• kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
  • kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
Logga in
HE1201 HT22 (50808)
omTEN Del A fredag 14/4 kl 14 och med behörig FUNKA kl 8-14. Alla skrivande har + 20 min för administration av inlämning
Hoppa över till innehåll
Översikt
  • Logga in
  • Översikt
  • Kalender
  • Inkorg
  • Historik
  • Hjälp
Stäng
  • Min översikt
  • HE1201 HT22 (50808)
  • Uppgifter
  • omTEN Del A fredag 14/4 kl 14 och med behörig FUNKA kl 8-14. Alla skrivande har + 20 min för administration av inlämning
  • Startsida
  • Kursöversikt
  • Moduler
  • Uppgifter
  • Course Evaluation

omTEN Del A fredag 14/4 kl 14 och med behörig FUNKA kl 8-14. Alla skrivande har + 20 min för administration av inlämning

  • Inlämningsdatum 14 apr 2023 av 18.20
  • Poäng 0
  • Lämnar in en filuppladdning
  • Tillgänglig 14 apr 2023 kl 14:00–14 apr 2023 kl 20.30 6 timmar och 30 minuter
Den här uppgiften låstes 14 apr 2023 kl 20.30.

Om Du är kursregistrerad så finns Ditt namn med när du klickar på 'Personer' i listan till vänster. Om Du inte är kursregistrerad kan Du inte använda inlämningsfunktionen för uppgifter i Canvas. Ta i så fall kontakt med studievägledare och be om hjälp att bli kursregistrerad och återkom vid nästa ordinarie examinationstillfälle

 

HÄR BÖRJAR -  'LÄS IGENOM - VIKTIGA ANVISNINGAR FÖR EXAMINATION'

 

Skrivtid

Ta själv ansvar för och bevaka att Du gör inlämning inom Din skrivtid !

När du är klar - eller om tiden är på väg ta slut - 'Lämna in uppgift'

Lämnar Du in efter Din skrivtid, så rättas tyvärr ej Din inlämning.

240 minuter är ordinarie skrivtid. Du får inte en påminnelse.

Inlämningen är fortfarande öppen för förlängd skrivtid efter ordinarie tid

Registrerad FUNKA har +50% skrivtid. Du får inte en påminnelse.

Möjlighet till +20 minuter för administration av inlämning gäller alla skrivande

Om Du behöver +20 minuter för att se igenom att dokument och filer är riktigt räknade och uppladdade, så godkänns det förutsatt Du skriver att Du har valt att använda de extra + 20 minuter för administration av inlämningen. Du behöver inte precisera extra tiden mer än +20 minuter. Den möjliga extra tiden för filhantering har ej påverkan på betygsbedömning.

 

KTH Allmäna anvisningar för digital examination på distans.

De är allmäna anvisningar som generellt kan tillämpas för examination alla kurser. Varje kurs har specifika anvisningar som examinator tydliggör för den kursen, t.ex med eller utan zoom-vakter.

https://www.kth.se/student/kurs/tentamen/tentamen-1.311668

Hederskodex vid digital examination för studenter och lärare vid CBH

 Kontroll av kunskap och färdigheter ska vara en värdefull del av utbildningen. Läraren ska alltid försöka utforma såväl laborationer, hemuppgifter etc. som tentamina med tanke på detta.

Hederskodexen syftar till att studenterna ska ta sina studier på allvar och sätta en ära i att göra sina uppgifter självständigt och på ett seriöst sätt för att nå en god inlärning.

Studenten

Studenten ska ärligt redovisa vad han/hon gjort själv och vad han/hon inte gjort själv. Kopiering av text eller programkod är ohederligt.

Läraren

Läraren ska sträva efter att ge uppgifter som inte frestar till kopiering. De bör vara rimligt svåra i relation till kursens lärandemål och bedömningen av studenternas arbetsinsatser ska vara korrekt.

Vad är examination

Alla kurser examineras. Allt som bidrar till bedömningen av om en student klarat en kurs eller vilket betyg han/hon ska ha är examination. Alternativa examinationsformer bygger på förtroende och kräver stort ansvarstagande från de studerandes sida. En förutsättning för att den alternativa examinationen ska fungera som kunskapskontroll är att studenterna gör uppgifterna själva. Den student som inte gör uppgiften själv har inte fått de åsyftade kunskaperna och färdigheterna. Studierna ska vidare inte bara ge kunskaper utan även förbereda för arbetslivet där höga krav ställs på den anställdes eget kunnande.

Enligt den förordning som gäller för högskolan får disciplinära åtgärder vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas, dvs. försöker fuska. Läraren är enligt samma förordning skyldig att anmäla grundad misstanke om fusk. Fuskärenden behandlas i KTH:s disciplinnämnd där rektor är ordförande.

 

Hjälpmedel

Du får ha valfria hjälpmedel. När Du lämnar in bekräftar Du att det är Du själv som har skrivit inlämningen, dvs att det är egenförfattad text och egna utförda kalkyler.

 

Du har eget ansvar för Din inlämning och eget ansvar att inte medverka till otillåten hjälp

Misstanke om fusk, otillåten hjälp och plagiering måste kursens lärare anmäla men bedöms inte av kursens lärare, utan lämnas vidare till KTH disciplinnämnd för prövning. Disciplinnämnden gör en formell granskning av vad som skett i närvaro av jurist och den expert som kan behövas för bedömning. Du kan själv behöva bevisa att du har den kunskap som finns i inlämningen. Både den som lämnat otillåten hjälp och den som tagit emot otillåten hjälp kan få sina studier påverkade. Prövningar registreras och finns kvar i register även vid 'friande utslag'. Prövning med 'fällande' utslag leder normalt till kortare eller längre avstängning från möjlighet att vara på skolan, delta i undervisning, kommunicera med lärare och studievägledare om studier under avstängningsperioden, vid fällande prövning för fusk, otillåten hjälp, falsk identitet eller plagiering.

 

Fungerande dator

Du använder egen dator. Se till på förhand att din valda dator fungerar väl med strömförsörjning, webbläsare och att Du är inloggad i Canvas. Du ansvarar själv för att din valda dator fungerar. Om Du inte kan lämna in pga den valda datorn ej fungerar så missar Du tyvärr tillfället,  dvs Du får i n t e en alternativ möjlighet.

 

 

Canvas inloggning

OBS Du behöver vara Canvas-inloggad för att ha tillgång till funktionen 'Lämna in uppgift'.

Du ser upp i vänstra hörnet av Canvas en nyckelsymbol som du klickar på för att logga in.

Ser Du fortfarande en nyckelsymbol, så är Du inte inloggad i Canvas.

Klicka på nyckelsymbolen  uppe till vänster för att logga in.

Är Du inte inloggad i Canvas ser Du ingen funktion 'Lämna in uppgift.

Är du inloggad så ser Du en funktion 'Lämna in uppgift'.

 

Din inlämning

Skriv tydligt på Din inlämning

namn 

personnummer 

antal inlämnade sidor 

antal uppladdade filer

Ta bilder av Dina inlämningar och ladda upp enbart kända filformat som inlämning

Instruktioner om hur man scannar och lämnar in handskriven text som pdf finns här:

https://www.kth.se/student/studier/kurs/tentamen/digital-tentamen/lamna-in-handskriven-text-i-canvas-1.972798

Tänk på att kontrollera att din handstil och textstorlek i kombination med val av penna och papper skapar läsbara filer med skanningsappen, d.v.s. att texten har god kontrast mot papperet.

Med funktionen 'Lämna in uppgift' öppnar du för att ladda upp en fil.

Med funktionen 'Lämna in uppgift' lämnar du in genom att ladda upp fil(er)

Din inlämning får en tidslogg.

 

R e s e r v - lösning för inlämning vid tentatillfället

Fungerar inte något alternativ ovan för Din inlämning, så kan Du som r e s e r v - lösning maila Din inlämning med bilagor, och då gäller samma inlämningstid för tiden för skickat mail. För att Din inlämning med reservlösning via mail ska vara giltig behöver du även efter inlämningstiden skicka ett kort mail som förklarar varför Din inte har använt planerade inlämningsalternativen och tydligt ange vad som ej fungerat med Canvas.

OBS det vanligaste skälet att ej kunna lämna in via Canvas är att student är inloggad på KTH webb, men inte i Canvas applikation. Ser Du en liten nyckel-symbol uppe till vänster i Canvas, så är Du inte inloggad i Canvas.

 

 

 

TENTAMEN DEl A

HT20 Kurskod HE1201 Företagsekonomi och entreprenörskap

Kursmoment ​​​ TEN1  4 hp, Del A, motsvarande KS1, KS2, KS3, KS4

Examinator​​​​,  Peter Sillén

Hjälpmedel​​​​, Du får ha valfria hjälpmedel. När Du lämnar in bekräftar Du att det är Du själv som har skrivit inlämningen, dvs att det är egenförfattad text och egna utförda kalkyler.

 

 

TEN DEL A BEGREPPSDEL 

Godkänd Begreppsdel når Du genom att sätta samtliga 10 x 4 = 40 begrepp nedan i ett korrekt, kortfattat sammanhang tillsammans med en teori-definition. Genom meningar Du skriver med Ditt påhittade företags namn  definierar Du rättvisande och tydligt tydligt varje begrepps betydelse

Svar i punktform var begrepp för sig är godkänt

Svar med sammanhängande text som knyter ihop begreppen är godkänt 

Examinationen är att du kan definiera begreppen genom ett företagsexempel för varje ord, eller ett företagsexempel för flera ord - så som  Du själv väljer att skriva.

Att definiera begreppets betydelse i teori är inte tillräckligt för godkänd, eftersom kursboken är ett tillåtet hjälpmedel.

Textinlämningarna granskas av verktyget 'URKUND'

Om Din inlämnade text i URKUND har >50% överensstämmelse med annan students inlämmnade text, riskerar båda inlämningar lämnas för granskning och prövning av KTH disciplinnämnd

 

 

Begrepp motsvarande KS1

1 hållbar affärsutveckling

2  juridisk form

3 hållbarhetsrapport / hållbarhetsrapportering

4 produktkalkylering 

5 vad skiljer direkta kostnader från indirekta kostnader

6 kostnadsfördelningsmodell / kostnadsfördelningsprincip

7 vad skiljer kostnad från utgift

8 halvfasta kostnader

9 kalkylobjekt

10 progressivt rörliga kostnader 

 

 

Begrepp motsvarande KS2

1 yttre och inre effektivitet

2 affärsmodell

3 förädlingsvärde

4 kalkylobjekt

5 kostnadsbärare

6 trång sektion

7 ekonomistyrning

8 bokföringslagen 

9 årsbokslut

10 förvaltningsberättelse

 

 

Begrepp motsvarande KS3

1 arbetsrätt / arbetsrättsliga lagar

2 formell och informell organisation

3 hierarki

4 divisionsorganisation

5 matrisorganisation

6 kompetensförsörjning / kompetensutveckling

7 Toyotamodellen / Lean Production

8 kvalitet / kvalitetsledning

9 produktivitet

10 försörjningskedja

 

 

Begrepp motsvarande KS4

1 strategisk fördel /strategisk konkurrensfördel  (M Porter)

2 strategiprocess (P Kotler)

3 tillväxtstrategier / produkt-marknadsmatrisen (I Ansoff)

4 Bostonmatris / tillväxt-marknadsandelsmatris (Boston Consulting)

5 marknadsföring

6 strategisk marknadsföring

7 taktisk marknadsföring / konkurrensmedel / marknadsföringsmix / 'Kotler 4P' - (olika uttryck som syftar på samma betydelse)

8 metoder/utgångspunkter för prissättning 

9 bruttovinstmarginal 

10 rörelsevinstmarginal

 

 

TEN DEL A KALKYLDEL

TEN Del A uppgifter motsvarar exempel i aktuella KS1, KS2, KS3 och KS4 kapitel i kursboken

Godkänd Kalkyldel når Du - med viss begränsad tolerans för fel - genom att lösa

motsvarande KS1 kalkyl 1 och kalkyl 2 

motsvarande KS2 kalkyl 1 och kalkyl 2 

motsvarande KS3 kalkyl 1 och kalkyl 2 

motsvarande KS4 kalkyl 1 och kalkyl 2 

Undvik att bli stressad, har Du påbörjat kalkyluppgiften riktigt och bearbetat den med en riktig ansats och kommit åtminstone till ca hälften av full lösning, så får Du möjlighet att komplettera, även om den inte är helt klar under TEN DEL A tid.  Om Du saknar någon data, gör ett eget antagande som Du kort förklarar. 

Du når inte lärare för frågor på mobil eller mail under TEN DEL A

 

 

MOTSVARANDE KS1

kalkyl 1

Ställ upp och visa grafiskt i ett 'resultatdigram' samtliga begrepp nedan.

Använd egna siffror Du själv väljer.

pris per styck i kronor

volym i antal

rörliga kostnader per styck i kronor

Totala Intäkter, TI

Totala kostnader, TK

Totala Fasta Kostnader, TFK

Totala Rörliga Kostnader, TRK

 

Kalkyl 2

Beräkna med Dina egna valda siffror och visa tydligt i diagram

Kritisk volym

Säkerhetsmarginal i kronor

Säkerhetsmarginal i %

 

 

 

MOTSVARANDE KS2

Kalkyl 1

A Ställ kortfattat med egna siffror och korrekta begrepp upp en bidragskalkyl

B metodfråga, ej beräkning

Definiera kortfattat  i vilken beslutssituation en bidragskalkyl kan användas och i vilken beslutssituation en bidragskalkyl inte ska användas.

 

kalkyl 2

A Ställ med egna siffror upp en resultaträkning som innehåller

* nettoomsättning

* kostnad sålda varor

* bruttoresultat

* två olika kostnader

* rörelseresultat

* finansiella kostnader (räntor)

* skatt

och ett positivt nettoresultat på 'sista raden'

 

B Ställ med egna siffror upp en balansräkning som innehåller

* två olika anläggningstillgångar

* två olika omsättningstillgångar 

* eget kapital

* årets resultat

* en långfristiga skuld

* en kortfristiga skuld

C markera tydligt något som är gemensamt för Resultaträkningen och Balansräkningen, dvs som återfinns i både resultaträkningen och i balansräkningen

 

 

 

MOTSVARANDE KS3

Kalkyl 1  

A Med egna siffor för påläggsbaser och korrekta begrepp ,ställ upp en beräkning av pålägg MO, TO, Affo

B Med pålägg från A, ställ tydligt upp och beräkna självkostnad med dL 1000 kr, dM 2000 kr

om metod - kortfattat - ej beräkning

C Vad är syfte, fördel(ar) och nackdel(ar) med en självkostnadskalkyl ?

D  Vad är syfte, fördel(ar) och nackdel(ar) med en ABC-kalkyl ?

 

Kalkyl 2

Börja med att definiera två siffror som gör kalkylen nedan specifik för Dig. 

Ditt födelsedatum är 'Din siffra x' och Din födelsemånad är 'Din siffra 'y' . 

Exempel, födelsedag 8/4, 8:e april har 'Din siffra x' = 8 och 'Din siffra y' = 4. 

 

Data 

En grundinvestering (G) är ('Din siffra x'   X   20.000 kr)

Investeringens kalkylränta (r)  är 'Din siffra y'  %

Investeringens årliga inbetalningsöverskott (a) är ('Din siffra x'  X  10.000 kr)

Investeringens ekonomiska livslängd (n) är 7 år

Investeringens bedömda restvärde (R) är 10% av grundinvesteringen

 

A Med nuvärdemetoden, beräkna investeringens kapitalvärde genom att diskontera investeringens betalningar under den ekonomiska livslängden.

 

B Visa investeringens G, a, n, R och beräknat kapitalvärde grafiskt på en tidslinje  

 

 

 

MOTSVARANDE KS4

Kalkyl 1  

Utgå från Din motsvarande KS3 Kalkyl 2, uppgiften närmast ovan.

Bortse från Restvärde (R) i både deluppgift A och i deluppgift B nedan

A Visa hur Din KS3 kalkyl 2, exklusive restvärde R, kan nå kapitalvärde cirka 0,

genom att justera en valfri av de fyra 

* grundinvestering (G)

* kalkylränta (r)

* årligt inbetalningsöverskott (a)

* ekonomisk livslängd (n)

 

B Visa hur Din KS3 kalkyl 2, exklusive restvärde R, kan nå kapitalvärde cirka 0, 

genom att justera en andra valfri av de fyra  

* grundinvestering (G)

* kalkylränta (r)

* årligt inbetalningsöverskott (a)

* ekonomisk livslängd (n)

För tydlighet, bortse från Restvärde (R) i både A och B

 

 kalkyl 2

A Beskriv kortfattat vad som ingår när ett företag beräknar kapitalbehov

B Ställ upp en balansräkning med lämpliga rubriker och siffror, visa och beräkna rörelsekapital 

C Definiera med kort förklarande ord och egna siffror de finansiella nyckeltalen

* kassalikviditet

* soliditet

* räntabilitet

 

 

Lycka till med tentamen !

 

 

Inlämning

När du är klar - eller om tiden är på väg ta slut - 'Lämna in uppgift'

Det är viktigt att lämna inom skrivtid. Inlämning efter skrivtid rättas ej

 

 

Bekräftelse av hederskodex - genom att lämna in bekräftar Du

* att Du har läst texten ovan  'LÄS IGENOM - VIKTIGA ANVISNINGAR FÖR EXAMINATION' 

* att det är Du själv som har skrivit inlämningen utan otillåten hjälp

Om Du har tid skriv gärna av följande som sista sida av inlämningen

'Jag försäkrar att jag har tagit del av och kommer att följa de regler som gäller för tentamen i kursen Jag kommer inte att använda några otillåtna hjälpmedel och jag kommer att lösa uppgifterna självständigt utan hjälp från någon annan.'

Skriv under med datum, namnteckning och namnförtydligande och lägg med inlämningen

1681489200 04/14/2023 06:20pm
Inkludera en beskrivning
Ytterligare kommentarer:
Maxresultat för gradering till > poäng
Inkludera en bedömningstitel

Matris

Hitta matris
Inkludera en titel
Hitta en matris
Titel
Du har redan bedömt studenter med den här matrisen. Större ändringar kan påverka resultaten för deras uppgifter.
 
 
 
 
 
 
 
     
Det går inte att ändra en matris efter att du börjat använda den.  
Titel
Kriterier Bedömningar Poäng
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Poängsumma: 5 av 5