• kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
  • kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
Logga in
HE1031 HT22 (51125)
lab uppgift 4
Hoppa över till innehåll
Översikt
  • Logga in
  • Översikt
  • Kalender
  • Inkorg
  • Historik
  • Hjälp
Stäng
  • Min översikt
  • HE1031 HT22 (51125)
  • Uppgifter
  • lab uppgift 4
  • Startsida
  • Kursöversikt
  • Moduler
  • Uppgifter
  • Course Evaluation

lab uppgift 4

  • Inlämningsdatum 23 sep 2022 av 23.59
  • Poäng 0
  • Lämnar in en filuppladdning
  • Tillgänglig 29 aug 2022 kl 8:00–29 sep 2022 kl 23.59
Den här uppgiften låstes 29 sep 2022 kl 23.59.

Delfråga 1

A/ Lyssna igenom en eller två poddar bland https://shows.acast.com/skapa-till-100 Links to an external site.

poddens grundare Maja Sönnerbo och Marika Borg Ström skickar med en hälsning och föreslår er i klassen, att lyssna på t.ex, samtidigt som alla är intressant för den som är intresserad av kreativitet

- Per Holknekt, entreprenör
- Stefan Ytterborn, entreprenör
- Petra Wadström, uppfinnare
- Per Johansson, entreprenör / grundare av glada hudik-teatern
- Eva Hoff, kreativitetsforskare

Links to an external site.B/ Diskutera i gruppen och redovisa i några punkter vad som kan vara viktigt innovation och kreativt skapande

 

Delfråga 2 - kom på en affärsidé

Med ett eget exempel från gruppen, redovisa en produkt eller tjänst som kan skapa konkurrenskraft genom att förbättra, tillföra eller utveckla värde i ett erbjudande till kund(er) och marknad.

Har ni i gruppen något som är resurser som kan organiseras för att starta en verksamhet ?

Har ni observerat någon situation eller ett problem, som kan inspirera att försöka lösa med teknisk kompetens eller kontakter och skapa ett erbjudande till kunder ?

Kan ni förbättra, skapa värde eller nytta genom något ?

Kan ni låna, importera, förbättra, licensiera, kopiera, eller göra något mer personligt, som är en befintlig produkt eller tjänst ?

Skulle ni kunna sätta mål för en verksamhet ?

Utveckla och beskriv en affärsidé för produkt eller tjänsten.

A/ Vad är 'visionen' för erbjudandet ? (Se kursboken för begreppet ’vision’)

B/ Vad är - för gruppens egen idé - en 'elevator pitch' som beskriver varför är erbjudandet är bra och för vem ?

https://corporatefinanceinstitute.com/resources/careers/resume/elevator-pitch/ Links to an external site.

https://www.uagc.edu/blog/what-is-an-elevator-pitch Links to an external site.

https://toggl.com/blog/elevator-pitch-examples Links to an external site.

https://www.thebalancecareers.com/elevator-speech-examples-and-writing-tips-2061976 Links to an external site.

https://asana.com/resources/elevator-pitch-examples Links to an external site.

https://www.indeed.com/career-advice/interviewing/how-to-give-an-elevator-pitch-examples Links to an external site.

 

mellantext

Marknadens behov, kunders beteende och kommunikation till marknad och kunder är ofta avgörande viktigt utöver att utveckla produkten eller tjänsten tekniskt och funktionellt. 

I agil utveckling av ett funktionellt erbjudande, en produkt eller tjänst med värde för kunder är det viktigt både med en utvecklingsprocess som fokuserar på kundnytta  och att tillräckligt tydlig dokumentation och jämn prestation upprätthåller pålitlig kvalitet.

Det är en rekommendation att under kursen, eller efter,  besöka https://www.kth.se/en/innovation som regelbundet har publika presentationer med diskussioner av affärsidéer.  KTH Innovation är en värdefull, kompetent och erfaren resurs inom KTH. Det är viktigt  att Du som student är medveten om det stöd som finns att tillgå för utveckling av studenters och forskares affärsidéer

 

Syfte med delfråga 3 är att öva begrepp snarare än att utveckla ’bästa’ affärsidé och affärsmodell ur gruppens exempel 

 

 

Delfråga 3

A/ Beskriv affärsidén med KTH Innovations fyra frågor, i fliken under ’Har du en idé’, NABC

https://www.kth.se/social/upload/5252dc6af276541372ac75f5/Idea%20description%20NABC.doc

NABC konceptet har utvecklats på SRI / Stanford Research Inst, som även ligger bakom Apples Siri

https://web.stanford.edu/class/educ303x/wiki-old/uploads/Main/SRI_NABC.doc Links to an external site.

https://m.youtube.com/watch?v=gnhlZeEdv2c Links to an external site.

 

Vidareutveckla affärsidén till en ’affärsmodell’

B/ Vad tillför företaget i kundnytta som skapar värde för kunderna ?

C/ Beskriv företagets ’typstrategi’ tre huvudalternativ, låga kostnader, differentiering och nisch, som är en variant på differentiering (se kursbok)

*operativ effektivitet som ger ’låga kostnader’, vilket möjliggör låga priser (tänk Amazon, IKEA, Lidl)

*något som särskiljer en tjänst eller produkt skapar ’differentiering’ genom produktledarskap (tänk Apple)

 * en flexibel service som skapar en upplevelse av individuell relation skapar ’differentiering’ i kundnärhet och lojalitet, (tänk skräddarsytt, eller ett resebolag eller hotell, med hög service, eller en vårdklinik med hög service)

* en fokusering på en specifik nisch, skapar ’differentiering’ genom fokus på ett specifik segment av marknaden (tänk iZettle med fokus inledningsvis på mindre företag utan möjlighet resurser att investera i kassasystem)

D/ Hur skiljer sig ert erbjudande från möjliga konkurrenter?

E/ Vilka huvudtyper av inkomster och utgifter kan uppstå ?

F/ Vad kan ni göra med egen kompetens och resurser (ni som är i arbetsgruppen) ?

G/ Vilka övriga resurser behöver ni hyra/köpa/dela genom parters (t.ex utrustning, patent, kunskap, maskin, lokal, kapital, teknologi, licens)

H/ Beskriv i några punkter företagets ’strategiska marknadsföring'

- segmentering , hur kan marknaden delas in i olika kundsegment ?

- fokusering, vilket/vilka delsegment av marknaden är målgrupp/er ?

- positionering, vad i erbjudandet ska ’fånga’ målgruppen, ’fastna’ i kunders medvetande

I Hur når och övertygar ni de möjliga kunderna i målgruppen ?

Beskriv era säljargument/konkurrensmedel/marknadsföringsmedel med hjälp av KOTLERs modell marknadsmixens 5(-7) ’P:n’ - Produkt, Pris, Plats, Påverkan, Personal, (Physical evidence, t.ex en hotelllobby, Process, t.ex Apples hela kunderbjudande)

J/ Beskriv tekniken förenklat och (om det är relevant) hur olika delar hänger samman i en systemlösning / helhetslösning

K/ Vilka är företagets intressenter ?

L/ Sett till företags samhällsansvar, ’corporate social responsibility / CSR’ och hållbart företagande, nämn i punktform några av

S - (affärsmodellens) styrkor och

W - (affärsmodellens) svagheter och

O - (omvärldens) möjligheter och

T - (omvärldens) hot.

Dvs gör kortfattat en ’SWOT’ analys av affärsmodellen vs samhällets och kunders ökande förväntningar på att företag tar ansvar och erbjuder hållbara produkter och tjänster.

Om det är relevant eller stödjer arbetet, presentera er affärsidé med den modifierade Business Model Canvas, BMC, som benämns   'Lean Canvas' av Maury. 'Lean Canvas' är en anpassning av BMC som är mer fokuserad på situationen för teknikinnovation att utveckla värde för kunder i agila utvecklingssprintar.

Links to an external site.

Links to an external site.

Links to an external site.

Links to an external site.

https://www.strategyzer.com/canvas/business-model-canvas (Länkar till en externa sida.)

Links to an external site.

https://canvanizer.com/new/lean-canvas (Länkar till en externa sida.)

https://www.theplatformcanvas.com Links to an external site.

 

 

Links to an external site.

 

1663970399 09/23/2022 11:59pm
Inkludera en beskrivning
Ytterligare kommentarer:
Maxresultat för gradering till > poäng
Inkludera en bedömningstitel

Matris

Hitta matris
Inkludera en titel
Hitta en matris
Titel
Du har redan bedömt studenter med den här matrisen. Större ändringar kan påverka resultaten för deras uppgifter.
 
 
 
 
 
 
 
     
Det går inte att ändra en matris efter att du börjat använda den.  
Titel
Kriterier Bedömningar Poäng
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Poängsumma: 5 av 5