• kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
  • kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
Logga in
LH221V VT23 (60544)
Uppgift 2: Fördjupning inom examination
Hoppa över till innehåll
Översikt
  • Logga in
  • Översikt
  • Kalender
  • Inkorg
  • Historik
  • Hjälp
Stäng
  • Min översikt
  • LH221V VT23 (60544)
  • Uppgifter
  • Uppgift 2: Fördjupning inom examination
  • Startsida
  • Kursöversikt
  • Uppgifter
  • Course Evaluation

Uppgift 2: Fördjupning inom examination

  • Inlämningsdatum 23 feb 2023 av 19:00
  • Poäng 1
  • Lämnar in en filuppladdning

Denna uppgift utgör en fördjupning inom något delområde av eller perspektiv på examination. Den examinerar kursens tredje lärandemål:

presentera en egen utredning av ett fördjupningsområde inom examination som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

Välj ett av förslagen nedan och meddela Viggo och Emma vad du valt. Vi ser helst att olika kursdeltagare väljer olika fördjupningsområden. För varje förslag finns ett lästips som kan ge dig inspiration och en startpunkt för fördjupningen. Du ska sedan själv hitta ytterligare litteratur och ägna omkring tre dagars arbete för att fördjupa dig i området och förbereda en muntlig och en skriftlig presentation. Arbetet ska vara kopplat till/tillämpas på det ämne du själva undervisar eller det program du själv undervisar i.

Vid träff 2 i kursen kommer du att få presentera ditt fördjupningsarbete under 20 minuter. Inom den tiden ska du ge rum för åhörarnas frågor och diskussion. Du ska också göra en skriftlig presentation som laddas upp på denna sida senast klockan 19 samma dag som träff 2. Ladda upp din fil eller dina filer i PDF-format (inte DOCX, Powerpoint eller liknande). Den skriftliga presentationen kan vara en sammanställning av presentationsbilder och material som du visar vid din muntliga presentation. Det kan också vara en rapport som du kan sprida till kolleger eller skicka till en pedagogisk konferens. Många program har programkonferenser och många skolor och institutioner har lärardagar eller pedagogiska seminarieserier där du kanske kan få presentera ditt fördjupningsarbete en gång till.

Övriga kursdeltagare kommer att få läsa din skriftliga presentation och ha möjlighet att ge kommentarer på den via kamratgranskningsfunktionen på denna sida. Det är inte obligatorisk att läsa och kommentera övrigas presentationer, men vi uppmuntrar det starkt. Du kommer också att få en kommentar från Viggo eller Emma i samband med bedömningen av uppgiften.

Förslag till fördjupningsområden

  • förebyggande av fusk vid examination
    PriU-gruppen för bedömnings- och examinationsmetoder: Att främja lärande och förebygga fusk, utkast till rapport januari 2023 Download PriU-gruppen för bedömnings- och examinationsmetoder: Att främja lärande och förebygga fusk, utkast till rapport januari 2023
  • vad betyget ska stå för (valt av Catarina)
    Viggo Kann: Råd till KTH-lärare som inför målrelaterade betygskriterier, 2021 Download Viggo Kann: Råd till KTH-lärare som inför målrelaterade betygskriterier, 2021
  • hur lång tid en student ska behöva lägga ner
    Viggo Kann, Hans Havtun, Olle Bälter, Johan Karlander: Hur lång tid ska en student behöva lägga ner för att få ett högre betyg? SoTL 2023 Download Viggo Kann, Hans Havtun, Olle Bälter, Johan Karlander: Hur lång tid ska en student behöva lägga ner för att få ett högre betyg? SoTL 2023
  • progression mellan kurser (valt av Jon-Erik)
    Anna-Karin Högfeldt, Viggo Kann: CDIO och ingenjörsfärdigheter, 2022 Download Anna-Karin Högfeldt, Viggo Kann: CDIO och ingenjörsfärdigheter, 2022
  • examination av grupparbeten (valt av Kenneth)
    Elisabeth Långström, Joseph Samec, Lena Henriksson: Rättssäker individuell betygssättning Download Elisabeth Långström, Joseph Samec, Lena Henriksson: Rättssäker individuell betygssättning vid grupparbete, Uppsala universitet 2013
  • inkluderande och likvärdig examination (valt av Martin)
    lista över fördjupningslitteratur från webbutbildningen för examinatorer
  • reliabilitet i bedömning
    Skolverket: Bedömaröverensstämmelse vid bedömning av nationella prov, 2009 Links to an external site.
  • själv- och kamratbedömning
    Kjell Simonsson, Johan Renner, Peter Hallberg, Maria Simonsson: Kamratutvärdering i kurser med stort datorlaborativt inslag, Linköpings universitet 2014 Links to an external site.

Anders Jönssons bok Lärande bedömning Links to an external site. (Gleerups, 2020) och UKÄ:s rapport Rättssäker examination Links to an external site. är lämpliga ytterligare källor för alla områden ovan.

1677175200 02/23/2023 07:00pm
Inkludera en beskrivning
Ytterligare kommentarer:
Maxresultat för gradering till > poäng
Inkludera en bedömningstitel

Matris

Hitta matris
Inkludera en titel
Hitta en matris
Titel
Du har redan bedömt studenter med den här matrisen. Större ändringar kan påverka resultaten för deras uppgifter.
 
 
 
 
 
 
 
     
Det går inte att ändra en matris efter att du börjat använda den.  
Titel
Kriterier Bedömningar Poäng
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Poängsumma: 5 av 5