Uppsats period 4 2020/2021: Studentinflytande och utbildningskvalitet
- Inlämningsdatum Inget inlämningsdatum
- Poäng 2
Skriftlig reflektion
Kvalitet i utbildning är viktigt, men vad är det egentligen? Och hur har studenterna möjlighet att påverka utbildningen? I inläsningsdelen till detta seminarium ska du få sätta dig in i hur KTH och D-programmet arbetar med utbildningskvalitet och hur studentinflytandesystemet fungerar.
Förberedelser
- Läs om studentinflytande i Högskolelagen
Links to an external site., första kapitlet, fjärde paragrafen (mer behöver du inte läsa):
Studenterna skall ha rätt att utöva inflytande över utbildningen vid högskolorna.
Högskolorna skall verka för att studenterna tar en aktiv del i arbetet med att vidareutveckla utbildningen. - Läs om studentinflytande i Högskoleförordningen
Links to an external site., första kapitlet, fjortonde paragrafen:
Högskolan skall ge de studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan.Högskolan skall sammanställa kursvärderingarna samt informera om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten skall hållas tillgängliga för studenterna.
-
Kåren har representation på centrala KTH:
- i universitetsstyrelsen, rektorsgruppen, ledningsgruppen, fakultetsrådet, utbildningsnämnden, anställningsnämnden, befordrings- och rekryteringsnämnder samt i centrala kommittéer och arbetsgrupper
-
Sektionerna har representation på programnivå och representerar studenterna genom studienämndens representanter i programrådet och på länkmöten med lärare (årskursvis varje period).
-
Sektionerna inom samma skola samarbetar och väljer tillsammans studentrepresentanter på skolnivå:
- i skolans strategiska råd, ledningsgrupp och kvalitetsråd för grundutbildningen
- i datorsalsreferensgruppen (endast på EECS)
-
Alla studenter kan ha inflytande:
- genom studienämndens regelbundna möten
- vid programkollegiet varje år
- inom programsammanhållande kursen (vid seminarier och genom enkäten i slutet av varje läsår)
- genom enkäter (kursenkäter, startenkät, mellanårsenkät, examensenkät, alumnenkät)
- genom kursnämnder
- genom att ställa upp som studeranderepresentant i ovan nämnda grupper
- Läs om KTH:s kvalitetssystem.
- Läs KTH:s riktlinje om kursvärdering och kursanalys, som är en viktig del i kvalitetssystemet för kurser.
- Läs postern Student Based Program Development som beskriver en form av programutveckling som är unik för D-programmet.
- Läs första sidan i Analys av D-förbättringsförslag 2019-2020 Download Analys av D-förbättringsförslag 2019-2020, välj ut minst två förbättringsförslag som du tycker låter intressanta och läs för vart och ett av dessa: argumenten för och emot, analysen och åtgärdsplanen.
- Välj ut en kurs som du gått eller går just nu och titta på kursens senaste kursanalys. (Kursanalysen ska finns i kurs- och programkatalogen under Kursens utveckling (i vänstermenyn). Ibland finns den på någon annan plats på webben (Googla!) och ibland finns den tyvärr inte alls.)
Utbildningskvalitet ur studentens synvinkel är inte nödvändigtvis samma som kvalitet ur regeringens, Universitetskanslersämbetets, KTH:s eller skolans synvinkel. Här är förslag på 10 kriterier på god kvalitet i utbildningen, som tagits fram vid ett motsvarande seminarium i prosamkursen första gången detta tema gavs:
- Kunniga och engagerade lärare
- Bra kursupplägg och litteratur
- Studentaktiverande undervisning
- Lärande examination (förtydligande: examination som inte bara är till för att sätta betyg utan som man lär sig av också, t ex många labbar)
- Bra information och kursadministration
- Kurser som passar bra ihop
- Bra fysisk studiemiljö
- Relevanta kurser för utbildningen, plats för valfrihet
- Bra stöd för den som behöver
- Bra studiekamrater
Enkät: prosam- och programutvärdering
Ett av prosamkursens lärandemål är att du ska kunna kritiskt granska och reflektera över såväl utbildningens upplägg och genomförande som den egna studieinsatsen. För att träna och delexaminera det målet ges varje år i period 4 en obligatorisk enkät. Du kommer i slutet av april att få ett e-brev med länk till enkäten. Enkäten måste besvaras senast 5 maj kl 19.
Reflektionsuppgifter för årskurs 1 (prosam20)
Skriv en reflekterande text på 500-1200 ord (drygt en sida) där du med hjälp av källorna i förberedelserna ovan reflekterar kring nedanstående frågor.
-
Varför ska studenter vara med och utforma utbildningen?
-
Vad är det studenter ska ha inflytande över? Vad ska studenter inte ha inflytande över?
-
Vad kan du som student påverka ensam? Vad kan du inte påverka ensam, och hur gör du då?
-
Studentinflytande är en rättighet, men vad har studenten för ansvar? Hur kan och bör man ta upp negativ kritik mot lärare och kurser?
-
Välj en kurs som du läst detta läsår och bedöm den utifrån kriterium 1-5 på tiopunktslistan ovan. Bedöm D-programmet och din studiemiljö utifrån kriterium 6-10 på listan.
[Följande mening är borttagen från uppgiften för att inte förvirra: Bedöm också kriterierna som du (eventuellt) la till i första punkten.] -
Reflektera över kursanalysen som du just läste och hur kursen var i år. Har kursledarens förslag till ändringar genomförts? Har något annat ändrats? Tror du att eleverna kommer att ha samma synpunkter på kursen i år som förra gången?
- Är metoden studentbaserad programutveckling såsom den beskrivs i postern ovan ett lämpligt sätt att bedriva programutveckling? Du såg konkreta exempel på metoden i analysen av förbättringsförslagen som du valde att läsa om. Reflektera!
- Reflektera över kurserna som du läser just nu och kvaliteten i dessa.
Reflektionsuppgifter för årskurs 2 och 3 (prosam18, prosam18s, prosam19, prosam19s)
Skriv, baserat på källorna i förberedelserna, en uppsats på 600-1200 ord och reflektera över studentinflytande, utbildningskvalitet och kvalitetsutveckling. Du kan finna inspiration i frågorna för årskurs 1 ovan. Begreppen studentinflytande, utbildningskvalitet och kvalitetsutveckling måste finnas med i din reflektion.
Reflektera också över kurserna som du läser just nu och kvaliteten i dessa.
Endast för prosam18: Gå tillbaka och läs ditt eget första reflektionsdokument som du skrev i prosamkursen hösten 2018. Det ligger i din grupps katalog i Canvas, se https://canvas.kth.se/courses/3385/assignments/32093
Jämför hur du skrev och reflekterade då med hur du gör nu. Märker du någon skillnad? Reflektera över ditt lärande!
Tänk på att reflektionen i vissa delar måste nå upp till nivå 3-4 för att VG ska kunna ges. Läs igenom beskrivningen av reflektionsnivåerna innan du börjar skriva! Ta gärna ut svängarna i reflektionen och visa att du verkligen har åsikter och motiveringar till åsikterna.
Format och inlämning
På första raden ska du skriva ditt namn, ditt gruppnummer och din kursomgång (prosam20, prosam19, prosam18 etc). Om du inte minns ditt gruppnummer hittar du det under Omdömen i menyn till vänster.
Den skriftliga reflektionen ska skrivas på svenska. Om du särskilt önskar återkoppling på språket från mentorn och kamraterna ska du skriva det först i din text.
Dokumentet ska vara sparat i PDF. Se instruktionerna för uppsatsen i period 1 om du är osäker på hur du skapar PDF-dokument.
Kontrollera en extra gång att du är nöjd med din text innan du skickar in den i Peergrade, för du kan inte ändra eller byta ut en inskickad text i Peergrade.
Klicka på knappen längst ner på denna sida för att komma till Peergrade (se till att vara inloggad med din KTH-inloggning först!). Alternativt klickar du på länken Peergrade i menyn till vänster. Om du har problem att komma in i Peergrade, läs instruktionerna för uppsatsen i period 1. Välj sedan uppgiften till detta seminarium.
När du laddar upp inlämningen i Peergrade ska du ange ditt gruppnummer i prosam som kategori. Det gör att din inlämning bara kan läsas av medlemmar i din grupp. Inlämningen ska göras senast klockan 19:00 den 22 april. Du kan kommentera tidigt gjorda inlämningar direkt från och med att du själv lämnat in. Du ska läsa och kommentera sex stycken inlämningar skrivna av andra i gruppen senast den 26 april klockan 19:00. Du får se och kommentera en inlämning i taget.
Du ska dessutom kommentera minst en kommentar som du fått på ditt reflektionsdokument senast 27 april klockan 19:00.
Poäng i Canvas för denna uppgift
Poängen rapporteras av din mentor. En poäng som är minst -2 anger att den skriftliga reflektionen är godkänd. Kriterier för uppsatspoängen:
- 2 (VG): Texten är inlämnad i tid på rätt plats och uppfyller alla krav på reflektionen, till exempel att alla reflektionsfrågor behandlas tillräckligt djupt, att den typografiska strukturen stämmer med den innehållsliga strukturen, att texten har rätt längd, att texten är möjlig att kommentera för övriga gruppmedlemmar etc. Dessutom ska du ha kommenterat andras reflektioner och kommentarer enligt anvisningarna för uppgiften.
- 1 (G): Texten och kommentarerna är inlämnade i tid, eller högst en timme för sent, och uppfyller nästan alla krav.
- 0: Texten och kommentarerna är inlämnade senast en vecka efter seminariet och uppfyller nästan alla krav.
- -2: Texten är inlämnad senare än en vecka efter seminariet och uppfyller nästan alla krav. Kommentarer behöver inte ha lämnats. Skriftliga reflektioner och ersättningsuppgifter som är senare än så hanteras en gång om året, i samband med labbveckan i juni.
- -100 (U): inlämningen är underkänd och måste göras om.
Seminariet
Instruktioner om reflektionsseminariet finns på en egen uppgiftssida.
Alumnföreläsning, valinformation och individuella kvartssamtal
Den 20 april kl 16:15-17:00 är det alumnföreläsning i Zoom. Då berättar D-alumnen Sima Baymani om erfarenheter från arbetslivet efter examen från datateknikprogrammet. Sima har erfarenhet från att jobba både på ett eget litet företag och på flera stora företag. Senaste åren har hon arbetat med partikelacceleratorer i Schweiz. Alumnföreläsningen är inte obligatorisk, men närvaro ger en skötsamhetspoäng.
Inför kursvalet håller Viggo och studievägledningen en entimmes information om nästa årskurs och vilka valmöjligheter som finns och vad man behöver tänka på inför valet. I detaljschemat står när valinformationen är för din årskurs (årskurs 1 hade sin information redan i mars).
Den 25 mars var det mastermässa. Följ länken till mastermässan för att hitta filmer som presenterar alla masterprogram. Statistik från senaste mastervalen finns på sidan Valstatistik på kurswebben.
Du som går i årskurs 3 har möjlighet att få ett individuellt kvartssamtal med din prosammentor inför mastervalet. Vid samtalet kan du diskutera dina tankar om vad du vill inrikta dig mot och vilken yrkesbana du tänker dig med din mentor. Kvartssamtalen kommer att genomföras i Zoom i slutet av april eller början av maj på tid som du och din mentor kommer överens om. Din mentor kommer att meddela hur anmälan till kvartssamtal går till.
Kolla dina resultat i prosam
Detta är läsårets sista seminarium. När du genomfört det och svarat på enkäten bör du vara klar med årets seminariedel av prosam. Kontrollera under Omdömen att du är godkänd på alla årets seminarieuppgifter och uppsatser. Om din mentor missat att rapportera in något resultat ska du snarast kontakta honom eller henne och berätta det. Om du missat att närvara vid något seminarium eller lämna in någon uppsats så ska du göra en ersättningsuppgift vid labbveckan i juni.
När du är klar med allt (för årskurs 1 ingår även etikmomentet och för årskurs 2 ingår även datorhistoriaprojektet) så rapporteras resultatet som ett Ladokmoment (UPP1 på 2 hp i årskurs 1, UPP2 på 3 hp i årskurs 2 och UPP3 på 1 hp i årskurs 3). Om du då är klar med alla kursens moment så får du också ett slutbetyg som baseras på datorhistoriabetyget och skötsamhetspoängen.
För den som vill veta mer
- ESG - standarder och riktlinjer för kvalitetssäkring inom det europeiska systemet för högre utbildning Links to an external site.
- UKÄ:s beskrivning av det nationella kvalitetssystemet för utbildning.
- KTH:s pedagogiska program, som togs fram 2015, men som inte antogs av fakultetsrådet eftersom ett sådant dokument inte har någon naturlig plats bland styrdokumenten på KTH.
- EECS kvalitetsarbetsgrupps slutrapport 2020
- Kvalitet i utbildningen vid CSC Skolan för datavetenskap och kommunikation: Ansökan 2009 om att utses till Framstående utbildningsmiljö av Högskoleverket. CSC fick sedan denna utmärkelse.
- Programanalysen för datateknikprogrammet 2021 Download Programanalysen för datateknikprogrammet 2021