TEN Del A onsdag 26/10. Alla skrivande har + 20 min för administration av inlämning
- Inlämningsdatum 26 okt 2022 av 12.20
- Poäng 0
- Lämnar in en filuppladdning
- Tillgänglig 26 okt 2022 kl 8:00–26 okt 2022 kl 14.30 6 timmar och 30 minuter
HÄR BÖRJAR - 'LÄS IGENOM - VIKTIGA ANVISNINGAR FÖR EXAMINATION'
Först är här en länk till KTH Allmäna anvisningar för digital examination på distans.
De är allmäna anvisningar som generellt kan tillämpas för examination alla kurser. Varje kurs har specifika anvisningar som examinator tydliggör för den kursen, t.ex med eller utan zoom-vakter.
https://www.kth.se/student/studier/kurs/tentamen/digital-tentamen/digital-tentamen-1.983416
Hederskodex vid digital examination för studenter och lärare vid CBH
Kontroll av kunskap och färdigheter ska vara en värdefull del av utbildningen. Läraren ska alltid försöka utforma såväl laborationer, hemuppgifter etc. som tentamina med tanke på detta.
Hederskodexen syftar till att studenterna ska ta sina studier på allvar och sätta en ära i att göra sina uppgifter självständigt och på ett seriöst sätt för att nå en god inlärning.
Studenten
Studenten ska ärligt redovisa vad han/hon gjort själv och vad han/hon inte gjort själv. Kopiering av text eller programkod är ohederligt.
Läraren
Läraren ska sträva efter att ge uppgifter som inte frestar till kopiering. De bör vara rimligt svåra i relation till kursens lärandemål och bedömningen av studenternas arbetsinsatser ska vara korrekt.
Vad är examination
Alla kurser examineras. Allt som bidrar till bedömningen av om en student klarat en kurs eller vilket betyg han/hon ska ha är examination. Alternativa examinationsformer bygger på förtroende och kräver stort ansvarstagande från de studerandes sida. En förutsättning för att den alternativa examinationen ska fungera som kunskapskontroll är att studenterna gör uppgifterna själva. Den student som inte gör uppgiften själv har inte fått de åsyftade kunskaperna och färdigheterna. Studierna ska vidare inte bara ge kunskaper utan även förbereda för arbetslivet där höga krav ställs på den anställdes eget kunnande.
Enligt den förordning som gäller för högskolan får disciplinära åtgärder vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas, dvs. försöker fuska. Läraren är enligt samma förordning skyldig att anmäla grundad misstanke om fusk. Fuskärenden behandlas i KTH:s disciplinnämnd där rektor är ordförande.
SPECIFIKA ANVISNINGAR
SKRIVTID
Ta själv ansvar för och bevaka att Du gör inlämning inom Din skrivtid !
När du är klar - eller om tiden är på väg ta slut - 'Lämna in uppgift'
Lämnar Du in efter Din skrivtid, så rättas tyvärr ej Din inlämning.
240 minuter är ordinarie skrivtid. Du får inte en påminnelse.
Inlämningen är fortfarande öppen för förlängd skrivtid efter ordinarie tid
Registrerad FUNKA har ordinarie skrivtid förlängd med 50%. Du får inte en påminnelse.
Möjlighet till +20 minuter för administration av inlämning gäller alla skrivande
Om Du behöver +20 minuter för att se igenom att dokument och filer är riktigt räknade och uppladdade, så godkänns det förutsatt Du skriver att Du har valt att använda de extra + 20 minuter för administration av inlämningen. Du behöver inte precisera extra tiden mer än +20 minuter. Den möjliga extra tiden för filhantering har ej påverkan på betygsbedömning.
Fungerande dator
Du använder egen dator. Se till på förhand att din valda dator fungerar väl med strömförsörjning, webbläsare och att Du är inloggad i Canvas. Du ansvarar själv för att din valda dator fungerar. Om Du inte kan lämna in pga den valda datorn ej fungerar så missar Du tyvärr tillfället, dvs Du får i n t e en alternativ möjlighet.
Canvas inloggning
OBS Du behöver vara Canvas-inloggad för att ha tillgång till funktionen 'Lämna in uppgift'. Du ser upp i högra hörnet av Canvas startsida en nyckelsymbol som du klickar på för att logga in.
Ser Du fortfarande en nyckelsymbol, så är Du inte inloggad. Klicka på nyckelsymbolen för att logga in.
Är du inloggad så ser Du en funktion 'Lämna in uppgift'.
Är Du inte inloggad i Canvas ser Du ingen funktion 'Lämna in uppgift.
Klicka på nyckelsuymbolen uppe till vänster om Du inte är inloggad.
Din inlämning och viktigt råd - backa upp text !
Med funktionen 'Lämna in uppgift' öppnar du för att ladda upp en fil.
Med funktionen 'Lämna in uppgift' lämnar du in genom att ladda upp fil(er) från ordbehandlingsprogram, enbart kända format. Är du osäker spara din fil som pdf och ladda upp
Vill du för kalkyldelen lämna det Du skrivit för hand som lösningar, så ta en bild av Dina lösningar och ladda upp den filen (enbart kända format) som inlämning
Instruktioner om hur man scannar och lämnar in handskriven text finns här:
Tänk på att kontrollera att din handstil och textstorlek i kombination med val av penna och papper skapar läsbara filer med skanningsappen, d.v.s. att texten har god kontrast mot papperet.
Din inlämning får en tidslogg.
Fungerar inte något alternativ ovan för Din inlämning, så kan du som r e s e r v - lösning maila Din inlämning med bilagor, och då gäller samma inlämningstid för tiden för skickat mail. För att Din inlämning med reservlösning via mail ska vara giltig behöver du även efter inlämningstiden skicka ett kort mail som förklarar varför Din inte har använt planerade inlämningsalternativen och tydligt ange vad som ej fungerat med Canvas.
Genom att lämna in bekräftar du även att Du har läst igenom hela texten 'LÄS IGENOM - VIKTIGA ANVISNINGAR FÖR EXAMINATION'
Hjälpmedel
Du får ha valfria hjälpmedel vid KS. När Du lämnar in bekräftar Du att det är Du själv som har skrivit inlämningen.
Du har eget ansvar för Din inlämning
Du har eget ansvar att inte medverka till otillåten hjälp
Misstanke om fusk, otillåten hjälp och plagiering måste kursens lärare anmäla men bedöms inte av kursens lärare, utan lämnas vidare till KTH disciplinnämnd för prövning. Disciplinnämnden gör en formell granskning av vad som skett i närvaro av jurist och den expert som kan behövs för bedömning. Du kan själv behöva bevisa att du har den kunskap som finns i inlämningen. Både den som lämnat otillåten hjälp och den som tagit emot otillåten hjälp kan få sina studier påverkade. Prövningar registreras och finns kvar i register även vid 'friande utslag'. Prövning med 'fällande' utslag leder normalt till kortare eller längre avstängning från möjlighet att vara på skolan, delta i undervisning, kommunicera med lärare och studievägledare om studier under avstängningsperioden - vid fällande prövning för fusk, otillåten hjälp, falsk identitet eller plagiering.
HÄR SLUTAR 'LÄS IGENOM - VIKTIGA ANVISNINGAR FÖR EXAMINATION'
Lycka till !
ht22 kurskod HE1031 Ekonomi och organisation
Kursmoment TEN1, 5 hp, Del A motsvarande KS1 / KS2 / KS3 / KS4
Examinator Peter Sillén
Hjälpmedel, Du får ha valfria hjälpmedel
När Du lämnar in bekräftar Du att det är Du själv som har skrivit inlämningen, dvs att det är egenförfattad text och egna utförda kalkyler. Din inlämning granskas av ’OURIGINAL’ !
Ange tydligt KÄLLOR ! Undvik risken att någon del av Din inlämning blir ogiltigt plagiat, om källor glöms bort.
TEN DEL A - BEGREPPSDEL
Godkänd Begreppsdel når Du genom att sätta samtliga 10 begrepp nedan i ett korrekt, kortfattat sammanhang tillsammans med en teori-definition. Genom meningar Du skriver som innehåller ett påhittat eget företags namn definierar Du rättvisande och tydligt tydligt varje begrepps betydelse
Svar i punktform var begrepp för sig är godkänt
Svar med sammanhängande text som knyter ihop begreppen är godkänt
Examinationen är att du kan definiera begreppen genom ett företagsexempel, ett exempel som nämner ett namn Du hittar på för ett företag för varje ord, eller ett företagsexempel för flera ord - så som Du själv väljer att skriva.
Att definiera begreppets betydelse med enbart teori är inte tillräckligt för godkänd, eftersom kursboken är ett tillåtet hjälpmedel.
Om Du har skrivit en korrekt definition med teori, men utan företagsexempel kan du behöva komplettera för godkänd inlämning.
Att nämna ett påhittat företagsexempel gäller 'begreppsdelen'.
Textinlämningarna granskas av verktyget 'OURIGINAL'
Om Din inlämnade text i OURIGINAL har >50% överensstämmelse med annan students inlämmnade text, riskerar båda inlämningar lämnas för granskning och prövning av KTH disciplinnämnd
Begrepp motsvarande KS1
1 juridisk form
2 vad skiljer ekonomisk förening från aktiebolag
3 vad skiljer utgift från kostnad
4 vad skiljer särkostnad från samkostnad
5 vad skiljer direkta kostnader från indirekta kostnader
6 vad skiljer resultat från lönsamhet
7 hur kan ett handelsbolag beskrivas
8 halvfasta kostnader
9 kostnadsställe
10 degressivt rörliga kostnader
Begrepp motsvarande KS2
1 teknikutvecklingskurva, även kallad ’teknologins livscykel’
2 producentvara / producentprodukt
3 strategisk marknadsföring
4 marknadssementering
5 produktlivscykel
6 förkalkyl och efterkalkyl
7 självkostnadskalkyl
8 kalkylmodell
9 divisionskalkyl
10 påläggskalkyl
Begrepp motsvarande KS3
1 värdekedja
2 marknadsföring
3 vad skiljer inre effektivitet från yttre effektivitet
4 marknadssegmentering
5 varumärke
6 taktisk marknadsföring / marknadsföringsmixens 4P / Kotlers 4P
7 distributionskanal
8 strategi för tillväxt / tillväxtstrategi (Ansoff-matris)
9 strategi för att skapa kundvärde, konkurrensfördel / konkurrensstrategi
10 värdebaserad prissättning
Begrepp motsvarande KS4
1 kapitalbidning
2 ekonomistyrning
3 det finansiella nyckeltalet ’likviditet’
4 rörelsekapital
5 kassaflödesanalys
6 matrisorganisation
7 bokföringsskyldighet / löpande bokföring av affärshändelser och verifikationer
8 ansvarsprincip / ansvarsfördelning
9 balanserat styrkort
10 affärshändelse
TEN DEL A - KALKYLDEL
Kalkyluppgifter motsvarar exempel i aktuella KS kapitel i kursboken
Godkänd kalkyldel når Du - med viss begränsad tolerans för fel - genom att lösa kalkyl 1 och kalkyl 2 för motsvarande KS1, KS2, KS3 och KS4.
Undvik att bli stressad, har Du påbörjat kalkyluppgiften riktigt och bearbetat den med en riktig ansats och kommit åtminstone till ca hälften av full lösning, så får Du möjlighet att komplettera, även om den inte är helt klar under KS tid.
Om Du saknar någon data, gör ett eget antagande som Du kort förklarar.
Anvisning om hur Du gör Din kalkyl specifik för Dig
Du behöver använda två egna siffror i en del av uppgiften. De två siffrorna 'a' och 'b' utgår från Ditt födelsedatum.
Som exempel, för den 8e april är 'siffra a'=8 och 'siffra b' = 4, dvs den åttonde dagen i den fjärde månaden.
Du ska använda Dina siffor 'a' och 'b', inte exempel siffrorna ovan. Om Din födelsedag är 8e april så använd dem.
Ditt födelsedatum är 'Din siffra a' och Din födelsemånad är 'Din siffra b'
Du ska enbart använda dem där det står så.
MOTSVARANDE KS1
Kalkyl 1
Använd siffror enligt anvisning för begreppen nedan
A/ pris per styck i kronor är (650 kr * (Din siffra a))
verklig volym i antal är (2100 stycken * (Din siffra b))
Beräkna ’Totala Intäkter’, TI, med volym och pris ovan samt visa även linjen TI grafiskt i ett 'resultatdigram'
B/ rörliga kostnader per styck i kronor är (20% av Ditt beräknade pris i kronor ovan)
Beräkna ’Totala Rörliga Kostnader’, TRK, med siffror ovan och visa även linjen TRK grafiskt i 'resultatdigram'
C/ För ’Totala Fasta Kostnader’, TFK, använd ett eget valt lämpligt belopp och visa linjen TFK grafiskt i 'resultatdigram'
Nämn kort vad TFK representerar i exemplet, dvs ’vad’ är fast kostnader med det belopp Du anger för TFK ?
D/ Beräkna ’Totala kostnader’, TK och visa linjen TK grafiskt i 'resultatdigram'
Kalkyl 2
Utgå från siffror och belopp i Kalkyl 1 och beräkna, samt visa i ’resultatdiagram’
A/ Kritisk volym
B/ Säkerhetsmarginal i kronor
C/ Säkerhetsmarginal i %
_________________________
_________________________
MOTSVARANDE KS2
kalkyl 1
Konstruera ett exempel för ett kalkylobjekt. Nämn ’vad’ kalkylobjektet är.
Ställ med egna valda siffor och korrekta begrepp upp de olika stegen för en självkostnadskalkyl.
Ställ upp totala beloppen Du valt för dM, MO, dL, TO, Affo.
Använd påläggsbaser som kostnadsfördelningsnyckel för att beräkna påläggssatser i % för MO, TO och Affo.
Antag att en beställning ska beräknas som en order och varje enskild tillverkad styck beräknas ha kostnad per styck.
dM är (Din siffra a x 800) kr per styck
dL är (Din siffra b x 800) kr per styck
Använd påläggssatserna i % och ställ upp en enkel tydlig beräkning av självkostnad per styck genom att inkludera samtliga av dL, dM, MO, TO och Affo.
kalkyl 2 är metodfrågor, ej beräkning
A Förklara kortfattat vad är grundläggande skillnad(er) mellan en bidragskalkyl och en självkostnadskalkyl ?
Vilken betydelse har tid för att jämföra mellan bidragskalkyl och självkostnadskalkyl ?
B Redogör kortfattat för vilken funktion påläggsbasen har i en påläggskalkyl ?
C Definiera kortfattat, i vilken beslutssituation är en självkostnadskalkyl lämplig ?
D Förklara kortfattat, vad kan vara styrkor och svagheter i en självkostnadskalkyl ?
_________________________
_________________________
MOTSVARANDE KS3
kalkyl 1 är metodfrågor, ej beräkning
A / vad är syfte med självkostnadsberäkning med ABC-kalkyl ?
B / för en självkostnadsberäkning, vad är fördel med ABC-kalkyl, jämfört med påläggsmetod ?
C / för en självkostnadsberäkning, vad är nackdel med ABC-kalkyl, jämfört med påläggsmetod ?
D / förklara kortfattat hur ett företags resultaträkning ’RR’ hänger samman med balansräkningen ’BR’
Kalkyl 2
Med nuvärdemetod ska Du diskontera en investerings betalningar under den ekonomiska livslängden.
En grundinvestering (G) är ('Din siffra a' * 800.000 kr).
Dvs grundinvesteringen (G) är (’din siffra a’ multiplicerad med 800.000 kr).
Investeringens kalkylränta (r) är 'Din siffra b' %
Investeringens årliga (a) inbetalningsöverskott är (’Din siffra a’ * 100.000 kr)
Investeringens ekonomiska livslängd (n) är 6 år
Investeringens bedömda restvärde (R) är 15% av grundinvesteringen G
Besvara och beräkna steg A-E nedan
A Ställ upp tydligt beloppen för ’G’, ’r’, ’a’, ’n’ och ’R’
B Visa G, a, n och R grafiskt med en tidslinje
C Beräkna nuvärde för ’R’
D Beräkna nuvärdesumman för de årliga överskotten ’a’
E Lägg ihop totalen ((nuvärde av R) + (nuvärdesumma av inbetalningsöverskott a))
F Reducera totalen i E med värdet för grundinvesteringen ’G’
G Vad benämns det värde steg F beräknar och hur tolkar Du värdet i F ?
_________________________
__________________________
MOTSVARANDE KS4
KS4 kalkyldel utgår från ovan KS3 kalkyl 2
Kalkyl 1
A/ METODfråga : Kortfattat, vad tänker Du att Ditt exempel som investering i KS3 kalkyl 2 kan vara ?
B/ METODfråga : Kortfattat, varför bör beräkning göras av investeringens ’kritiska värden’ ?
Beräkning av kritiska värden benämns även ’känslighetsanalys’ för investeringskalkylen, men begreppet ’känslighetsanalys’ står inte tydligt i båda kursböcker, därför används uttrycket ’kritiska värden’ i samma betydelse.
Kalkyl 2
Bortse från restvärde (R) i alla delfrågor nedan
A/ Hur stor kan grundinvesteringen ’G’ vara, utan att Din investeringskalkyl blir olönsam ?
B/ Hur mycket kan den ekonomiska livslängden ’n’ förkortas, utan att Din investeringskalkyl blir olönsam ?
C/ Hur hög kan kalkylräntan ’r’ vara, utan att Din investeringskalkyl blir olönsam ? Det benämns även att beräkna investeringskalkylens ’internränta’.
D/ Vad är kritiskt värde för lika stort årligt överskott ’a’ under den ekonomiska livslängden ? Dvs vad är lägsta årligt överskott ’a’ utan att Din investeringskalkyl blir olönsam ?
E/ METODfråga :
Kortfattat, vad kan orsaka att grundinvesteringen ’G’ blir högre än planerad ?
Kortfattat, vad kan orsaka att ekonomisk livslängd ’n’ blir kortare än planerad ?
Kortfattat, vad kan orsaka att kalkylräntan ’r’ blir högre än planerad ?
Kortfattat, vad kan orsaka att årligt överskott ’a’ blir högre än planerat ?
Inlämning
När du är klar - eller om tiden är på väg ta slut - 'Lämna in uppgift'
Det är viktigt att lämna inom skrivtid. Inlämning efter skrivtid rättas ej
Bekräftelse av hederskodex - när Du lämnar in bekräftar Du
* att Du har läst 'LÄS IGENOM - VIKTIGA ANVISNINGAR FÖR'
samt
* att det är Du själv som har skrivit inlämningen för KS utan otillåten hjälp
Om Du har tid skriv gärna av följande på sista sidan i inlämningen
'Jag försäkrar att jag har tagit del av och kommer att följa de regler som gäller för tentamen i kursen Jag kommer inte att använda några otillåtna hjälpmedel och jag kommer att lösa uppgifterna självständigt utan hjälp från någon annan.'
Skriv under med datum, namnteckning och namnförtydligande.
Scanna sidan med texten och ladda upp den via knappen "Skicka uppgift"
Genom att lämna in bekräftar du även att Du har läst igenom hela texten 'LÄS IGENOM - VIKTIGA ANVISNINGAR FÖR EXAMINATION'