ÖVN - laborationsuppgift 2
- Inlämningsdatum 17 nov 2023 av 18:00
- Poäng 0
- Lämnar in en filuppladdning
- Tillgänglig 25 sep 2023 kl 8:00–24 nov 2023 kl 18:00
Lycka till med lab.uppgift 2 !
Deluppgift
1 Beskriv övergripande kortfattat i punktform. Hur startar man respektive företagsform, enskild firma, handelsbolag, ekonomisk förening och aktiebolag ? (se https://www.verksamt.se/starta Links to an external site. )
2 Beskriv i punktform juridiska (formella) skillnader mellan de fyra företagsformerna (kursbok eller webb)
Deluppgift
Beskriv kortfattat och översiktligt, hur ser strukturen för företagande ut i Sverige ? Ta stöd av kursbok ’MIE’ i kurs ME1003 Kapitel 2 och innehåll i länken nedan från ’Ekonomifakta’.
Frågan syftar svara med t.ex antal företag, företags storlek, vilka branscher de finns och liknande möjliga frågeställningar. Välj själva vad ni vill beskriva om ’företagande i Sverige’
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Foretagande/ Links to an external site.
Deluppgift
Beskriv kortfattat nuläget i svensk ekonomi med fem ekonomiska nyckeltal.
Se länkar nedan om ’prognoser om ekonomin’
Exempel på ekonomiska nyckeltal är
* inflation
* arbetslöshet
* ekonomisk tillväxt
* ränta
För vart och ett av de fem nyckeltalen gruppen valt, ge gruppens egen prognos för vad de är om 12 månader.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/Prognoser-om-ekonomin Links to an external site.
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/19352 Links to an external site.
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/macro-presentation Links to an external site.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/Prognoser-om-ekonomin Links to an external site.
http://research.handelsbanken.se/Macro-Research/Sweden/Fast-Comment Links to an external site.
https://www.konj.se Links to an external site.
https://www.researchonline.se/macro/start Links to an external site.
https://www.konj.se Links to an external site.
Deluppgift
Utveckla en affärsidé gemensamt i gruppen
Syfte och prioriterat i alla delar av deluppgifterna nedan är att öva begrepp snarare än att utveckla ’bästa’ affärsidé, lösning och affärsmodell ur gruppens egna exempel.
Utveckla och beskriv en ’affärsidé’ och en ’vision’ för en produkt eller en tjänst, ett erbjudande som kan skapa konkurrenskraft genom att tillföra eller värde i till kunder och marknad. Beskriv kortfattat en gruppens egen affärsidé för en produkt eller tjänst och besvara ’Varför är affärsidén bra och för vem ?’
Stödfrågor (punkterna) för deluppgiften, som inte behöver besvaras
- Vad har ni som kan organiseras som resurser att starta igång, sätta mål, inspirera, lösa problem, teknisk kompetens eller kontakter ?
- Har ni observerat någon situation eller ett problem, som kan inspirera att försöka lösa med teknisk kompetens eller kontakter och skapa ett erbjudande till kunder ?
- Kan ni förbättra, skapa värde eller nytta genom något ?
- Kan ni låna, importera, förbättra, licensiera, kopiera, eller göra något mer personligt, som är en befintlig produkt eller tjänst ?
- Skulle ni kunna sätta mål för en verksamhet ?
- Syfte med uppgiften är att öva begrepp snarare än att söka ’bästa’ affärsidé och affärsmodell.
- För att ’komma på’ en affärsidé, använd stödfrågor, eller en idé någon redan har
- Hur kan ni lösa en situation, förbättra något, skapa värde eller nytta ?t.ex låna, importera, förbättra, licensiera, kopiera, göra mer personligt – befintlig idé
- ’Om vi måste tjäna pengar genom en verksamhet, ett eget företag kommande månader, vad skulle vi göra då ? (en vanlig situation, utmaning och frågeställning i många delar av världen)
- Deluppgift
- Hur kan gruppen säkerställa att marknadens behov, kunders behov och beteende och kommunikation med marknaden (marknadsföring) ges likvärdig prioritering med att utveckla produkten eller tjänsten rent tekniskt ?
Enbart som bakgrundskommentar, ej som en fråga
I ’agil utveckling’ av ett erbjudande, en produkt eller en tjänst som kan tillföra värde för kunder, kundnytta, är det viktigt med
- en utvecklingsprocess som fokuserar på kundnytta och
- att vara tillräckligt tydlig men inte omfattande i dokumentation och
- jämn prestation som leder framåt i utvecklingsprocessen
vilket lägger grund för tillförlitlig kvalitet och funktionalitet för produkten eller tjänsten.
Att det i slutändan fungerar för kunder, har högre prioritet än att beskriva och omfattande tydligt dokumentera och beskriva affärsplaneringen.
Marknadens behov, kunders beteende och kommunikation till marknad och kunder är ofta avgörande viktigt utöver att utveckla produkten eller tjänsten tekniskt och funktionellt.
I agil utveckling av ett funktionellt erbjudande, en produkt eller tjänst med värde för kunder är det viktigt både med en utvecklingsprocess som fokuserar på kundnytta och att tillräckligt tydlig dokumentation och jämn prestation upprätthåller pålitlig kvalitet.
Deluppgift
Utveckla en 'elevator pitch' som kort och kärnfullt beskriver kort fokuserat varför erbjudandet är bra och för vem och kanske även ’hur’ det distribueras till en användare
https://www.uagc.edu/blog/what-is-an-elevator-pitch Links to an external site.
https://toggl.com/blog/elevator-pitch-examples Links to an external site.
https://asana.com/resources/elevator-pitch-examples Links to an external site.