• kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
  • kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
Logga in
HH1802 VT25 (60438)
PRO lab.uppgift 2 (obl)
Hoppa över till innehåll
Översikt
  • Logga in
  • Översikt
  • Kalender
  • Inkorg
  • Historik
  • Hjälp
Stäng
  • Min översikt
  • HH1802 VT25 (60438)
  • Uppgifter
  • PRO lab.uppgift 2 (obl)
2025 VT
  • Startsida
  • Kursöversikt
  • Moduler
  • Uppgifter
  • Course Evaluation

PRO lab.uppgift 2 (obl)

  • Inlämningsdatum 4 apr av 23.59
  • Poäng 0
  • Lämnar in en filuppladdning
  • Tillgänglig 24 mar kl 8:00–8 apr kl 23.59
Den här uppgiften låstes 8 apr kl 23.59.

Lärandemål i labb.uppgift 2

  • kunna bedöma och göra prognoser för ett mindre företags kapitalbehov på kort och lång sikt
  • kunna skapa lösningar för att finansiera utveckling och expansion i mindre företag genom utökning av såväl eget som främmande kapital
  • kunna genomföra kreditbedömningar med metodik banker använder vid utlåning
  • kunna se trender i utveckling av organisationsstrukturer
  • kunna tillämpa grundläggande kunskaper i organisationsteori
  • kunna analysera risk och avkastning vid val av olika alternativ för placering av tillfälliga likviditetsöverskott

Samt skall studenten känna till:

  • samhällets krav och villkor för finansiering och kreditgivning i mindre företag
  • relevanta aspekter av hållbar utveckling.

 

KURSLITTERATUR för uppgiften

Underlag för arbete med olika delar av labb.uppgiften finns 

med stöd av MFFPOA, Modeller för finansiell planering och analys

MFFPOA3 Teori om aktier innehåller flera delar om risk och avkastning 

MFFPOA7 Omsättningstillgångar, avsnittet om Likvida medel

med stöd av MIE, Modern Industriell Ekonomi

MIE9 Investeringar och investeringsbedömning - för deluppgift A

MIE11.6 Vad säger bokslutet ? - för deluppgift A

MIE15 Personalledning - för deluppgift B

MIE16 Verksamhetens organisering - för deluppgift B

MIE18 CSR och hållbar verksamhet

andra källor till Deluppgift A

Sök råd från pålitliga källor, som t.ex investeringsrådgivande företag eller bankers hemsidor, bra artiklar eller annat - väljs själva lämpliga aktuella valida och pålitliga källor. Och visa tydligt ansvar för släktingens sparade kapital som anförtros Dig, er, att ge råd om.

För tydlighet om struktur

delfrågorna nedan går att besvara i den ordning de följer och behöver inte ställas upp i ’rapportform’. Men det är viktigt att inkludera någon analys-diskussion av de svar gruppen lämnar och att lägga till källor i slutet. Det är tillräckligt att lägga till källor med länkar löpande eller i slutet, behöver inte följa en standard för referenser.

För tydlighet - arbeta i grupp 

Skriv namn på medverkande i gruppen tydligt högt upp på första sidan av texten. Om in gör det så är det tillräckligt att gruppen genom en student laddar upp gruppens inlämning från arbete med uppgiften på kurswebben. Övriga gruppmedlemmar (som ej gör inlämning) kommer att få ett Canvas-systemmeddelande att uppgiften är ’försenad’ som kan bortses från

Det är tillräckligt att en gruppmedlem laddar upp inlämningen på Canvas. Skriv tydligt namn på medverkande i gruppen högt upp på första sidan av texten. Om in gör det så är det tillräckligt att en student i gruppen laddar upp gruppens inlämning från arbete med uppgiften. Övriga gruppmedlemmar (som ej gör inlämning) kommer att få ett systemmeddelande att uppgiften är ’försenad’ som kan bortses från

Allmänt om källor till svar och inlämning 

återge kortfattat och tydligt relevant teori ur t.ex

  • kursbok 
  • valfri lämplig källa, t.ex en artikel, en pod eller ett videoklipp, 
  • att förtydliga teori med egna eller vald företagsexempel är en del av uppgiften 
  • var källkritisk, dvs försök förstå om författaren har objektivt syfte att dela saklig information transparent, eller ej
  • tänk på validitet och reliabilitet  i val av lämplig källa med god trovärdighet. 
  • Validitet betyder att källan är lämplig för sakligt svar. Reliabilitet betyder att svar är pålitliga och stabila.

·       VIKTIGT ! Redovisa vilka KÄLLOR har gruppen använt OCH bland källor är obligatoriskt att tydligt beskriva vilka ai verktyg som har använts SAMT på en sida ordagrant redovisa samtliga de ’promptar’ som har använts för lösning av uppgiften med stöd av generativ ai och VIKTIGT markera tydligt vilka delar av texten som har ursprung ’generativ ai’, som t.ex chatGPT. Det är ok använda ’generativ ai’ som stöd för lösning av uppgifter, men må s t e markeras tydligt. Undvik risk för anmälan ! Om den tydliga informationen och redovisningenom ai-verktyg saknas uppkommer risk för anmälan för plagiering !

 

Lycka till med uppgiften !


FRÅGESTÄLLNINGAR

A - FINANSIERING

1 sök de avsnitt av kurslitteraturen som behandlar placering av likviditet, risk och avkastning

2 skriv ner en lista med ca 20 sakliga välgrundade råd för sparande av ett överskott av likviditet, som Du och ni i gruppen skulle vilja lämna till en släkting som driver eget företag och som genom skicklig verksamhet har lyckats sätta undan några hundra tusen kronor  sparade vinster i företagets eget kapital, som balanserad vinst. Pengarna finns på ett bankkonto. Släktingen har gott förtroende och frågar Dig, er, som läser ekonomi för att bli ingenjör och som kan lägga tid släktingen inte har själv att sätta er in i den viktiga frågeställningen. Hur kan och bör släktingen i sitt företag klokt investera, spara, några hundra tusen på ett sätt som har högre risk än bankkonto, för att kunna ge några % mer avkastning, förräntning, än att ha pengarna på bankkonto, men ändå med begränsad risk, för att försöka nå högre avkastning. Släktingen är naturligt bekymrad att kunna göra förslut på sparande, eftersom det skulle innebära att först behöva tjäna in förlorade pengar igen, innan det går att räkna som någon positiv avkastning. Dina och era råd är viktiga för släktingen.

Skriv en lista med ca 20 råd i punktform till släktingen.

B - ORGANISATION OCH LEDARSKAP 

fortsätter från labb uppgift 1B. Välj fritt ett företag ur Universums eller Randstads ranking.
Vad anser gruppen gör det valda företaget till en attraktiv arbetsgivare ?
Vägledning kan sökas ur vad  är det till exempel hos företaget som är 

  • bra 
  • modernt 
  • lärande
  • kvalitetsinriktat
  • kundorienterat  
  • en effektiv' organisation  
  • ett bra företag
  • en attraktiv arbetsgivare
  • eller något annat gruppen anser viktigt för att vara en attraktiv arbetsgivare

Se gärna även på det valda företagets webbsida eller i dess årsredovisning. Finner gruppen någonstans där (på företagswebben eller i ÅR) en beskrivning av att arbeta i företaget som kan förklara vad som gör företaget attraktivt ?

Allt som står ovan är möjlig vägledning eller spår att följa i analysen, de är inte delfrågor att besvara.

Uppgiften är att lämna gruppens egen analys av vad som  gör det valda företaget till en attraktiv arbetsgivare ?

 

 

lycka till med uppgiften !

 

Det är tillräckligt att en gruppmedlem laddar upp inlämningen på Canvas. Skriv tydligt namn på medverkande i gruppen högt upp på första sidan av texten. Om in gör det så är det tillräckligt att en student i gruppen laddar upp gruppens inlämning från arbete med uppgiften. Övriga gruppmedlemmar (som ej gör inlämning) kommer att få ett systemmeddelande att uppgiften är ’försenad’ som kan bortses från

 

1743803999 04/04/2025 11:59pm
Inkludera en beskrivning
Ytterligare kommentarer:
Maxresultat för gradering till > poäng
Inkludera en bedömningstitel

Matris

Hitta matris
Inkludera en titel
Hitta en matris
Titel
Du har redan bedömt studenter med den här matrisen. Större ändringar kan påverka resultaten för deras uppgifter.
 
 
 
 
 
 
 
     
Det går inte att ändra en matris efter att du börjat använda den.  
Titel
Kriterier Bedömningar Poäng
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Poängsumma: 5 av 5