Teknik och Ekonomi TITEH exjobb ht24 med redovisning jan-feb-25 - kurskoder HT100X och HT101X
KTH HING Teknik och ekonomi om exjobb med inriktning data- / elektro- / medicinsk teknik
Se KTH schema kurskod HT100X
”För att påbörja ett examensarbete krävs att kurser som anses relevanta för examensarbetet är godkända och att minst 135 högskolepoäng ur programmets utbildningsplan (bestående av helt avslutade kurser) är avklarade. Studentens förutsättningar att genomföra och slutföra examensarbetet bedöms och godkänns av examinator innan kursregistrering.”
Datum | plats | aktivitet | innehåll |
|
|
||
tisd 10/9 kl 15-17 |
Flemingsberg projektrum 2
möjligt ZOOM-rum och säg till på förhand om Du planerar vara med på zoom. https://kth-se.zoom.us/j/66664826678 Links to an external site. Meeting ID: 666 6482 6678 |
UPPSTARTMÖTE seminarie för dem som planerar skriva exjobb under ht24 P2 |
MISSA INTE Viktig genomgång med KTH Bibliotek Magdalena Svanberg och Maria Unger om informationssökning med stöd av KTH Bibliotek. Spara Dig själv viktig tid och energi genom att delta och lyssna på seminariet. KTH presentation för exjobb.pdf Ladda ner KTH presentation för exjobb.pdf
OBS även exjobbsseminarier i KTHB kalender https://www.kth.se/en/biblioteket/kalender Därefter kort avstämning vilka har partner för exjobb ? Vilka har idé ? Vad är frågeställningen ? vilka har företagskontakt ? Vilket företag ? vilka har handledare ? vem ? kort översikt av det innehåll som finns på denna kurswebbsida om examensarbetet
|
13/9 + 17/9 |
13/9 är 8 st exjobb Data + 2 exjobb medtek som ej står med ännu och 17/9 är 2 st exjobb Elektro presentation av Exjobb Data 13:9 och Elektro 17:9.pdf Ladda ner presentation av Exjobb Data 13:9 och Elektro 17:9.pdf |
Redovisning av färdiga examensarbeten i Flemingsberg |
VIKTIG möjlighet att vara med och lära av hur andra har bearbetat sina exjobbsfrågeställningar, vilken metod de använt, problem de stött på och hur de löst och slutfört sitt exjobb. |
tisd 24/9 kl 15-17 |
Flemingsberg projektrum 2 möjligt ZOOM-rum och säg till på förhand om Du planerar vara med på zoom. https://kth-se.zoom.us/j/66664826678 Links to an external site. Meeting ID: 666 6482 6678 |
TIPS Arbetsmarknads- mässa centrala campus Armada Links to an external site. |
Genomgång av innehåll i examensarbete, med stöd av denna kurswebb för exjobb Viktigt för att kunna få examinators ok att påbörja arbetet
|
tisd 8/10 kl 15-17 |
Flemingsberg projektrum 2 möjligt ZOOM-rum och säg till på förhand om Du planerar vara med på zoom. https://kth-se.zoom.us/j/66664826678 Links to an external site. Meeting ID: 666 6482 6678 |
seminarie |
uppföljning av hur det har gått med att formulera frågeställning och med att finna en kontakt med företag och handledare
|
|
|
||
tisd 22/10 kl 15-17 |
Flemingsberg projektrum 2 möjligt ZOOM-rum och säg till på förhand om Du planerar vara med på zoom. https://kth-se.zoom.us/j/66664826678 Links to an external site. Meeting ID: 666 6482 6678 |
Diskussion inom gruppen, beskriv hur uppstart av exjobb går med att
|
|
|
|
||
|
|
||
onsd 30/10 varje grupp kan maila Peter och bestäm en tid onsdag 30/10 mellan 9-12 om ni har något ni vill stämma av om exjobbet för någon av de viktiga punkter som står i boxen längst till höger |
Möt utanför Flemingsberg projektrum 2 möjligt ZOOM-rum och säg till på förhand om Du planerar vara med på zoom. https://kth-se.zoom.us/j/66664826678 Links to an external site. Meeting ID: 666 6482 6678
|
seminarie |
ANNAT LÄMPLIGT SOM PÅMINNELSE OCH FÖR SJÄLVSTUDIER Självstudiekurs skapad av KTH Bibliotek KTH Bibliotek resurser om Vetenskapligt skrivande och retorik examensmål och urval ur dokument (se kurswebbens filbibliotek) Vetenskaplig_metod_seminarium_mars_2023_presentation.pdf Föreläsning 28 mars 2022 Vetenskapligt språk och stil.pd
börja tidigt skriva i en rapportmall |
tisd 5/11 kl 17-18 | Flemingsberg projektrum 2
möjligt ZOOM-rum och säg till på förhand om Du planerar vara med på zoom. https://kth-se.zoom.us/j/66664826678 Links to an external site. Meeting ID: 666 6482 6678 |
Diskussion inom gruppen, med uppföljning av hur uppstart av exjobb har gått med
* Presentera och diskutera varandras problemställningar och lösningsmetoder * Hur kan ni förbättra metoden * Hur planerar ni ert skrivande
ANNAT LÄMPLIGT SOM PÅMINNELSE OCH FÖR SJÄLVSTUDIER
Självstudiekurs skapad av KTH Bibliotek och KTH Bibliotek resurser om vetenskapligt skrivande och retorik
***** enbart för info kopia anteckningar från exjobbsseminarier tidigare läsår Möte 30e september TITEH exjobb data, elektro, medtek h
|
|
VECKA 47-50 OBS VAR UTE I GOD TID ATT BOKA VÄGLEDNINGSTID med KTH CAS Center för akademiskt skrivande på biblioteket för råd och vägledning i akademiskt skrivande |
|
KTHB se kalender https://www.kth.se/biblioteket/kalender FÖRSLAG boka tidigt in en tid i november, då ni bedömer att ert arbete är klart till 75-80% Boka tid för genomgång med synpunkter på innehåll – Språkverkstad för individuell språkhandledning – Vägledning för vetenskaplig skrivande och muntlig presentation – Frågor, funderingar, vägledning och språklig handledning – Skrivprocess – Struktur i texter – Språket och den vetenskapliga stilen – Referathantering – Muntlig presentation https://www.kth.se/biblioteket/soka-vardera/boka-handledning-1.853064 |
|
tisdag 19/11 kl15-17 | Flemingsberg projektrum 2
möjligt ZOOM-rum och säg till på förhand om Du planerar vara med på zoom. https://kth-se.zoom.us/j/66664826678 Links to an external site. Meeting ID: 666 6482 6678 |
|
Diskussion mellan grupper om vad som fungerar väl och vad som behöver lösas och om hur tidsplanen ligger till |
onsdag 11/12 kl 9-12 |
onsdag 11/12 kl 9-12 gensvarsseminarium för dem som kommit tillräckligt långt med exjobbet, under ledning av KTH lärare Ida Pinho
|
|
Strukturerad diskussion mellan skrivande studenter s.k. ’peer review’ eller ’gensvarsseminarium’, med konstruktivt kritisk kamrat- och gensvars läsning och diskussion av innehåll av det ni har skrivit.
Hjälp varandra till tydlig röd tråd i ett fokuserat arbetet, med en bra metod ett klart tydligt innehåll, begripliga resultat som är analyserade och som kopplar tydligt till inledande frågeställning.
Arbetsgång för gensvarsseminarium med andra skrivande i tilldelade grupper om ca 3 rapporter
Förberedelser Skriv en så uppdaterad version som möjligt av inledningen av er kommande rapport plus teoretisk bakgrund och metod. Skriver ni i grupp blir era texter identiska. Texten ska innehålla följande:
- Titel och ert/era namn - Inledning/introduktion (kapitel 1)
A Sätt er in i dokument 1-4 nedan (finns på Canvas).
Till hjälp under skrivandet och som förberedelse inför ert gensvarsseminarium finns följande dokument som du hittar bland filer på kurswebben
1. Checklista för skribenter och läsarrespons + sambandssignaler 2. Gensvarskommentarer till skribent 3. Gensvarkommentarer till lärare 4. Inspelad föreläsning om rapportskrivning
B Ta kontakt med varandra i gensvarsgrupperna / kamratgranskning
C cirkulera texterna, förbered feedback
D Läs och kommentera de texter du har fått tillgång till på följande sätt, detta ska alltså göras innan ert gensvarsseminarium.
Du utför kamratgranskningsåterkopplingen genom att djupläsa väl och återkoppla med synpunkter till ett annat exjobb, med kommentarer på ca 1-3 sidor av kamraternas texter med hjälp av samtliga punkter i checklistorna nedan.
Skriv kommentarer och markera oklarheter, tankeluckor, språkliga ”krumelurer” m.m. direkt i texten. E Sammanfatta, precisera och utred sedan kommentarerna i protokollet 'Gensvarskommentarer till skribent'.
F Ni genomför sedan mötet i grupperna och ser till att kamraterna, dvs rapportförfattare, får ifyllda protokoll. 'Gensvarskommentarer till skribent'. Där redogör du för dina iakttagelser av bl.a. arbetsprocessen med syfte att även upplysa oss lärare om vilka behov som behöver styra kommande insatser kring skrivandet.
G vid behov träffas även digitalt inom er rapportgrupp för att prata igenom den feedback ni har fått.
Syftet är att ni ska få konkret hjälp med skrivandet av er rapport samtidigt som ni får träna er i att analysera och ge synpunkter på någon annans text, med huvudfokus på språk, informationsstruktur och referenshantering.
Se anvisningar ovan och i länken https://canvas.kth.se/courses/46748/assignments/260925
|
torsdag 12/12 kl 9-12 |
var tidigare planerat för gensvarsseminarium, men Ida Pinho behöver flytta sin medverkan till onsdag 11/12 kl 9-12 |
|
|
tisd 17/12 kl 15-17 |
Flemingsberg projektrum 2
möjligt ZOOM-rum och säg till på förhand om Du planerar vara med på zoom. https://kth-se.zoom.us/j/66664826678 Links to an external site. Meeting ID: 666 6482 6678 |
mötestiden är reservtid för eventuell avstämning - för den eller de grupper som har viktiga olösta frågor för slutförande av sitt arbete
PÅMINNELSE KOM ÖVERENS med handledare om tidpunkt för inlämning av rapport till handledare Handledaren bestämmer i samråd med teknologen när rapporten skall skickas så att handledaren hinner läsa igenom rapporten och komma med eventuella synpunkter. Här får man planera in så att man kan ha eventuellt några vändor med rapporten mellan handledaren och teknologen. Använd inte slutinlämning till handledare och examinator ’iterativt’. Process och självständighet är viktiga grunder för godkännande av examensarbete □ bestäm ett måldatum med handledare Länkar (se nedan) även till dokumentet ”Kontrollista för rapporten” som kan vara användbar vid genomgång av rapporten. Använd rapportmallen för att få till marginaler och andra inställningar gällande formatet samt att det finns en hel del nyttig information om vad resp. kapitel skall innehåll. För att kunna redovisa muntligt skall handledaren bedöma om rapporten kan skickas vidare till examinatorn. Denna bedömning görs av handledaren och rapporten skickas till examinatorn. Handledaren skall se till att kraven för arbetet är uppfyllda. Rapporten ska uppfylla alla krav som gäller formalia för rapporten, se rapportmallen på kurshemsidan. |
|
|
|
||
26-31 december |
lämna helt färdig rapport till handledare | ||
januari |
tid för handledare att lämna synpunkter som måste korrigeras i rapporten tid för studenter att åtgärda synpunkter |
VT JANARUARI Handledare överlämnar rapport till examinator Uppdatera examinator om Du har försening. Självständig planering och genomförande av ’Process’ är en examinerad del av arbetet med exjobb |
|
21 januari | helt färdig slutgiltig version lämnas till examinator | ||
slutet januari | agenda lämnas ut för redovisning och opponering delas | ||
4e februari | muntlig redovisning av P1-P2 examensarbeten som examinator har godkänt att redovisas | ||
CBH Flemingsberg har inte tidigare haft så stora grupper för exjobb under P1-P2 och är ännu inte fullt resursplanerat för det men ska försöka under höstterminen motsvara förväntningar att det ska fungera väl för er som planerar genomföra exemansarbetet.
Studenter med examensarbeten inriktning byggteknik, kemiteknik och maskinteknik ska följa vad som anvisas för de respektive av ABE Byggteknik på centrala campus, av CBH Kemiteknik på centrala campus och ITM Maskinteknik på campus Telge.
Studenter som läser teknikinriktningar ’byggteknik, kemiteknik och maskinteknik gememnsamt med de KTH skolornas HING program är välkomna att följa aktiviteter och ta del av det som beskrivs här för data- / elektro- / maskinteknik , men med väsentligt högre prioritet, följ och var uppmärksam på de specifika anvisningar som ges för ABE Byggteknik, CBH Kemiteknik och ITM Maskinteknik.
GRUNDLÄGGANDE OM EXAMENSARBETE
- Det är viktigt att vara med från första stödseminarie för exjobbsskrivande, för att ta till sig ’vad som gäller’ och vilka resurser som finns som stöd inom KTH
- för frågeställningen viktiga kurser avklarade krävs för godkännande att påbörja examensarbete i P2.
- samt i LADOK 135 hp registrerade för dem som påbörjar exjobb i P2
- Examinators beslut
- börja tänka på frågeställning - vad vill Du bli bättre på ?
- börja tänka på lärare att fråga som möjlig handledare
- det går bra att skriva med student från annat 'nära' HING-program
- ett ekonomiskt perspektiv behöver ingå och kan ha olika innehåll, t.ex nytta, kvalitet, värde för användare, kostnadsanalys, intäktsanalys, investeringsanalys
- användning av resurser
- skapa nytta/värde för användare
- Men den ekonomiska frågeställningen ska vara en följd av vald teknisk frågeställning
- se blankett längre ner på ’startsidan’ och lämna en ansökan att påbörja examensarbete till studievägledare, som förmedlar den till examinator för granskning och beslut.
VAD ÄR ETT EXAMENSARBETE
Examensarbete 15hp ska motsvara studier på heltid under en läsperiod, ca 9 veckor + arbete med att i påföljande läsperiod genomföra väl förberedd muntlig slutredovisning av examensarbetet och därefter finjustering av rapportens innehåll som inkluderar synpunkter från opponenter och examinator vid muntlig slutredovisning
Det är viktigt att det är en ingenjörsmässigt utmanande uppgift i teknik och/eller naturvetenskap. Ekonomiska delen finns i grunden med t.ex potentiell nytta, värde, effektivitet, så behåll det i åtanke, men tänk på att hålla det ingenjörsmässiga i fokus.
Studenter med inriktning Data, Elektro och Medtek i Flemingsberg har möjlighet att genomföra exjobb under P2 eller VT under P4 gemensamt gemensamt med studenter TIDAA, TIELA, TIMEL
KTH om examensarbete https://www.kth.se/student/program/examensarbete/exjobb-1.311682
LÄRANDEMÅL för examensarbete utgår från examensmålen i Högskoleförordningen, här återgivna i HI111X
https://www.kth.se/student/kurser/kurs/HI111X?l=sv
KURSKODER
Datateknik och Ekonomi https://www.kth.se/student/kurser/kurs/HT100X
Elektroteknik och Ekonomi https://www.kth.se/student/kurser/kurs/HT101X
Medicinsk Teknik https://www.kth.se/student/kurser/kurs/HL101X
FRÅGESTÄLLNING för examensarbete - VAD SKA DU FÅ MED DIG FRÅN DITT EXAMENSARBETE SOM HÖJER DIN KOMPETENS (CV)
- vilken teknologi ska du visa högre kompetens inom ?
- i vilken bransch eller segment av en bransch ?
Fundera på om ni ska göra en beskrivande fallstudie eller om ni ska beskriva ett verkligt genomförande
Idén kan komma ur någon kurs ni har läst, en uppgift eller ett projekt ni har arbetat med, ett företag, ni har lyssnat på, mött eller läst om, eller kanske genom att söka
Ser Du någon möjlighet att kombinera kunskap från tidigare kurser med ett företag du tänker på
Försök tänka ut en idé själv att föreslå företaget
Företag svarar ofta mer positivt när en student kommer med en egen idé, ett eget förslag - än på en fråga 'har ni något exjobb. Det är för att många företag ser det postivit att studenter visar ett eget intitiativ
Därefter kanske ändå idén ändras i kontakt med företaget - men ett eget förslag kan vara det som 'öppnar dörren' till ett möte
Kom på en idé lämna till företaget, bättre än att fråga vad de har
Kan vara det som leder till ett möte
Bestäm vad Du är intresserad av
Tänk igenom vilka kurser Du har varit mer intresserade av, som inpirerat Dig
Försök tänka ut 5-7 företag som Du är intresserad av
Tänk ut 3-5 frågeställningar Du är intresserad o c h motiverad att brottas med under några månader med mycket nedlagd tid, mycket arbete
SÖKA IDÉER och KONTAKTER
sök förslag på uppdrag i https://www.kth.se/samverkan/exjobb/studenter
https://www.kth.se/samverkan/exjobb/kth-exjobbportal-1.292786
och genom att söka på ämnen i
https://www.diva-portal.org/smash/search.jsf?dswid=8360 Links to an external site.
sök tidigare exjobb i
http://kth.diva-portal.org/smash/search.jsf?dswid=7546 Links to an external site.
Tidigare exjobb kan ge idéer om frågeställningar för eget exjobb
se vad gör https://www.kth.se/en/om/innovation kanske ger någon idé
Exjobbsportal https://www.kth.se/samverkan/exjobb/studenter
Kom på en idé lämna till företaget, bättre än att fråga vad de har
Kan vara det som leder till ett möte
Bestäm vad Du är intresserad av
se bland och läs om KTH Partner företag - kanske ger någon idé
https://www.kth.se/sv/pmh/partner-1.756481
läs några nummer av
https://www.idg.se/ Links to an external site.
https://www.nyteknik.se/ Links to an external site.
https://techcrunch.com Links to an external site.
Om artiklar är låsta kan du komma åt dem via KTH Bibliotek
se om studentkårens sida med en del aktiviteter med företag kan ge idéer
https://ths.kth.se/sv/student-life/career-opportunities
CITAT programansvarig Ibrahim Orhan, Datateknik TIDAA, till en tidigare student
”Gällande exjobbet så skall inriktningen framförallt vara inom datateknik med en mindre del kopplat till ekonomi då du läser programmet Teknik och Ekonomi.
Det man skall tänka på att det skall vara något som man tar fram/undersöker som bygger på granskade/vetenskapliga arbeten. En större utredning som skall göras inom något område som är kopplat till ditt program, dvs datateknik.
Har man en hypotes som man vill utvärdera och testa så funkar det också men då måste man ha gjort en större förundersökning så att man vet att man behöver göra en större arbete/undersökning så att man inte efter 5 dagar kommer fram till att det t.ex. hypotesen inte ”funkar”. Hör gärna med dina lärare på KTH Kista om du har en tilltänkt hypotes och om det skulle kunna vara ett exjobb. Någon som är nära ämnet på KTH borde kunna yttra sig i frågan.
Examenarbetet skall också uppfylla examensmålen. Se första dokumentet ”Vad är ett examensarbete” på kurshemsidan https://kth.instructure.com/courses/19267 Links to an external site.
där du också hittar matnyttig information. Sidan gäller i stort även för din examensarbetekurs.”
SLUT CITAT
GEMENSAM UTMANING, MÅL OCH GENOMFÖRANDE
För att kunna genomföra examensarbetet effektivt, med god kvalitet, välplanerat och i tid behöver man normalt vara två studenter som samarbetar i exjobbet.
LÄGG en stabil grund för viktigt exjobbsarbete genom en grundlig sökning av tidigare arbete på området, tidigare exjobb kandidat eller master inom eller utom KTH och sök ett antal aktuell relevanta vetenskapliga artiklar
TIDPLAN och PROCESS - är examinerande
* Gör en övergripande tidplan - för er egen styrning
Revidera en gång per vecka
Längst ner på den här sidan finns en övergripande planering för examensarbete under höstterminen
HANDLEDARE utses efter examinator har godkänt att påbörja examensarbete med en tydlig väl definierad och tillräckligt utmanande frågeställning.
Studenter i Kista Enligt en tidigare överenskommelse som har varit flera år då studenter har börjat i Kista för samläsning med TIDAB, kan TITEH-TIDB studenter som läser sin teknikinriktning i Kista ha möjlighet att söka handledare genom att fråga lärare i kurser i Kista där, som man som student har haft möjlighet att lära känna lärare genom kursers innehåll, undervisning och examination.
Det har fungerat väl många år, vilket är värdefullt och viktigt. Det är i praktiken varken lätt eller hanterligt för lärare i Flemingsberg att anvisa handledare bland lärare i Kista som inte är nära kollegor till vardags.
Fråga gärna lärare i Kista direkt som råd. Ta gärna egen direkt kontakt med lärare i Kista. Med direkt kontakt genom att Du skriver till eller söker personer i Kista direkt, utan att PA TIDAB vägleder i kontakter mellan Dig som exjobbare och potentiella handledare.
Tänk igenom alla kurser Du har läst i Kista och gör en kortlista vilka lärare som har varit i dem, särskilt de kurser som relaterar direkt till den uppgift ni kommer att tänka på.
Det skulle också kunna vara en doktorand, om Du bland en ganska stor mängd doktorander i Kista finner någon som har en inriktning som passar. I praktiken är alla datalärare och alla doktorander i Kista potentiella akademiska handledare.
NÅGRA RÅD är att försöka, så väl som möjligt, ta till er de formella grunder och anvisningar för arbetet som är viktiga för genomförandet och efter att ha tänkt igenom ramar för arbetet, ’tänka bort’ att det är en kurs och mer fokusera på genomförande av den självständiga uppgiften, regelbunden uppföljning med handledare och att hålla en röd tråd, återkommande tänka på ’validitet’ och ’reliabilitet’ i bearbetningen av frågeställningen och de arbetsmoment den innehåller. I syfte att komma i mål. Och att regelbundet under arbetet skriva på och bearbeta rapporten, så den utvecklas längs med arbetet istället för, vilket är mycket mer krävande, sikta på att göra en spurt med rapporten ’i slutet’.
FRÅN BÖRJAN AV ARBETET OCH UNDER HELA EXJOBBET håll nära och regelbunden dialog med handledare
Gör en enkel regelbunden avrapportering på mail till er handledare en gång per vecka, då ni redovisar vad ni gjort sedan föregående kontakt, med viktiga frågor för avstämning med handledare och kortfattat vad ni planerar göra under kommande vecka. Skriv tydligt enkelt och kort.
FÖR AVSTÄMNINGAR m HANDLEDARE och för struktur i diskussionen förbered gärna att då beskriva er
- frågeställning
- metod
- arbetsplan
- planerade kontakter
- oklarheter ni har
Håll nära och regelbunden dialog med handledare
Bilder från tidigare läsår presentation ’om exjobb’ i lektionssal
1
2
3
4
5
STUDIE
boka intervjuer tidigt
ju fler dess bättre - fram till avtagande nytta
Tydliga bra frågor som skickas på förhand
Styrkor-svagheter, erfarenheter, bra dåligt
Ta kontakter tidigt med ambitionen att få intervjuer med 4-6 bra företag
METOD
- Vetenskapligt, tänk hela tiden på validitet, trovärdighet, och reliabilitet - sträva efter hög kvalitet
- Undvika subjektivitet, bias
- slå upp begreppen och tänk igenom dem
- de avgör att det ni gör får resultaten som kan bli generealiserbara
- Skriv metod för att utvärdera tre av vardera mot varandra
- Visa metod för företag
- Kunna spåra alla steg
- låna på biblioteket en bok om vetenskaplig metod och läs igenom
- Kvalitativt, kvantitativ
- https://www.sbu.se/globalassets/ebm/metodbok/sbuhandbook_qualitativemethodsofanalysis.pdf Links to an external site.
AVGRÄNSNINGAR
Vad som valts och vad som valts bort för genomförande
KTH BIBLIOTEK
LÄGG en stabil grund för viktigt exjobbsarbete genom en grundlig sökning av tidigare arbete på området, tidigare exjobb kandidat eller master inom eller utom KTH och sök ett antal aktuell relevanta vetenskapliga artiklar. Ta stöd av KTHB för det. Besök tidigt KTH Bibliotek för stöd i att söka artiklar för ämnesområdet
- för hjälp med artikelsökning på valt område
- se kalender https://www.kth.se/biblioteket/kalender
- Boka tid för genomgång med synpunkter på innehåll
https://www.kth.se/biblioteket/soka-vardera/boka-handledning-1.853064
https://www.kth.se/biblioteket/soka-vardera/sok-och-vardera-information-1.942624
https://m.youtube.com/user/KTHMedieproduktion/playlists Links to an external site.
https://www.kth.se/biblioteket/kalender/arc-workshops
https://www.kth.se/kthb/besok-och-kontakt/vara-bibliotek/electrumbiblioteket-1.508736
https://www.kth.se/kthb/kurser-och-stod
https://www.kth.se/kthb/kurser-och-stod/stod/arc/material/material-1.534868
https://www.kth.se/kthb/kurser-och-stod/stod/arc/arc-kalendarium
https://www.kth.se/biblioteket/skriva-referera/skrivande-retorik
Ny guide för vetenskapliga texter En ny KTH-guide i vetenskapligt skrivande | KTH
KTH bibliotek kalender seminarier för stöd till akademiskt arbete Kalender | KTH
Center för akademiskt skrivande och retorik Akademiskt skrivande och retorik | KTH
- ARC Seminarium om skrivande
- Bok vetenskaplig metod
- Biblioteket om infosökning
SKRIFTLIG RAPPORTMALL skriv varje dag - var och en med olika färger - i en programvara som ni kan dela och som ni kan importera ’rapportmallen’ till - skriv ca 2h per dag, så att rapporten växer fram vecka för vecka
RESULTAT
- Kunna spåra alla steg
- Vad valt och vad valt bort
se andra delar på den här KURSWEBBEN med anvisande riktlinjer
https://canvas.kth.se/courses/39384
Introducerande
Examensmål
Akademiskt skrivande
Rapportmall
Dokumentet ”Kontrollista för rapporten” är användbart vid genomgång av rapporten. Använd rapportmallen för att få till marginaler och andra inställningar gällande formatet samt att det finns en hel del nyttig information om vad resp. kapitel skall innehåll.
mm.
KÄLLOR
*Vancouver
* Skriv in källor och referenser från början
Litteraturförteckningen ska vara lätt att hitta
Skriv läsvänligt
INLÄMNING TILL HANDLEDARE av en av rapport
Handledaren bestämmer i samråd med teknologen när rapporten skall skickas så att handledaren hinner läsa igenom rapporten och komma med eventuella synpunkter. Här får man planera in så att man kan ha eventuellt några vändor med rapporten mellan handledaren och teknologen.
- bestäm ett måldatum med handledare
Student(er) som planerar skriva exjobb under hösttermin bör planera för att överlämna färdig version av exjobbet till handledare i andra eller tredje veckan av december för att tydligt ge handledaren tillräcklig tid att läsa exjobbets färdiga slutversion och lämna feedback till studenter om något återstår att korrigera innan det kan lämnas till examinator.
OBS att ’process’ är del av examination.
Prova inte att lämna in något som inte är helt klart.
Därför är det bra att läsa igenom rapportmallen och kontrollistan för att säkerställa att man har med allt. Det är en generell rapportmall och man får diskutera med handledaren om de delar som man kanske skall ha utöver det som finns med i mallen.
För att kunna redovisa muntligt skall handledaren bedöma om rapporten kan skickas vidare till examinatorn. Denna bedömning görs av handledaren och rapporten skickas till examinatorn. Handledaren skall se till att kraven för arbetet är uppfyllda. Rapporten ska uppfylla alla krav som gäller formalia för rapporten, se rapportmallen på kurshemsidan.
I år är det extra viktigt att handledaren säkerställer att de delar som rapportmallen och kontrollistan tar upp finns med i rapporten.
INLÄMNING TILL EXAMINATOR
Handledare bör kunna lämna det färdiga examensarbetet till examinator i andra veckan av januari. Uppdatera examinator om Du har försening. Planering och genomförande av ’Process’ är en examinerad del av arbetet med exjobb
ÄR FRÅGESTÄLLNINGEN BEARBETAD och BESVARAD ?
Examinatorn kommer att göra en bedömning av rapporten om den har en hög kvalité, uppfyller lärandemålen, att man har med de delar som omnämns i rapportmallen och kontrollistan. Examinatorn kommer då att göra bedömningen om rapporten är redo att redovisas eller behöver bearbetas ytterligare för redovisning vid ett senare tillfälle.
Examinatorn meddelar studenten om hen får presentera exjobbet och studenten får då uppmaningen att ta fram sitt muntliga presentationsmaterial.
Om exjobbet godkänns av examinator kallas student(er) till muntlig slutredovisning i första halvan av februari
När examinatorn har gått igenom alla rapporter så kommer en agenda att tas fram där studenten får veta vem man skall opponera på.
Använd inte slutinlämning till handledare och examinator ’iterativt’, dvs för att genom och med mycket hjälp av handledare stegvis nå en färdig version av examensarbetet.
En väl planerad och väl genomförd ’process’ med tydlig självständighet i arbetet är viktiga grunder för godkännande av examensarbete.
Det händer att studenter som inte tar eget ansvar, lutar sig ’för mycket’ mot handledare, inte blir godkända att lägga fram sitt exjobb, dvs får börja om från start.
MUNTLIG SLUTREDOVISNING
tänk tidigt på vad är det ni ska beskriva så att det är en tydlig röd tråd
#1 fundera på vilka huvuddelar det kräver i metodiskt arbete
#2 göra en översiktlig plan för huvuddelarna och lägg ut dem i tiden fram till slutredovisningen
Lycka till i Ditt examensarbete !