Reservuppgift Gruppdynamik, för dem som ej var med på lektionen onsdag 13/11
- Inlämningsdatum Inget inlämningsdatum
- Poäng 0
- Lämnar in en filuppladdning
Reservuppgift Gruppdynamik, för dem som ej var med på lektionen
Du som var med på lektion om Gruppdynamik ska i n t e göra denna uppgift.
Reservuppgiften är för Dig som missade lektionen
För att bli godkänd i kursmomentet, besvara delfrågor nedan i ett tydligt datorskrivet enkelt läsbart dokument.
Omfattning bör vara minst ca 800 ord
För tydlighet lägg även med respektive fråga Du besvarar
Det går bra och uppmanas att samarbeta om svaren med annan student som också missat lektionen.
Det går bra att be klasskamrater som har varit på lektionen att få låna anteckningar som grund och ange i så de lånade anteckningarna som källa.
Lägg till de källor Du har använt.
Markera tydligt om Du har med text i Din inlämning som kommer från användning av en språkmodell, ai, som t.ex chatGPT. Du behöver tydligt markera vilken del av texten i din inlämning Du inte har skrivit själv. Det är en grund för vilseledande plagiat som kan leda till avstängning från studier att inte tydliggöra text med ursprung från en annan källa än egen skrivning.
Pdf med noteringar och länkar som använts för lektionen
Gruppdynamik CM1009 HM1005-1.pdf Download Gruppdynamik CM1009 HM1005-1.pdf
Ladda upp svaren som inlämning här på Canvas-uppgiften.
Delfrågor
A Vad säger Högskoleförordningen om studenters lärande om lagarbete ?
Högskoleförordningen, särskilt 10 Kap §1
B Kan något lärandemål i kursen relateras till lektionen om Gruppdynamik ?
C Ge exempel på individuella
• Värderingar
• Kompetens
• Mål
• Arbetsattityd
som kan påverka en persons samverkan med andra i en grupp
D Vilka tre huvudtyper av arbetsrelationer finns på en högskola.
E Vilken grundlag styr ’åsiktsfrihet’ och ytttrandefrihet ?
F Vad innebär begreppen ’diskriminera’, ’trakassera’ och ’sexuellt trakassera’ enligt 1:a Kapitel Diskrimineringslagen för
studiemiljön på en högskola
G Vilka är de sju diskrimineringsgrunderna
H Vilket ansvar har en högskola enligt Diskrimineringslagen
2 Kapitel §3 och §16 och
1 Kapitel §1-§7 och §15-§18
I Vad reglerar Arbetsmiljölagen ?
J Med Dina ord, beskriv hur ansvaret för arbetsmiljön fördelar sig mellan en högskolan
• styrelse
• rektor
• personal
• studenter
K Med dina egna synpunkter, vilken betydelse har ’grit’ (ett engelskt uttryck, googla t.ex Angela Duckworth) och ’social samhörighet’ med studiekamrater för att kunna genomföra och slutföra studier på en högskola
L Definiera med 5-7 punkter vad är ett ’projekt’
M Beskriv ’agil projektmetodik’ i 10-15 punkter
N Vad är mål som är ’SMARTA’
O Vad är skillnaden mellan ’yttre effektivitet’ (effectiveness på engelska) och ’inre effektivitet’ (efficiency)
P Välj fem andra valfria delar ur pdf’en som intresserar Dig och skriv en kort reflektion om ’vad’ som intresserade just Dig i det Du väljer
Lycka till !