Övning 5

 Tillbaka till övningar

  1. Skriv en klass som räknar tiden från en starttid ned till 0 och skriver ut meddelanden varje sekund om återstående tid. Objekt av klassen ska också kunna ta emot information om avgivet svar och man ska kunna läsa av ifall svaret kom i tid eller ej. Tiden räknas ned till 0 även om svaret kommer långt tidigare.

     

  2. Modifiera lösningen av 1. så att tidtagningen avbryts när svaret kommer. Här är lösningen som skrevs på övningen Timer.java   MathProb.java.

    Här är en lösning på uppgift 2 från tidigare år, utan grafik. Det kan vara lättare att se hur tråden fungerar i den här lösningen (tyvärr är klassens namn lite väl krångligt). Man bryr sig inte om att kolla om svaret är rätt här, bara om svaret kommer in i tid! TTIntJOpt.java.

     

  3. Demonstrera swing-komponenten JTree som ska användas i labb5.\\ Här är en lösning: JTreeExempel.java 

     


  4. Gör en grafisk komponent som simulerar något m.h.a. ett objekt av javax.swing.Timer
    Ett förslag nedan.

     

    • En tindrande stjärnhimmel med ljusa ovaler på en mörk bakgrund. Tindrandet kan åstadkommas genom att storlek eller position på slumpmässigt valda ovaler varieras lite grann.