Kursöversikt
Utbildningsprogrammet Kompletterande pedagogisk utbildning för forskarutbildade (KPUFU)
KTH och Stockholms universitet, 2024
Utbildningsprogrammet Kompletterande pedagogisk utbildning för forskarutbildade ges gemensamt av Kungliga Tekniska högskolan (KTH) och Stockholms universitet (SU). Det är öppet för personer med licentiat- eller doktorsexamen inom områdena biologi, fysik, kemi, matematik och teknik under förutsättning att deras ämnesstudier till betydande del har koppling till motsvarande skolämne. Utbildningen leder till ämneslärarexamen inriktad mot gymnasieskolan eller grundskolans åk 7–9. Examen utfärdas av de båda lärosätena tillsammans.
Utbildningsprogrammet omfattar 90 hp, motsvarande 60 veckors (tre terminers) heltidsstudier för normalstudenten. Det läses med förhöjd studietakt, 90 hp på ett kalenderår. Ett speciellt utbildningsbidrag utgår till studenterna. Den som inte håller tillräcklig studietakt får bidraget indraget.
Ansökan till 2024 års utbildningsomgång är inte längre möjlig.
Ansökningsperioden för 2025 års omgång infaller under hösten 2025.
Kompletterande pedagogisk utbildning för forskarutbildade är en deldistansutbildning
KPUFU ges i deldistansform. Under året kommer det att vara ca 25 undervisningsdagar med obligatorisk närvaro i Stockholm. Dessutom ingår totalt 20 veckors verksamhetsförlagd utbildning som görs på en skola (vanligen på studentens hemort). Resterande tid studerar studenterna hemifrån. Detta sker dels i form av självstudier, dels i form av seminarier och diskussioner via en webbplattform. Utbildningen går under hela året – det finns inga sport-, påsk-, sommar- eller jullov. Tempot är högt och det är mycket schemalagd tid. Vi avråder därför starkt från att försöka förvärvsarbeta parallellt med studierna.
Det är inte möjligt att genomföra utbildningen helt på distans. Deltagande i den campusförlagda utbildningen är obligatoriskt och verksamhetsförlagd utbildning måste genomföras på plats i en skola när verksamhet pågår. Det går alltså inte att göra VFU på kvällar, helger eller under skolornas lov.
Viktiga länkar
- Programinformation hos SU
- Programinformation hos KTH
- Högskoleförordningen. Ämneslärarexamen beskrivs i bilaga 2
- Förordning om kompletterande pedagogisk utbildning som leder till ämneslärarexamen
- Förordning om kompletterande pedagogisk utbildning som leder till ämneslärarexamen för personer som har en examen på forskarnivå
Kontaktpersoner
- Karin Kihlbom Landtblom, programansvarig på SU
- Studievägledning på SU
- Ann Fridell, programhandläggare på SU
- Helena Lennholm, programansvarig på KTH
- Studievägledning på KTH
- Vfu-kth@kth.se, mail till VFU-koordinatorerna för programmet
Vårterminen 2024
Programstart 16-18/1
Upprop och obligatoriska seminarier, på SU och KTH
Länk till schema för uppstartsdagarna
- Tisdag 16 januari kl. 9–17 på SU i sal E248, Arrhenius hus E, våning 2 på Svante Arrhenius väg 20 A (Google Maps)
- Onsdag 17 januari kl. 9–17 på KTH i sal M312 på Brinellvägen 68 (Google Maps)
- Torsdag 18 januari kl. 9–17 på SU i sal E362, Arrhenius hus E, våning 2 på Svante Arrhenius väg 20 A (Google Maps)
Under terminen kommer det att vara ca 12 heldagar med undervisning på KTH eller Stockholms universitet. Till det kommer en period av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) under veckorna 11–20 (11 mars–17 maj) då studenterna är i en grund- eller gymnasieskola på heltid (helgfria vardagar, dock ej på skolornas påsklov).
Vårterminen inleds med följande kurser:
- LT1040 Programintegrerande kurs
- Kursinformation på KTH:s webbplats
- Litteratur: Inga böcker behöver köpas till denna kurs.
- UM7101 Ämnesdidaktik, läroplansteori, betyg och bedömning
- Kursinformation på SU:s webbplats
- Litteratur
- För alla:
Grettve, A., Israelsson, M., Jönsson, A. (2014). Att bedöma och sätta betyg - Tio utmaningar i en lärares vardag. Natur och kultur.
Skolverket (2022). Allmänna råd om bedömning och prövning. https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/allmanna-rad - För studenter som har matematik som ett av sina undervisningsämnen:
Skott, J., Jess, K., Hansen, H. C., & Lundin, S. (2010). Matematik för lärare: Delta Didaktik. Gleerups Utbildning - Liljedahl, P. (2022). Att bygga tänkande klassrum i matematik. (Första upplagan). Gleerups.
-
För studenter som har fysik, kemi, biologi eller naturkunskap bland sina undervisningsämnen:
Wickman, P.-O., & Persson, H. (2015). Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan: en ämnesdidaktisk vägledning. Liber. -
För studenter som har teknik som ett av sina undervisningsämnen:
Wikberg-Nilsson, Å., Ericson, Å. & Törlind, P. (2021). Design: Process och metod. Studentlitteratur. -
Första kursträffen i UM7101 är 16/1 Länk till schema för uppstartsdagarna
- Läsanvisningar inför första kursträffen
- Alla: Kurs- och ämnesplaner för ditt eller dina undervisningsämnen (både grundskolan och gymnasiet):
https://www.skolverket.se/publikationer?id=9718
https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/hitta-program-amnen-och-kurser-i-gymnasieskolan - Matematikdidaktik: Kapitel 1 i Skott et al. (2010)
- Naturvetenskapsdidaktik: Kapitel 1 och 2 i Wickman & Persson (2015)
- Teknikdidaktik: sidorna 4–21 i Skolverkets kommentarmaterial till ämnet teknik på grundskolan (https://www.skolverket.se/publikationer?id=9801). Fundera också över vad du tycker bör vara de viktigaste skillnaderna mellan teknik på grundskolan (ett ämne för alla elever) och på gymnasieskolan (bara för de elever som har valt det, vanligen med tanke på framtida studier och yrke).
- Alla: Kurs- och ämnesplaner för ditt eller dina undervisningsämnen (både grundskolan och gymnasiet):
- Läsanvisningar inför första kursträffen
- För alla:
KTH-konto
I programmet används KTH:s lärplattform Canvas i alla kurser (även i de kurser som ges av Stockholms universitet). För att kunna logga in där krävs ett KTH-konto. Era KTH-konton är nu skapade och ni måste så fort som möjligt hämta ut inloggningsuppgifter och aktivera kontona. Detta kan göras på distans eller genom ett besök hos KTH:s it-support.
Den som tidigare har varit student på KTH har redan ett konto, men om det var länge sedan det användes kan det krävas återaktivering. Följ instruktionerna för nytt konto, men notera att det handlar om en återaktivering.
Information om hur man får sitt KTH-konto finns här:
https://www.kth.se/student/studier/nypakth/kpufu-1.1199106
Utrustningskrav
Programmet ges på deldistans. Det innehåller alltså både campusförlagd och distansundervisning med obligatorisk närvaro. För att kunna delta i distansaktiviteterna krävs dator med internetuppkoppling. Då vi använder ett konferenssystem (Zoom) för seminarier och diskussioner måste datorn vara utrustad med webbkamera, mikrofon och hörlurar. Ta med datorn till undervisningen i januari. Vi kommer då bl.a. att prova konferenssystemet och titta närmare på lärplattformen Canvas.
Hörlurar och mikrofon i en enhet (s.k. headset eller – på ålderdomlig svenska – huvudmikrotelefon) som ansluts till datorn med USB-kontakt rekommenderas.