ÖVN1 - laborationsuppgift 3
- Inlämningsdatum 17 feb av 18:00
- Poäng 0
- Lämnar in en filuppladdning
- Tillgänglig 8 jan kl 8:00–21 feb kl 18:00
Underlag för arbete med olika delar av labb.uppgiften finns i
MIE3 Verksamheten som utgångspunkt
MIE4 Teknikdriven utveckling
MIE5 Marknadsföring
MIE6 Produktion
MIE7 Produktutveckling
MIE14 Affärstrategi och affärsmodeller
MIE15 Personalledning och HRM
För tydlighet, delfrågorna nedan går att besvara i den ordning de följer och behöver inte ställas upp i ’rapportform’. Men det är viktigt att inkludera någon analys-diskussion av de svar gruppen lämnar och att lägga till källor i slutet. Det är tillräckligt att lägga till källor med länkar löpande eller i slutet, behöver inte följa en standard för referenser.
***
Arbeta i grupp
Skriv namn på medverkande i gruppen tydligt högt upp på första sidan av texten. Om in gör det så är det tillräckligt att gruppen genom en student laddar upp gruppens inlämning från arbete med uppgiften på kurswebben. Övriga gruppmedlemmar (som ej gör inlämning) kommer att få ett Canvas-systemmeddelande att uppgiften är ’försenad’ som kan bortses från
***
VIKTIGT ! Redovisa vilka KÄLLOR har gruppen använt OCH bland källor är obligatoriskt att tydligt beskriva vilka ai verktyg som har använts SAMT på en sida ordagrant redovisa samtliga de ’promptar’ som har använts för lösning av uppgiften med stöd av generativ ai och VIKTIGT markera tydligt vilka delar av texten som har ursprung ’generativ ai’, som t.ex chatGPT. Det är ok använda ’generativ ai’ som stöd för lösning av uppgifter, men må s t e markeras tydligt. Undvik risk för anmälan ! Om den tydliga informationen och redovisningenom ai-verktyg saknas uppkommer risk för anmälan för plagiering !
Allmänt om källor till svar och inlämning
återge kortfattat och tydligt relevant teori ur t.ex
- kursbok
- valfri lämplig källa, t.ex en artikel, en pod eller ett videoklipp,
- att förtydliga teori med egna eller vald företagsexempel är en del av uppgiften
- var källkritisk, dvs försök förstå om författaren har objektivt syfte att dela saklig information transparent, eller ej
- tänk på validitet och reliabilitet i val av lämplig källa med god trovärdighet.
- Validitet betyder att källan är lämplig för sakligt svar. Reliabilitet betyder att svar är pålitliga och stabila.
Lycka till med uppgiften !
Uppgift A - där alla deluppgifter A är en fortsättning som utgår från gruppens inlämning lab.uppgift 2
#A1
Beskriv gruppens affärsidé med ’NABC’ som utvecklats av SRI / Stanford Research Inst, (som även utvecklade Apples Siri)
what is the Need ? what is the Approach ? what is the Benefit ? what is the Competition ?
https://innovationenglish.sites.ku.dk/metode/plan-the-pitch-with-nabc/ Links to an external site.
https://www.kth.se/social/upload/5252dc6af276541372ac75f5/Idea%20description%20NABC.doc
How to use NABC https://www.youtube.com/watch?v=kK5OBaBY-BU
Links to an external site.
#A2
vidareutveckla affärsidén till en ’affärsmodell’ genom att besvara följande stödfrågor (MIE3, 4, 7, 14)
· vad tillför företaget i kundnytta som skapar värde för kunderna och hur skiljer sig ert värdeerbjudande eller värdeskapande från möjliga konkurrenter ?
· vad är företagets tänkta ’konkurrensstrategi’ eller ’strategiska konkurrensfördelar’, med tre huvudalternativen, är det ’operativ överlägsenhet’ som ger låga kostnader som lägger grund för låga priser eller är det ’differentiering’ genom ’produktledarskap’ eller genom ’kundnärhet’ eller är strategin att erbjuda något till en ’kundnisch’ som är en variant på differentiering
operativ effektivitet ger ’låga kostnader’, vilket möjliggör låga priser (tänk Amazon, IKEA, Lidl)
något som särskiljer en tjänst eller produkt skapar ’differentiering’ genom produktledarskap (tänk Apple)
en flexibel service som skapar en upplevelse av individuell relation skapar ’differentiering’ i kundnärhet och lojalitet, (tänk skräddarsytt, eller ett resebolag eller hotell, med hög service, eller en vårdklinik med hög service)
en fokusering på en specifik nisch, skapar ’differentiering’ genom fokus på ett specifik segment av marknaden (tänk iZettle med fokus inledningsvis på mindre företag utan möjlighet resurser att investera i kassasystem)
· vilka huvudtyper av inkomster och utgifter kan uppstå ? Använd gärna även begreppet värdefångst.
#A3
Beskriv i några punkter företagets ’strategiska marknadsföring' (MIE5)
- segmentering , hur kan marknaden delas in i olika kundsegment ?
- fokusering, vilket/vilka delsegment av marknaden är målgrupp/er ?
-positionering, vad i erbjudandet ska ’fånga’ målgruppen, ’fastna’ i kunders medvetande
#A4
- Beskriv i några punkter företagets ’taktiska marknadsföring’ (MIE5)
dvs hur når och övertygar ni de möjliga kunderna i målgruppen ? Beskriv era säljargument / konkurrensmedel / marknadsföringsmedel med hjälp av KOTLERs modell marknadsmixens 5(-7) ’P:n’ - Produkt, Pris, Plats, Påverkan, Personal, (Physical evidence, t.ex en hotelllobby, Process, t.ex Apples hela kunderbjudande)
#A5
- besriv erbjudandets olika delar. Är det en enskild produkt eller tjänst, eller är det en ’systemlösning’ ? Frågan syftar på att enkelt nämna vilka tekniska delar eller funktioner som behövs för att kunna framställa och distribuera produkten / tjänsten till kund.
#A6
– beskriv vad i arbetsgruppens företag kan göra ’i egen regi’ med egen kompetens och egna resurser och vilka övriga resurser som behöver hyras / köpas in / delas genom parters (t.ex utrustning, patent, kunskap, maskin, lokal, kapital, teknologi, licens) Besvara även vilka är företagets mest väsentliga ’intressenter’ ? (MIE14)
#A7
– med gruppens egen bedömning med hänsyn till att marknaden kan ha förväntningar på hållbar utveckling i erbjudanden av produkter och tjänster till kunder och marknad, vad skulle kunna vara det planerade och diskuterade erbjudandets
S - (affärsmodellens) styrkor och
W - (affärsmodellens) svagheter och
O - (marknadens och omvärldens) möjligheter för affärsmodellen
T - (marknadens och omvärldens) hot mot affärsmodellen
OM det stödjer och underlättar att sammanställa och redovisa gruppens svar (inte ett måste) går det bra att presentera affärsmodellen med stöd av 'Lean Canvas' (Maury), se nedan (och även MIE14)
'Lean Canvas' utgår från BMC, Business Model Canvas, men är mer fokuserad på situationen för teknikinnovation att utveckla värde för kunder i agila utvecklingssprintar.
https://canvanizer.com/new/lean-canvas (Länkar till en externa sida.) Links to an external site.
https://www.strategyzer.com/library/the-business-model-canvas Links to an external site.
https://www.theplatformcanvas.com Links to an external site.
Business Model Canvas explained, 17 mins.
https://www.youtube.com/watch?v=CakUeC1sCSs
Links to an external site.
How to use the BMC 20 mins
https://www.youtube.com/watch?v=CV5AQ-aZRBw
Links to an external site.
9 successful business models, 19 mins
https://www.youtube.com/watch?v=DL6myRFdC_g
Links to an external site.
Uppgift B är helt skild från uppgift !
#B1
definiera kortfattat begreppen nedan med något praktiskt exempel för vart och ett av begreppen (se källor nedan + MIE15)
a/ arbetsrätt
b/ kollektivavtal
c/ uttrycket 'den svenska arbetsmarknadsmodellen'
d/ facklig organisation
e/ arbetsgivarorganisation
f/ lagstadgade minimilöner
g/ de historiska uttrycken 'Ådalen' 1931 och 'Saltsjöbadsandan'
#B2
förklara kortfattat innehåll i den arbetsrättsliga lagstiftningen
· LAS, lagen om anställningsskydd,
· MBL medbestämmandelagen och
· AML arbetsmiljölagen
· Diskrimineringslagen
#B3
- diskutera och redovisa gruppens gemensamma synpunkter om var och en av de fyra ovan nämnda lagarna.
Kursboken
Länkar nedan och
Det är fritt välja egna lämpliga andra källor
https://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=sv&catId=157 Links to an external site.
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/arbetsratt-och-arbetsmiljo/ Links to an external site.
https://www.arbetsdomstolen.se Links to an external site.
https://www.sverigesingenjorer.se/lagar-regler/ Links to an external site.
https://www.kommunal.se/den-svenska-modellen Links to an external site.
https://www.svensktnaringsliv.se Links to an external site.
https://www.svensktnaringsliv.se/medlemsorganisationer/ Links to an external site.
https://www.europaportalen.se/teman/loner-i-eu Links to an external site.
https://riksarkivet.se/motkallorna/skapa-historia/adalen-1931 Links to an external site.
https://www.arbetsgivarverket.se Links to an external site.
https://www.lagboken.se/Lagboken/start/arbetsratt-och-arbetsmiljoratt/ Links to an external site.
https://www.alltomjuridik.se/lar-dig-juridiska/rattsomraden/arbetsratt/ Links to an external site.
https://www.lo.se/start/politiska_sakfragor/arbetsratt Links to an external site.
https://www.almega.se/aktivitetskategori/arbetsratt/ Links to an external site.
https://forvaltningsjuristerna.se/rattsomraden/arbetsratt.html Links to an external site.
https://fackförbund.nu/tips-och-artiklar/fakta-lagar/arbetsratt/ Links to an external site.
https://www.fackjuridik.se/arbetsratt/ Links to an external site.
https://www.unionen.se/rad-och-stod/lagar-inom-arbetsratten Links to an external site.
https://www.ledarna.se/stod-i-chefsrollen/arbetsratt/ Links to an external site.
https://www.sverigesingenjorer.se/lon/lonestatistik/ Links to an external site.
https://en.wikipedia.org/wiki/Minimum_wage_in_the_United_S Links to an external site.