Ersättningsuppgifter för HT22 och VT23
- Due No due date
- Points 0
Uppgifter för att bli klar med prosamm-kursen snabbare
Nedanstående uppgifter motsvarar, för den som går prosamm21, seminarierna 2022/2023. Den är endast till för studenter som kommer att ta examen under 2022 eller precis i början av 2023 och som under period 3 har ansökt om att bli klar med kursen snabbare. Hela uppgiften ska göras för den som behöver ersätta både HT22 och VT23. Den som kan delta i seminarierna HT22 ska bara ersätta seminarierna för VT23 och har en reducerad uppgift, vilket framgår nedan.
Uppgifterna är uppdelade i två delar, där den första delen tar upp tre teman (för seminarier som gavs 2020/2021), där inlämningen är ett reflektionsdokument som ska kommenteras av övriga på vanligt sätt. Den andra delen har temat hela min högskoleutbildning och är upplagd som ett vanligt prosammseminarium: förberedelser, reflektionsdokument, läs och kommentera andras dokument och en seminarieträff. Reflektionsdokumentet för del 1 ska lämnas in senast 29 april 2022. Del 2 kan inte genomföras förrän efter 19 maj 2022. Båda delarna ska vara slutförda vid det avslutande seminariet som är den 9 juni 2022 kl 14:00-15:00. Om du inte kan då, meddela Viggo (viggo@kth.se) i god tid.
Läs igenom uppgifterna nedan och notera vilka datum och tider som gäller för inlämningar, kommentarer och seminariet.
Del 1
Förberedelseuppgifter
Gör först följande förberedelseuppgifter (endast om du behöver ersätta seminarierna HT22):
- Read the short piece "Has your organisation turned into a monoculture? Links to an external site." by Alf Rehn, Professor of Innovation, Design, and Management at the University of Southern Denmark.
- Watch the short talk "How diversity makes teams more innovative Links to an external site." (10m58s) by Rocío Lorenzo.
- Skim through the "Summary of Population Statistics 1960-2019 Links to an external site." by Statistics Sweden.
- Read "13 benefits and challenges of cultural diversity in the workplace Links to an external site." by Katie Reynolds.
- Read "Essential skills to succeed in a multicultural workplace Links to an external site." by Anna Calvi and Mirjam Hauck, Lecturers in Modern Languages at The Open University.
Gör sedan förberedelseuppgifterna för seminariet Ethical responsibilities och för seminariet Gender equality, diversity and equal opportunities.
Reflektionsdokument
Skriv ett reflektionsdokument på minst 1000 ord där du, baserat på förberedelseuppgifterna och egna erfarenheter, reflekterar över följande åtta punkter. Om du endast ska ersätta seminarierna VT23 ska du hoppa över punkt 1-3 och bara reflektera över punkt 4-8. Då räcker det att skriva 500 ord.
- Compare what you learned from the two study visits you did in period 2.
- Give some examples of "cultures" and "subcultures" that can form, e.g. inside an IT company.
- Reflect on the opportunities and challenges that cultural diversity in workplaces presents.
- Does computer science come with special ethical issues?
- Identify some ethical dilemmas that an IT-specialist can be faced with.
- What is your role, as an engineer, if your products are misused?
- What can I / we do to have a more inclusive environment at KTH / in the workplace?
What advantages / disadvantages can a more inclusive environment entail?
You may give examples of problems that you have experienced at KTH, regarding accessibility, treatment etc. - What happens if we do not find out what rules apply and do not reflect on gender quality, diversity and equal opportunities in working life? What could be the consequences for yourself and others?
Skriv reflektionen som vanligt som ett Googledokument som du gör kommenterbart för alla som har länken. Länken lägger du (på vanligt sätt) in som en rad märkt med ditt namn sist på denna sida. Du får skriva på svenska eller engelska.
Reflektionen ska vara inlämnad senast 29 april 2022 kl 18:00.
Kommentarer
Skriv sedan en (och gärna flera) kommentarer i vart och ett av dom övriga reflektionsdokumenten (vid deadline) som lämnats in på samma sida.
Svara också på dom kommentarer som andra gjort i ditt eget dokument.
Du får skriva kommentarerna på svenska eller engelska.
Kommentarerna i övrigas dokument ska vara gjorda senast 3 juni 2022 kl 18:00.
Du ska ha svarat på alla kommentarer i ditt eget dokument senast 8 juni 2022 kl 18:00.
Del 2: hela min högskoleutbildning
Förberedelseuppgifter
- Fyll i den prosammenkät som skickas ut 19 maj. Frågorna nedan relaterar till många av enkätfrågorna. Du måste göra enkäten först och därefter reflektera över frågorna nedan.
- Läs examensmålen för masterutbildningen.
Reflektionsdokument
Du ska i din skriftliga reflektion reflektera över din högskoleutbildning, både masterprogrammet och det program som du läste på grundnivå (förmodligen ett civilingenjörsprogram eller ett högskoleingenjörsprogram). Skriv först i reflektionen vilka program du gått. I första frågan behöver du bara gå igenom masterprogrammets mål, men i övriga frågor ska du ta hänsyn till båda programmen.
Reflektera över var och en av följande sju frågor.
1. Hur har examensordningens mål uppnåtts i utbildningen?
Gå igenom mål för mål i examensordningen för masterexamen och beskriv vilka kurser och eventuellt annat som mest bidragit till målets uppfyllande. Reflektera över hur bra måluppfyllelsen är.
2. Hur har utbildningens lärmiljö varit
Hur har lärmiljön varit i olika kurser och i utbildningen som helhet? Tänk även på den fysiska lärmiljön.
3. Hur har programsammanhållningen varit?
Hur väl har kurserna hängt ihop, byggt på varandra och stött varandra? Hur väl har lärarna varit insatta i studenternas förkunskaper? Hur väl ha du förstått hur kurserna hänger ihop?
4. Hur har undervisning och examination i kurserna i utbildningen varit?
Vilka undervisnings- och examinationsformer tycker du bäst har uppmuntrat lärande? Vilka har har minst uppmuntrat lärande? Hur tycker du att KTH och studenterna har hanterat faktumet att det ibland kan vara möjligt att fuska.
5. Vad har du uppskattat särskilt i utbildningen?
6. Vad skulle kunna förbättras i utbildningen?
7. Vilka råd skulle du vilja ge till framtida nybörjare på utbildningen?
Skriv reflektionen som vanligt som ett Googledokument som du gör kommenterbart för alla som har länken. Länken lägger du (på vanligt sätt) in som en rad märkt med ditt namn sist på denna sida.
Reflektionen ska vara på minst 1200 ord (600 ord om du bara gör ersättningsuppgifter för VT23) men får vara hur lång som helst. Du får skriva på svenska eller engelska.
Reflektionen ska vara inlämnad senast 27 maj 2022 kl 18:00.
Kommentarer
Skriv sedan en (och gärna flera) kommentarer i vart och ett av dom övriga reflektionsdokumenten (vid deadline) som lämnats in på samma sida.
Svara också på dom kommentarer som andra gjort i ditt eget dokument.
Du får skriva kommentarerna på svenska eller engelska.
Kommentarerna i övrigas dokument ska vara gjorda senast 3 juni 2022 kl 18:00.
Du ska ha svarat på alla kommentarer i ditt eget dokument senast 8 juni 2022 kl 18:00.
Seminarium
Torsdag den 9 juni 2022 kl 14:00-15:00 håller Viggo Kann ett seminarium för alla som gör denna ersättningsuppgift.
Seminariet sker i Zoom: https://kth-se.zoom.us/j/65281842722