 gånger större än den i lösning A.

    Bestäm pH-värdena för lösning B och lösning C. 

  3. Bevisa att  LaTeX: \log_a b \cdot \log_b c =\log_a c logab⋅logbc=logac för alla LaTeX: a>0\text{ och } a\ne 1,b>0\text{ och } b\ne 1 \text{ samt } c>0. a>0 och a≠1,b>0 och b≠1 samt c>0.

  4. Ange största möjliga  reella definitionsmängd LaTeX: DD till funktionen LaTeX: h(x)= \dfrac{1+x}{1-x}h(x)=1+x1−x , och bestäm också tillhörande värdemängd LaTeX: VV.

    Visa att  funktionen LaTeX: h: D \rightarrow Vh:D→V är inverterbar.

    Bestäm också inversfunktionen LaTeX: h^{-1}h−1, och ange definitionsmängd och värdemängd för  LaTeX: h^{-1}h−1.

    Verifiera slutligen att LaTeX: h \left( h^{-1} (x) \right) = xh(h−1(x))=x och LaTeX: h^{-1} \left( h (x) \right) = xh−1(h(x))=x för alla LaTeX: xx där respektive sammansatt funktion är definierad.

  5. Du undervisar i Matematik 5 på gymnasiet, och dina elever har fått i uppgift att bestämma den funktion LaTeX: y(x)y(x) som uppfyller differentialekvationen LaTeX: \frac{dy}{dx} = xy dydx=xy .  En elev har helt riktigt kommit fram till att en sådan lösning LaTeX: y(x)y(x)måste uppfylla sambandet
    LaTeX: \ln \left| y(x) \right| = \frac{x^2}{2} + Cln|y(x)|=x22+C  för någon reell konstant LaTeX: CC. 
    Hur bedömmer du elevens forsatta resonemang, som visas här nedanför? 

    Vi har kommit fram till att LaTeX: \ln \left| y(x) \right| = \frac{x^2}{2} + Cln|y(x)|=x22+C  .  
    Om jag tar e upphöjt till får jag  LaTeX: |y(x)| = e^{x^2/2} + e^C|y(x)|=ex2/2+eC .
    Alltså är LaTeX: y(x) = e^{x^2/2} + D, D>0. y(x)=ex2/2+D,D>0. 
1665439140 10/10/2022 11:59pm
Inkludera en beskrivning
Ytterligare kommentarer:
Maxresultat för gradering till > poäng
Inkludera en bedömningstitel

Matris

Hitta matris
Inkludera en titel
Hitta en matris
Titel
Du har redan bedömt studenter med den här matrisen. Större ändringar kan påverka resultaten för deras uppgifter.
 
 
 
 
 
 
 
     
Det går inte att ändra en matris efter att du börjat använda den.  
Titel
Kriterier Bedömningar Poäng
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Poängsumma: 5 av 5
Föregående
Nästa
Läsanvisning Modul 6 Kontrollskrivning Modul 5 o 6