• kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
  • kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
Logga in
HE1201 HT23 (51055)
ÖVN - laborationsuppgift 1
Hoppa över till innehåll
Översikt
  • Logga in
  • Översikt
  • Kalender
  • Inkorg
  • Historik
  • Hjälp
Stäng
  • Min översikt
  • HE1201 HT23 (51055)
  • Uppgifter
  • ÖVN - laborationsuppgift 1
2023 HT
  • Startsida
  • Kursöversikt
  • Moduler
  • Uppgifter
  • Course Evaluation

ÖVN - laborationsuppgift 1

  • Inlämningsdatum 10 okt 2023 av 19:00
  • Poäng 0
  • Lämnar in en filuppladdning
  • Tillgänglig 28 aug 2023 kl 8:00–10 okt 2023 kl 19:00
Den här uppgiften låstes 10 okt 2023 kl 19:00.

För tydlighet, delfrågorna nedan går att besvara i den ordning de följer och behöver inte ställas upp i ’rapportform’. Men det är viktigt att inkludera någon analys-diskussion av de svar gruppen lämnar och att lägga till källor i slutet. Det är tillräckligt att lägga till källor med länkar löpande eller i slutet, behöver inte följa en standard för referenser.

 

DELFRÅGA 1

Beskriv kortfattat och med enkla tabeller eller alternativ enkel uppställning av data, något valfritt och relevant eget lämpligt urval med statistik om Sveriges

  • befolkning
  • energi
  • hushållens ekonomi
  • offentlig ekonomi
  • transporter och kommunikation

För tydlighet - inte mer än en tabell per område

Det är möjligt att hämta och kopiera in tabeller direkt från SCB. Nämn källa !

Statistikdatabasen - Välj tabell (scb.se) Links to an external site.

Spara sökningen i Statistikdatabasen (scb.se) Links to an external site.

 

(UTANFÖR UPPGIFTEN

Vill Du eller ni i gruppen utmana er själva ett steg utanför kursen, så gärna på hur data och statistik kan hämtas med API. Det är aktuellt i senare kurs i åk 2. utanför kursen, men relevant kunskap för blivande ingenjörer 

Statistikdatabasens API (scb.se) Links to an external site.

 https://www.howtogeek.com/775651/how-to-convert-a-json-file-to-microsoft-excel/ Links to an external site.

 https://github.com/kirajcg/pyscbwrapper/blob/master/pyscbwrapper_en.ipynb Links to an external site.

och prova gärna att använda https://www.wolframalpha.com) Links to an external site.

 

DELFRÅGA 2A

Beskriv övergripande kortfattat

* vad gör Sveriges konkurrenskraftigt ?

* vad gör (valfritt annat EU-land) konkurrenskraftig ?

* vad gör (valfritt asiatiskt land) konkurrenskraftig ?

* vad gör USA konkurrenskraftigt ?

använd WEF (2020 är senaste tillgängliga rapport, dvs världens förändring sedan dess fångas inte av rapporten, men metoden och placeringen ’ungefär’ är ännu relevant 2023

https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/xe/Documents/strategy/me_competitiveness-index.pdf Links to an external site.

eller

https://www.weforum.org/reports/the-global-competitiveness-report-2020 Links to an external site.

eller IMD ranking

https://www.imd.org/centers/world-competitiveness-center/rankings/world-competitiveness/ Links to an external site.

DELFRÅGA 2B

FNs hållbarhetsmål, kan de enligt gruppen påverka ett lands konkurrenskraft ?

https://sustainabledevelopment.un.org Links to an external site.

https://www.wbcsd.org Links to an external site.

https://www.weforum.org/agenda/archive/sustainable-development Links to an external site.

https://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals/ Links to an external site.

 

 


DELFRÅGA 3

i vilket av de fyra länderna (Sverige + gruppens eget val av två länder + USA) i delfråga 2A skulle gruppen välja att starta eget företag och varför ?
Bortse från språk och hemort och försök bedöma ’var är bra att starta företag’?

https://www.eiu.com/n/campaigns/business-environment-rankings-2023/?utm_source=eiu-website&utm_medium=blog&utm_campaign=apr-23-business-environment-rankings-wp Links to an external site.

https://openknowledge.worldbank.org/server/api/core/bitstreams/2db10c90-db63-5746-a4e3-1bfe264dda7c/content Links to an external site.

https://www.linkedin.com/pulse/ease-doing-business-world-ranking-analysis-white-and-partners Links to an external site.

 

 

 

DELFRÅGA 4

se på svenska statens fem största inkomstkällor och fem största utgiftsposter - vilka är de ?

https://www.regeringen.se/sveriges-regering/finansdepartementet/statens-budget/prognoser/ Links to an external site.

Den svenska statsbudgeten är det Sverige gör genom staten, vilket beslutas av Riksdagen. Den debatt ni kan ta del av genom media från Riksdagen  handlar ofta om statens inkomster och utgifter.

 

DELFRÅGA 5

är Sveriges investeringar i utbildning och forskning och utveckling tillräckliga i internationell jämförelse ?

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Utbildning-och-forskning/ Links to an external site.

 

DELFRÅGA 6

vilka är Sveriges viktigaste handelspartners ?

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Utrikeshandel/Sveriges-handelspartners/ Links to an external site.

 

*hur beroende är svenskt välstånd av internationell handel ?

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Utrikeshandel/Exportandelar---internationell-jamforelse/ Links to an external site.

 

DELFRÅGA 7

Föreställ er att vara riksdagsledamot i Riksdagen och :

* föreslå minst en åtgärd - en proposition benämns förslag som riksdagsledamot - lägger som kan öka svensk konkurrenskraft genom att ändra (minska/öka) belopp som Sverige, staten, lägger på utgifter eller genom att ändra (minska /öka) på beloppen som är inkomster.

* föreslå minst en åtgärd som kan förstärka hållbar utveckling i Sverige-Norden, genom att ändra (minska/öka) statens utgifter och / eller statens inkomster

 

DELFRÅGA 8

Lyssna igenom en eller två poddar bland https://shows.acast.com/skapa-till-100 Links to an external site.

poddens grundare Maja Sönnerbo och Marika Borg Ström skickar med en hälsning och föreslår er i klassen, att lyssna på t.ex, samtidigt som alla är intressant för den som är intresserad av kreativitet

- Per Holknekt, entreprenör

- Stefan Ytterborn, entreprenör

- Petra Wadström, uppfinnare

- Per Johansson, entreprenör / grundare av glada hudik-teatern

- Eva Hoff, kreativitetsforskare

- Samuel West, organisationspsykolog och kreativtetsforskare
- Hanna Wendelbo, mönsterdesigner & entreprenör
- Micael Dahlen, Sveriges kanske mest kreativa professor
- Kristin "Krickelin" Lagerkvist, digital kreatör och entreprenör

Diskutera i gruppen och redovisa i några punkter vad som kan vara viktigt för innovation och kreativt skapande.

 

Det är tillräckligt att en gruppmedlem laddar upp inlämningen på Canvas. Skriv tydligt namn på medverkande i gruppen högt upp på första sidan av texten. Om in gör det så är det tillräckligt att en student i gruppen laddar upp gruppens inlämning från arbete med uppgiften. Övriga gruppmedlemmar (som ej gör inlämning) kommer att få ett systemmeddelande att uppgiften är ’försenad’ som kan bortses från

 

ps om Du ser en aktiv länk här från ’Strategyzer’ så tillhör den en senare lab.uppgift, men har ’fastnat’ i uppgiften på märkligt sätt

 

 

 

Links to an external site.

1696957200 10/10/2023 07:00pm
Inkludera en beskrivning
Ytterligare kommentarer:
Maxresultat för gradering till > poäng
Inkludera en bedömningstitel

Matris

Hitta matris
Inkludera en titel
Hitta en matris
Titel
Du har redan bedömt studenter med den här matrisen. Större ändringar kan påverka resultaten för deras uppgifter.
 
 
 
 
 
 
 
     
Det går inte att ändra en matris efter att du börjat använda den.  
Titel
Kriterier Bedömningar Poäng
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Poängsumma: 5 av 5