Inlämningsuppgift 1: lärandemål och betygskriterieutkast
- Inlämningsdatum 2 dec 2022 av 19:00
- Poäng 0
- Lämnar in en filuppladdning
- Filtyper pdf
Svara kortfattat på alla frågorna nedan i din inlämning. Redovisa gärna svar som matriser och listor som i ADK-exemplet. Rapporten ska vara en PDF-fil och kommer att kamratgranskas före träff 2 i kursen.
- Behöver lärarandemålen modifieras? I så fall hur?
- Behöver något lärandemål delas upp? I så fall hur?
- För varje lärandemål: hur examineras det?
- Gå igenom dina nuvarande examinationer i kursen. Vad är det som idag förväntas av den som ska få högre betyg?
- För varje lärandemål: ska det examineras bara på E-nivå eller på flera nivåer?
- För varje mål som ska examineras på flera nivåer: Ska svårighet eller kvalitet på utförande vara det som skiljer mellan nivåerna?
- För varje lärandemål: hur ska E-nivåkriterier formuleras?
- För varje mål som ska examineras på flera nivåer: hur ska betygskriterier för högsta nivån formuleras?
- Börja planera hur dina betygskriterier ska examineras. Kan flera lärandemål examineras i samma examination? Behöver något mål examineras i flera examinationer? Behövs olika examinationer/uppgifter för olika nivåer?
Inlämningen görs i Canvas senast den 2 december klockan 19. Se till att du är inloggad både på KTH.SE och i Canvas (klicka på nyckelsymbolen högst uppe till vänster i Canvas) innan du lämnar in. Inlämningen ska vara i form av ett PDF-dokument. Inlämningen kommer att kamratgranskas före andra träffen i kursen. Börja därför inlämningen med data om din kurs som kommer att göra det enklare vid kamratgranskningen: ange kurskod, kursnamn, poängtal och antal studenter. Ange också ditt namn.
Du ska granska två andra inlämningar i Canvas senast den 7 december klockan 19. Du hittar inlämningarna som du ska granska i Canvas från och med den 3 december klockan 8. Se till att du är inloggad både på KTH.SE och i Canvas (klicka på nyckelsymbolen högst uppe till vänster i Canvas). För var och en av kamratgranskningarna ska du svara på dom åtta frågorna i bedömningsmatrisen. Klicka på Visa matris högst upp till höger får att öppna bedömningsmatrisen.
Matris
Kriterier | Bedömningar |
---|---|
Granska lärandemålen. Är målen formulerade ur studentens synvinkel (efter godkänd kurs ska studenten kunna... eller liknande)?
|
|
Är verben som används i lärandemålen aktiva och mätbara (dvs undviks uttryck som förstå, ha kunskap om, känna till etc.)?
|
|
Verkar lärandemålen vara på en lämplig svårighetsnivå och är dom formulerade så att man kan förstå dom?
|
|
Beskrivs hur varje lärandemål examineras? Verkar det vara en rimlig form av examination av varje lärandemål?
|
|
Är betygskriterierna tydligt kopplade till lärandemålen?
|
|
Verkar det gå bra att bedöma studenternas prestationer med betygskriterierna och att använda betygskriterierna för att motivera ett satt betyg?
|
|
Är det svårighet eller kvalitet på utförande som skiljer mellan nivåerna (för mål som har betygskriterier på flera nivåer)?
|
|
Övrig konstruktiv återkoppling
|