Kursöversikt
Bilder till kommande föreläsningsbilderna är från tidigare år. De kommer att uppdateras med nya aktuella bilder allteftersom och någon dag innan föreläsningen.
Kursen har 20 timmar föreläsning (F) och 12 timmar övning (Ö). Det finns 44 timmar datorlaboration i schemat. Varje student förväntas gå på vartannat pass, alltså 22 timmar. LG1 och LG2 i listan nedan betyder labbgrupp 1 resp 2. Se sidan Laborationer för gruppindelning och prioriteringar för hjälp och redovisning. Vi förväntar att ni utnyttjar labbtillfällen maximalt, alltså labbtillfällen ska användas för redovisning samt få hjälp på ev. problem som det har varit svårt att lösa innan labbbtillfället.
Schemat är inte komplett än, det kommer att planeras ytterligare en föreläsning och en övning inom kort.
Period 1
Aktivitet | Tid | Innehåll | Länkar och filer | kommentarer | ||||
F1 | 16/9, 10-12 |
Introduktion till kursen, Java, UML, interface. |
|
I dagens föreläsning hann vi till bilden Interface. Så under föreläsning 3 fortsätter vi från Interface framåt. |
||||
F2 |
24/9, 08-10 |
Gästföreläsning om Litterär programmering, med Daniel Bosk som föreläsare. |
Läs Om Feedbackfruits som används i denna föreläsning. Uppdaterad version av föreläsningsanteckningarna om litterär programmering |
|||||
Labbpass |
|
Jobba med Labb1 | ||||||
Ö1 | 27/9, 08-10 | |||||||
Labbpass |
|
Jobba med Labb1 | ||||||
F3 | 4/10, 08-10 |
Interface, |
Vi hann till bilden med rubrik "UML - vanlig klass" | |||||
F4 | 7/10, 10-12 |
Klassen Object, Introduktion till designmönster, mönstren Singleton och MVC. |
|
Vi hann gå igenom MVC men hann inte med några exempel. Nästa föreläsning repeterar vi MVC och går igenom några exempel. |
||||
Ö2 | 8/10, 08-10 | |||||||
Labbpass |
|
Bonus för Labb1 |
Period 2
Labbpass |
|
|||||||
Ö3 |
30/10, 13-15 |
|
|
|||||
F5 |
1/11, 13-15 |
Trådar, klassen Timer, introduktion till Sockets och Internetprogram.
|
Filer till Våffelexemplet: Filer till TicTacToe exemplet: |
Föreläsningen var inställd p.g.a gasläckage. En inspelning delades via ett anslag. |
||||
F6 |
4/11, 10-12 |
Ramverk, objektsamlingar, Natural Order genom Comparable, omslagsklasser, mönstret Iterator
|
|
|||||
Labbpass |
|
Bonusdatum för Labb2 | ||||||
F7 | 7/11, 16-18 |
Template, Composite, Factory-teknik, Strategy, Relation, Proxy |
|
|||||
Labbpass |
|
|
bonusdatum för Labb3 | |||||
F8 |
15/11, 08-10 |
Mönstret Observer med kodexempel, mönstret Decorator med kodexempel, Enum-typer, ytterligare designmönster kortfattat: State, Facade, Mediator.
|
|
|
||||
Ö4 |
15/11, 13-15 |
|
||||||
F9 |
18/11, 13-15 |
Refactoring, testning med JUnit, Designprincipen LSP
|
||||||
Labbpass |
|
|||||||
Labbpass |
|
bonusdatum för Labb4 | ||||||
F10 |
28/11, 10-12 |
Testdriven programutvecklingsmetod och funktionell programmering med java
|
||||||
Ö5 |
29/11 13-15 |
|
||||||
Labbpass |
|
|||||||
Labbpass |
|
bonusdatum för Labb5 | ||||||
Labbpass |
|
|
bonusdatum för Labb6 |