ÖVN1 - laborationsuppgift 2
- Inlämningsdatum 1 feb av 18:00
- Poäng 0
- Lämnar in en filuppladdning
- Tillgänglig 8 jan kl 8:00–7 feb kl 18:00
Underlag för arbete med olika delar av labb.uppgiften finns i
med stöd av MIE
MIE2 Sveriges industri och näringsliv
MIE3 Verksamheten som utgångspunkt
MIE4 Teknikdriven utveckling
MIE5 Marknadsföring
MIE6 Produktion
MIE7 Produktutveckling
MIE14 Affärstrategi och affärsmodeller
MIE16.1 Den juridiska formen (för företagande)
MIE18 CSR och hållbar verksamhet
För tydlighet, delfrågorna nedan går att besvara i den ordning de följer och behöver inte ställas upp i ’rapportform’. Men det är viktigt att inkludera någon analys-diskussion av de svar gruppen lämnar och att lägga till källor i slutet. Det är tillräckligt att lägga till källor med länkar löpande eller i slutet, behöver inte följa en standard för referenser.
***
Arbeta i grupp
Skriv namn på medverkande i gruppen tydligt högt upp på första sidan av texten. Om in gör det så är det tillräckligt att gruppen genom en student laddar upp gruppens inlämning från arbete med uppgiften på kurswebben. Övriga gruppmedlemmar (som ej gör inlämning) kommer att få ett Canvas-systemmeddelande att uppgiften är ’försenad’ som kan bortses från
***
- VIKTIGT ! Redovisa vilka KÄLLOR har gruppen använt OCH bland källor är obligatoriskt att tydligt beskriva vilka ai verktyg som har använts SAMT på en sida ordagrant redovisa samtliga de ’promptar’ som har använts för lösning av uppgiften med stöd av generativ ai och VIKTIGT markera tydligt vilka delar av texten som har ursprung ’generativ ai’, som t.ex chatGPT. Det är ok använda ’generativ ai’ som stöd för lösning av uppgifter, men må s t e markeras tydligt. Undvik risk för anmälan ! Om den tydliga informationen och redovisningenom ai-verktyg saknas uppkommer risk för anmälan för plagiering !
Allmänt om källor till svar och inlämning
återge kortfattat och tydligt relevant teori ur t.ex
- kursbok
- valfri lämplig källa, t.ex en artikel, en pod eller ett videoklipp,
- att förtydliga teori med egna eller vald företagsexempel är en del av uppgiften
- var källkritisk, dvs försök förstå om författaren har objektivt syfte att dela saklig information transparent, eller ej
- tänk på validitet och reliabilitet i val av lämplig källa med god trovärdighet.
- Validitet betyder att källan är lämplig för sakligt svar. Reliabilitet betyder att svar är pålitliga och stabila.
Lycka till med uppgiften !
Deluppgift 1A
Beskriv kortfattat i punktform. Hur startar man respektive företagsform, enskild firma, handelsbolag, ekonomisk förening och aktiebolag ? (se https://www.verksamt.se/starta Links to an external site. )
Beskriv i punktform väsentliga juridiska (formella) skillnader mellan de fyra företagsformerna (se kursbok MIE kapitel 16.1 eller mer detaljerad information på webb verksamt.se ovan eller webb för Skatteverket eller för Bolagsverket.
Deluppgift 1B - med stöd av kursbok ’MIE’ Kapitel 2 och innehåll i länken https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Foretagande/ Links to an external site.
Beskriv kortfattat och översiktligt strukturen av olika typer av företag i Sverige, t.ex genom antal företag, företagens storlek, vilka branscher företagen verkar inom.
Deluppgift 2 – med stöd av någon av länkarna nedan, beskriv kortfattat och översiktligt nuläget i svensk ekonomi genom ett val av fem ekonomiska nyckeltal.
* inflation
* arbetslöshet
* ekonomisk tillväxt
* ränta
* antal nystartade företag
* antal konkurser i en eller flera bracher
* företagens investeringar
* statens överskott eller underskott
* eller något annat gruppen väljer att lyfta fram som väsentligt i svensk ekonomi
För varja nyckeltalen gruppen valt, ange även hur gruppen själv bedömer det måttet kommer att förändras - gruppens egen prognos - för kommande 12-24 månader.
Länkar för prognoser om svensk ekonomi
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/Prognoser-om-ekonomin Links to an external site.
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/19352 Links to an external site.
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/macro-presentation Links to an external site.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/Prognoser-om-ekonomin Links to an external site.
https://www.konj.se Links to an external site.
https://www.researchonline.se/macro/start Links to an external site.
https://www.konj.se Links to an external site.
Deluppgift 3A - utveckla en affärsidé gemensamt i gruppen, som förslag med stöd av teori i MIE3, 4, 5, 6, 7, 14
Prioritet och syfte med uppgiften är tydligt i första hand att öva begrepp snarare än att utveckla ’bästa’ affärsidé eller affärsmodell.
Utveckla och beskriv en ’affärsidé’ och en ’vision’ för en produkt eller en tjänst, ett erbjudande som kan skapa konkurrenskraft genom att tillföra eller värde i till kunder och marknad.
Beskriv kortfattat en gruppens egen affärsidé för en produkt eller tjänst och
besvara ’Varför är affärsidén bra och för vem ?’
Stödfrågor (punkterna) för deluppgiften, som inte behöver besvaras
- Vad har ni som kan organiseras som resurser att starta igång, sätta mål, inspirera, lösa problem, teknisk kompetens eller kontakter ?
- Har ni observerat någon situation eller ett problem, som kan inspirera att försöka lösa med teknisk kompetens eller kontakter och skapa ett erbjudande till kunder ?
- Kan ni förbättra, skapa värde eller nytta genom något ?
- Kan ni låna, importera, förbättra, licensiera, kopiera, eller göra något mer personligt, som är en befintlig produkt eller tjänst ?
- Skulle ni kunna sätta mål för en verksamhet ?
- Syfte med uppgiften är att öva begrepp snarare än att söka ’bästa’ affärsidé och affärsmodell.
- För att ’komma på’ en affärsidé, använd stödfrågor, eller en idé någon redan har
- Hur kan ni lösa en situation, förbättra något, skapa värde eller nytta ?t.ex låna, importera, förbättra, licensiera, kopiera, göra mer personligt – befintlig idé
- ’Om vi måste tjäna pengar genom en verksamhet, ett eget företag kommande månader, vad skulle vi göra då ? (en vanlig situation, utmaning och frågeställning i många delar av världen)
Deluppgift 3B
Hur kan gruppen säkerställa att kunders behov och marknadens behov har tillräcklig prioritering under arbete med att utveckla produkten eller tjänsten rent tekniskt ?
Text i kursivt är med som bakgrundskommentar och ej som en fråga
Marknadens behov, kunders beteende och kommunikation till marknad och kunder genom marknadsföring är ofta avgörande viktigt utöver att utveckla produkten eller tjänsten tekniskt och funktionellt.
I agil utveckling av ett funktionellt erbjudande, en produkt eller tjänst med värde för kunder, kundnytta, är det viktigt både med en utvecklingsprocess som fokuserar på kundnytta och att tillräckligt tydlig dokumentation och jämn prestation upprätthåller pålitlig kvalitet.
det är därför viktigt med
- en utvecklingsprocess som fokuserar på kundnytta och
- att vara tillräckligt tydlig men inte alltför krävande omfattande i dokumentation och
- upprätthålla en jämn prestation som leder framåt i utvecklingsprocessen
vilket lägger grund för tillförlitlig kvalitet och funktionalitet för produkten eller tjänsten. Att det i slutändan fungerar för kunder, har högre prioritet än att beskriva och omfattande tydligt dokumentera och beskriva affärsplaneringen.
Deluppgift 3C
Utveckla en 'elevator pitch' som kort, fokuserat och tydligt ger svar på samtliga punkter nedan
- varför erbjudandet är värdeskapande
- för vem skapas värde och nytta
- hur erbjudandet (produkten eller tjänsten) ska distribueras kund/användare
- vad är intäktsmodellen
https://www.uagc.edu/blog/what-is-an-elevator-pitch Links to an external site.
https://toggl.com/blog/elevator-pitch-examples Links to an external site.
https://asana.com/resources/elevator-pitch-examples Links to an external site.