Kursöversikt

Kursen har 18 timmar föreläsning (F) och 10 timmar övning (Ö). Om du inte går på den undervisning som ges, studera materialet i den nedan angivna ordningen. Det finns 44 timmar datorlaboration i schemat. Varje student förväntas gå på vartannat pass, alltså 22 timmar.  LG1 och LG2 i listan nedan betyder labbgrupp 1 resp 2. Se sidan Laborationer för gruppindelning och prioriteringar för hjälp och redovisning. Vi förväntar att ni utnyttjar labbtillfällen maximalt, alltså labbtillfällen ska användas för redovisning samt få hjälp på ev. problem. som det har varit svårt att lösa innan labbbtillfället.

 

 

Period 1

Aktivitet Tid Innehåll Länkar och filer
 -F1 -19/9, 10-12

-Introduktion till kursen, Java, UML, interface.

 

Inställd p.g.a sjukdom
Labbpass

 

 

26/9, 13-15 LG2
27/9, 13-15 LG1
Jobba med Labb1

-F2 

F1

29/9, 13-15 08-10

Introduktion till kursen, Java, UML, interface.

Abstrakta klasser, klasshierarkier, polymorfism, dynamisk bindning, UML-symboler

F1.pdf Download F1.pdf

AwtDemo.java Download AwtDemo.java

AwtDemo1.java Download AwtDemo1.java

AwtDemo2.java Download AwtDemo2.java

AwtDemo3.java Download AwtDemo3.java

AwtDemo4.java Download AwtDemo4.java

Bok.java Download Bok.java

MainKlass.java Download MainKlass.java

MinKlass.java Download MinKlass.java

MinKlass2.java Download MinKlass2.java

Patienskort.java Download Patienskort.java

skrift.java Download skrift.java

Spelkort.java Download Spelkort.java

TestaPatienskort.java Download TestaPatienskort.java

TestaSpelkort.java Download TestaSpelkort.java

Ö1 30/9, 10-12
Labbpass

 

3/10, 13-15 LG1
4/10, 10-12 LG2

 

Jobba med Labb1
F2 5/10, 08-10 Abstrakta klasser, klasshierarkier, polymorfism, dynamisk bindning, UML-symboler

F2.pdf Download F2.pdf

DynamiskBindning.java Download DynamiskBindning.java

MainKlass.java Download MainKlass.java

MinKlass.java Download MinKlass.java

MinKlass2.java Download MinKlass2.java

MyInterface.java Download MyInterface.java

Objtest.java Download Objtest.java

Schackpjas.java Download Schackpjas.java

package_example.zip Download package_example.zip

F3 6/10, 13-15 Klassen Object, Introduktion till designmönster, mönstren Singleton och MVC.

F3.pdf Download F3.pdf

ColorAndView.java Download ColorAndView.java

ColorMix.java Download ColorMix.java

ControlPanel.java Download ControlPanel.java

ShowSinus.java Download ShowSinus.java

Sinuscontrol.java Download Sinuscontrol.java

Sinusmodel.java Download Sinusmodel.java

Sinusview.java Download Sinusview.java

F4 10/10, 10-12 Trådar, klassen Timer, introduktion till Sockets och Internetprogram.

F4.pdf Download F4.pdf

Active.java Download Active.java

MyButton_Timer.java Download MyButton_Timer.java

Server.java Download Server.java

Filer till Våffelexemplet:

Upplaggsfat.java Download Upplaggsfat.java

Vaffelatare.java Download Vaffelatare.java

Vaffelgraddare.java Download Vaffelgraddare.java

Vaffelkalas.java Download Vaffelkalas.java

Filer till TicTacToe exemplet:

GameException.java Download GameException.java

GameInterface.java Download GameInterface.java

GameServer.java Download GameServer.java

TicTocToe.java Download TicTocToe.java

Client.java Download Client.java

Ö2  10/10, 13-15
Labbpass

 

11/10, 10-12 LG2
12/10, 8-10 LG1
Bonusdatum för Labb1

Period 2

Labbpass
31/10, 10-12 LG2
31/10, 13-15 LG1
F5

1/11, 13-15

Ramverk, objektsamlingar, Natural Order genom Comparable, omslagsklasser, mönstret Iterator

F5.pdf Download F5.pdf

SpelkortC2.java Download SpelkortC2.java

JamforSpelkortC2.java Download JamforSpelkortC2.java

SpelkortC.java Download SpelkortC.java

JamforSpelkortC.java Download JamforSpelkortC.java

Generera.java Download Generera.java

Generera_iterator.java Download Generera_iterator.java

Ö3

2/11, 10-12

 
F6

7/11, 10-12

Template, Composite, Factory-teknik, Strategy, Relation, Proxy.

F6.pdf Download F6.pdf

 

Cohesion.java Download Cohesion.java

LooseCoupling.java Download LooseCoupling.java

Template_example.java Download Template_example.java

Integrator.java Download Integrator.java

Strategy_example.java Download Strategy_example.java

Labbpass
8/11, 10-12 LG1
9/11, 8-10 LG2
Bonusdatum för Labb2
Labbpass

 

15/11, 10-12 LG2
16/11, 8-10 LG1

 

 

 Bonusdatum för Labb3
F7

17/11, 10-12

Mönstret Observer med kodexempel, mönstret Decorator med kodexempel, Enum-typer, ytterligare designmönster kortfattat: State, Facade, Mediator.

F7.pdf Download F7.pdf

 

NumberButton.java Download NumberButton.java

PieView.java Download PieView.java

 BarView.java Download BarView.java

TextView.java Download TextView.java

VotesDemo.java Download VotesDemo.java

VotesInput.java Download VotesInput.java

VotesModel.java Download VotesModel.java

Observer.jpg


LibraryItem.java Download LibraryItem.java

Audiobook.java Download Audiobook.java

Sellable.java Download Sellable.java

Book.java Download Book.java

Borrowable.java Download Borrowable.java

Decorator.java Download Decorator.java

DecoratorApp.java Download DecoratorApp.java

Decorator.jpg

 

 

Ö4

17/11, 13-15

 
F8

21/11, 15-17

Refactoring, testning med JUnit, Designprincipen LSP

F8.pdf Download F8.pdf

Labbpass
23/11, 10-12 LG2
23/11, 13-15 LG1
 
Labbpass
29/11, 10-12 LG1
30/11, 8-10 LG2
 bonusdatum för Labb4
F9

1/12, 10-12

Testdriven programutvecklingsmetod

och

Funktionell programmering med java

F9.pdf Download F9.pdf

TicTocToe.java Download TicTocToe.java

Streams.java Download Streams.java

PureFunction.java Download PureFunction.java

MetodReferens.java Download MetodReferens.java

lambda.java Download lambda.java

HighOrder.java Download HighOrder.java

TicTocToe.java Download TicTocToe.java

TicTocToeTest.java Download TicTocToeTest.java

TicTocToe.java Download TicTocToe.java

 

Varför TDD? Links to an external site.

Links to an external site.red, green, refactor Links to an external site.

TDD-träning Links to an external site.

 

Ö5

2/12 13-15

 
Labbpass
6/12 10-12 LG1
7/12 8-10 LG2
 
Labbpass
8/12 15-17 LG2
9/12 8-10 LG1
Bonusdatum för Labb5
Labbpass

 

15/12 13-15 LG1
16/12 8-10 LG2
Bonusdatum för Labb6