KEX på SCI-skolan, VT25
Detta kursrum är gemensamt för studenter som är registrerade på någon av kurserna:
- SA114X Examensarbete inom teknisk fysik, grundnivå
- SA115X Examensarbete inom farkostteknik, grundnivå
- SA118X Examensarbete inom maskinteknik, grundnivå
- SA120X Examensarbete inom teknisk matematik, grundnivå
------------------------------------------------------------------------
Schemat för presentationsdagarna Download Schemat för presentationsdagarna den 15 -- 16 maj finns nu att ladda ner, liksom en lista över grupper Download en lista över grupper vid presentationerna. Uppdaterat 12 maj.
------------------------------------------------------------------------
Välkommen till kandidatexamensarbetet på SCI-skolan, VT-2025! Denna Canvas-sida innehåller kurs-PM för kursomgången VT-2025 för samtliga KEX på skolan, dvs inom ämnena teknisk fysik (SA114X), farkostteknik (SA115X), maskinteknik (SA118X) och teknisk matematik (SA120X).
KEX-kursen består av ett projektarbete som omfattar totalt 15 hp. För studenter som läser SA114X-118X ingår även två obligatoriska moduler integrerade i kursen, motsvarande totalt ca 1-2 veckors heltidsarbete. Gemensam modul för studenter som läser SA114X-118X är Teknik och hållbarhet. Den andra modulen är för SA114X-studenter Ingenjörsetik, och för SA115X-118X-studenter Innovation och entreprenörsskap. Notera att föreläsningar och seminarier i moduler har obligatorisk närvaro. För studenter som läser SA120X så ingår inga moduler. Kursen rapporteras i sin helhet med 15 hp när både projektarbetet och moduler är godkända (endast projekt för SA120X). Betygsskala för kursen är P/F.
Kursstart, VT25
Den 14 januari kl 8:15-9:00 i sal Q1 kommer era programansvariga att hålla en gemensam informationsföreläsning för samtliga KEX-studenter på SCI-skolan. Då kommer det detaljerade kurs-PM:et för VT25 att gås igenom. Informationsföreläsningen förväntas uppta första timmen, Under den andra timman (kl 9:15-10:00) ges program-specifik information i Q1 för kurserna SA114X-118X (information om moduler).
Här är presentationsfilen från startinfot Download Här är presentationsfilen från startinfot.
Schema
Schemat i TimeEdit innehåller ett antal reserverade tider som heter "Projektarbete", och som är avsedda att användas för självständigt arbete i projektet. De kan också användas för aktiviteter som ämnesansvarige planerar för. Övriga schemalagda aktiviteter heter "Föreläsning" samt "Seminarium". De tillfällena är reserverade för modul-aktiviteter och är obligatoriska i de kurser där moduler ingår. Undantaget är föreläsningarna i muntlig och skriftlig presentation, som är frivilliga men starkt rekommenderade. Tillfällena "Seminarium" som hör till modulerna kommer vara bokningsbara i grupper via Canvas. Man väljer då ett seminarietillfälle per modul och student.
Projektarbete
Kursens huvudsakliga innehåll är ett självständigt projektarbete som utförs vid en institution. Projektarbetet utförs i normalfallet individuellt eller i grupp om två. Varje institution har en ämnesansvarig för KEX-projektet som ansvarar för de lokala aktiviteterna inom projektet, vilka kan variera mellan olika institutioner.
Projektet avslutas med en muntlig presentation och en skriftlig rapport. Muntliga presentationer sker gemensamt vid två obligatoriska presentationsdagar, 15-16 maj i U-huset. Presentationsschema och mer info kommer läggas upp senare på denna startsida.
Skriftlig rapport och muntlig presentation
Under följande länkar hittar du detaljerad information om skriftlig rapportering och muntlig presentation.
Information om skriftlig rapport.
Information om muntlig presentation.
Kamratgranskning av rapporter
Första steget för feedback på skriftliga rapporter är i form av kamratgranskning. Detta görs lämpligen innan rapporten lämnas till bedömning och feedback av handledare. Varje rapport bör granskas av två oberoende studenter, och denna aktivitet styrs upp av ämnesansvarige.
Mer information om kamratgranskning finns här.
Moduler
Kursena SA114X-118X innehåller två moduler som syftar till att uppfylla allmänna programmål, men som också passar bra att integrera i KEX:ets projekt. Notera att SA120X saknar moduler. Modulerna innehåller obligatoriska föreläsningar och seminarier, och gruppindelning till seminarierna görs av studenterna själva i Canvas. Om man behöver byta tid får man koordinera det själv genom att försöka byta tid med någon annan student. Får ni schemaproblem som ni inte klarar att lösa själva, kontakta de modulansvariga lärarna.
Kontaktuppgifter till Modulansvariga:
Modul 1, Teknik och hållbarhet, SA114X-118X: Adam Wickberg (KTH Historiska studier), adam.wickberg@abe.kth.se
Modul 2a, Ingenjörsetik, SA114X: Per Wikman Svahn (KTH Filosofi), perwi@kth.se
Modul 2b, Innovation och entreprenörsskap, SA115X-118X: Ges av Indek. Per Wennhage, wennhage@kth.se
Träning i muntlig och skriftlig kommunikation
Utöver modulerna så erbjuds det två st frivilliga föreläsningar i skriftlig och muntlig presentation (21/3 och 28/4), samt möjlighet att därefter hålla prov-presentationer för en oberoende lärare. De här momenten ges av Sören Östlund. Anmäl ert intresse för att hålla en provpresentation genom epost till Sören (soren@kth.se). Länk till sida med mer information från Sören.
Bibiotekets workshoppar för ex- och kex-jobbare
På denna sida finns information om KTHB:s workshoppar och stöd alla studenter på KTH som jobbar med projektarbeten, akademiskt skrivande och presentationer.
Språk
Vi rekommenderar att skriva rapport och hålla presentation på svenska. Dock finns det inget krav på språkval, utan studenten väljer själv språk, svenska eller engelska. En del handledare behärskar inte svenska, och då bör rapport och presentation vara på engelska, så att handledare ges möjlighet att bedöma och ge feedback på rapport och presentation. Vill studenten välja svenska så bör man säkerställa att det finns en tillgänglig handledare som behärskar det språket innan KEX:et påbörjas, annars får man välja ett annat projekt, byta handledare, eller skaffa sig en extra handledare.
Process och deadlines för rapport och presentation
Muntliga presentationer ska tränas och hållas på institutionen, och en första feedback ska ges skriftligen eller muntligen av antingen ämnesansvarige eller handledare. Tidpunkter för de här presentationerna bestäms av ämnesansvarige. Därefter ska eventuella justeringar och förbättringar göras av presentationen. Examinationen av de muntliga presentationerna kommer till sist utföras under de gemensamma presentationsdagarna 15-16 maj. I de flesta fall kommer ämnesansvarige leda presentationerna, och ansvara för examinationen av detta delmoment. Det är för studenter obligatoriskt att närvara vid minst en av presentationsdagarna i maj, men rekommenderat att delta under båda dagarna. Alla studenter uppmuntras att vara aktiva, lyssna på presentationerna och delta i frågestunderna efteråt.
Följande rekommenderade deadlines gäller för skriftlig rapport samt muntlig presentation (ämnesansvarige kan justera datumen):
- Projektplan klar: Så snart som möjligt efter kursstart, dock senast under Februari, exakt datum bestäms av ämnesansvariga.
- Preliminär rapport klar för kamratgranskning: 2 maj.
- Kamratgranskning klar: 9 maj.
- Muntliga presentationer: 15-16 maj– fixa dagar kan ej ändras!
- Korrigerad rapport efter kamratgranskning till handledare: 16 maj.
- Återkoppling från handledare: 23 maj.
Inlämning av slutrapporter till kansliet: 5 juni. Detta datum är en hård gräns, undantag måste kooridineras med examinator. 5 juni är valt som terminens sista dag (sista dagen i omtentaveckan).
Självvärdering av kursmåls-uppfyllelse
En (icke-obligatorisk) uppgift är att utföra en självvärdering av hur man uppfyller KEX-kursens lärandemål. Det kan man göra genom att, med stöd från sin handledare och/eller ämnesansvarige, använda detta protokoll Download använda detta protokoll. I kursplanen till KEX-kurserna finns sju lärandemål listade, samt tillhörande beskrivning av vad som krävs för godkänt resp. underkänt betyg för varje delmål (under "uppfyllelse av lärandemål" i kursplanen). Protokollet kan användas kontinuerligt under KEX-kursens gång och ska hanteras som ett arbetsdokument som ska underlätta att göra rätt saker och i rätt tid. Exempelvis ska man upprätta en arbetsplan (lärandemål 4) i början av kursen som ska följas och om nödvändigt revideras under arbetets gång.
Det ifyllda protokollet ska inte lämnas in i Canvas, utan enbart användas som ett stöd för studenterna att själva se till att KEX-projektet adresserar så många av målen i kursplanen som möjligt. Om något mål inte skulle vara adresserat i KEX-projektet så förväntas studenten kunna motivera varför. För studenter i SA114X-118X så behandlas några lärandemål (speciellt lärandemål 6) i modulerna, medan studenter i SA120X (som inte gör moduler) har sådana programmål inkluderade i kursen SA1006.