Projektförslag: Tetris
Projektförslag: Tetris-spel
Tetris är ett klassiskt pusselspel där spelaren roterar och placerar fallande block (s.k. "tetrominos") för att skapa och rensa kompletta horisontella rader i ett rutnät. Spelet slutar när blocken når toppen av spelområdet.
Betygsnivåer:
Betyg E: Grundläggande spelmekanik
- Visa ett spelområde bestående av ett 10x20 rutnät (standard Tetris-storlek).
- Implementera fallande block (tetrominos) av olika former (t.ex. I, O, T, L, J, S och Z).
- Låt spelaren flytta blocken åt vänster eller höger samt snabba nedfarter med hjälp av piltangenterna.
- Implementera rotering av blocken (90 grader åt gången).
- Stoppblock (block som inte kan röra sig nedåt) när de når botten av spelområdet eller ligger ovanpå andra block.
- Ta bort hela rader när de fylls och flytta ner ovanstående rader.
Betyg C: Utökad spelmekanik och regler för spelande
- Utför punkterna 1-6 för betyg E.
- Implementera poängräkning baserat på rader som rensas (t.ex. en enkel poängmodell där en rad ger X poäng, två rader samtidigt ger en högre poängsumma osv.).
- Öka spelets svårighetsgrad gradvis genom att öka hastigheten på fallande block när spelaren rensar ett visst antal rader.
- Hantera situationen när spelet slutar (när blocken når toppen av spelområdet).
- Implementera en funktion för att starta om spelet.
Betyg A: Komplett spelmekanik och förbättrad användarupplevelse
- Utför punkterna 1-5 för betyg C.
- Lägg till en "spökblock"-funktion (visar var blocket landar om det släpps direkt).
- Implementera förhandsvisning av nästa block som kommer att falla.
- Lägg till ljud- och ljudeffekter för rörelse, rotering, och rensning av rader.
- Ge spelaren möjlighet att "spara" ett block för senare användning och byta ut det aktuella blocket mot det sparade.
- Visa en topplista med högsta poäng.
- Skapa olika svårighetsnivåer (t.ex. "Normal", "Svår", "Expert") som påverkar spelhastigheten och andra spelparametrar.