Course syllabus

Kursen genomförs enligt nedanstående upplägg. Fetmarkerade händelser refererar till Uppgifter, kursiva handledningstillfällen och redovisningar. Dessutom anordnar industriell ekonomi handledning i skrivande, presentation, och för indek-frågan.

  1. Uppstartsmöte: kursens lärare informerar om kursens upplägg och krav
  2. Hitta en annan student att göra kexjobbet tillsammans med och Anmäl grupp. Arbetet görs alltid i par.
  3. Hitta en lämplig uppgift för arbetet genom att diskutera med handledare och uppdragsgivare. (*)
  4. Beskriv uppgiften i enlighet med instruktionerna under Uppgiftsbeskrivning.
  5. Examinatorerna godkänner uppgiften och utser akademisk handledare.
  6. Läs uppgiftsbeskrivningarna i din handledningsgrupp och kommentera de uppgiftsbeskrivningar du fått dig tilldelad.
  7. Från nu och fram till punkt 19 finns möjlighet att kontakta Indek-handledaren för att stämma av Indek-delen i arbetet.

  8. Handledningsdag 1 i mindre handledningsgrupper (3 projekt i varje):
    • Lärargenomgång om peer coachning: Vad är det? Hur gör man? 
    • Peer coachning och läraråterkoppling:  Presentation och diskussion av uppgifter i handledningsgrupper.
  9. Gör förstudie: leta upp litteratur som är relevant för arbetet, läs den och börja sammanfatta den i rapporten, enligt instruktionerna på Förstudie.
  10. Lämna in Förstudien.
  11. Läs och lämna in kommentarer på de förstudier som ni ska peer-coacha.
  12. Handledningsdag 2 i de mindre handledningsgrupperna:
    • Lärargenomgång av förstudie: Vanliga problem. Hur presenterar man logiskt? 
    • Peer coachning och läraråterkoppling:  Presentation och diskussion av förstudier i handledningsgrupper.
  13. Gör praktiskt arbete (implementation, studie etc).
  14. Lämna in Preliminär rapport.
  15. Läs och kommentera de preliminära rapporter som ni ska peer-coacha.
  16. Handledningsdag 3  i de mindre handledningsgrupperna:
    • Lärargenomgång av preliminär rapporter: Att tänka på inför slutspurten
    • Peer coachning och läraråterkoppling: Genomgång av preliminära rapporter och fortsatt arbete.
  17. Slutför det praktiska arbetet, skriv klart rapporten.
  18. Lämna in Presentationsrapporten.
  19. Läs och opponera skriftligt på den rapport som ni har tilldelats.
  20. Kexjobbskonferens: Presentera arbetet.
  21. Kexjobbskonferens: Opponera muntligt på ett annat arbete.
  22. Arbeta in synpunkter som kommit in från t.ex. opponent i rapporten
  23. Fyll i Självvärdering för måluppfyllelse
  24. Fyll i oppositionsgensvar över hur ni tagit hand om opponent-kommentarer
  25. Lämna in Slutlig rapport för betygsättning.
    • Generera Framsida och baksida enligt KTHs mall.
    • Kontrollera att det finns både en svensk och en engelsk titel på arbetet (dock bara en av dem på framsidan).
    • Kontrollera att det finns både en svensk och en engelsk sammanfattning
  26. Åtgärda eventuella kommentarer från examinator.
  27. Skicka rapporten till examinator för inrapportering i Ladok och publicering i DiVA

 

 (*) Eftersom det för GDH och MFS kan vara svårt att på ett tidigt stadium exakt definiera uppgiften tas istället en ”kravprofil” på uppgiften fram, som beskriver det område som ska studeras och de komponenter som ska ingå för att motsvara kurskraven och studenternas bakgrund.

******************************

Kursens lärandemål och bedömningskriterier

Course summary:

Date Details Due