Bilder till kommande föreläsningsbilderna är från tidigare år. De kommer att uppdateras med nya aktuella bilder allteftersom och någon dag innan föreläsningen.
Kursen har 20 timmar föreläsning (F) och 12 timmar övning (Ö). Det finns 44 timmar datorlaboration i schemat. Varje student förväntas gå på vartannat pass, alltså 22 timmar. LG1 och LG2 i listan nedan betyder labbgrupp 1 resp 2. Se sidan Laborationer för gruppindelning och prioriteringar för hjälp och redovisning. Vi förväntar att ni utnyttjar labbtillfällen maximalt, alltså labbtillfällen ska användas för redovisning samt få hjälp på ev. problem som det har varit svårt att lösa innan labbbtillfället.
Schemat är inte komplett än, det kommer att planeras ytterligare en föreläsning och en övning inom kort.
Period 1
Aktivitet
Tid
Innehåll
Länkar och filer
kommentarer
F1
16/9, 10-12
Introduktion till kursen, Java, UML, interface.
F1.pdf
Download F1.pdf
AwtDemo.java
Download AwtDemo.java
AwtDemo1.java
Download AwtDemo1.java
AwtDemo2.java
Download AwtDemo2.java
AwtDemo3.java
Download AwtDemo3.java
AwtDemo4.java
Download AwtDemo4.java
MainKlass.java
Download MainKlass.java
MinKlass.java
Download MinKlass.java
MinKlass2.java
Download MinKlass2.java
Patienskort.java
Download Patienskort.java
Spelkort.java
Download Spelkort.java
TestaPatienskort.java
Download TestaPatienskort.java
TestaSpelkort.java
Download TestaSpelkort.java
I dagens föreläsning hann vi till bilden Interface. Så under föreläsning 3 fortsätter vi från Interface framåt.
F2
24/9, 08-10
Gästföreläsning om Litterär programmering, med Daniel Bosk som föreläsare.
Läs Om Feedbackfruits som används i denna föreläsning. utkast till föreläsningsanteckningar för föreläsningen om litterär programmering
Uppdaterad version av föreläsningsanteckningarna om litterär programmering
Links to an external site.
Litterär_programmering_guide_v2.pdf
Download Litterär_programmering_guide_v2.pdf
Labbpass
25/9, 15-17
LG1
26/9, 15-17
LG2
Jobba med Labb1
Ö1
27/9, 08-10
Labbpass
30/9, 10-12
LG2
1/10, 08-10
LG1
Jobba med Labb1
F3
4/10, 08-10
Interface, Lyssnarinterface Abstrakta klasser Dynamisk bindning Polymorphism
F3.pdf
Download F3.pdf
AwtDemo2.java
Download AwtDemo2.java
AwtDemo3.java
Download AwtDemo3.java
AwtDemo4.java
Download AwtDemo4.java
DynamiskBindning.java
Download DynamiskBindning.java
Monster.java
Download Monster.java
MyInterface.java
Download MyInterface.java
prg.java
Download prg.java
Schackpjas.java
Download Schackpjas.java
Vi hann till bilden med rubrik "UML - vanlig klass"
F4
7/10, 10-12
Klassen Object, Introduktion till designmönster, mönstren Singleton och MVC.
F4.pdf
Download F4.pdf
package_example.zip
Download package_example.zip
Sntn.java
Download Sntn.java
ColorAndView.java
Download ColorAndView.java
ColorMix.java
Download ColorMix.java
ControlPanel.java
Download ControlPanel.java
mock.java
Download mock.java
ShowSinus.java
Download ShowSinus.java
Sinuscontrol.java
Download Sinuscontrol.java
Sinusmodel.java
Download Sinusmodel.java
Sinusview.java
Download Sinusview.java
Vi hann gå igenom MVC men hann inte med några exempel. Nästa föreläsning repeterar vi MVC och går igenom några exempel.
Ö2
8/10, 08-10
Labbpass
10/10, 13-15
LG1
11/10, 13-15
LG2
Bonus för Labb1
Period 2
Labbpass
28/10, 10-12
LG1
29/10, 08-10
LG2
Ö3
30/10, 13-15
F5
1/11, 13-15
Trådar, klassen Timer, introduktion till Sockets och Internetprogram.
F4.pdf
Download F4.pdf
Active.java
Download Active.java
MyButton_Timer.java
Download MyButton_Timer.java
Server.java
Download Server.java
Filer till Våffelexemplet:
Upplaggsfat.java
Download Upplaggsfat.java
Vaffelatare.java
Download Vaffelatare.java
Vaffelgraddare.java
Download Vaffelgraddare.java
Vaffelkalas.java
Download Vaffelkalas.java
Filer till TicTacToe exemplet:
GameException.java
Download GameException.java
GameInterface.java
Download GameInterface.java
GameServer.java
Download GameServer.java
TicTocToe.java
Download TicTocToe.java
Föreläsningen var inställd p.g.a gasläckage. En inspelning delades via ett anslag.
F6
4/11, 10-12
Ramverk, objektsamlingar, Natural Order genom Comparable, omslagsklasser, mönstret Iterator
F6.pdf
Download F6.pdf
SpelkortC2.java
Download SpelkortC2.java
JamforSpelkortC2.java
Download JamforSpelkortC2.java
SpelkortC.java
Download SpelkortC.java
JamforSpelkortC.java
Download JamforSpelkortC.java
Generera.java
Download Generera.java
Generera_iterator.java
Download Generera_iterator.java
Labbpass
5/11, 08-10
LG2
6/11, 14-16
LG1
Bonusdatum för Labb2
F7
7/11, 16-18
Template, Composite, Factory-teknik, Strategy, Relation, Proxy
F7.pdf
Download F7.pdf
Cohesion.java
Download Cohesion.java
Integrator.java
Download Integrator.java
LooseCoupling.java
Download LooseCoupling.java
Strategy_example.java
Download Strategy_example.java
Template_example.java
Download Template_example.java
Labbpass
12/11, 08-10
LG1
13/11, 13-15
LG2
bonusdatum för Labb3
F8
15/11, 08-10
Mönstret Observer med kodexempel, mönstret Decorator med kodexempel, Enum-typer, ytterligare designmönster kortfattat: State, Facade, Mediator.
F8.pdf
Download F8.pdf
Audiobook.java
Download Audiobook.java
BarView.java
Download BarView.java
Book.java
Download Book.java
Borrowable.java
Download Borrowable.java
Decorator.java
Download Decorator.java
DecoratorApp.java
Download DecoratorApp.java
LibraryItem.java
Download LibraryItem.java
NumberButton.java
Download NumberButton.java
PieView.java
Download PieView.java
Sellable.java
Download Sellable.java
TextView.java
Download TextView.java
VotesDemo.java
Download VotesDemo.java
VotesInput.java
Download VotesInput.java
VotesModel.java
Download VotesModel.java
Ö4
15/11, 13-15
F9
18/11, 13-15
Refactoring, testning med JUnit, Designprincipen LSP
F9.pdf
Download F9.pdf
Enum.java
Download Enum.java
Game_State.java
Download Game_State.java
LSP.java
Download LSP.java
NO_LSP.java
Download NO_LSP.java
Spelkort_enum.java
Download Spelkort_enum.java
MyUnitTest.java
Download MyUnitTest.java
MyUnit.java
Download MyUnit.java
CheckDecimalTest.java
Download CheckDecimalTest.java
CheckDecimal.java
Download CheckDecimal.java
Labbpass
19/11, 08-10
LG1
20/11, 08-10
LG2
Labbpass
26/11, 08-10
LG2
27/11, 8-10
LG1
bonusdatum för Labb4
F10
28/11, 10-12
Testdriven programutvecklingsmetod
och f unktionell programmering med java
F10.pdf
Download F10.pdf
Ö5
29/11 13-15
Labbpass
2/12 10-12
LG2
2/12 15-17
LG1
Labbpass
3/12 08-10
LG1
6/12 15-17
LG2
bonusdatum för Labb5
Labbpass
9/12 13-15
LG2
11/12 10-12
LG1
bonusdatum för Labb6
Kursöversiktssidan visar en tabellorienterad vy av kursschemat och grunderna för
kursens bedömning. Du kan lägga till kommentarer, anteckningar eller tankar som du har om kursens
struktur, kursens regler eller något annat.
Klicka på länken ”Redigera” längst upp för att lägga till kommentarer.