• kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
  • kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
Logga in
HF1005 HT24
Reservuppgift Gruppdynamik, för dem som ej var med på lektionen onsdag 13/11
Hoppa över till innehåll
Översikt
  • Logga in
  • Översikt
  • Kalender
  • Inkorg
  • Historik
  • Hjälp
Stäng
  • Min översikt
  • HF1005 HT24
  • Uppgifter
  • Reservuppgift Gruppdynamik, för dem som ej var med på lektionen onsdag 13/11
2024 HT
  • Startsida
  • Moduler
  • Uppgifter
  • Quiz
  • Course Evaluation

Reservuppgift Gruppdynamik, för dem som ej var med på lektionen onsdag 13/11

  • Inlämningsdatum Inget inlämningsdatum
  • Poäng 0
  • Lämnar in en filuppladdning

Reservuppgift Gruppdynamik, för dem som ej var med på lektionen

 

Du som var med på lektion om Gruppdynamik ska  i n t e göra denna uppgift. 

Reservuppgiften är för Dig som missade lektionen

 

För att bli godkänd i kursmomentet, besvara delfrågor nedan i ett tydligt datorskrivet enkelt läsbart dokument.

Omfattning bör vara minst ca 800 ord

För tydlighet lägg även med respektive fråga Du besvarar

Det går bra och uppmanas att samarbeta om svaren med annan student som också missat lektionen.

Det går bra att be klasskamrater som har varit på lektionen att få låna anteckningar som grund och ange i så de lånade anteckningarna som källa.

Lägg till de källor Du har använt.

Markera tydligt om Du har med text i Din inlämning som kommer från användning av en språkmodell, ai, som t.ex chatGPT. Du behöver tydligt markera vilken del av texten i din inlämning Du inte har skrivit själv. Det är en grund för vilseledande plagiat som kan leda till avstängning från studier att inte tydliggöra text med ursprung från en annan källa än egen skrivning.

 

Pdf med noteringar och länkar som använts för lektionen

Gruppdynamik CM1009 HM1005-1.pdf Download Gruppdynamik CM1009 HM1005-1.pdf

 

Ladda upp svaren som inlämning här på Canvas-uppgiften. 

 

 

Delfrågor

 

A Vad säger Högskoleförordningen om studenters lärande om lagarbete ?
Högskoleförordningen, särskilt 10 Kap §1  

 

B Kan något lärandemål i kursen relateras till lektionen om Gruppdynamik ?

 

C Ge exempel på individuella

• Värderingar
• Kompetens
• Mål
• Arbetsattityd

som kan påverka en persons samverkan med andra i en grupp

 

D Vilka tre huvudtyper av arbetsrelationer finns på en högskola.

 

E Vilken grundlag styr ’åsiktsfrihet’ och ytttrandefrihet ? 

 

F Vad innebär begreppen ’diskriminera’, ’trakassera’ och ’sexuellt trakassera’ enligt 1:a Kapitel Diskrimineringslagen för
studiemiljön på en högskola  

 

G Vilka är de sju diskrimineringsgrunderna

 

 

H Vilket ansvar har en högskola enligt Diskrimineringslagen  
2 Kapitel §3 och §16 och
1 Kapitel §1-§7 och §15-§18

 

 

I Vad reglerar Arbetsmiljölagen ? 

 

 

J Med Dina ord, beskriv hur ansvaret för arbetsmiljön fördelar sig mellan en högskolan

• styrelse
• rektor
• personal
• studenter

 

K Med dina egna synpunkter, vilken betydelse har ’grit’ (ett engelskt uttryck, googla t.ex Angela Duckworth) och ’social samhörighet’ med studiekamrater för att kunna genomföra och slutföra studier på en högskola

 

L Definiera med 5-7 punkter vad är ett ’projekt’

 

M Beskriv ’agil projektmetodik’ i 10-15 punkter

 

N Vad är mål som är ’SMARTA’

 

O Vad är skillnaden mellan ’yttre effektivitet’ (effectiveness på engelska) och ’inre effektivitet’ (efficiency)

 

P Välj fem andra valfria delar ur pdf’en som intresserar Dig och skriv en kort reflektion om ’vad’ som intresserade just Dig i det Du väljer

 

 

Lycka till !

 

 

0
Inkludera en beskrivning
Ytterligare kommentarer:
Maxresultat för gradering till > poäng
Inkludera en bedömningstitel

Matris

Hitta matris
Inkludera en titel
Hitta en matris
Titel
Du har redan bedömt studenter med den här matrisen. Större ändringar kan påverka resultaten för deras uppgifter.
 
 
 
 
 
 
 
     
Det går inte att ändra en matris efter att du börjat använda den.  
Titel
Kriterier Bedömningar Poäng
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Poängsumma: 5 av 5