Övning 1_marko

 Tillbaka till övningar

Skapa ett grafiskt gränssnitt till en enkel miniräknare så att nummerknapparna fungerar och implementera sedan så mycket funktionalitet som hinns med.

2024

 

2023

Fram till och med 2022

    1. Skriv ett "hello world" program i java.
    2. Skriv en enkel klass för ordningstal, överlagra toString-metoden.
  1. Skriv ett litet program som skapar ett fönster på skärmen (objekt av JFrame). Lägg några små grafiska komponenter i fönstret.

  2. Skapa en liten komponent som är en subklass till JTextField som kontrollerar checksiffran i ett inskrivet personnummer och fyller i ett bindestreck om det inte redan finns i det inmatade. När man skriver in något i fältet och trycker på Enter ska komponenten själv göra kontrollerna och fylla i ev. bindestreck. Rita UML-diagram för komponenten. Är det bäst att göra det innan programkoden skrivs eller efter?

  3. Skriv ett fristående program (alltså med main-metod) som öppnar ett fönster (Frame) och lägger in en personnummer- komponent enligt föregående uppgift. Rita först UML-digram.

  4. Gör en ny utvidgad personnummerkomponent som har tre fält. En rubrik/meddelande-ruta, ett inmatningsfält och en knapp som återställer, dvs. skriver tillbaka den ursprungliga texten i rubrikrutan och blankställer personnummerfältet. Rita naturligtvis UML-diagram även för denna!

 

Gamla lösningar:

Äldre lösningar:

    1. Download HelloWorld.java
    2. Download Uppgift0b.java
  1. Download MyWindow.java
  2. Download NummerKontroll.java
  3. Download upg3.java
  4. Download NummerKontrollPlus.java och  Download upg4.java