• kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
  • kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
Logga in
DD1366 VT24 (progp24)
Gammalt Mästarprov Paradigm 2022
Hoppa över till innehåll
Översikt
  • Logga in
  • Översikt
  • Kalender
  • Inkorg
  • Historik
  • Hjälp
Stäng
  • Min översikt
  • DD1366 VT24 (progp24)
  • Uppgifter
  • Gammalt Mästarprov Paradigm 2022
2024 VT
  • Startsida
  • Kursöversikt
  • Moduler
  • Uppgifter
  • Course Evaluation

Gammalt Mästarprov Paradigm 2022

  • Inlämningsdatum 22 apr 2022 av 18:00
  • Poäng 0
  • Lämnar in en filuppladdning
  • Tillgänglig 15 apr 2022 kl 23.59–22 apr 2022 kl 18:00
Den här uppgiften låstes 22 apr 2022 kl 18:00.

Mästarprovet ska lösas individuellt och redovisas både skriftligt och muntligt. Inget samarbete är tillåtet, se vidare hederskodexen. Du ska alltså inte diskutera lösningar med någon annan fram till dess att alla muntliga redovisningar är avklarade. Inlämningarna plagiatgranskas.

Skriftliga lösningar ska lämnas in i Canvas (som PDF; om du skriver med LaTeX, använd pdflatex för att göra om det till en pdf; Om du skriver i Word, välj spara som och välj filformatet pdf; inskannade handskrivna lösningar går också bra men LaTeX är bäst) senast Deadline. Det är viktigt att du lämnar in i tid! Om du inte ser någon inlämningsknapp på denna sida så ska du kontrollera att du är inloggad i Canvas. Klicka i så fall på inloggningsikonen i den gråa vänstermenyn.

Skriv ditt namn och KTH-adress överst på framsidan av lösningarna. Läs på dina lösningar inför den individuella muntliga redovisningen som kommer att ske kort efter deadline i Zoom för någon i lärarlaget. Tidsbokningen kommer att komma upp nära uppgiftens deadline och det kommer att anslås på Canvas när de har kommit upp. Den muntliga redovisningen tar 10 minuter för dig, men de som bedömer dig har 5 minuters paus innan varje redovisning.

Det är viktigt att du förbereder dig inför den muntliga redovisningen. Se till att ha bra koll på alla paradigm och språkegenskaper som gås igenom i uppgifterna.

Läs uppgifterna mycket noga så att du inte råkar basera dina lösningar på en missuppfattning. Fråga en lärare på kursen om något är oklart.

Generella regler för mästarprov såsom vad som krävs för godkänt finns på mästarprovssidan i Canvas.

Som exempel på hur kod-delen av en inlämningsuppgift kan se ut, se facit och rättningsmallar från Tentaarkivet i DD1361Länkar till en externa sida., till exempel 2017-09-18 som gicks igenom på föreläsningen. Som exempel på hur en teorifråga kan besvaras, se facit och rättningsmallar från tentaarkivet i DD1362Länkar till en externa sida. till exempel juni 2021.

Lycka till!
/Marcus

1. Subrutiner, Korutiner och Metoder
Subrutiner kallas ibland för rutiner. Använd vilket av dessa ord du vill i ditt svar.
I paradigmdelen har vi pratat om Subrutiner, Korutiner och Metoder.
A) Klassificera dessa efter vilket paradigm som de introducerades i.
B) Förklara i detalj vad som krävs för att anropa Subrutiner, Korutiner och Metoder.
C) Förklara i detalj vad det kan bli för skillnader när Subrutiner, Korutiner och Metoder gör return eller yield, det vill säga avslutas eller tillfälligt avslutas.
Svara med kompletta meningar. Att endast skriva en tabell med nyckelord ger inte godkänt.

2. Objektorienterat eller funktionellt?

Både det objektorienterade paradigmet och det funktionella tillhandahåller språkegenskaper för att begränsa eller kontrollera förändringar av data i ett objekt.
A) Beskriv i detalj hur det sker i det funktionella paradigmet och namnge språkegenskapen.
B) Beskriv i detalj hur det sker i det objektorienterade paradigmet när vi inte blandar in multitrådning. Namnge språkegenskapen.
C) Beskriv i detalj hur det sker i det objektorienterade paradigmet när vi har multitrådning. Namnge språkegenskapen.

Svara med kompletta meningar. Att endast skriva en tabell med nyckelord ger inte godkänt.

3. Lågnivå och högnivå. Välj om du vill göra denna uppgift i Java eller Python.

Assembler är ett lågnivåspråk, men Java och Python är högnivåspråk. Förklara med ett exempel skillnaden. Använd Von Neumann-modellen. Motivera med kompletta meningar.

4. Turingmaskinen.

Studera denna enkla Turingmaskin.
Beskriv i detalj vad denna Turingmaskin gör i det första steget. Här krävs kompletta meningar som beskriver vad den gör och varför.
Beskriv översiktligt vad som har hänt med datat på databandet när Turingmaskinen har körts klart och hamnat i tillståndet "halt".
Screenshot 2022-03-04 at 23.45.48.png

Det är tillåtet att köra Turingmaskinen i en simulator.

5. Lambdakalkylen

Studera följande Haskellkod och peka ut var i den vi genomför dessa begrepp från lambdakalkylen.
A) Abstraktion.
B) Applikation.
Motivera varför det du pekar ut är en abstraktion eller en applikation. Namnge i detalj vad syntaxen för abstraktionen kallas.

Screenshot 2022-03-05 at 00.01.00.png

Här är samma kod igen men enklare att klippa och klistra med:

f::[Int]->[Int]
f v = map (\x -> x + x*x) v

Lösningsförslag.

1650643200 04/22/2022 06:00pm
Inkludera en beskrivning
Ytterligare kommentarer:
Maxresultat för gradering till > poäng
Inkludera en bedömningstitel

Matris

Hitta matris
Inkludera en titel
Hitta en matris
Titel
Du har redan bedömt studenter med den här matrisen. Större ändringar kan påverka resultaten för deras uppgifter.
 
 
 
 
 
 
 
     
Det går inte att ändra en matris efter att du börjat använda den.  
Titel
Kriterier Bedömningar Poäng
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Poängsumma: 5 av 5