skriftlig omTENtamen digital online fredag den 19/8 kl 8-12 - maskinskriven text med inlämning här på kurswebben - läs anvisningar på startsidan på kurswebben
- Inlämningsdatum 19 aug 2022 av 12.20
- Poäng 0
- Lämnar in en filuppladdning
- Tillgänglig 19 aug 2022 kl 8:00–23 aug 2022 kl 14.30
KTH Allmäna anvisningar för digital examination på distans
De är allmäna anvisningar som generellt kan tillämpas för examination alla kurser. Varje kurs har specifika anvisningar som examinator tydliggör för den kursen, t.ex med eller utan zoom-vakter.
https://intra.kth.se/utbildning/e-larande/examination-pa-dista/information-till-stu
Hederskodex vid digital examination för studenter och lärare vid CBH
Kontroll av kunskap och färdigheter ska vara en värdefull del av utbildningen. Läraren ska alltid försöka utforma såväl laborationer, hemuppgifter etc. som tentamina med tanke på detta.
Hederskodexen syftar till att studenterna ska ta sina studier på allvar och sätta en ära i att göra sina uppgifter självständigt och på ett seriöst sätt för att nå en god inlärning.
Studenten
Studenten ska ärligt redovisa vad han/hon gjort själv och vad han/hon inte gjort själv. Kopiering av text eller programkod är ohederligt.
Läraren
Läraren ska sträva efter att ge uppgifter som inte frestar till kopiering. De bör vara rimligt svåra i relation till kursens lärandemål och bedömningen av studenternas arbetsinsatser ska vara korrekt.
Vad är examination
Alla kurser examineras. Allt som bidrar till bedömningen av om en student klarat en kurs eller vilket betyg han/hon ska ha är examination. Alternativa examinationsformer bygger på förtroende och kräver stort ansvarstagande från de studerandes sida. En förutsättning för att den alternativa examinationen ska fungera som kunskapskontroll är att studenterna gör uppgifterna själva. Den student som inte gör uppgiften själv har inte fått de åsyftade kunskaperna och färdigheterna. Studierna ska vidare inte bara ge kunskaper utan även förbereda för arbetslivet där höga krav ställs på den anställdes eget kunnande.
Enligt den förordning som gäller för högskolan får disciplinära åtgärder vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas, dvs. försöker fuska. Läraren är enligt samma förordning skyldig att anmäla grundad misstanke om fusk. Fuskärenden behandlas i KTH:s disciplinnämnd där rektor är ordförande.
Säkerställ att Du är kursregistrerad på den aktuella kursomgången !
Om Du är kursregistrerad så finns Ditt namn med när du klickar på 'Personer'
i listan till vänster. Om Du inte är kursregistrerad kan Du inte använda inlämningsfunktionen för uppgifter i Canvas. Ta i så fall kontakt med studievägledare och be om hjälp att bli kursregistrerad
ANVISNINGAR
huvudstruktur
Tentan är en uppgift på den här kurswebben som 'öppnas' på tentadagen
Inlämning görs som inlämning av uppgift på Canvas
Rekommendation är att skriva i separat dokument och ladda upp och lämna in som fil(er i uppgiften i Canvas
VIKTIGT Om Du skriver i fritextfältet i Canvas finns risk att skriven text förloras om din uppkoppling med Canvas bryts inna Du sparat.
Tentatiden är fyra timmar enl schema med FUNKA + 50% skrivtid
Du skriver på dator och lämnar in. För tydlighet - e j handskriven inlämning.
Tentan har tre delar - se mallen längre ner
Skriv tydligt namn, personnummer och tydligt antal inlämnade sidor, bilagor och filer
Om Du behöver +20 minuter för att se igenom att dokument och filer är riktigt räknade och uppladdade, så godkänns det förutsatt Du skriver att Du har valt att använda de extra + 20 minuter för administration av inlämningen. Du behöver inte precisera extra tiden mer än +20 minuter. Den möjliga extra tiden för filhantering har ej påverkan på betygsbedömning, men är bra och viktig för framtida planering att bättre kunna bedöma vilken extra tid online-tenta hantering tar för er studenter.
Ladda upp på Canvas
OURIGINAL kontrollerar egenförfattad text
Efter Du har laddat upp kommer Din inlämning att läsas av verktyget 'OURIGINAL' som kontrollerar likheter med annat material på webben och likheter med andra studenters inlämningar och lämnar en rapport med ord och meningar som överensstämmer
I Din text inkopierade tentafrågor bortses från vid kontroll av likheter.
Om Ouriginal ger >20% likhet med annan students inlämning, eller med andra källor, så godkänns inte Din inlämning, men Du kommer att få en viktig möjlighet att redogöra för Din förklaring av likhet och en möjlighet att komplettera din inlämning med möjlighet att nå betyg E eller D.
Du som fokuserar på att förbereda Dig och lägger ner tid på att skriva egenförfattad text ska vara trygg att redovisa Dina kunskaper och att Din inlämning bedöms rättvist och
Du ska - även utan övervakning i tentasal eller genom mobilövervakning av tenta - vara trygg att skolan tar ansvar för rättsäker och likvärdig examination, genom att begränsa möjligheterna att nå godkänd och högre betyg med ej tillåten hjälp.
KTH disciplinnämnd vid plagiat
Om OURIGINAL ger >50% likhet med annan students inlämning eller med andra källor, så godkänns inte Din inlämning och Du har risken att det blir ett ärende som lämnas till KTH Disciplinnämnd. Har Du lånat, dvs plagierat text av annan student, så blir även den studenten del av ärendet. Det kan leda till avstängning från studier för båda, både för den som lånar ut text och för den som lånar, dvs plagierar text. Ta inte den risken !
Det är inte lärare som avgör ärendet. Lärare som stöter på ett 'ärende' ska lämna det vidare till KTH Disciplinnämnd. Den student som hamnar i det här läget behöver förklara likheter för KTH Disciplinnämnd. Det blir ett formellt ärende som avgörs av disciplinnämnden.
En tentamen är att redovisa egenförfattad, ej plagierad text
Det är tyvärr varje år ett antal studenter som underskattar påföljden av att plagiera. Det blir registrerat synligt för många och
Under en avstängning får studenter inte vistas på skolan och inte ha kontakt med lärare. Det är viktigt att känna till
SLUT ANVISNINGAR
SKRIFTLIG TENTAMEN HU1801 TEN 3 hp
Examination TEN1 3,0 hp har betygsskala A, B, C, D, E, FX, F och utgår från lärandemål för kursen
Godkänd TEN kräver godkänd examination av samtliga lärandemål som examineras
lycka till med tentamen !
Fyra A frågor, 8 grundläggande begrepp är en tredjedel av bedömningen för Din inlämning
Förklara, tillämpa och sätt grundläggande begrepp i ett praktiskt sammanhang, dvs relatera dem till praktisk omvärld t.ex ett företag, en organisation, en kund, en marknad.
Varje A - delfråga har flera alternativa begrepp markerade * som Du kan välja fritt bland.
Du ska välja två, 2, begrepp från varje delfråga, inte fler.
Inlämning del A är
två fritt valda begrepp från delfråga 1,
två fritt valda begrepp från delfråga 2,
två fritt valda begrepp från delfråga 3
två fritt valda begrepp från delfråga 4
= summa 8 begrepp.
Du ska i n t e välja 8 begrepp ur samma delfråga.
Du ska i n t e besvara fler än totalt 8 begrepp i del A
1 * 'CRM / kundvård * kundvärde * marknadsnätverk * strategisk planering * digital marknadsföring * marknadsinformationssystem * marknadsundersökning * inköpsprocess * marknadsandel * marknadssegmentering * målgrupp * konkurrensfördel * kundnöjdhet * ett varumärkes 'community'/brand community' * marknadsföringsmix/'marketing mix' * säljkår / 'sales force' * marknadsavdelning/marketing department
2 * efterfrågan * integrerad marknadsföring * distributionskedja * företagets mission * trend * kunddatabas marknadsföring * efterfrågan och härledd efterfrågan (market demand and company demand) * företagsmarknad/B2B-marknad/organisationsmarknad * marknadsutmanare-marknadsföljare * marknadspositionering * differentiering * kundlojalitet * produktlivscykel PLC * prissättningsstrategi/pricing policy/pricing strategy * personlig försäljning * CSR/företags samhällsansvar/corporate social responsibility/triple bottom line
3 * kundbehov * marknadsstrategi * 'customer acquisition and retention * strategisk planering * PEEST * 'prospect och lead' * data warehouse och data mining * kundbeteende (consumer behaviour) * marknadsstrategi * marknadsniche * positionering * kundlönsamhet * marknadserbjudande 'market offering' av en produkt eller en tjänst * marknadskommunikation * marknadskanal * service-utformning/'service process design' * marknadföringsutgift/'marketing expenditure
4 * holisitisk marknadsföring * varumärke * värdeskapande * marknadsplan/marknadsföringsplan * marknadskännedom * köpsbeslut * konkurrent * segmenteringsvariabler (segmentation variables) * varumärkesstrategi * produktmix * interaktiv marknadsföring * inköpsmiljö/'physical evidence and environment'
Tre B frågor - en tredjedel av bedömningen för Din inlämning - grunder för marknadsföring
Förklara och tillämpa centrala begrepp, metoder, modeller, samband, och resonemang och sätt dem i ett praktiskt sammanhang, dvs relatera dem till praktisk omvärld.
I B-frågor får Du återanvända underlag Du själv har skrivit för tidigare PRO - inlämningar
4. Hur skapas och utvecklas ett varumärke inom B2B
7. Hur skapas ett effektivt samarbete utan konflikter och tydligt uppträdande mot kund i en eller flera marknadskanaler / distributionskanaler
skillnader mellan frågorna B7 och C2
Fråga B7 är en fördjupningsfråga som syftar till att förklara hur samarbetet mellan olika parter i marknads-distributionskanalen ska fungera på ett bra och effektivt sätt för att skapa ett bra erbjudande till kund.
Fråga C2 är en generell fråga om marknads- distributionskanaler. Frågan syftar till att grundläggande förklara vad en marknadskanal / distributionskanal är. De två begreppen marknadskanal och distributionskanal används med samma betydelse – hur en tjänst eller en produkt når en kund)
8. Marknadsrätt: vad är viktiga huvuddelar i marknadsföringslagen som reglerar företags beteende på marknaden ?
Tre C frågor - en tredjedel av bedömningen för Din inlämning - tillämpning av marknadsföring
Förklara och tillämpa centrala begrepp, metoder, samband, och resonemang och sätta dem i ett praktiskt sammanhang, dvs relatera dem till praktiskt omvärld, t.ex ett företag, en organisation, en kund, en marknad. Analysera frågorna ur olika perspektiv och med praktiska exempel.
I C-frågor får Du återanvända underlag Du själv har skrivit för tidigare PRO - inlämningar
1. Beskriv väsentliga skillnader i marknadsföring mellan Konsumentmarknad (B2C) och Producentmarknad (B2B)
2. Förklara med hjälp av ett företags exempel vad en marknadskanal / distributionskanal är och nämn några viktiga frågeställningar som det valda företaget har beaktat vid uppbyggande av sin kanal till marknaden för företagets produkter och / eller tjänster
skillnader mellan frågorna B7 och C2
Fråga B7 är en fördjupningsfråga som syftar till att förklara hur samarbetet mellan olika parter i marknads-distributionskanalen ska fungera på ett bra och effektivt sätt för att skapa ett bra erbjudande till kund.
Fråga C2 är en generell fråga om marknads- distributionskanaler. Frågan syftar till att grundläggande förklara vad en marknadskanal / distributionskanal är. De två begreppen marknadskanal och distributionskanal används med samma betydelse – hur en tjänst eller en produkt når en kund)
3. Konsumenträtt - civilrätt: beskriv kortfattat innehåll, möjlig påföljd, övervakande myndighet, för en eller två av följande lagar. Du kan välja lag eller lagar själv.
* konsumentköplagen
* konsumenttjänstelagen
* konsumentkreditlagen
* lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
* GDPR
* lagen om betaltjänster
Komplettering av examination TEN är möjlig vid betyg Fx. Skriftlig begäran om komplettering lämnas till examinator senast 2 veckor efter resultat lämnats. Komplettering utgår från de kunskapsluckor examination visar. Rättning av egna fel samt inlämning av skriftlig redovisning ska på utmärkt sätt besvara kompletteringsfrågor. Den som kompletterar kan bli ombedd muntligt redovisa kompletteringen för godkänd examination. Korrekt godkänd komplettering ger TEN betyg E, annars F. Besked lämnas vid redovisning.
Komplettering skall slutredovisas med godkänt resultat innan omtentamen. Därefter motsvarar betyget Fx betyget F och komplettering är ej längre möjlig. Undantag kan godkännas vid skriftlig från med sakliga skäl, dvs fråga lärare på mail för godkänd förlängning av FX komplettering.
BESKRIVNING AV BETYG
(E) formulerar grundläggande metoder och teori
(E) definierar viktiga begrepp
(E) tillämpar teori och metod på enkla problem
(D) tillämpar teori och metod på mer avancerade frågeställningar inom någon del av kursen
(D) till del utförda, till del begränsade lösningar
(C) i genomsnitt bra lösningar, med enstaka brister
(C) tillämpar teori och metod på mer avancerade frågeställningar inom flera delar av kursen
(B) i genomsnitt väl utförda lösningar, med ett fåtal brister
(B) tillämpar teori och metod på mer avancerade frågeställningar inom alla examinerade delar av kursen, e l l e r löser problem som kombinerar flera delar av kursen
(A) tillämpar teori och metod på mer avancerade frågeställningar inom alla examinerade delar av kursen o c h i frågeställningar som kombinerar flera delar av kursen
(A) genomgående utmärkta, mycket väl utförda lösningar
BETYG registreras i LADOK och ska visas Mina Sidor inom ca tre veckor fr examination
Omprövning av tentamen kan begäras skriftligt, med motivering, inom tre veckor från att tenta resultat meddelats via Mina Sidor. Därefter görs ingen omprövning