Välkommen till KEXet i Datateknik och Indek
Välkommen till DA151X Kandidatarbete i Datateknik och Industriell ekonomi.
I denna kurs kommer ni att genomföra ett större självständigt arbete kring en verklig, aktuell forskningsfråga. Efter kursen kommer ni ha lärt er och tränat på hur man planerar, genomför och presenterar en akademiskt studie. Det är färdigheter som ni kommer att ha stor glädje av såväl under de fortsatta studierna som i era framtida karriärer.
Kandidatarbetet i Datateknik och Industriell ekonomi utförs
- i parvisa Projektgrupper
- med en uppdragsgivare från ett externt företag/organisation eller i ett forskningsprojekt på KTH
- med handledning kring uppgiften från uppdragsgivaren och kring akademiska studier från KTH
- kring en uppgift fokuserad på datateknik, men inkluderande ett perspektiv från industriell ekonomi
- med inlämningar under arbetets gång för att få återkoppling från handledare
- med peer coachning, där varje grupp stöder (och får stöd av) två andra grupper
Kursupplägg:
Kursen är uppdelad i sex Moduler M1–M6, som strukturerar upp de olika stegen och delarna i kursen. För varje modul finns en, eller ibland flera, inlämningar under Assignments. Det är gruppinlämningar, så det räcker om en student i gruppen lämnar in (förutom för Projektgrupp, där båda studenterna behöver ansluta sig till en projektgrupp).
För att er inlämning ska vara tillgänglig för de andra grupper som ska peer coacha måste inlämning även skickas in som ett svar på relevant tråd i Discussions där detta anges.
Under arbetet med ert projekt kommer ni att få stöd i framför allt fyra olika former:
1) Akademisk handledning: Varje grupp tilldelas två ansvariga KTH-forskare (en inom datateknik och en inom industriell ekonomi) som kommer att följa projektet. Den akademiska handledarens roll är att stödja den akademiska processen, dvs att definiera uppgiften, att säkerställa att korrekta metoder används och att projektet presenteras på ett akademiskt korrekt sätt.
Konkret kommer den akademiska handledaren att
- ge återkoppling på uppgiftsbeskrivningen, förstudien och den preliminära rapporten
- närvara vid handledningsmöten för att gå igenom allmänna råd och svara på allmänna frågor
- ha individuella handledningsmöten med varje individuell grupp utifrån behov
Handledaren kallar till ordinarie handledningsmöten. Individuella möten med handledaren bokas i första hand via mejl.
2) Akademisk granskning: En examinator i kursen kommer att bedöma och ge återkoppling på presentationsrapporten i Datateknik, för att ni ska kunna lämna in en godkänd slutrapport. Examinator ansvarar även för bedömning av den muntliga presentationen och oppositionen vid KEX-konferensen.
3) Peer coachning: Varje studentpar tilldelas två andra grupper som de ansvarar för att coacha, tillsammans med en annan studentgrupp, under hela projektets gång. Coachningen består i att läsa gruppens inlämningar och ge skriftliga konstruktiva kommentarer på dessa, samt diskutera gruppens arbete med dem under handledningsmöten.
Konkret kommer peer coachningen att innebära att:
- Skriftligt kommentera uppgiftsbeskrivningen, förstudien och den preliminära rapporten
- Delta i handledningsmöten gällande uppgiftsbeskrivningen, förstudien och den preliminära rapporten
4) Ämneshandledning: I de flesta fall finns en uppdragsgivare, extern eller på KTH, som tagit fram den studerade uppgiften. Denna handledare bidrar med expertis inom området och praktisk vägledning.
Förändringar från föregående kursomgång
Två större förändringar testas:
- Separata rapportinlämningar för Datateknik och Indek för att få tydligare struktur på handledningen av de två områdena.
- Datateknik-inlämningar ska göras både i Assignments och som svar i Discussions för att de ska bli tillgängliga för peer coacher, eftersom tidigare system med Canvas peer-reviews inte fungerat med grupper.
Mindre förändringar:
1. Canvas-informationen har fördelats på Modules för att det ska vara lättare att hitta information som är relevant i olika stadier av kursen. Informationen har också gåtts igenom och uppdaterats.
2. Justering av inlämningsdatum, för att ge mer tid mellan preliminär och presentations-rapport och mellan KEX-konferensen och slutrapport.
Kontakt och kursinformation:
Allmän kommunikation om kursen kommer att ske via Announcements.
Ni kommer att få akademisk handledning av
- Joakim Gustafson, jkgu@kth.se
- Jonas Beskow, beskow@kth.se
- Olov Engwall, engwall@kth.se
För Indeks handledning svarar:
Namn | E-post | Projektgrupper |
Mattias Wiggberg | wiggberg@kth.se | 6, 10, 12, 20, 22, 24, 33 |
Andreas Feldmann | andreas.feldmann@indek.kth.se | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 35 |
Emrah Karakaya | emrah.karakaya@indek.kth.se | 8, 9, 11, 13, 14, 15, 32 |
Niklas Arvidsson | niklas.arvidsson@indek.kth.se | 16, 17, 18, 19, 21, 23, 31 |
Frauke Urban | frauke.urban@indek.kth.se | 25, 26, 27, 28, 29, 30, 35 |
Material från KTH Bibliotekets föreläsning 15 maj 2025.
Informationssökning_kexjobb_Mattias Wiggberg_maj 2025.pdf Download Informationssökning_kexjobb_Mattias Wiggberg_maj 2025.pdf
Om ni har frågor kring kursen vänder ni er i första hand till er KTH-handledare. Frågor innan ni fått en handledare tilldelad besvaras av Olov Engwall (engwall@kth.se).