ÖVN laborationsuppgift 3
- Inlämningsdatum 18 nov 2022 av 23.59
- Poäng 0
- Lämnar in en filuppladdning
- Tillgänglig 11 nov 2022 kl 8:00–25 nov 2022 kl 23.59
A
Som ’fallstudie / case’, välj ett företag som presenteras i någon av länkarna nedan. För tydlighet ett företag som finns bland de företag som presenteras inom t.ex STING, Industrifonden, THINGS eller KTH Innovation, inte själva KTH Innovation.
https://www.kth.se/om/innovation/kth-innovation-1.956839
https://www.di.se/amnen/di-gasell/ Links to an external site.
https://sting.co/companies/ Links to an external site.
https://industrifonden.com/portfolio/ Links to an external site.
http://www.thingstockholm.com Links to an external site.
https://drivhuset.se Links to an external site.
https://www.svd.se/story/framtidens-entreprenor-2022-rosta-har Links to an external site.
För det valda företaget
*vad är företagets huvudprodukt / tjänst ?
*vilka digitala / online erbjudanden har företaget ?
*vilka är företagets viktigaste marknadssegment, kallas även målgrupp(er) ?
Försök beskriva vad ni i gruppen tänker, eller som företaget beskriver, om marknaden-omgivningen företaget verkar i och vilka dess främsta konkurrenter kan vara ?
B
Hälso- / vårdföretaget gruppen valde i lab.uppgift 2 delfråga C levererar i Norden huvudsakligen erbjudanden, produkter och eller tjänster, till verksamheter som huvudsakligen finansieras av allmäna försäkringar och genom offentliga sektorn.
1 Vad tänker gruppen ? Påverkar det företaget att rikta erbjudanden till främst offentligt finansierad verksamhet ?
Påverkar det företagets affärsmodell, affärsplanering, marknadsföring och distribution av bra och efterfrågade produkter till rimligt pris ?
2
Har företaget som valdes i lab.uppgift 2 ännu tagit steg ut på den internationella marknaden, där även internationella och större globala företag agerar ? Finns internationella konkurrenter i Sverige ? Om företaget erbjuder sina produkter eller tjänster i konkurrens med internationella företaget, vilka förändringar behöver ett mindre svenskt bolag göra för att vara konkurrenskraftigt ?
C
Välj ett nytt företag från ’listan’ i lab.uppgift 2 eller använd samma företag som i delfråga A i den här lab.uppgift 3.
Beskriv företaget sammanfattat övergripande med hjälp av och genom att ’fylla’ i textfälten i en ’Business Model Canvas’ (finns även beskriven i kursboken). Fyll i direkt i BMC, eller numrera rutorna i BMC och skriv fritext för repektive ruta.
Se till att följande delfrågor är besvarade genom BMC, lägg annars till dem i fritext.
*Vad är affärsidén ?
*Hur skapas kundnytta eller löses ett behov ?
*Vilka är kunder i målgruppen och vilken är marknaden ?
*Hur skiljer sig erbjudandet från andra företag, eventuellt konkurrenter?
*Vilka huvudtyper av inkomster och utgifter kan uppkomma ?
*Hur uppfylls ambitioner om hållbarhet eller företags samhällsansvar ?
Länkar som beskriver samma BMC på lite olika sätt, men i huvudsak liknande innehåll
https://www.strategyzer.com/canvas/business-model-canvas Links to an external site.
https://www.nystartad.se/om-business-model-canvas/ Links to an external site.
https://www.almi.se/kunskapsbanken/mallar/business-model-canvas/ Links to an external site.
https://www.nystartad.se/om-business-model-canvas/ Links to an external site.