• kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
  • kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
Logga in
CM1005 VT25 (60415)
ÖVN1 - laborationsuppgift 1 - fråga vid behov extra tid för inlämning
Hoppa över till innehåll
Översikt
  • Logga in
  • Översikt
  • Kalender
  • Inkorg
  • Historik
  • Hjälp
Stäng
  • Min översikt
  • CM1005 VT25 (60415)
  • Uppgifter
  • ÖVN1 - laborationsuppgift 1 - fråga vid behov extra tid för inlämning
2025 VT
  • Startsida
  • Kursöversikt
  • Moduler
  • Uppgifter
  • Course Evaluation

ÖVN1 - laborationsuppgift 1 - fråga vid behov extra tid för inlämning

  • Inlämningsdatum 18 jan av 18:00
  • Poäng 0
  • Lämnar in en filuppladdning
  • Tillgänglig 8 jan kl 8:00–24 jan kl 18:00
Den här uppgiften låstes 24 jan kl 18:00.

Grunder som underlag för arbete med labb.uppgiften finns bl.a. i

MIE2 Sveriges industri och näringsliv

MIE3 Verksamheten som utgångspunkt

MIE4 Teknikdriven utveckling

MIE18 CSR och hållbar verksamhet

För tydlighet, delfrågorna nedan går att besvara i den ordning de följer och behöver inte ställas upp i ’rapportform’. Men det är viktigt att inkludera någon analys-diskussion av de svar gruppen lämnar och att lägga till källor i slutet. Det är tillräckligt att lägga till källor med länkar löpande eller i slutet, behöver inte följa en standard för referenser.

***

Arbeta i grupp 

Skriv namn på medverkande i gruppen tydligt högt upp på första sidan av texten. Om in gör det så är det tillräckligt att gruppen genom en student laddar upp gruppens inlämning från arbete med uppgiften på kurswebben. Övriga gruppmedlemmar (som ej gör inlämning) kommer att få ett Canvas-systemmeddelande att uppgiften är ’försenad’ som kan bortses från

***

 

  • VIKTIGT ! Redovisa vilka KÄLLOR har gruppen använt OCH bland källor är obligatoriskt att tydligt beskriva vilka ai verktyg som har använts SAMT på en sida ordagrant redovisa samtliga de ’promptar’ som har använts för lösning av uppgiften med stöd av generativ ai och VIKTIGT markera tydligt vilka delar av texten som har ursprung ’generativ ai’, som t.ex chatGPT. Det är ok använda ’generativ ai’ som stöd för lösning av uppgifter, men må s t e markeras tydligt. Undvik risk för anmälan ! Om den tydliga informationen och redovisningenom ai-verktyg saknas uppkommer risk för anmälan för plagiering !


Allmänt om källor till svar och inlämning
 

återge kortfattat och tydligt relevant teori ur t.ex

  • kursbok 
  • valfri lämplig källa, t.ex en artikel, en pod eller ett videoklipp, 
  • att förtydliga teori med egna eller vald företagsexempel är en del av uppgiften
  • var källkritisk, dvs försök förstå om författaren har objektivt syfte att dela saklig information transparent, eller ej
  • tänk på validitet och reliabilitet  i val av lämplig källa med god trovärdighet.
  • Validitet betyder att källan är lämplig för sakligt svar. Reliabilitet betyder att svar är pålitliga och stabila.

Lycka till med uppgiften !

 

DELFRÅGA 1

Redovisa med text / tabell och en enkel kommentar, av gruppen utvald lämplig statistik som ger en bild av Sveriges

  • befolkning
  • energi
  • hushållens ekonomi
  • offentlig ekonomi
  • transporter och kommunikation

För tydlighet, max en tabell för vart och ett av de fem teman ovan. Det är möjligt att hämta och kopiera in tabeller direkt från SCB.

Statistikdatabasen - Välj tabell (scb.se) Links to an external site.

Spara sökningen i Statistikdatabasen (scb.se) Links to an external site.

 prova gärna även att använda https://www.wolframalpha.com

Data och statistik kan hämtas med API. Det är aktuellt i senare kurs i åk 2, men utanför kurs HE1031.

Statistikdatabasens API (scb.se) Links to an external site.

 https://www.howtogeek.com/775651/how-to-convert-a-json-file-to-microsoft-excel/ Links to an external site.

 https://github.com/kirajcg/pyscbwrapper/blob/master/pyscbwrapper_en.ipynb Links to an external site.)

 

DELFRÅGA 2A använd någon av de två rapporterna

https://www2.deloitte.com/xe/en/pages/strategy-operations/articles/deloitte-annual-global-competitiveness-overview.html Links to an external site.

 eller 

https://www.imd.org/centers/wcc/world-competitiveness-center/rankings/world-competitiveness-ranking/ Links to an external site.

och beskriv övergripande och kortfattat

* vad gör Sveriges konkurrenskraftigt ?

* vad gör (valfritt annat EU-land) konkurrenskraftig ?

* vad gör (valfritt asiatiskt land) konkurrenskraftig ?

* vad gör USA konkurrenskraftigt ?

 

DELFRÅGA 2B – anser gruppen att något eller några av FNs hållbarhetsmål kan ha påverkan på svenskt näringslivs och Sveriges konkurrenskraft ?

https://sustainabledevelopment.un.org Links to an external site.

https://www.wbcsd.org Links to an external site.

https://www.weforum.org/agenda/archive/sustainable-development Links to an external site.

https://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals/ Links to an external site.

 

DELFRÅGA 2C i vilket av de fyra länderna delfråga 2A (Sverige + USA + gruppens val av ett europeisk land och ett asiatiskt land) skulle gruppen välja att starta eget företag ? Av vilka skäl ? Bortse från skillnader i språk och försök genom diskussion i gruppen bedöma sakligt ’var vore bra att starta företag’?

https://www.eiu.com/n/campaigns/business-environment-rankings-2023/?utm_source=eiu-website&utm_medium=blog&utm_campaign=apr-23-business-environment-rankings-wp Links to an external site.

https://openknowledge.worldbank.org/server/api/core/bitstreams/2db10c90-db63-5746-a4e3-1bfe264dda7c/content Links to an external site.

https://archive.doingbusiness.org/en/rankings Links to an external site.

https://archive.doingbusiness.org/en/data/doing-business-score Links to an external site.

 

https://www.linkedin.com/pulse/ease-doing-business-world-ranking-analysis-white-and-partners Links to an external site.

DELFRÅGA 3  Riksdagen beslutar om den svenska statens budget, ’statsbudgeten’.

När ni ser igenom statsbudgeten, vilka är statens fem största inkomstkällor och vilka är svenska statens fem största utgiftsposter ?

https://www.regeringen.se/sveriges-regering/finansdepartementet/statens-budget/prognoser/ Links to an external site.

 DELFRÅGA 4 - är Sveriges investeringar i utbildning och forskning och utveckling – med gruppens egen bedömning - tillräckliga i internationell jämförelse ?

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Utbildning-och-forskning/ Links to an external site.

 

DELFRÅGA 5A - vilka är Sveriges viktigaste handelspartners ?

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/makroekonomi/handel/sveriges-handelspartners_1208816.html Links to an external site.

 DELFRÅGA 5B - hur beroende är svenskt välstånd av internationell handel ?

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/makroekonomi/handel/exportandelar-internationellt_1209003.html Links to an external site.

 

 

DELFRÅGA 6 – vad är gruppens eget förslag som kan öka svensk konkurrenskraft

* genom minst en åtgärd som (minskar/ökar) statens inkomster eller utgifter

* genom minst en åtgärd som förändrar Sveriges fokus i arbete med hållbar utveckling 

 

DELFRÅGA 7

Lyssna igenom en eller två poddar bland https://shows.acast.com/skapa-till-100 Links to an external site.

poddens grundare Maja Sönnerbo och Marika Borg Ström skickar med en hälsning och föreslår er i klassen, att lyssna på t.ex, samtidigt som alla är intressant för den som är intresserad av kreativitet

- Per Holknekt, entreprenör

- Stefan Ytterborn, entreprenör

- Petra Wadström, uppfinnare

- Per Johansson, entreprenör / grundare av glada hudik-teatern

- Eva Hoff, kreativitetsforskare

- Samuel West, organisationspsykolog och kreativtetsforskare

- Hanna Wendelbo, mönsterdesigner & entreprenör

- Micael Dahlen, Sveriges kanske mest kreativa professor

- Kristin "Krickelin" Lagerkvist, digital kreatör och entreprenör

Diskutera i gruppen och redovisa i några punkter vad som kan vara viktigt för innovation och kreativt skapande.

 

ps om Du ser en aktiv länk här från ’Strategyzer’ så tillhör den en senare lab.uppgift, men har ’fastnat’ i uppgiften på märkligt sätt

Links to an external site.

1737219600 01/18/2025 06:00pm
Inkludera en beskrivning
Ytterligare kommentarer:
Maxresultat för gradering till > poäng
Inkludera en bedömningstitel

Matris

Hitta matris
Inkludera en titel
Hitta en matris
Titel
Du har redan bedömt studenter med den här matrisen. Större ändringar kan påverka resultaten för deras uppgifter.
 
 
 
 
 
 
 
     
Det går inte att ändra en matris efter att du börjat använda den.  
Titel
Kriterier Bedömningar Poäng
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Poängsumma: 5 av 5