projektuppgift 5 (friv)
- Inlämningsdatum 3 jun 2023 av 23.59
- Poäng 0
- Lämnar in en filuppladdning
- Tillgänglig 17 maj 2023 kl 8:00–9 jun 2023 kl 23.59
För arbete och redovisning av återstående frivilliga lab.uppgifter har Du möjlighet att lämna in i samarbete med den eller dem Du väljer att arbeta med i grupp. Dvs Du får ändra med vem eller vilka du arbetar med. Skriv namn tydligt på inlämning.
***
Du ska motsvarande kursens lärandemål kunna behärska och kunna förklara och tillämpa centrala begrepp, metoder, modeller, samband, och resonemang och sätta dem i ett praktiskt sammanhang, dvs relatera dem till praktisk omvärld, t.ex ett företag, en organisation, en kund eller en marknad. Att kunna sätta det Du beskriver i ett praktiskt sammanhang och analysera frågeställningen ur olika perspektiv, t.ex genom teori eller praktiska exempel, är en viktig del av svar och i bedömning av svar.
***
Deluppgift A
1 Marknadsrätt: vad är viktiga huvuddelar i marknadsföringslagen som reglerar företags beteende på marknaden ?
2 Konsumenträtt - civilrätt: beskriv kortfattat innehåll, möjlig påföljd och övervakande myndighet, för tre av följande lagar. Du kan välja lagar själv.
- konsumentköplagen
- konsumenttjänstelagen
- konsumentkreditlagen
- lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
- GDPR
- lagen om betaltjänster
Deluppgift B
1 Förklara med hjälp av ett företagsexempel vad en marknadskanal / distributionskanal är och nämn några viktiga frågeställningar som det valda företaget har beaktat vid uppbyggande av sin kanal till marknaden för företagets produkter och / eller tjänster. Frågan syftar till att grundläggande förklara vad en marknadskanal / distributionskanal är. De två begreppen marknadskanal och distributionskanal används med samma betydelse – hur en tjänst eller en produkt når en kund fysiskt eller digitalt.
2 Lämna gruppens synpunkter och argument om hur kunders och samhällets förväntningar på hållbar utveckling kan påverka utformningen av den distributionskanal / marknadskanal gruppen har valt som företagsexempel i 1.
3 Lämna gruppens synpunkter och argument om hur ett effektivt samarbete utan konflikter och tydligt uppträdande mot kund kan utvecklas och upprätthållas i den marknadskanal / distributionskanal gruppen har valt som företagsexempel i 1. Frågan syftar till att förklara hur samarbetet mellan olika parter i marknads-distributionskanalen ska fungera på ett bra och effektivt sätt för att skapa ett bra erbjudande till kund.
Lycka till med uppgiften !