projektuppgift 2 (obl)
- Inlämningsdatum 21 apr 2023 av 23.59
- Poäng 0
- Lämnar in en filuppladdning
- Tillgänglig 31 mar 2023 kl 12:00–28 apr 2023 kl 23.59
Delfråga A
Se två bilder nedan av Billinge Gårds, Roslagen, erbjudande hos Hemköp. Vad är gruppens analys, kortfattat och gärna i punktform, hur väl företaget 'lyckas' koppla sitt kunderbjudande till 'hållbar utveckling' och företagets värderingar ?
Delfråga B
Välj fritt ett svenskt, nordiskt, europeisk eller internationellt företag. Råd, ta ett företag som fler än en medlem i gruppen känner till åtminstone något om på förhand. Här är möjliga listor att välja från. Det är fritt välja exempel på annat sätt.
https://brandirectory.com/rankings/global/table Links to an external site.
https://interbrand.com/best-global-brands/ Links to an external site.
Beskriv kortfattat i punktform hur företaget bygger sitt varumärke genom begreppen 'hållbar utveckling', ’sustainability’, eller FN's mål för hållbar utveckling' som även benämns ’Sustainable development goals, SDG’ eller likvärdiga begrepp och målsättningar i företag.
För uppgiften möjligt arbetsunderlag på kurswebben https://canvas.kth.se/courses/39055/pages/sustainability-and-sustainable-brands-hallbara-affarsmodeller-och-varumarken?module_item_id=654113
Delfråga C
Välj ett, 1, ’rättsfall’ som exempel ur någon av källorna nedan. Med fallet som utgångspunkt, ge exempel på och beskriv, kortfattat och gärna i punktform, omständigheterna för hur det valda exemplet, företaget, med en produkt eller tjänst har brutit mot en marknadsrättslig lag eller en konsumenträttslig lag.
https://www.konsumentverket.se/aktuellt/mal-domar-och-forelagganden/ Links to an external site.
https://www.domstol.se/patent--och-marknadsdomstolen/ Links to an external site.
https://www.domstol.se/patent--och-marknadsdomstolen/domar-och-beslut/ Links to an external site.
https://arn.se Links to an external site.
https://arn.se/om-arn/vagledande-beslut/ Links to an external site.
https://www.konkurrensverket.se Links to an external site.
Delfråga D
Som stöd för uppgiften, se startsidan på kurswebben, modulen längst ner - ’om lagstiftning till stöd för projektuppgifter’.
Antag att ni arbetar på ett företag som ska introducera ett nytt varumärke, en ny elbil till privatpersoner i Sverige.
Som alternativ, antag att ni ska erbjuda försäljning och installation av solpaneler för elproduktion till privata bostäder.
Er gruppchef ber er sammanställa en lista över
’vilka lagar som påverkar och styr försäljning och marknadsföring av det nya erbjudandet, den nya produkten / tjänsten’.
Se nedan 10 ’rättsområden’ och definiera
- kortfattat, vilka av de 10 rättsområden berör företagets erbjudande
- kortfattat, varför gäller de för företagets erbjudande
Avsikten är i n t e att djupare analysera juridik och rättsläge. Uppgiften är att visa att gruppen förstår vilken lagstiftning som företagets verksamhet måste följa.
10 juridiska ’rättsområden’
1 marknadsrätt - marknadsföringslagen
2 marknadsrätt - immaterialrätt
3 marknadsrätt - konkurrenslagen
4 marknadsrätt - lagen om offentlig upphandling
5 köprätt - avtalslagen
6 köprätt - köplagen
7 köprätt - konsumentköplagen
8 köprätt - konsumenttjänstlagen
9 köprätt - konsumentkreditlagen
10 köprätt - lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
*******
Listan skulle kunna bli mycket längre för hela företagets verksamhet med bl.a aktiebolagslagen ABL, skattelagstiftning, arbetsrätt mm, men här syftar uppgiften på det som rör företagets försäljning och marknadsföring av produkter eller tjänster. För en jurist är ett samlande begrepp för det på svenska ’handelsrätt’.
Studenter på ekonomprogram på svenska universitet läser ca 15 hp ’handelsrätt’, som bl.a. innehåller de lagområden ni ser på och några därtill som t.ex ABL, aktiebolagslagen och även grunder i ’civilrätt’. Civilrätt är lagar som styr vad som gäller mellan två eller fler parter, privatpersoner eller juridiska personer.