• kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
  • kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
Logga in
DD1390/91 prosam 20/21
Uppsats period 3 2020/2021: Minoriteter och likabehandling
Hoppa över till innehåll
Översikt
  • Logga in
  • Översikt
  • Kalender
  • Inkorg
  • Historik
  • Hjälp
Stäng
  • Min översikt
  • DD1390/91 prosam 20/21
  • Uppgifter
  • Uppsats period 3 2020/2021: Minoriteter och likabehandling
  • Startsida
  • Kursöversikt
  • Uppgifter
  • Course Evaluation

Uppsats period 3 2020/2021: Minoriteter och likabehandling

  • Inlämningsdatum Inget inlämningsdatum
  • Poäng 2

Skriftlig reflektion

Detta seminarium ska bidra till att följande mål för civilingenjörsexamen uppfylls:

  • visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning
  • visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter

En professionell civilingenjör i datateknik ska kunna utveckla datatekniska produkter med hänsyn till användare och kunder som inte faller inom en stereotyp bild av användare. Dessutom förväntas civilingenjörer ha färdigheter att delta i och leda projekt sammansatta av olika personer. Insikt i och förståelse för likabehandling är därför en viktig färdighet för att inte orsaka diskriminering eller andra typer av stötande ledarskap som inte är acceptabelt på en arbetsplats. 

Innan du börjar på den skriftliga reflektionen ska du göra förberedelserna nedan. Förberedelserna tar lite mer tid än vanligt. Det är 20 minuter filmer att titta på, ett 5-minutersquiz och cirka 40 minuters läsning. Du kommer förhoppningsvis att finna att det är väl värt att lägga ner denna förberedelsetid.

Förberedelser

  • Titta på diskrimineringsombudsmannens kortfilm Vad är diskriminering? Links to an external site. (2 minuter) och läs förklaringen av diskrimineringslagen som finns under videon på samma webbsida.
  • Titta på diskrimineringsombudsmannens fyra kortfilmer om trakasserier och sexuella trakasserier Links to an external site. (totalt cirka 10 minuter).
  • Titta på diskrimineringsombudsmannens tre kortfilmer om bristande tillgänglighet Links to an external site. (totalt cirka 5 minuter).
  • Läs KTH:s uppförandekod för studenter och hur disciplinärenden hanteras på KTH (kan ge upp till 6 månaders avstängning).
  • Läs webbsidan om SCBs lathund om jämställdhet 2020. Links to an external site. Slå sedan upp något område i själva lathunden och läs statistiken för det området.
  • Läs artikeln These labs are remarkably diverse - here’s why they’re winning at science Links to an external site. från Nature 2018 om värdet av mångfald i grupper.
  • Gör quizzet Gender & Diversity Links to an external site. från TU Darmstadt. I quizzet kommer du att tilldelas en person och ska sedan ta ställning till hur denna person skulle svarat på de frågor som ställs i quizzet. Du ska alltså utgå ifrån personen i fråga, inte ifrån dig själv när du svarar.
  • Läs förordet (sida 1-15) till boken Algorithms of oppression: how search engines reinforce racism Links to an external site. av Safiya Umoja Noble (från 2018). För att få tillgång till boken behöver du logga in på förlagets webbsida. Klicka på Login, ange "Royal Institute of Technology, Sweden" som your institution så kommer du till den vanliga KTH-inloggningen.

Reflektionsuppgifter för årskurs 1 (prosam20)

Välj ut minst fyra av nedanstående punkter och skriv, baserat på förberedelserna ovan, en uppsats på 500-1200 ord (ungefär en sida) där du reflekterar över dessa. Du behöver inte reflektera om dig själv om du inte vill.

Sista stycket i din text ska du ägna åt att reflektera över kurserna som du läste i period 2.

När du reflekterar i ditt reflektionsdokument och på seminariet ska du tänka på, som man ska göra i alla sammanhang, att minoriteter ofta inte syns men finns, så om du uttrycker dig nedlåtande om en grupp kan personer i rummet/bland läsarna bli direkt träffade.

  • Välj en grupp i samhället; du kan exempelvis välja utifrån kön, religion, ålder, sexuell läggning, utbildningsnivå, funktionsvariation, etnicitet eller liknande. Beskriv svårigheter och möjligheter personer i den gruppen kan ha att klara av studier i datateknik eller arbete i datatekniska yrken. Berätta inte vilken grupp du skriver om. På seminariet kommer ni att delas in i smågrupper, där ni läser varandras texter och diskuterar vilka grupper texterna handlar om.
  • Vad kan jag/vi göra för att få en mer inkluderande miljö på KTH/på arbetsplatsen?
    Vilka fördelar/nackdelar kan en mer inkluderande miljö innebära?
    Ge om du vill exempel på problem som du upplevt på KTH och datateknikprogrammet, gällande tillgänglighet, bemötande eller liknande.
  • Vad händer om vi inte tar reda på vilka regler som gäller och inte reflekterar över dessa frågor i yrkeslivet? Vad kan konsekvenserna bli för dig själv och andra?
  • Vilket ansvar har vi som ingenjörer för att våra produkter inte aktivt ska uppmana till diskriminering?
  • Vilka möjligheter och utmaningar finns med homogena respektive heterogena arbetslag, inom datateknikers framtida branscher eller i stort? (Homogent arbetslag: alla eller nästan alla har exempelvis samma geografiska hemvist, religion, hudfärg, kön, sexuell läggning, etc. Heterogent arbetslag: det finns en blandning av människor med olika kön, religion, sexuell läggning, geografisk hemvist, ålder etc.)
  • Seminariets ämne är känsligt för många. Ställ upp några spelregler för kommentarerna på den skriftliga reflektionen och seminariet som du tycker att både du och övriga bör följa, till exempel “Gå inte in i debatt”.

Reflektionsuppgifter för årskurs 2 och 3

Välj ut minst tre av nedanstående punkter och skriv, baserat på förberedelserna ovan, en uppsats på 600-1200 ord där du reflekterar över dessa. Du behöver inte reflektera om dig själv om du inte vill. Tänk på att reflektionen i vissa delar ska nå upp till nivå 3-4 (beskrivning av reflektionsnivåer) för att full poäng ska kunna ges.

Sista stycket i din text ska du ägna åt att reflektera över kurserna som du läste i period 2.

När du reflekterar i ditt reflektionsdokument och på seminariet ska du tänka på, som man ska göra i alla sammanhang, att minoriteter ofta inte syns men finns, så om du uttrycker dig nedlåtande om en grupp kan personer i rummet/bland läsarna bli direkt träffade.

  • Välj en grupp i samhället och reflektera över vilka fördelar och nackdelar det kan vara att tillhöra denna grupp vid studier/arbete inom datateknik. Gör detta utan att direkt avslöja vilken grupp du valt - det ska läsarna få gissa.
  • Reflektera över inkluderande miljöer.
  • Reflektera över vad som kan hända om vi inte tar reda på vilka regler som gäller och inte reflekterar över dessa frågor i yrkeslivet.
  • Reflektera över ingenjörens ansvar för att produkter inte aktivt ska uppmana till diskriminering.
  • Reflektera över möjligheter och utmaningar med homogena respektive heterogena arbetslag.
  • Seminariets ämne är känsligt för många. Ställ upp några spelregler för kommentarerna på den skriftliga reflektionen och seminariet som du tycker att både du och övriga bör följa.

Format och inlämning

På första raden ska du skriva ditt namn, ditt gruppnummer och din kursomgång (prosam20, prosam19, prosam18 etc). Om du inte minns ditt gruppnummer hittar du det under "Omdömen" i menyn till vänster.

I målen för civilingenjörsprogrammet i datateknik ingår "färdigheter i muntlig och skriftlig framställning, samt argumentation på svenska och engelska". Färdigheter i muntlig och skriftlig framställning och argumentation på engelska tränas och examineras i masterprogramkurserna, inte minst i den programsammanhållande kursen på masterprogrammet och masterexjobbet. Färdigheter i muntlig och skriftlig framställning och argumentation på svenska tränas och examineras i kurser på grundnivå, särskilt i Ingenjörsmässigt skrivande och prosamkursen. Den skriftliga reflektionen måste därför skrivas på svenska. Om du särskilt önskar återkoppling på språket från mentorn och kamraterna ska du skriva det först i din text.

Dokumentet ska vara sparat i PDF. Se instruktionerna för uppsatsen i period 1 om du är osäker på hur du skapar PDF-dokument.

Kontrollera en extra gång att du är nöjd med din text innan du skickar in den i Peergrade, för du kan inte ändra eller byta ut en inskickad text i Peergrade.

Klicka på knappen längst ner på denna sida för att komma till Peergrade (se till att vara inloggad med din KTH-inloggning först!). Alternativt klickar du på länken Peergrade i menyn till vänster. Om du har problem att komma in i Peergrade, läs instruktionerna för uppsatsen i period 1. Välj sedan uppgiften till detta seminarium.

När du laddar upp inlämningen i Peergrade ska du ange ditt gruppnummer i prosam som kategori. Det gör att din inlämning bara kan läsas av medlemmar i din grupp. Inlämningen ska göras senast klockan 19:00 den 26 januari. Du kan kommentera tidigt gjorda inlämningar direkt från och med att du själv lämnat in. Du ska läsa och kommentera sex stycken inlämningar skrivna av andra i gruppen senast den 29 januari klockan 19:00. Du får se och kommentera en inlämning i taget.

Du ska dessutom kommentera minst en kommentar som du fått på ditt reflektionsdokument senast 1 februari klockan 19:00.

Poäng i Canvas för denna uppgift

Poängen rapporteras av din mentor. En poäng som är minst -2 anger att den skriftliga reflektionen är godkänd. Kriterier för uppsatspoängen:

  • 2 (VG): Texten är inlämnad i tid på rätt plats och uppfyller alla krav på reflektionen, till exempel att alla reflektionsfrågor behandlas tillräckligt djupt, att den typografiska strukturen stämmer med den innehållsliga strukturen, att texten har rätt längd, att texten är möjlig att kommentera för övriga gruppmedlemmar etc. Dessutom ska du ha kommenterat andras reflektioner och kommentarer enligt anvisningarna för uppgiften.
  • 1 (G): Texten och kommentarerna är inlämnade i tid, eller högst en timme för sent, och uppfyller nästan alla krav.
  • 0: Texten och kommentarerna är inlämnade senast en vecka efter seminariet och uppfyller nästan alla krav.
  • -2: Texten är inlämnad senare än en vecka efter seminariet och uppfyller nästan alla krav. Kommentarer behöver inte ha lämnats. Skriftliga reflektioner och ersättningsuppgifter som är senare än så hanteras en gång om året, i samband med labbveckan i juni.
  • -100 (U): inlämningen är underkänd och måste göras om.

Seminariet

Instruktioner om reflektionsseminariet finns på en egen uppgiftssida.

Vad händer härnäst i prosamkursen?

Programkollegium 25 mars kl 15-17 i Zoom
Fri diskussion om D-programmet för alla lärare och D-teknologer.

Datorhistoriamomentet inleds för årskurs 2
Föreläsningar 13 och 16 april.

Ingen obligatorisk närvaro på programkollegiet eller datorhistoriaföreläsningarna.

Lästips för den som vill fördjupa sig

  • Katrine Marçals bok Att uppfinna världen. Boken läses i en läsecirkel på KTH-biblioteket i mars.
  • Diskrimineringslagen Links to an external site.
  • KTH:s personalpolicy, läs speciellt under rubriken Lika villkor.
  • KTH-länkar om funktionsnedsättning.
  • Plan för jämställdhetsintegrering på KTH 2017. Download Plan för jämställdhetsintegrering på KTH 2017.
  • Gender Equality Index 2021 Links to an external site.
  • (Resten av) SCB:s lathund om jämställdhet 2020. Links to an external site.
  • (Resten av) boken Algorithms of oppression: how search engines reinforce racism  av Safiya Umoja Noble, 2018.
  • Dom sex forskningsartiklarna om mångfald i referenslistan sist i Natureartikeln These labs are remarkably diverse Links to an external site..
  • Learning About Intersectionality: Videos That Spark Discussion Links to an external site. från den amerikanska organisationen NCWIT (National Center for Women & Information Technology).

Tack till studentpanelen som varit med i utformningen av seminariet!

0
Inkludera en beskrivning
Ytterligare kommentarer:
Maxresultat för gradering till > poäng
Inkludera en bedömningstitel

Matris

 
 
 
 
 
 
 
     
Det går inte att ändra en matris efter att du börjat använda den.  
Hitta en matris
Hitta matris
Inkludera en titel
Titel
Du har redan bedömt studenter med den här matrisen. Större ändringar kan påverka resultaten för deras uppgifter.
Titel
Kriterier Bedömningar Poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera ranking Radera ranking
5 till >0 poäng
Full poäng
blank
Redigera ranking Radera ranking
0 till >0 poäng
Inga poäng
blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera ranking Radera ranking
5 till >0 poäng
Full poäng
blank
Redigera ranking Radera ranking
0 till >0 poäng
Inga poäng
blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Poängsumma: 5 av 5