Teknik och Ekonomi TITEH exjobb ht24 med redovisning jan-feb-25 - kurskoder HT100X och HT101X

KTH HING Teknik och ekonomi om exjobb med inriktning  data- / elektro- / medicinsk teknik

Se KTH schema kurskod HT100X

”För att påbörja ett examensarbete krävs att kurser som anses relevanta för examensarbetet är godkända och att minst 135 högskolepoäng ur programmets utbildningsplan (bestående av helt avslutade kurser) är avklarade. Studentens förutsättningar att genomföra och slutföra examensarbetet bedöms och godkänns av examinator innan kursregistrering.”

Datum  plats aktivitet innehåll
 

 

 

tisd 10/9 kl 15-17

Flemingsberg projektrum 2

 

möjligt ZOOM-rum och säg till på förhand om Du planerar vara med på zoom.

https://kth-se.zoom.us/j/66664826678 Links to an external site.

Meeting ID: 666 6482 6678

UPPSTARTMÖTE seminarie för dem som planerar skriva exjobb under ht24 P2

MISSA INTE Viktig genomgång med KTH Bibliotek 

Magdalena Svanberg och Maria Unger om informationssökning med stöd av KTH Bibliotek. Spara Dig själv viktig tid och energi genom att delta och lyssna på seminariet. KTH presentation för exjobb.pdf Ladda ner KTH presentation för exjobb.pdf

 

OBS även exjobbsseminarier i KTHB kalender https://www.kth.se/en/biblioteket/kalender

Därefter kort avstämning

vilka har partner för exjobb ?

Vilka har idé ? Vad är frågeställningen ?

vilka har företagskontakt ? Vilket företag ?

vilka har handledare ? vem ?

kort översikt av det innehåll som finns  på denna kurswebbsida om examensarbetet

  • plan för kommande seminarier

t22.pdf Ladda ner t22.pdf

 

 

 

 

13/9     + 17/9   

13/9 är 8 st exjobb Data + 2 exjobb medtek som ej står med ännu och 17/9 är 2 st exjobb Elektro  

presentation av Exjobb Data 13:9 och Elektro 17:9.pdf Ladda ner presentation av Exjobb Data 13:9 och Elektro 17:9.pdf

Redovisning av färdiga examensarbeten i Flemingsberg 

VIKTIG möjlighet att vara med och lära av hur andra har bearbetat sina exjobbsfrågeställningar, vilken metod de använt, problem de stött på och hur de löst och slutfört sitt exjobb. 

tisd 24/9 kl 15-17

Flemingsberg projektrum 2

möjligt ZOOM-rum och säg till på förhand om Du planerar vara med på zoom.

https://kth-se.zoom.us/j/66664826678 Links to an external site. Meeting ID: 666 6482 6678

TIPS

exjobbsmässa Kista

Arbetsmarknads-

mässa centrala campus Armada Links to an external site.

Genomgång av innehåll i examensarbete, med stöd av denna kurswebb för exjobb

Viktigt för att kunna få examinators ok att påbörja arbetet

  • en tydlig tillräckligt utmanande teknisk frågeställning
  • en lämplig och på förhand angiven metod hur frågeställningen ska bearbetas
  • 2-3 förslag på vetenskapliga källor som är centrala för frågeställningen som stöd och inspiration för arbetet

 

tisd 8/10 kl 15-17

Flemingsberg projektrum 2

möjligt ZOOM-rum och säg till på förhand om Du planerar vara med på zoom.

https://kth-se.zoom.us/j/66664826678 Links to an external site. Meeting ID: 666 6482 6678

seminarie

uppföljning av hur det har gått med att formulera frågeställning

och med att finna en kontakt med företag och handledare

 

 

 

 

 

tisd 22/10 kl 15-17 

Flemingsberg projektrum 2

möjligt ZOOM-rum och säg till på förhand om Du planerar vara med på zoom.

https://kth-se.zoom.us/j/66664826678 Links to an external site. Meeting ID: 666 6482 6678

Diskussion inom gruppen, beskriv hur uppstart av exjobb går med att

 

  • definiera frågeställning
  • företagskontakt och handledare
  • lämna in ansökan att påbörja exjobb
  • tänkt vetenskaplig arbetsmetod
  • arbetsplan
  • planerade kontakter intervjuer
  • källor, vetneskapliga artikelreferenser
  • planerade platsbesök för att studera miljöer för studien
  • söka viktiga dataset
  • oklarheter ni har
 

 

 

 

 

 

onsd 30/10 

varje grupp kan maila Peter och bestäm en tid onsdag 30/10 mellan 9-12 om ni har något ni vill stämma av om exjobbet för någon av de viktiga punkter som står i boxen längst till höger

Möt utanför Flemingsberg projektrum 2

möjligt ZOOM-rum och säg till på förhand om Du planerar vara med på zoom.

https://kth-se.zoom.us/j/66664826678 Links to an external site. Meeting ID: 666 6482 6678


 

seminarie

 

  • definiera frågeställning
  • företagskontakt och handledare
  • lämna in ansökan att påbörja exjobb
  • tänkt vetenskaplig arbetsmetod
  • arbetsplan
  • planerade kontakter intervjuer
  • källor, vetneskapliga artikelreferenser
  • planerade platsbesök för att studera miljöer för studien
  • söka viktiga dataset
  • oklarheter ni har

 

ANNAT LÄMPLIGT SOM PÅMINNELSE OCH FÖR SJÄLVSTUDIER

Självstudiekurs skapad av KTH Bibliotek

https://commons.eu-central.canvaslms.com/resources/c8b956c098574fb097f05b45e5ed26ed?shared Links to an external site.

KTH Bibliotek resurser om Vetenskapligt skrivande och retorik

examensmål och urval ur dokument (se kurswebbens filbibliotek)

Vetenskaplig_metod_seminarium_mars_2023_presentation.pdf

Föreläsning 28 mars 2022 Vetenskapligt språk och stil.pd

 

börja tidigt skriva i en rapportmall

tisd 5/11 kl 17-18  Flemingsberg projektrum 2

möjligt ZOOM-rum och säg till på förhand om Du planerar vara med på zoom.

https://kth-se.zoom.us/j/66664826678 Links to an external site. Meeting ID: 666 6482 6678

 

Diskussion inom gruppen, med uppföljning av hur uppstart av exjobb har gått med 

  • att finna källor och artikelreferenser - vad har Du funnit som viktiga artiklar för Ditt ämnesområde, hittar ni relevanta källor och tidigare arbeten t.ex på DIVA
  • har Du kontakt med Din handledare
  • att beskriva egen vald vetenskaplig metod för arbetet - har Du stött på frågor
  • att göra en plan för viktiga intervjuer (för dem som behöver det)
  • att göra en plan för viktiga plats-studiebesök (för dem som behöver det)
  • att få tag på viktiga dataset (för den som ska göra något som ska testa data)

* Presentera och diskutera varandras problemställningar och lösningsmetoder

* Hur kan ni förbättra metoden

* Hur planerar ni ert skrivande

 

ANNAT LÄMPLIGT SOM PÅMINNELSE OCH FÖR SJÄLVSTUDIER

KTHB inspelade seminarier

 

Självstudiekurs skapad av KTH Bibliotek

https://commons.eu-central.canvaslms.com/resources/c8b956c098574fb097f05b45e5ed26ed?shared Links to an external site.

och

KTH Bibliotek resurser om vetenskapligt skrivande och retorik

 

*****

enbart för info kopia anteckningar från exjobbsseminarier tidigare läsår

Möte 30e september TITEH exjobb data, elektro, medtek h

 

 

VECKA 47-50

OBS VAR UTE I GOD TID ATT BOKA VÄGLEDNINGSTID med KTH CAS Center för akademiskt skrivande på biblioteket för råd och vägledning i akademiskt skrivande

 

 

 

KTHB se kalender https://www.kth.se/biblioteket/kalender

FÖRSLAG boka tidigt in en tid i november, då ni bedömer att ert arbete är klart till 75-80%

Boka tid för genomgång med synpunkter på innehåll

– Språkverkstad för individuell språkhandledning

– Vägledning för vetenskaplig skrivande och muntlig presentation

– Frågor, funderingar, vägledning och språklig handledning

– Skrivprocess

– Struktur i texter

– Språket och den vetenskapliga stilen

– Referathantering

– Muntlig presentation

https://www.kth.se/biblioteket/soka-vardera/boka-handledning-1.853064

tisdag 19/11 kl15-17 Flemingsberg projektrum 2

möjligt ZOOM-rum och säg till på förhand om Du planerar vara med på zoom.

https://kth-se.zoom.us/j/66664826678 Links to an external site. Meeting ID: 666 6482 6678

 

Diskussion mellan grupper om vad som fungerar väl och vad som behöver lösas och om hur tidsplanen ligger till 

onsdag 11/12 kl 9-12

onsdag 11/12 kl 9-12 gensvarsseminarium för dem som kommit tillräckligt långt med exjobbet, under ledning av KTH lärare Ida Pinho

 https://www.kth.se/biblioteket/skriva-referera/skrivande-retorik/traffa-handledare/vara-handledare-1.856542

 

 

Strukturerad diskussion mellan skrivande studenter s.k. ’peer review’ eller ’gensvarsseminarium’, med konstruktivt kritisk kamrat- och gensvars läsning och diskussion av innehåll av det ni har skrivit.

 

Hjälp varandra till tydlig röd tråd i ett fokuserat arbetet, med en bra metod ett klart tydligt innehåll, begripliga resultat som är analyserade och som kopplar tydligt till inledande frågeställning.

 

Arbetsgång för gensvarsseminarium med andra skrivande i tilldelade grupper om ca 3 rapporter

 

Förberedelser

Skriv en så uppdaterad version som möjligt av inledningen av er kommande rapport plus teoretisk bakgrund och metod. Skriver ni i grupp blir era texter identiska. Texten ska innehålla följande:

 

- Titel och ert/era namn

- Inledning/introduktion (kapitel 1)

  • Syfte och frågeställning (kapitel 1)
  • Avgränsning (kapitel 1)

    Teoretisk bakgrund (kapitel 2)

    - Metod (kapitel 3)

     

    På detta sätt visar du att du har skrivit en inledning till rapporten och att du har lämnat konstruktiva kommentarer med tillämpning av god medvetenhet om principer och konventioner för rapportskrivandet till två eller tre kamrater.

     

A Sätt er in i dokument 1-4 nedan (finns på Canvas).

 

Till hjälp under skrivandet och som förberedelse inför ert gensvarsseminarium finns följande dokument som du hittar bland filer på kurswebben

 

1. Checklista för skribenter och läsarrespons + sambandssignaler

2. Gensvarskommentarer till skribent

3. Gensvarkommentarer till lärare

4. Inspelad föreläsning om rapportskrivning

 

B Ta kontakt med varandra i gensvarsgrupperna / kamratgranskning

 

C cirkulera texterna, förbered feedback

 

D Läs och kommentera de texter du har fått tillgång till på följande sätt, detta ska

alltså göras innan ert gensvarsseminarium.

 

Du utför kamratgranskningsåterkopplingen genom att djupläsa väl och återkoppla med synpunkter till ett annat exjobb, med kommentarer på ca 1-3 sidor av kamraternas texter med hjälp av samtliga punkter i checklistorna nedan.

 

Skriv kommentarer och markera oklarheter, tankeluckor, språkliga ”krumelurer” m.m. direkt i texten.

E Sammanfatta, precisera och utred sedan kommentarerna i protokollet 'Gensvarskommentarer till skribent'.

 

F Ni genomför sedan mötet i grupperna och ser till att kamraterna, dvs rapportförfattare, får ifyllda protokoll. 'Gensvarskommentarer till skribent'. Där redogör du för dina iakttagelser av bl.a. arbetsprocessen med syfte att även upplysa oss lärare om vilka behov som behöver styra kommande insatser kring skrivandet.

 

G vid behov träffas även digitalt inom er rapportgrupp för att prata igenom den feedback ni har fått.

 

Syftet är att ni ska få konkret hjälp med skrivandet av er rapport samtidigt som ni får träna er i att analysera och ge synpunkter på någon annans text, med huvudfokus på språk, informationsstruktur och referenshantering.

 

Se anvisningar ovan och i länken https://canvas.kth.se/courses/46748/assignments/260925

 

torsdag 12/12 kl 9-12

var tidigare planerat för gensvarsseminarium, men Ida Pinho behöver flytta sin medverkan till onsdag 11/12 kl 9-12

 

 

tisd 17/12 kl 15-17

 Flemingsberg projektrum 2

möjligt ZOOM-rum och säg till på förhand om Du planerar vara med på zoom.

https://kth-se.zoom.us/j/66664826678 Links to an external site. Meeting ID: 666 6482 6678

 

mötestiden är reservtid för eventuell avstämning - för den eller de grupper som har viktiga olösta frågor för slutförande av sitt arbete

 

PÅMINNELSE

KOM ÖVERENS med handledare om tidpunkt för inlämning av rapport till handledare

Handledaren bestämmer i samråd med teknologen när rapporten skall skickas så att handledaren hinner läsa igenom rapporten och komma med eventuella synpunkter. Här får man planera in så att man kan ha eventuellt några vändor med rapporten mellan handledaren och teknologen.

Använd inte slutinlämning till handledare och examinator ’iterativt’. Process och självständighet är viktiga grunder för godkännande av examensarbete

□ bestäm ett måldatum med handledare

Länkar (se nedan) även till dokumentet ”Kontrollista för rapporten” som kan vara användbar vid genomgång av rapporten. Använd rapportmallen för att få till marginaler och andra inställningar gällande formatet samt att det finns en hel del nyttig information om vad resp. kapitel skall innehåll.

För att kunna redovisa muntligt skall handledaren bedöma om rapporten kan skickas vidare till examinatorn. Denna bedömning görs av handledaren och rapporten skickas till examinatorn. Handledaren skall se till att kraven för arbetet är uppfyllda. Rapporten ska uppfylla alla krav som gäller formalia för rapporten, se rapportmallen på kurshemsidan.

 

 

 

 

26-31 december

lämna helt färdig rapport till handledare
 
januari

tid för handledare att lämna synpunkter som måste korrigeras i rapporten

tid för studenter att åtgärda synpunkter

VT JANARUARI

Handledare överlämnar rapport till examinator

Uppdatera examinator om Du har försening.

Självständig planering och genomförande av ’Process’ är en examinerad del av arbetet med exjobb

 
21 januari helt färdig slutgiltig version lämnas till examinator
 
slutet januari  agenda lämnas ut för redovisning och opponering delas 
 
4e februari muntlig redovisning av P1-P2 examensarbeten som examinator har godkänt att redovisas  
 
 

 

CBH Flemingsberg har inte tidigare haft så stora grupper för exjobb under P1-P2 och är ännu inte fullt resursplanerat för det men ska försöka under höstterminen motsvara förväntningar att det ska fungera väl för er som planerar genomföra exemansarbetet.

 

Studenter med examensarbeten inriktning byggteknik, kemiteknik och maskinteknik ska följa vad som anvisas för de respektive av ABE Byggteknik på centrala campus, av CBH Kemiteknik på centrala campus och ITM Maskinteknik på campus Telge.

Studenter som läser teknikinriktningar ’byggteknik, kemiteknik och maskinteknik gememnsamt med de KTH skolornas HING program är välkomna att följa aktiviteter och ta del av det som beskrivs här för data- / elektro- / maskinteknik , men med väsentligt högre prioritet, följ och var uppmärksam på de specifika anvisningar som ges för ABE Byggteknik, CBH Kemiteknik och ITM Maskinteknik

 

GRUNDLÄGGANDE OM EXAMENSARBETE

  • Det är viktigt att vara med från första stödseminarie för exjobbsskrivande, för att ta till sig ’vad som gäller’ och vilka resurser som finns som stöd inom KTH
  • för frågeställningen viktiga kurser avklarade krävs för godkännande att påbörja examensarbete  i P2.
  • samt i LADOK 135 hp registrerade för dem som påbörjar exjobb i P2 
  • Examinators beslut
  • börja tänka på frågeställning - vad vill Du bli bättre på ?
  • börja tänka på lärare att fråga som möjlig handledare
  • det går bra att skriva med student från annat 'nära' HING-program
  • ett ekonomiskt perspektiv behöver ingå och kan ha olika innehåll, t.ex nytta, kvalitet, värde för användare, kostnadsanalys, intäktsanalys, investeringsanalys
  • användning av resurser
  • skapa nytta/värde för användare
  • Men den ekonomiska frågeställningen ska vara en följd av vald teknisk frågeställning
  • se blankett längre ner på ’startsidan’ och lämna en ansökan att påbörja examensarbete till studievägledare, som förmedlar den till examinator för granskning och beslut.

 

VAD ÄR ETT EXAMENSARBETE
Examensarbete 15hp ska motsvara studier på heltid under en läsperiod, ca 9 veckor + arbete med att i påföljande läsperiod genomföra väl förberedd muntlig slutredovisning av examensarbetet och därefter finjustering av rapportens innehåll som inkluderar synpunkter från opponenter och examinator vid muntlig slutredovisning

Det är viktigt att det är en ingenjörsmässigt utmanande uppgift i teknik och/eller naturvetenskap. Ekonomiska delen finns i grunden med t.ex potentiell nytta, värde, effektivitet, så behåll det i åtanke, men tänk på att hålla det ingenjörsmässiga i fokus.

Studenter med inriktning Data, Elektro och Medtek i Flemingsberg har möjlighet att genomföra exjobb under P2 eller  VT under P4 gemensamt gemensamt med studenter TIDAA, TIELA, TIMEL

 

KTH om examensarbete https://www.kth.se/student/program/examensarbete/exjobb-1.311682

LÄRANDEMÅL för examensarbete utgår från examensmålen i Högskoleförordningen, här återgivna i HI111X

https://www.kth.se/student/kurser/kurs/HI111X?l=sv

 

KURSKODER

Datateknik och Ekonomi https://www.kth.se/student/kurser/kurs/HT100X

Elektroteknik och Ekonomi https://www.kth.se/student/kurser/kurs/HT101X

Medicinsk Teknik https://www.kth.se/student/kurser/kurs/HL101X

 

 

FRÅGESTÄLLNING för examensarbete - VAD SKA DU FÅ MED DIG FRÅN DITT EXAMENSARBETE SOM HÖJER DIN KOMPETENS (CV)

  • vilken teknologi ska du visa högre kompetens inom ?
  • i vilken bransch eller segment av en bransch ?

Fundera på om ni ska göra en beskrivande fallstudie eller om ni ska beskriva ett verkligt genomförande

Idén kan komma ur någon kurs ni har läst, en uppgift eller ett projekt ni har arbetat med, ett företag, ni har lyssnat på, mött eller läst om, eller kanske genom att söka

Ser Du någon möjlighet att kombinera kunskap från tidigare kurser med ett företag du tänker på

Försök tänka ut en idé själv att föreslå företaget

Företag svarar ofta mer positivt när en student kommer med en egen idé, ett eget förslag - än på en fråga 'har ni något exjobb. Det är för att många företag ser det postivit att studenter visar ett eget intitiativ

Därefter kanske ändå idén ändras i kontakt med företaget - men ett eget förslag kan vara det som 'öppnar dörren' till ett möte

Kom på en idé lämna till företaget, bättre än att fråga vad de har

Kan vara det som leder till ett möte

Bestäm vad Du är intresserad av

Tänk igenom vilka kurser Du har varit mer intresserade av, som inpirerat Dig

Försök tänka ut 5-7 företag som Du är intresserad av

Tänk ut 3-5 frågeställningar Du är intresserad o c h motiverad att brottas med under några månader med mycket nedlagd tid, mycket arbete

 

SÖKA IDÉER och KONTAKTER

sök förslag på uppdrag i https://www.kth.se/samverkan/exjobb/studenter

https://www.kth.se/samverkan/exjobb/kth-exjobbportal-1.292786

och genom att söka på ämnen i

https://www.diva-portal.org/smash/search.jsf?dswid=8360 Links to an external site.

sök tidigare exjobb i

http://kth.diva-portal.org/smash/search.jsf?dswid=7546 Links to an external site.

Tidigare exjobb kan ge idéer om frågeställningar för eget exjobb

se vad gör https://www.kth.se/en/om/innovation kanske ger någon idé

Exjobbsportal https://www.kth.se/samverkan/exjobb/studenter

Kom på en idé lämna till företaget, bättre än att fråga vad de har

Kan vara det som leder till ett möte

Bestäm vad Du är intresserad av

se bland och läs om KTH Partner företag - kanske ger någon idé

https://www.kth.se/sv/pmh/partner-1.756481

läs några nummer av

https://www.idg.se/ Links to an external site.

https://www.nyteknik.se/ Links to an external site.

https://techcrunch.com Links to an external site.

Om artiklar är låsta kan du komma åt dem via KTH Bibliotek

se om studentkårens sida med en del aktiviteter med företag kan ge idéer

https://ths.kth.se/sv/student-life/career-opportunities

 

CITAT programansvarig Ibrahim Orhan, Datateknik TIDAA, till en tidigare student

”Gällande exjobbet så skall inriktningen framförallt vara inom datateknik med en mindre del kopplat till ekonomi då du läser programmet Teknik och Ekonomi.

Det man skall tänka på att det skall vara något  som man tar fram/undersöker som bygger på granskade/vetenskapliga arbeten. En större utredning som skall göras inom något område som är kopplat till ditt program, dvs datateknik.

Har man en hypotes som man vill utvärdera och testa så funkar det också men då måste man ha gjort en större förundersökning så att man vet att man behöver göra en större arbete/undersökning så att man inte efter 5 dagar kommer fram till att det t.ex. hypotesen inte ”funkar”.  Hör gärna med dina lärare på KTH Kista om du har en tilltänkt hypotes och om det skulle kunna vara ett exjobb. Någon som är nära ämnet på KTH borde kunna yttra sig i frågan.

Examenarbetet skall också uppfylla examensmålen. Se första dokumentet ”Vad är ett examensarbete” på kurshemsidan https://kth.instructure.com/courses/19267 Links to an external site.

där du också hittar matnyttig information. Sidan gäller i stort även för din examensarbetekurs.”

SLUT CITAT

 

GEMENSAM UTMANING, MÅL OCH GENOMFÖRANDE

För att kunna genomföra examensarbetet effektivt, med god kvalitet, välplanerat och i tid behöver man normalt vara två studenter som samarbetar i exjobbet.

LÄGG en stabil grund för viktigt exjobbsarbete genom en grundlig sökning av tidigare arbete på området, tidigare exjobb kandidat eller master inom eller utom KTH och sök ett antal aktuell relevanta vetenskapliga artiklar

 

TIDPLAN och PROCESS - är examinerande

* Gör en övergripande tidplan -  för er egen styrning

Revidera en gång per vecka

Längst ner på den här sidan finns en övergripande planering för examensarbete under höstterminen

 

HANDLEDARE utses efter examinator har godkänt att påbörja examensarbete med en tydlig väl definierad och tillräckligt utmanande frågeställning.

Studenter i Kista Enligt en tidigare överenskommelse som har varit flera år då studenter har börjat i Kista för samläsning med TIDAB, kan TITEH-TIDB studenter som läser sin teknikinriktning i Kista ha möjlighet att söka handledare genom att fråga lärare i kurser i Kista där, som man som student har haft möjlighet att lära känna lärare genom kursers innehåll, undervisning och examination.

Det har fungerat väl många år, vilket är värdefullt och viktigt. Det är i praktiken varken lätt eller hanterligt för lärare i Flemingsberg att anvisa handledare bland lärare i Kista som inte är nära kollegor till vardags. 

Fråga gärna lärare i Kista direkt som råd. Ta gärna egen direkt kontakt med lärare i Kista. Med direkt kontakt genom att Du skriver till eller söker personer i Kista direkt, utan att PA TIDAB vägleder i kontakter mellan Dig som exjobbare och potentiella handledare.

Tänk igenom alla kurser Du har läst i Kista och gör en kortlista vilka lärare som har varit i dem, särskilt de kurser som relaterar direkt till den uppgift ni kommer att tänka på.

 Det skulle också kunna vara en doktorand, om Du bland en ganska stor mängd doktorander i Kista finner någon som har en inriktning som passar. I praktiken är alla datalärare och alla doktorander i Kista potentiella akademiska handledare.

 

NÅGRA RÅD är att försöka, så väl som möjligt, ta till er de formella grunder och anvisningar för arbetet som är viktiga för genomförandet och efter att ha tänkt igenom ramar för arbetet, ’tänka bort’ att det är en kurs och mer fokusera på genomförande av den självständiga uppgiften, regelbunden uppföljning med handledare och att hålla en röd tråd, återkommande tänka på ’validitet’ och ’reliabilitet’ i bearbetningen av frågeställningen och de arbetsmoment den innehåller. I syfte att komma i mål. Och att regelbundet under arbetet skriva på och bearbeta rapporten, så den utvecklas längs med arbetet istället för, vilket är mycket mer krävande, sikta på att göra en spurt med rapporten ’i slutet’.

FRÅN BÖRJAN AV ARBETET OCH UNDER HELA EXJOBBET håll nära och regelbunden dialog med handledare

Gör en enkel regelbunden avrapportering på mail till er handledare en gång per vecka, då ni redovisar vad ni gjort sedan föregående kontakt, med viktiga frågor för avstämning med handledare och  kortfattat vad ni planerar göra under kommande vecka. Skriv tydligt enkelt och kort.

FÖR AVSTÄMNINGAR m HANDLEDARE och för struktur i diskussionen förbered gärna att då beskriva er

  • frågeställning
  • metod
  • arbetsplan
  • planerade kontakter
  • oklarheter ni har

Håll nära och regelbunden dialog med handledare

 

 

 

Bilder från tidigare läsår presentation ’om exjobb’ i lektionssal

1

image.png

2

image.png

3

image.png

4

image.png

5

image.png

 

 

 

 

STUDIE

boka intervjuer tidigt

ju fler dess bättre - fram till avtagande nytta

Tydliga bra frågor som skickas på förhand

Styrkor-svagheter, erfarenheter, bra dåligt

Ta kontakter tidigt med ambitionen att få intervjuer med 4-6 bra företag

 

METOD

 

AVGRÄNSNINGAR

Vad som valts och vad som valts bort för genomförande

 

KTH BIBLIOTEK

LÄGG en stabil grund för viktigt exjobbsarbete genom en grundlig sökning av tidigare arbete på området, tidigare exjobb kandidat eller master inom eller utom KTH och sök ett antal aktuell relevanta vetenskapliga artiklar. Ta stöd av KTHB för det. Besök tidigt KTH Bibliotek för stöd i att söka artiklar för ämnesområdet

https://www.kth.se/biblioteket/soka-vardera/boka-handledning-1.853064

https://www.kth.se/biblioteket/soka-vardera/sok-och-vardera-information-1.942624

https://m.youtube.com/user/KTHMedieproduktion/playlists Links to an external site.

https://www.kth.se/biblioteket/kalender/arc-workshops

https://www.kth.se/kthb/besok-och-kontakt/vara-bibliotek/electrumbiblioteket-1.508736

https://www.kth.se/kthb/kurser-och-stod

https://www.kth.se/kthb/kurser-och-stod/stod/arc/material/material-1.534868

https://www.kth.se/kthb/kurser-och-stod/stod/arc/arc-kalendarium

https://www.kth.se/biblioteket/skriva-referera/skrivande-retorik

Ny guide för vetenskapliga texter En ny KTH-guide i vetenskapligt skrivande | KTH

KTH bibliotek kalender seminarier för stöd till akademiskt arbete Kalender | KTH

Center för akademiskt skrivande och retorik Akademiskt skrivande och retorik | KTH

  • ARC Seminarium om skrivande
  • Bok vetenskaplig metod
  • Biblioteket om infosökning

 

 

SKRIFTLIG RAPPORTMALL skriv varje dag - var och en med olika färger - i en programvara som ni kan dela och som ni kan importera ’rapportmallen’ till - skriv ca 2h per dag, så att rapporten växer fram vecka för vecka

RESULTAT

  • Kunna spåra alla steg
  • Vad valt och vad valt bort

 

se andra delar på den här KURSWEBBEN med anvisande riktlinjer

https://canvas.kth.se/courses/39384

Introducerande

Examensmål

Akademiskt skrivande

Rapportmall

Dokumentet ”Kontrollista för rapporten” är användbart vid genomgång av rapporten. Använd rapportmallen för att få till marginaler och andra inställningar gällande formatet samt att det finns en hel del nyttig information om vad resp. kapitel skall innehåll.

mm.

 

KÄLLOR

*Vancouver

* Skriv in källor och referenser från början

Litteraturförteckningen ska vara lätt att hitta

Skriv läsvänligt

 

 

INLÄMNING TILL HANDLEDARE av en av rapport 

Handledaren bestämmer i samråd med teknologen när rapporten skall skickas så att handledaren hinner läsa igenom rapporten och komma med eventuella synpunkter. Här får man planera in så att man kan ha eventuellt några vändor med rapporten mellan handledaren och teknologen. 

  • bestäm ett måldatum med handledare

 

Student(er) som planerar skriva exjobb under hösttermin bör planera för att överlämna färdig version av exjobbet till handledare i andra eller tredje veckan av december för att tydligt ge handledaren tillräcklig tid att läsa exjobbets färdiga slutversion och lämna feedback till studenter om något återstår att korrigera innan det kan lämnas till examinator.

OBS att ’process’ är del av examination.

Prova inte att lämna in något som inte är helt klart.

Därför är det bra att läsa igenom rapportmallen och kontrollistan för att säkerställa att man har med allt. Det är en generell rapportmall och man får diskutera med handledaren om de delar som man kanske skall ha utöver det som finns med i mallen.

För att kunna redovisa muntligt skall handledaren bedöma om rapporten kan skickas vidare till examinatorn. Denna bedömning görs av handledaren och rapporten skickas till examinatorn. Handledaren skall se till att kraven för arbetet är uppfyllda. Rapporten ska uppfylla alla krav som gäller formalia för rapporten, se rapportmallen på kurshemsidan.

I år är det extra viktigt att handledaren säkerställer att de delar som rapportmallen och kontrollistan tar upp finns med i rapporten.

 

INLÄMNING TILL EXAMINATOR

Handledare bör kunna lämna det färdiga examensarbetet till examinator i andra veckan av januari. Uppdatera examinator om Du har försening. Planering och genomförande av ’Process’ är en examinerad del av arbetet med exjobb

 

ÄR FRÅGESTÄLLNINGEN BEARBETAD och BESVARAD ?

Examinatorn kommer att göra en bedömning av rapporten om den har en hög kvalité, uppfyller lärandemålen, att man har med de delar som omnämns i rapportmallen och kontrollistan. Examinatorn kommer då att göra bedömningen om rapporten är redo att redovisas eller behöver bearbetas ytterligare för redovisning vid ett senare tillfälle.

Examinatorn meddelar studenten om hen får presentera exjobbet och studenten får då uppmaningen att ta fram sitt muntliga presentationsmaterial.

Om exjobbet godkänns av examinator kallas student(er) till muntlig slutredovisning i första halvan av februari

När examinatorn har gått igenom alla rapporter så kommer en agenda att tas fram där studenten får veta vem man skall opponera på.

Använd inte slutinlämning till handledare och examinator ’iterativt’, dvs för att genom och med mycket hjälp av handledare stegvis nå en färdig version av examensarbetet.

En väl planerad och väl genomförd ’process’ med tydlig självständighet i arbetet är viktiga grunder för godkännande av examensarbete.

Det händer att studenter som inte tar eget ansvar, lutar sig ’för mycket’ mot handledare, inte blir godkända att lägga fram sitt exjobb, dvs får börja om från start.

 

MUNTLIG SLUTREDOVISNING

tänk tidigt på vad är det ni ska beskriva så att det är en tydlig röd tråd

#1 fundera på vilka huvuddelar det kräver i metodiskt arbete

#2 göra en översiktlig plan för huvuddelarna och lägg ut dem i tiden fram till slutredovisningen

 

Lycka till i Ditt examensarbete !