ÖVN - laborationsuppgift 1
- Inlämningsdatum 10 okt 2023 av 19:00
- Poäng 0
- Lämnar in en filuppladdning
- Tillgänglig 28 aug 2023 kl 8:00–10 okt 2023 kl 19:00
För tydlighet, delfrågorna nedan går att besvara i den ordning de följer och behöver inte ställas upp i ’rapportform’. Men det är viktigt att inkludera någon analys-diskussion av de svar gruppen lämnar och att lägga till källor i slutet. Det är tillräckligt att lägga till källor med länkar löpande eller i slutet, behöver inte följa en standard för referenser.
DELFRÅGA 1
Beskriv kortfattat och med enkla tabeller eller alternativ enkel uppställning av data, något valfritt och relevant eget lämpligt urval med statistik om Sveriges
- befolkning
- energi
- hushållens ekonomi
- offentlig ekonomi
- transporter och kommunikation
För tydlighet - inte mer än en tabell per område
Det är möjligt att hämta och kopiera in tabeller direkt från SCB. Nämn källa !
Statistikdatabasen - Välj tabell (scb.se) Links to an external site.
Spara sökningen i Statistikdatabasen (scb.se) Links to an external site.
(UTANFÖR UPPGIFTEN
Vill Du eller ni i gruppen utmana er själva ett steg utanför kursen, så gärna på hur data och statistik kan hämtas med API. Det är aktuellt i senare kurs i åk 2. utanför kursen, men relevant kunskap för blivande ingenjörer
Statistikdatabasens API (scb.se) Links to an external site.
https://github.com/kirajcg/pyscbwrapper/blob/master/pyscbwrapper_en.ipynb
Links to an external site.
och prova gärna att använda https://www.wolframalpha.com) Links to an external site.
DELFRÅGA 2A
Beskriv övergripande kortfattat
* vad gör Sveriges konkurrenskraftigt ?
* vad gör (valfritt annat EU-land) konkurrenskraftig ?
* vad gör (valfritt asiatiskt land) konkurrenskraftig ?
* vad gör USA konkurrenskraftigt ?
använd WEF (2020 är senaste tillgängliga rapport, dvs världens förändring sedan dess fångas inte av rapporten, men metoden och placeringen ’ungefär’ är ännu relevant 2023
eller
https://www.weforum.org/reports/the-global-competitiveness-report-2020 Links to an external site.
eller IMD ranking
DELFRÅGA 2B
FNs hållbarhetsmål, kan de enligt gruppen påverka ett lands konkurrenskraft ?
https://sustainabledevelopment.un.org Links to an external site.
https://www.wbcsd.org Links to an external site.
https://www.weforum.org/agenda/archive/sustainable-development Links to an external site.
https://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals/ Links to an external site.
DELFRÅGA 3
i vilket av de fyra länderna (Sverige + gruppens eget val av två länder + USA) i delfråga 2A skulle gruppen välja att starta eget företag och varför ?
Bortse från språk och hemort och försök bedöma ’var är bra att starta företag’?
DELFRÅGA 4
se på svenska statens fem största inkomstkällor och fem största utgiftsposter - vilka är de ?
Den svenska statsbudgeten är det Sverige gör genom staten, vilket beslutas av Riksdagen. Den debatt ni kan ta del av genom media från Riksdagen handlar ofta om statens inkomster och utgifter.
DELFRÅGA 5
är Sveriges investeringar i utbildning och forskning och utveckling tillräckliga i internationell jämförelse ?
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Utbildning-och-forskning/ Links to an external site.
DELFRÅGA 6
vilka är Sveriges viktigaste handelspartners ?
*hur beroende är svenskt välstånd av internationell handel ?
DELFRÅGA 7
Föreställ er att vara riksdagsledamot i Riksdagen och :
* föreslå minst en åtgärd - en proposition benämns förslag som riksdagsledamot - lägger som kan öka svensk konkurrenskraft genom att ändra (minska/öka) belopp som Sverige, staten, lägger på utgifter eller genom att ändra (minska /öka) på beloppen som är inkomster.
* föreslå minst en åtgärd som kan förstärka hållbar utveckling i Sverige-Norden, genom att ändra (minska/öka) statens utgifter och / eller statens inkomster
DELFRÅGA 8
Lyssna igenom en eller två poddar bland https://shows.acast.com/skapa-till-100 Links to an external site.
poddens grundare Maja Sönnerbo och Marika Borg Ström skickar med en hälsning och föreslår er i klassen, att lyssna på t.ex, samtidigt som alla är intressant för den som är intresserad av kreativitet
- Per Holknekt, entreprenör
- Stefan Ytterborn, entreprenör
- Petra Wadström, uppfinnare
- Per Johansson, entreprenör / grundare av glada hudik-teatern
- Eva Hoff, kreativitetsforskare
Diskutera i gruppen och redovisa i några punkter vad som kan vara viktigt för innovation och kreativt skapande.
Det är tillräckligt att en gruppmedlem laddar upp inlämningen på Canvas. Skriv tydligt namn på medverkande i gruppen högt upp på första sidan av texten. Om in gör det så är det tillräckligt att en student i gruppen laddar upp gruppens inlämning från arbete med uppgiften. Övriga gruppmedlemmar (som ej gör inlämning) kommer att få ett systemmeddelande att uppgiften är ’försenad’ som kan bortses från
ps om Du ser en aktiv länk här från ’Strategyzer’ så tillhör den en senare lab.uppgift, men har ’fastnat’ i uppgiften på märkligt sätt