• kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
  • kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
Logga in
HH1802 VT25 (60438)
PRO anvisning för arbetsgruppers inlämningar av obligatoriska lab.uppgifter 1-3 (P/F). Samma anvisningar gäller även för inlämningar av frivilliga TEN Del B lab.uppgifter 4 och 5
Hoppa över till innehåll
Översikt
  • Logga in
  • Översikt
  • Kalender
  • Inkorg
  • Historik
  • Hjälp
Stäng
  • Min översikt
  • HH1802 VT25 (60438)
  • Uppgifter
  • PRO anvisning för arbetsgruppers inlämningar av obligatoriska lab.uppgifter 1-3 (P/F). Samma anvisningar gäller även för inlämningar av frivilliga TEN Del B lab.uppgifter 4 och 5
2025 VT
  • Startsida
  • Kursöversikt
  • Moduler
  • Uppgifter
  • Course Evaluation

PRO anvisning för arbetsgruppers inlämningar av obligatoriska lab.uppgifter 1-3 (P/F). Samma anvisningar gäller även för inlämningar av frivilliga TEN Del B lab.uppgifter 4 och 5

  • Inlämningsdatum Inget inlämningsdatum
  • Poäng Ingen

Anvisning arbetsgruppers inlämningar PRO2 obligatoriska lab.uppgifter 1-3 (P/F). Avisningar gäller även inlämningar TEN Del B frivilliga lab.uppgifter 4 och 5 som är TEN Del B.


EXAMINATION ÖVN1 3 hp (P/F)  genom
   

  • Skriftlig redovisning av tre, 3, obl laborationsuppgifter. Se detaljerad beskrivning under ’Uppgifter’ 

 

  •  Muntlig ’gensvarsdiskussion’ med annan grupp vid tre tillfällen utanför lektionstid, för diskussion av obligatoriska lab.uppgifter 1-3 om entreprenörskap - se mer detaljerad beskrivning under ’Uppgifter’ 

 

  • En del av är även att i slutet av kursen lämna en kortfattad  individuell reflektion av Ditt lärande under kursen. Den kan vara kort, men sammanhängande tydlig i språk som kortfattat beskriver Ditt lärande i relation till kursens lärandemål. Se under ’Uppgifter’ 

 

Ingen av delarna ovan har högre betygspåverkan än P/F. Det betyder att varje del behöver nå nivå godkänd, men det finns inget skäl att ’överarbeta’ innehållet, annat än av eget intresse och motivation.

 

 

Om arbetsgrupper

Lab.uppgifter bearbetas gemensamt i arbetsgrupp med studentkollegor, som på lämpligt sätt redovisar lärande och förmåga att att definiera begrepp, besvara frågor och lösa relevanta uppgifter med kunskap motsvarande lärandemål.  Samarbeta om lösningar och skriv tydligt vilka som är i arbetsgruppen. 

Det räcker att en student i arbetsgruppen laddar upp inlämningen på kurswebben.

Varje lab.uppgift är planerad att ta ca 4-5 h per student.

Arbetsgrupper skapas av lärare i början av kursen i syfte att komma igång. Alternativt kan studenter skapa egna grupper. Försök behålla de arbetsgrupperna, erfarenheten är det inte blir bättre resultat av att byta grupp. Det finns ett viktigt lärande att arbeta med dem men inte känner, så blir det regelbundet i företag och är värt öva under studier. 

Om arbetet i gruppen verkligen inte fungerar efter goda försök, eller om ambitionsnivån skiljer sig för mycket mellan gruppmedlemmar är möjligt att ändra gruppsammansättning och lämna in med andra. Det behöver inte  godkännas av lärare, gör en egen bedömning.

 

Godkänd skriftlig inlämning med redovisning av laborationsuppgift

Viktigt, men kommer ej påverka bedömning: KTH logo får endast läggas till examensarbeten, ej kursuppgifter

Bedömning av inlämningens kvalitet tar hänsyn till antal studenter som medverkar i rapporten. 

Som undantag om gruppmedlemmar har medverkat olika andel i arbetet med uppgiften, ange  %-andel för dem som medverkat.

Det är för gruppen fritt att utforma den skriftliga inlämningen på det sätt gruppen bedömer passar de frågeställningar som behandlas förutsatt att de punkter som nämns nedan redovisas tydligt i inlämningen.

  • kurskod, kursmoment.
  • Namn på dem som medverkat i inlämningen. Alla i gruppen förväntas kunna svara om hela inlämningen.

Namn på de som ej medverkat är plagiat och får ej stå med. OBS 'plagiat' kan drabba även den som skriver upp en annan student som ej medverkar.

  • vilken FRÅGESTÄLLNING eller delfråga besvaras
  • vilken METOD användes för att besvara den (hur)
  • (TEORI gruppen refererar till ur kursboken)
  • vilka RESULTAT lämnar gruppen för delfrågan / frågeställningen
  • vad är gruppens egen ANALYS, DISKUSSION och
  • vad är gruppens egna SLUTSATSER från arbete med uppgiften
  • VIKTIGT ! Redovisa vilka KÄLLOR har gruppen använt OCH bland källor är obligatoriskt att tydligt beskriva vilka ai verktyg som har använts SAMT på en sida ordagrant redovisa samtliga de ’promptar’ som har använts för lösning av uppgiften med stöd av generativ ai och VIKTIGT markera tydligt vilka delar av texten som har ursprung ’generativ ai’, som t.ex chatGPT. Det är ok använda ’generativ ai’ som stöd för lösning av uppgifter, men må s t e markeras tydligt. Undvik risk för anmälan ! Om den tydliga informationen och redovisningenom ai-verktyg saknas uppkommer risk för anmälan för plagiering !

 

Hur delarna redovisas i uppgiften är fritt för gruppen att utforma. Punkten ’teori’ är valfri att ta upp.

 

 

Nedan är enbart som stödtext för vetenskaplig metodik, inte en ’måste’ struktur’ för inlämmningen

*en tydlig FRÅGESTÄLLNING, med avgränsningar om det är relevant för att begränsa uppgiften.

* tillämpar, dvs tar upp och använder, lämplig och  relevant TEORI ur kurslitteratur, eller lämplig alternativ källa till teori - godkänd om den är trovärdig och kritiskt värderad, gruppen gör en egen bedömning. Tillämpning är att relatera vad teori säger till praktisk omvärld, exempel i företag eller organisation.

* beskriver vilken METOD som använts för att lösa frågeställning(ar), dvs hur uppgiften har bearbetats. Studier av litteratur, webbsökning, intervju, test, experiment beräkning är exempel på olika metoder för att arbeta fram ett resultat.

* innehåller RESULTAT som har inhämtats - t.ex beräkning, beskrivning, bild, graf, statistik eller exempel - som svar på frågeställningen från företag eller organisation som inhämtas genom egen webbsökning eller genom att ta kontakt med företag. Ta kontakt med företag i god tid, o vill ställa frågor.

* ha med  ANALYS / DISKUSSION av frågeställningen

* ta upp SLUTSATS(ER), dvs lärande och synpunkter vad kunde gjorts bättre eller på altenativ tolkning av  frågeställning för lösning av uppgiften

* rapport ska vara sammanhängande och väl genomarbetad i språk och struktur  

* lämnas på angiven tid

*ska tydligt markera  användande av andras material, KÄLLOR, kurslitteratur och andra kritiskt bedömda källor som är relevanta för uppgiften. Användning av källor uppmanas, men både muntliga och skriftliga källor måste alltid nämnas och markeras tydligt

Det är i allmänhet bra för innehållet och uppmanas att använda material från olika valida relevanta källor, men kopiera ej andras material utan angivande av källa. KTH gör som rutin plagiatkontroll av skriftliga inlämningar. Kopiering utan att ange källa, även glömd angiven källa är formellt plagiering som kan drabba både den som lämnar och den som tar emot underlag utan källa. Riskera inte egna eller studiekamraters kursbetyg genom slarv med källhänvisning. https://www.kth.se/student/stod/studier/fusk-1.997287

 https://www.kth.se/student/studier/rattigheter-och-skyldigheter

 

Vad är skillnad på resultat, analys, diskussion och slutsatser ?

Resultat är redovisning av data, statistik och svar på frågeställning(ar)

Analys och diskussion analyserar och bedömer kritiskt resultat och ger tolkning av resultat
Har man tidigare skrivit något om teori, kan man här kommentera om något resultat skiljer sig från teori
Egna synpunkter för samhället ur ekonomisk, social, etisk och miljömässig synvinkel ska diskuteras här.
Det här avsnittet, dvs förmågan att analysera, bedöma, bemöta, förbättra samt tydligt transparent redovisa egna argument är kärnan i akademisk kunskapsbildning.

Slutsatser
Här beskrivs, kortfattat om uppgiften bidrog till eget lärande, egen ny kunskap och i så fall på vilket sätt, om något kunde gjorts på annat sätt i frågeställning eller att söka resultat. Slutsatserna kan även vara framåtriktat och innehålla sådant som borde eller kunde ingått men inte tid räckte till.

****

 

 

 

0
Inkludera en beskrivning
Ytterligare kommentarer:
Maxresultat för gradering till > poäng
Inkludera en bedömningstitel

Matris

Hitta matris
Inkludera en titel
Hitta en matris
Titel
Du har redan bedömt studenter med den här matrisen. Större ändringar kan påverka resultaten för deras uppgifter.
 
 
 
 
 
 
 
     
Det går inte att ändra en matris efter att du börjat använda den.  
Titel
Kriterier Bedömningar Poäng
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Poängsumma: 5 av 5