Kursöversikt

Bilder till kommande föreläsningsbilderna är från tidigare år. De kommer att uppdateras med nya aktuella bilder allteftersom och någon dag innan föreläsningen.

Kursen har 20 timmar föreläsning (F) och 12 timmar övning (Ö). Det finns 44 timmar datorlaboration i schemat. Varje student förväntas gå på vartannat pass, alltså 22 timmar.  LG1 och LG2 i listan nedan betyder labbgrupp 1 resp 2. Se sidan Laborationer för gruppindelning och prioriteringar för hjälp och redovisning. Vi förväntar att ni utnyttjar labbtillfällen maximalt, alltså labbtillfällen ska användas för redovisning samt få hjälp på ev. problem som det har varit svårt att lösa innan labbbtillfället.

 

Schemat är inte komplett än, det kommer att planeras ytterligare en föreläsning och en övning inom kort.

Period 1

Aktivitet Tid Innehåll Länkar och filer kommentarer
 F1 16/9, 10-12

Introduktion till kursen, Java, UML, interface.

F1.pdf

 

AwtDemo.java

AwtDemo1.java

AwtDemo2.java

AwtDemo3.java

AwtDemo4.java

MainKlass.java

MinKlass.java

MinKlass2.java

Patienskort.java

Spelkort.java

TestaPatienskort.java

TestaSpelkort.java

I dagens föreläsning hann vi till bilden Interface. Så under föreläsning 3 fortsätter vi från Interface framåt. 

F2

24/9, 08-10

Gästföreläsning om Litterär programmering, med Daniel Bosk som föreläsare.

Läs Om Feedbackfruits  som används i denna föreläsning.
 
utkast till föreläsningsanteckningar för föreläsningen om litterär programmering

Uppdaterad version av föreläsningsanteckningarna om litterär programmering

Litterär_programmering_guide_v2.pdf

Labbpass

 

 

25/9, 15-17 LG1
26/9, 15-17 LG2
Jobba med Labb1
Ö1 27/9, 08-10
Labbpass

 

30/9, 10-12 LG2
1/10, 08-10 LG1

 

Jobba med Labb1
F3 4/10, 08-10

Interface,
Lyssnarinterface
Abstrakta klasser
Dynamisk bindning
Polymorphism 

F3.pdf

AwtDemo2.java

AwtDemo3.java

AwtDemo4.java

DynamiskBindning.java

Monster.java

MyInterface.java

prg.java

Schackpjas.java

Vi hann till bilden med rubrik "UML - vanlig klass"
F4 7/10, 10-12

Klassen Object, Introduktion till designmönster, mönstren Singleton och MVC.

 

 

F4.pdf

package_example.zip

Sntn.java

ColorAndView.java

ColorMix.java

ControlPanel.java

mock.java

ShowSinus.java

Sinuscontrol.java

Sinusmodel.java

Sinusview.java

Vi hann gå igenom MVC men hann inte med några exempel. Nästa föreläsning repeterar vi MVC och går igenom några exempel.

Ö2  8/10, 08-10
Labbpass

 

10/10, 13-15 LG1
11/10, 13-15 LG2
Bonus för Labb1

Period 2

Labbpass
28/10, 10-12 LG1
29/10, 08-10 LG2
 
Ö3

30/10, 13-15

 

 

 

F5

1/11, 13-15

Trådar, klassen Timer, introduktion till Sockets och Internetprogram.

 

 F4.pdf

Active.java

MyButton_Timer.java

Server.java

Filer till Våffelexemplet:

Upplaggsfat.java

Vaffelatare.java

Vaffelgraddare.java

Vaffelkalas.java

Filer till TicTacToe exemplet:

GameException.java

GameInterface.java

GameServer.java

TicTocToe.java

Föreläsningen var inställd p.g.a gasläckage. En inspelning delades via ett anslag.

F6

4/11, 10-12

Ramverk, objektsamlingar, Natural Order genom Comparable, omslagsklasser, mönstret Iterator

 

F6.pdf

SpelkortC2.java

JamforSpelkortC2.java

SpelkortC.java

JamforSpelkortC.java

Generera.java

Generera_iterator.java

 

Labbpass
5/11, 08-10 LG2
6/11, 14-16 LG1
  Bonusdatum för Labb2
F7 7/11, 16-18

Template, Composite, Factory-teknik, Strategy, Relation, Proxy

F7.pdf

Cohesion.java

Integrator.java

LooseCoupling.java

Strategy_example.java

Template_example.java

 

 

Labbpass

 

12/11, 08-10 LG1
13/11, 13-15 LG2

 

 

 

bonusdatum för Labb3
F8

15/11, 08-10

Mönstret Observer med kodexempel, mönstret Decorator med kodexempel, Enum-typer, ytterligare designmönster kortfattat: State, Facade, Mediator.

 

 

F8.pdf

Audiobook.java

BarView.java

Book.java

Borrowable.java

Decorator.java

DecoratorApp.java

LibraryItem.java

NumberButton.java

PieView.java

Sellable.java

TextView.java

VotesDemo.java

VotesInput.java

VotesModel.java

 

Ö4

15/11, 13-15

 

 
F9

18/11, 13-15

Refactoring, testning med JUnit, Designprincipen LSP

 

F9.pdf

Enum.java

Game_State.java

LSP.java

NO_LSP.java

Spelkort_enum.java

MyUnitTest.java

MyUnit.java

CheckDecimalTest.java

CheckDecimal.java

Labbpass
19/11, 08-10 LG1
20/11, 08-10 LG2
   
Labbpass
26/11, 08-10 LG2
27/11, 8-10 LG1
  bonusdatum för Labb4
F10

28/11, 10-12

Testdriven programutvecklingsmetod

och funktionell programmering med java

 

 F10.pdf

Ö5

29/11 13-15

 

 
Labbpass
2/12 10-12 LG2
2/12 15-17 LG1
   
Labbpass
3/12 08-10 LG1
6/12 15-17 LG2
  bonusdatum för Labb5
Labbpass

 

9/12 13-15 LG2
11/12 10-12 LG1

 

bonusdatum för Labb6