Övning 5
- Skriv en klass som räknar tiden från en starttid ned till 0 och skriver ut meddelanden varje sekund om återstående tid. Objekt av klassen ska också kunna ta emot information om avgivet svar och man ska kunna läsa av ifall svaret kom i tid eller ej. Tiden räknas ned till 0 även om svaret kommer långt tidigare.
- Modifiera lösningen av 1. så att tidtagningen avbryts när svaret kommer. Här är lösningen som skrevs på övningen Timer.java MathProb.java.
Här är en lösning på uppgift 2 från tidigare år, utan grafik. Det kan vara lättare att se hur tråden fungerar i den här lösningen (tyvärr är klassens namn lite väl krångligt). Man bryr sig inte om att kolla om svaret är rätt här, bara om svaret kommer in i tid! TTIntJOpt.java.
- Demonstrera swing-komponenten
JTree
som ska användas i labb5.\\ Här är en lösning: JTreeExempel.java
- Gör en grafisk komponent som simulerar något m.h.a. ett objekt av
javax.swing.Timer
Ett förslag nedan.- En tindrande stjärnhimmel med ljusa ovaler på en mörk bakgrund. Tindrandet kan åstadkommas genom att storlek eller position på slumpmässigt valda ovaler varieras lite grann.