DD2350 HT23 (adk23)
Mästarprov 1
Hoppa över till innehåll
Översikt
  • Logga in
  • Översikt
  • Kalender
  • Inkorg
  • Historik
  • Hjälp
Stäng
  • Min översikt
  • DD2350 HT23 (adk23)
  • Uppgifter
  • Mästarprov 1
2023 HT
  • Startsida
  • Kursöversikt
  • Uppgifter
  • Quiz
  • Course Evaluation

Mästarprov 1

  • Inlämningsdatum 17 okt 2023 av 19:00
  • Poäng 0
  • Lämnar in en filuppladdning
  • Filtyper pdf
  • Tillgänglig 26 sep 2023 kl 14:00–17 okt 2023 kl 19.20
Den här uppgiften låstes 17 okt 2023 kl 19.20.
  • Svenska
  • English

Mästarprovet ska lösas individuellt och redovisas både skriftligt och muntligt. Inget samarbete är tillåtet, se vidare hederskodexen. Du ska alltså inte diskutera lösningar med någon annan fram till dess att alla muntliga redovisningar är avklarade. Vi tar mycket allvarligt på detta och följer KTH:s riktlinjer om att misstänkta fall av samarbete ska anmälas till rektor. Du får inte använda generativ AI för att lösa mästarprovsuppgifterna. Däremot får du gärna använda generativ AI för att typsätta med LaTeX. Inlämningarna plagiatgranskas.

Skriftliga lösningar ska lämnas in i Canvas (som PDF; inskannade handskrivna lösningar går bra) senast tisdag 17 oktober 2023 klockan 19:00. Det är viktigt att du lämnar in i tid! Om du inte ser någon inlämningsknapp på denna sida så ska du kontrollera att du är inloggad i Canvas. Klicka i så fall på inloggningsikonen i den gråa vänstermenyn.

Skriv ditt namn och KTH-adress överst på framsidan av lösningarna. Läs på dina lösningar inför den individuella muntliga redovisningen som kommer att ske 23–27 oktober i Zoom eller på KTH för någon av lärarna. Boka tid för en 10 minuters (om du har löst en uppgift) eller 20 minuters (om du har löst 2-3 uppgifter)  muntlig redovisning senast 17 oktober klockan 20. Bokningslistorna läggs upp 16 oktober, se sist på denna sida. Vänta med att boka tid tills du har lämnat in uppgiften.

Det är viktigt att du förbereder dig inför den muntliga redovisningen. För att en uppgift ska godkännas ska du kunna förklara och motivera algoritmen muntligt och reda ut eventuella oklarheter.

Läs uppgifterna mycket noga så att du inte råkar basera dina lösningar på en missuppfattning. Fråga en lärare på kursen om något är oklart, företrädesvis på föreläsningarna 27 september-2 oktober eller via diskussioner i kursrummet. Formatet/datastruktur för indata och utdata ska du välja själv om det inte står specificerat i uppgiften.

Mästarprovet är ett obligatoriskt moment i kursen. Det består av tre uppgifter som motsvarar betygskriterierna för E, C respektive A. För godkänt (betyg E) krävs helt rätt på en av uppgifterna. Helt rätt på två av uppgifterna ger betyg C och alla rätt ger betyg A. Ett mindre fel på en uppgift sänker betyget ett steg. Läs mer om betyg under rubriken Examination och slutförande i kurs-PM.

För att se exempel på hur utförliga lösningarna bör vara kan du titta på lösningar till tidigare mästarprov, både autentiska studentlösningar och mönsterlösningar. Där finns också tips om hur man skriver pseudokod, som du bör läsa innan du formulerar dina algoritmer. 

Uppgift 1 Billig numrering av hörn i en graf

Betygskriterium: utveckla algoritmer med datastrukturer för enkla problem givet en konstruktionsmetod.

Indata till problemet är en graf LaTeX: GG med hörnmängd LaTeX: VV och kantmängd LaTeX: EE. (LaTeX: GG har minst ett hörn.)
Problemet är att numrera hörnen med talen LaTeX: 1,2,3,\ldots,\vert V\vert1,2,3,…,|V|.
Denna numrering ska beskrivas av en bijektiv funktion LaTeX: f:V\longrightarrow\lbrace1,2,3,\ldots,\vert V\vert\rbracef:V⟶{1,2,3,…,|V|}, som alltså utgör utdata.
Numreringen ska vara sådan att summan av alla LaTeX: \vert f\left(u\right)-f\left(v\right)\vert|f(u)−f(v)|, där LaTeX: \left(u,v\right)\in E(u,v)∈E, blir så liten som möjligt.
Det här problemet kan lösas effektivt för vissa typer av grafer, men verkar svårt för en allmän graf. Du ska därför konstruera en algoritm som använder totalsökning.
Beskriv din algoritm med pseudokod och beräkna tidskomplexiteten (gör en tight analys som du anger med ordoklass/thetaklass).
Något korrekthetsbevis för din pseudokod behövs inte i denna uppgift, men du ska redogöra för vad som skulle behöva visas i ett korrekthetsbevis.
Du bestämmer själv hur indata och utdata ska representeras.

Uppgift 2 Pyramider i pyramider

Betygskriterium: utveckla algoritmer med datastrukturer för icketriviala problem.

En rät pyramid är en geometrisk kropp som består av fyra likbenta trianglar som sidor på en kvadratisk bottenyta. Pyramidens storlek bestäms av två mått, bottenytans sida LaTeX: ss och pyramidens höjd LaTeX: hh, se figuren.
                                                                          Pyramid med sida s och höjd h.

Du känner nog till att formeln för pyramidens volym är LaTeX: \frac{s^2h}{3}s2h3. I denna uppgift tänker vi oss att varje pyramid bara består av ett tunt skal som utgörs av pyramidens fyra sidor. Pyramiden är öppen undertill och har inget innehåll. Detta gör att det går att sätta två pyramider (dvs pyramidskal) över varandra om det ena skalet är strikt större (både högre och bredare) än det andra. Den mindre pyramiden täcks då helt av den större. 

Problemet är att givet LaTeX: nn stycken pyramider avgöra hur många av dessa som maximalt kan placeras över varandra på ovanstående sätt så att varje pyramid täcks helt av närmast större pyramid. Pyramiderna ska staplas i en rak kedja ovanpå varandra.

Indata till detta problem är LaTeX: nn stycken pyramider LaTeX: p_1,p_2,\ldots,p_np1,p2,…,pn som var och en är beskrivna av ett par av två heltal LaTeX: (p_i.s,p_i.h)(pi.s,pi.h) där LaTeX: p_i.spi.s är sidans längd och LaTeX: p_i.hpi.h är pyramidens höjd. LaTeX: n\ne 0n≠0.

Utdata är maximala antalet pyramider som kan placeras över varandra.

Konstruera en effektiv algoritm för problemet. Använd pseudokod för att beskriva algoritmen. Analysera tidskomplexiteten (med enhetskostnad) som högst får vara kubisk. Motivera också att algoritmen är korrekt.

Det är tillåtet att använda och hänvisa till en algoritm från kurslitteraturen (kursböckerna) i din lösning, om du gör tydligt varifrån algoritmen är hämtad och hur den anropas i din algoritm. Du behöver inte visa korrektheten för en hjälpalgoritm från kurslitteraturen.

Uppgift 3 Optimal minröjning

Betygskriterium: utveckla algoritmer med datastrukturer för svårare problem med den metod som passar bäst.

Ett hus med rektangulär bottenyta ska byggas i ett minerat fält. Innan man kan bygga huset måste alla minor i bottenytan röjas, samt också en rak väg fram till huset. Som tur är vet man läget för alla minor i minfältet. Uppgiften går ut på att konstruera en algoritm som så effektivt som möjligt hittar den optimala platsen för huset så att minimalt antal minor måste röjas för att bygga huset och vägen fram till huset.

Indata är en boolesk matris LaTeX: FF som beskriver var minorna finns i minfältet, samt två heltal LaTeX: ff och LaTeX: gg. LaTeX: F\left\lbrack i,j\right\rbrackF[i,j] är sant om det finns en mina i position LaTeX: \left(i,j\right)(i,j). LaTeX: ff anger bredden på framsidan på huset (räknat i antal kolumner i matrisen) och LaTeX: gg anger bredden på gavlarna (räknat i antal rader i matrisen), se exemplet. Huset ska byggas så att framsidan vetter nedåt i matrisen, dvs mot högre radindex. Vägen till huset ska gå från nederkanten av minfältet rakt upp till antingen vänster eller höger hörn på husets framsida. Vägen är lika bred som en kolumn i matrisen.

Indata: Boolesk matris LaTeX: F\lbrack1..n,1..n]F[1..n,1..n] (där LaTeX: n>1n>1) och heltal LaTeX: ff och LaTeX: gg som uppfyller olikheterna LaTeX: 2\le f\le n2≤f≤n och LaTeX: 2\le g\le n2≤g≤n. 

Utdata: LaTeX: \left(x,y\right)(x,y) som är radnummer och kolumnnummer i matrisen för husets nedre vänstra hörn då huset, vars rektangulära basyta täcker LaTeX: ff kolumner och LaTeX: gg rader, placerats på det optimala sättet i minfältet, dvs så att antalet minor under husets basyta plus antalet minor under vägen fram till huset minimeras. Om det finns flera minimala lösningar ska en av dessa returneras.

Om huset gränsar till minfältets nedre kant (dvs om LaTeX: x=nx=n) så behöver förstås ingen väg byggas fram till huset.

Nedanstående exempel visar en optimal placering av huset då indata är LaTeX: n=8n=8, LaTeX: f=4f=4, LaTeX: g=3g=3 och LaTeX: FF har sant i dom positioner som markeras med M i exemplet. I optimala placeringen, som har LaTeX: (x,y)=(4,4)(x,y)=(4,4), går vägen fram till vänstra främre hörnet på huset och antalet minor som behöver röjas är 3.

                                                                                            image.png

Algoritmen ska vara så effektiv som möjligt, med tidskomplexiteten uttryckt med en ordoklass i n (med enhetskostnad).

Du ska visa att din algoritm har optimal tidskomplexitet (med avseende på ordoklass). Du ska också tydligt tala om vad som krävs (allmänt sett) för att bevisa korrektheten för den typ av algoritm som du skrivit och sedan bevisa korrektheten för din algoritm. Formulera invarianter för slingor och ingångs- och utgångsvillkor för eventuella hjälpfunktioner.

Detaljerade bedömningskriterier

Mästarprov 1 betygsätts efter betygskriterierna för målen utveckla algoritmer med datastrukturer samt analysera algoritmer med avseende på effektivitet och korrekthet. Dessutom kommer målet jämföra alternativa algoritmer och datastrukturer med hänsyn till effektivitet och pålitlighet naturligt att övas vid algoritmkonstruktionen.

För att det ska bli extra tydligt hur dom tre uppgifterna bedöms och för att dom assistenter som tar emot redovisningar ska hålla precis samma kravnivå finns det detaljerade bedömningskriterier, som assistenterna bedömer både skriftligt och muntligt på ett bedömningsprotokoll.

Följande tabell visar kraven för dom olika uppgifterna.

Bedömningsgrund Krav för
uppgift 1
(E)
Krav för
uppgift 2
(C)
Krav för
uppgift 3
(A)
Algoritmbeskrivning
Modellerar problemet på ett rimligt sätt nej (givet) höga höga
Beskriver algoritmen övertygande i ord och ev. i bild måttliga måttliga höga
Beskriver algoritmen i pseudokod ja ja ja
Bra urval av detaljer i pseduokoden måttliga måttliga måttliga
Algoritmen är tillräckligt effektiv - kubisk optimal
Algoritmen löser rätt problem ja ja ja
Tidskomplexitet
Anger tidskomplexitet i föreskrivna variabler ja ja ja
Motiverar tidskomplexitet måttliga höga höga
Korrekthetsresonemang
Redogör för vad som i allmänhet behöver visas i ett korrekthetsbevis av denna typ endast principerna måttliga höga
Framställer grundläggande idé för 
korrekthetsresonemanget
nej ja ja
Genomför ett fullständigt korrekthetsresonemang 
som omfattar alla delar
nej ja, givet ledtråd ja

Ovanstående krav ska vara uppfyllda efter den muntliga redovisningen. Kraven på den skriftliga lösningen är något lägre.

Om uppgift 2 eller 3 redovisas för betyg E (dvs om uppgift 1 inte lösts/godkänts) används betygskriterierna för E (uppgift 1) vid bedömningen. Dock är kravet på algoritmens tidskomplexitet fortfarande det som uppgiften anger. 

Bokning av muntlig redovisning 23-27 oktober

Tider för muntlig redovisning kommer att finnas mellan 23 och 27 oktober.

Lämna in din skriftliga lösning i Canvas innan du bokar tid för muntlig redovisning. Du kan boka tid fram till kl 19 den 18 oktober. Efter det är tiderna fixa och kan inte ändras.

Observera att det är olika bokningslistor för den som redovisar för betyg E och för den som redovisar för betyg A-D. Den som bara har gjort en uppgift, eller som har försökt på flera uppgifter men bara till kriterienivå E, ska boka tid på en lista märkt "för betyg E". Den som har löst flera uppgifter och når upp till kriterienivå C på uppgift 2 eller 3 ska boka tid på en lista märkt "för betyg A-D".

Länk till bokningslistorna publiceras 16 oktober.

Anmäl dig inte för redovisning för en assistent som du känner väl, för då blir det jäv.

På bokningslistan står om redovisningen sker i Zoom eller på KTH. Du ska i båda fallen kunna visa ID vid redovisningen.

Redovisningen är 10 minuter om du redovisar för betyg E och 20 minuter om du redovisar för betyg A-D. Det är i båda fallen viktigt att du förbereder dig inför den muntliga redovisningen så att du snabbt kan svara på assistentens frågor. För att en uppgift ska godkännas ska du kunna förklara och motivera algoritmen muntligt och reda ut eventuella oklarheter.

Lösningsförslag

Efter sista redovisningen den 27 oktober kommer ett lösningsförslag Download ett lösningsförslag att läggas upp här och det är fritt fram att diskutera mästarprovet med andra.

På första övningen i period 2 kommer övningsassistenten att gå igenom mästarprovslösningarna och svara på frågor om dom.

 

English version of the Swedish text of Mastery test 1

(Note: this is an English translation of the Swedish text. In case of any discrepancies between the two versions, the Swedish version is the authoritative one.)

The mastery test must be solved individually and presented both in writing and orally. No collaboration is allowed, see further the code of honour. In other words you must not discuss solutions with anyone until all oral presentations have been conducted. This is something we take seriously. According to KTH regulations, suspected forbidden collaboration must be reported to the president. You may not use generative AI to solve the mastery test preoblems. However, you are welcome to use generative AI for typesetting with LaTeX. The submissions are checked for plagiarism.

Written solutions must be handed in in Canvas (as PDF; scanned handwritten solutions are fine) by Tuesday October 17, 2023, at 19:00 (Stockholm time). It is important that you submit on time! If you do not see a submission button on this page, check that you are logged in to Canvas by clicking the login icon in the grey menu to the left.

Write your name and KTH address at the top of the front page of your solution. Read through your solutions before the oral presentation, which will be over Zoom or at KTH between October 23 and 27 with one of the assistants or teachers of the course. Book a time for a 10 minute oral presentation (if you have solved one problem) or 20 minute oral presentation (if you have solved 2-3 problems) no later than October 17, at 20:00 (Stockholm time). The booking slots are published on October 16 at the bottom of this page. Do not book a slot until you have submitted your written solutions.

It is important that you prepare for the oral presentation. In order for you to pass you should be able to clearly explain and motivate the algorithm orally and sort out any unclear parts. Format/data structure for input and output can be choosen freely unless otherwise specified in the problem.

Read the problems very carefully so that you do not accidentally base your solutions on a misconception. If something is unclear, ask a teacher of the course, preferrably at the lectures September 27-October 2 (in Swedish) or using Canvas discussions.

The mastery test is a mandatory part of the course. It consists of three problems corresponding to the grading criteria for E, C and A respectively. For a passing grade (E), you need to solve one problem completely and correctly. Solving two problems completely and correctly gives grade C, and solving all problems gives grade A. A smaller error on one problem lowers the grade one step. Read more about grades in the course memo (in Swedish).

To see examples of how extensive the solutions should be you can look at solutions for earlier mastery tests, both authentic student solutions and model solutions. At that page there is also advice on how to write pseudocode, which you should read before you start formulating your algorithms. 

Problem 1 Cheap numbering of vertices in a graph

Grading criterion: develop algorithms with data structures for simple problems given a construction method.

The input to the problem is a graph LaTeX: GG with vertex set LaTeX: VV and edge set LaTeX: EE. (LaTeX: GG has at least one vertex.)
The problem is to number the vertices with the numbers LaTeX: 1,2,3,\ldots,\vert V\vert1,2,3,…,|V|.
This numbering is described by a bijective function LaTeX: f:V\longrightarrow\lbrace1,2,3,\ldots,\vert V\vert\rbracef:V⟶{1,2,3,…,|V|}, which is the output of the algorithm.
The numbering should be such that the sum of LaTeX: \vert f\left(u\right)-f\left(v\right)\vert|f(u)−f(v)| over all edges LaTeX: \left(u,v\right)\in E(u,v)∈E, is as small as possible.
This problem can be solved efficiently for some types of graphs, but seems difficult for a general graph.  You should therefore construct an algorithm using exhaustive search.
Describe your algorithm with pseudo code and calculcate its time complexity (make a tight analysis that you specify with big O).
A proof of correctness for your pseudo code is not needed in this problem, but you must explain what would need to be shown in a proof of correctness.
It is up to you to decide exactly how the input and output should be represented.

Problem 2 Pyramids in Pyramids

Grading criterion: develop algorithms with data structures for non-trivial problems.

A square pyramid is a geometric shape consisting of four isosceles triangles as sides on a square bottom surface.  The size of the pyramid is determined by two measures, the side length LaTeX: ss of the bottom surface, and the height LaTeX: hh of the pyramid (see figure).
                                                                          Pyramid med sida s och höjd h.

You are probably aware that the formula for the pyramids volume is LaTeX: \frac{s^2h}{3}s2h3. In this problem, we view a pyramid as consisting solely of a thin shell formed by its four sides. The pyramid is open at the bottom and has no content in its interior. This means that two pyramids (i.e., pyramid shells) can be placed on top of each other if one shell is larger (both taller and wider) than the other.  The smaller of the two pyramids is then completely covered by the larger one.

The problem is, given LaTeX: nn pyramids, to determine the largest number of pyramids that can be placed on top of each other in this way such that every pyramid (except the largest) is completely covered by the next larger pyramid. The pyramids must be stacked in a straight chain on top of each other.

The input to the problem consists of LaTeX: nn pyramids LaTeX: p_1,p_2,\ldots,p_np1,p2,…,pn each of which is descried by two integers LaTeX: (p_i.s,p_i.h)(pi.s,pi.h) where LaTeX: p_i.spi.s is the side length and LaTeX: p_i.hpi.h is the height of the pyramid. LaTeX: n\ne 0n≠0.

The output is the maximum number of pyramids that can be placed on top of each other.

Construct an efficient algorithm for this problem.  Use pseudo code to describe the algorithm.  Analyze the time complexity (assuming unit cost) which should at most be cubic.  Also justify that the algorithm is correct.

It is allowed to use and refer to an algorithm from the course literature (textbooks) in your solution, if you make it clear where the algorithm is taken from and how it is called in your algorithm. You do not need to demonstrate the correctness of auxiliary algorithms from the course literature.

Problem 3 Optimal Mine Sweeping

Grading criterion: develop algorithms with data structures for more difficult problems using the most suiting approach.

A house with rectangular surface shape is being built in a minefield.  Before the house can be built, all mines under the house must be cleared, and a straight path to the house must also be cleared.  Fortunately, the locations of all mines in the minefield are known.  This problem is about constructing an algorithm which finds the optimal placement of the house in order to minimize the number of mines that have to be cleared, as efficiently as possible.

The input is a Boolean matrix LaTeX: FF describing the locations of the mines in the minefield, and two integers LaTeX: ff and LaTeX: gg. LaTeX: F\left\lbrack i,j\right\rbrackF[i,j] is true if there is a mine in position LaTeX: \left(i,j\right)(i,j). LaTeX: ff denotes the width of the front of the house (in number of columns of the matrix) and LaTeX: gg denotes the width of the side of the house (in number of rows of the matrix), see example below.  The house should be built so that the front is facing downwards in the matrix, i.e., towards higher row numbers. The road to the house must run from the bottom boundary of the mine field straight up to either the left or the right corner of the front of the house.  The width of the road is one matrix column.

Input: Boolean matrix LaTeX: F\lbrack1..n,1..n]F[1..n,1..n] (where LaTeX: n>1n>1) and integers LaTeX: ff and LaTeX: gg satisfying LaTeX: 2\le f\le n2≤f≤n och LaTeX: 2\le g\le n2≤g≤n.

Output: LaTeX: \left(x,y\right)(x,y) giving the row number and column number in the matrix for the lower left corner of the optimal placement of the building.  The building covers a rectangular shape of LaTeX: ff columns and LaTeX: gg rows, and the objective is to minimize the total number of mines under this rectangular shape and the road leading to the house.  If there is more than one optimal solution, any one of them should be returned.

If the building borders the bottom boundary of the mine field (i.e., if LaTeX: x=nx=n) then no road needs to be built to the house.

The example below shows an optimal placement of the house when the input is LaTeX: n=8n=8, LaTeX: f=4f=4, LaTeX: g=3g=3 and LaTeX: FF is true in the position marked by M in the figure. In the optimal placement, which has LaTeX: (x,y)=(4,4)(x,y)=(4,4), the road runs to the lower left front corner of the house, and the total number of mines that need to be cleared is 3.

                                                                                            image.png

The algorithm should be as efficient as possible, with the time complexity expressed by an big O class in n (using unit cost).

You must show that your algorithm is optimal (with respect to big O class). You should also clearly state what is required (generally speaking) to prove the correctness of the type of algorithm you wrote and then prove the correctness of your algorithm. Formulate invariants for loops and pre and post conditions for any helper functions. 

Detailed grading criteria

Mastery test 1 is graded according to the grading criteria for the intended learing outcomes developing algorithms with data structures as well as analyzing algorithms for efficiency and correctness. In addition, the learning outcome of comparing alternative algorithms and data structures with respect to efficiency and reliability will naturally be exercised in the algorithm construction.

To make it extra clear how the three problems are graded and in order for the assistants taking the presentations keeping the requirements at the same level, there are detailed grading criteria, which the assistants assess both in writing and orally using a grading sheet.

The following table shows the requirements for the different problems.

Basis of assessment Requirements for problem 1
(E)
Requirements for problem 2
(C)
Requirements for problem 3
(A)
Algorithm description
Models the problem in a reasonable way no (already given) high high
Describes the algorithm convincingly in words and possibly in picture moderate moderate high
Describes the algorithm in pseudocode yes yes yes
Good selection of details in the pseducode moderate moderate moderate
The algorithm is efficient enough - cubic optimal
The algorithm solves the right problem yes yes yes
Time complexity
Specifies time complexity in prescribed variables yes yes yes
Justifies time complexity moderate high high
Correctness reasoning
Explains what generally needs to appear in a proof of correctness of this type only principles moderate high
Presents basic ideas for the correctness reasoning nej yes yes
Carries out a full correctness reasoning that includes all parts nej yes, given a clue yes

The requirements above should be fulfilled after the oral presentation. The requirements on the written solutions are somewhat lower.

If problem 2 or 3 is used for grade E (i.e. if problem 1 is not solved/passed), the grading criteria for E (problem 1) are used in the assessment. However, the requirement for the algorithm's time complexity is still what the task specifies.

Booking of oral presentation 23-27 October

Slots for oral presentations are available between 23 and 27 October.

Submit your written solution in Canvas before booking an appointment for an oral presentation. You can book an appointment until 20:00 on 17 October. After that, the times are fixed and cannot be changed.

Please note that there are different booking lists for those who report for grades E and for those who report for grades A-D. Anyone who has only done one problem, or who has attempted several problems but only to criterion level E, must book an appointment on a list marked "för betyg E". Anyone who has solved several problems and reaches criterion level C on task 2 or 3 must book an appointment on a list marked "för betyg A-D".

Link to the lists will be published here on October 16 at 14:00.

The booking list states whether the presentation takes place in Zoom or at KTH. In both cases, you must be able to show ID when reporting.

The time slot for oral presentation is 10 minutes if you report for grade E and 20 minutes if you report for grades A-D. In both cases, it is important that you prepare for the oral presentation so that you can quickly answer the assistant's questions. In order for an assignment to be approved, you must be able to explain and justify the algorithm orally and clear up any ambiguities.

Example solutions

Example solutions for Mastery Test 1 Download Example solutions for Mastery Test 1 will be published in the Swedish version of this page when all oral presentations have been conducted (27 October). Until then, it is not allowed to discuss the problems with anyone else.

1697562000 10/17/2023 07:00pm
Inkludera en beskrivning
Ytterligare kommentarer:
Maxresultat för gradering till > poäng
Inkludera en bedömningstitel

Matris

 
 
 
 
 
 
 
     
Det går inte att ändra en matris efter att du börjat använda den.  
Hitta en matris
Hitta matris
Inkludera en titel
Titel
Du har redan bedömt studenter med den här matrisen. Större ändringar kan påverka resultaten för deras uppgifter.
Titel
Kriterier Bedömningar Poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera ranking Radera ranking
5 till >0 poäng
Full poäng
blank
Redigera ranking Radera ranking
0 till >0 poäng
Inga poäng
blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera ranking Radera ranking
5 till >0 poäng
Full poäng
blank
Redigera ranking Radera ranking
0 till >0 poäng
Inga poäng
blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Poängsumma: 5 av 5
Föregående
Nästa
Övningsmästarprov 1 Övningsmästarprov 2