Quiz
Datum och tid: 2023-01-09, kl 14-17
Form: Digitalt via canvas
Plats: valfri plats
Hjälpmedel: papper, penna, sudd och dator endast för att besöka canvas för denna kurs för att genomföra quizet.
Innehåll: Består av grundläggande frågor (se del 1 och enklare frågor av gamla tentor) där nästan 80% måste besvaras rätt för att få godkänt på quizet.
Betyg: P/F
Designmönster på tentan
Gäller kursomgången HT20.
För följande mönster krävs ytliga kunskaper, att kunna kort beskriva och känna igen korrekt beskrivning om mönstrets användningsområde: Proxy, Mediator, Facade, State, Template Method.
För följande mönster krävs (utöver ytliga kunskaper) djupare förståelse, att kunna känna igen mönstret i UML-diagram, beskriva och känna igen mönstrets beståndsdelar och funktion, kunna skriva kod som använder mönstret: Strategy, Model-View-Control, Singleton, Iterator, Observer, Composite, Decorator, Factory-teknik.
UML-diagram
I materialet till föreläsning 3 finns en genomgång av de UML-symboler vi använder i kursen. Studera detta material! Titta särskilt på hur symbolen romb (engelska: diamond) används.
Kommentarer till F3-materialet: |
|||||||||||
|
Inför Quiz:
Att ange multiplicitet är viktigt. Enklast är att sätta endast en asterisk vid den klass som det finns många av i relationen (ett objekt av E har många objekt av F).
Pilspetsar är mycket viktiga. Sluten pilspets (som en triangel) ska användas vid arv och implementation av interface. Öppen pilspets ska användas vid relationerna "känner till" och "beror av".
Typfrågor
- När det gäller följande frågor se tentamen 190109 på sidan gamla tentor
- fråga 1 (baskunskaper om designmönster).
- fråga 3 (rita UML-klassdiagram från Javakod).
- fråga 6 (beskriva i detalj hur Comparable fungerar).
- Begreppen som har diskuterats och tagits upp på föreläsningar samt övningar, så som begreppen lös koppling, tät koppling, etc...
- Frågor om det man har lärt sig på labbarna så som testning, detaljer om ett visst designmönster som används på labbarna.