Projektförslag: Tetris

Projektförslag: Tetris-spel

Tetris är ett klassiskt pusselspel där spelaren roterar och placerar fallande block (s.k. "tetrominos") för att skapa och rensa kompletta horisontella rader i ett rutnät. Spelet slutar när blocken når toppen av spelområdet.

Betygsnivåer:


Betyg E: Grundläggande spelmekanik

  1. Visa ett spelområde bestående av ett 10x20 rutnät (standard Tetris-storlek).
  2. Implementera fallande block (tetrominos) av olika former (t.ex. I, O, T, L, J, S och Z).
  3. Låt spelaren flytta blocken åt vänster eller höger samt snabba nedfarter med hjälp av piltangenterna.
  4. Implementera rotering av blocken (90 grader åt gången).
  5. Stoppblock (block som inte kan röra sig nedåt) när de når botten av spelområdet eller ligger ovanpå andra block.
  6. Ta bort hela rader när de fylls och flytta ner ovanstående rader.

Betyg C: Utökad spelmekanik och regler för spelande

  1. Utför punkterna 1-6 för betyg E.
  2. Implementera poängräkning baserat på rader som rensas (t.ex. en enkel poängmodell där en rad ger X poäng, två rader samtidigt ger en högre poängsumma osv.).
  3. Öka spelets svårighetsgrad gradvis genom att öka hastigheten på fallande block när spelaren rensar ett visst antal rader.
  4. Hantera situationen när spelet slutar (när blocken når toppen av spelområdet).
  5. Implementera en funktion för att starta om spelet.

Betyg A: Komplett spelmekanik och förbättrad användarupplevelse

  1. Utför punkterna 1-5 för betyg C.
  2. Lägg till en "spökblock"-funktion (visar var blocket landar om det släpps direkt).
  3. Implementera förhandsvisning av nästa block som kommer att falla.
  4. Lägg till ljud- och ljudeffekter för rörelse, rotering, och rensning av rader.
  5. Ge spelaren möjlighet att "spara" ett block för senare användning och byta ut det aktuella blocket mot det sparade.
  6. Visa en topplista med högsta poäng.
  7. Skapa olika svårighetsnivåer (t.ex. "Normal", "Svår", "Expert") som påverkar spelhastigheten och andra spelparametrar.