• kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
  • kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
Logga in
DD1390/91 prosam 17/18+18/19
Seminarium period 3 2017/2018: Minoriteter och likabehandling
Hoppa över till innehåll
Översikt
  • Logga in
  • Översikt
  • Kalender
  • Inkorg
  • Historik
  • Hjälp
Stäng
  • Min översikt
  • DD1390/91 prosam 17/18+18/19
  • Uppgifter
  • Seminarium period 3 2017/2018: Minoriteter och likabehandling
  • Startsida
  • Moduler
  • Media Gallery

Seminarium period 3 2017/2018: Minoriteter och likabehandling

  • Inlämningsdatum Inget inlämningsdatum
  • Poäng 1

Detta seminarietema är avsett att uppfylla en del av följande två mål för civilingenjörsexamen, enligt högskoleförordningen:

  • visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning
  • visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter

Med anledning av att seminariet har blivit uppmärksammat på sociala medier och i nättidningar har kursens lärare skrivit en text på kurswebben som motiverar seminariets innehåll och utformning och plats i utbildningen.

Förberedelse inför reflektionen

Denna gång är det en hel del att läsa och titta på, så räkna med att det tar drygt en timme att gå igenom förberedelserna.

  • Läs abstract i artikeln Groups of diverse problem solvers can outperform groups of high-ability problem solvers Links to an external site. från tidskriften PNAS 2004. Notera att det artikeln diskuterar är funktionell mångfald.
  • Läs i KTH:s etiska policy, som vänder sig till alla som är verksamma på KTH, såväl anställda som studenter. Läs texten under följande tre rubriker:
    • KTH:s värdegrund
    • Det åligger alla som är verksamma vid KTH att...
    • All utbildning vid KTH ska...
  • Läs THS policy för jämlikhet, mångfald och likabehandling. (direktlänk)
  • Läs serien The Ping-Pong Theory of Tech Sexism Links to an external site..
  • Läs artikeln Metoo - och sen då? från Campi 2017
  • Läs artikeln De vill avslöja heteronormen på KTH Links to an external site., som handlar om THS-föreningen Gaytek (numera Speqtrum) från Qsqledarens temanummer om jämställdhet från 2014.
  • Läs följande delar av rapporten Avslöja heteronormen på GU och Chalmers Links to an external site.:
    • inledning (begrepp, bakgrund, syfte och metod) s 6-10,
    • diskussion s 26-28,
    • förslag och tips s 30,
    • välj ut och läs berättelserna under en av underrubrikerna i resultatdelen på s 11-26.
  • Kolla på två personers berättelser i SVT:s dokumentär Raskortet. Links to an external site. Filmen består av en lång serie av personer som berättar om egna upplevelser. Spola fram till två slumpmässigt valda platser i dokumentären och lyssna till vad två av personerna har att berätta.
  • Kika på denna SCB-statistik om lön och kön Links to an external site..
  • Läs artikeln Omtanke och empati ger alla en bättre studietid Links to an external site. från Osqledaren 2014.
  • Läs broschyren Med funktionsnedsättning på KTH.
  • Gör minst ett av associationstesten från Harvard Links to an external site..
  • Gör teflontestet Download teflontestet
    .

Du behöver inte redogöra för dina resultat på testerna.

När du reflekterar i ditt reflektionsdokument och på seminariet ska du tänka på, som man ska göra i alla sammanhang, att minoriteter ofta inte syns men finns, så om du uttrycker dig nedlåtande om en minoritet kan personer i rummet/läsargruppen bli direkt träffade.

Gruppschema

Leta reda på ditt gruppnummer i tabellen nedan. Då ser du när (rad) och var (kolumn) din grupp ska träffas. Det är antingen den 1 eller 8 februari 2018. Reflektionsseminariet varar omkring en timme. Notera den exakta starttiden och kom i tid!

tid 1448 4523 1535 1625 4618 523 RPL F0 TMH
1 feb kl 8.15 2 14
1 feb kl 9.30 3 23 5
1 feb kl 11.00 8 35 26 18
1 feb kl 13.00 9 29 36 27 32
1 feb kl 14.30 11 20 24 25 38
1 feb kl 16.00 12 15 21 22 39
8 feb kl 13.00 1 34 6 33
8 feb kl 14.30 30 10 16 4 31
8 feb kl 16.00 13 28 19 7 17 37

Beskrivning av hur man hittar till dom olika lokalerna finns under rubriken Lokaler på kurswebben.

Läs övriga gruppdeltagares skriftliga reflektioner före reflektionsseminariet

Läs igenom alla dokument på din grupps katalog. Stryk under eller notera en mening i varje reflektionsdokument som du tycker är särskilt intressant eller viktig.

Gå på reflektionsseminariet och var aktiv

Under reflektionsseminariet bör alla i gruppen vara aktiva och komma till tals.

Den som inte kan gå på seminariet ska göra en ersättningsuppgift, se kursinformationen.

Fördjupning för den intresserade

Mentorsprogram på IT-företag för tjejer i årskurs 2

TechEq Links to an external site.är ett initiativ för att främja jämställdhet inom IT-branschen. Som en del i jämställdhetsarbetet har företaget Findwise startat ett mentorsprogram där du som tjej* i årskurs 2 på KTH:s datateknikprogram har möjlighet att ansöka om att få en utvecklare på Findwise som mentor. Under mentorsträffarna får du möjlighet att bolla frågor kring studielivet, val av studieinriktning och olika jobbmöjligheter efter studierna. Detta mentorsprogram är inte kopplat till prosam eller KTH.

Sista anmälningsdag till mentorsprogrammet är 18 februari 2018. Läs mer här Links to an external site.!

*Alla som har erfarenhet av att identifieras som kvinna är välkomna att ansöka till mentorsprogrammet. [denna formulering är gjord av Findwise; problematisera den gärna!]

Länkar

  • KTH:s personalpolicy, läs speciellt under rubriken Lika villkor.
  • KTH-länkar om genus.
  • KTH-länkar om mångfald.
  • KTH-länkar om funktionsnedsättning.
  • Plan för jämställdhetsintegrering på KTH 2017 Download Plan för jämställdhetsintegrering på KTH 2017
  • Forskningsartikeln Gender quotas and the crisis of the mediocre man: theory and evidence from Sweden Links to an external site. från American Economic Review 2017. Studien visar att Socialdemokraternas införande av könskvotering i kommunfullmäktigevalen 1994 ledde till att dom män (färre än tidigare) som valdes in var kompetentare i medel än tidigare och att dom kvinnor som valdes in (betydligt fler än tidigare) var lika kompetenta i medel som tidigare.
  • Hela forskningsartikeln Groups of diverse problem solvers can outperform groups of high-ability problem solvers Links to an external site. av Hong och Page från PNAS 2004. Studien visar att mångfald i en arbetsgrupp förbättrar gruppens problemlösningsförmåga.

Tack till datasektionens jämlikhetsnämnd 2015 och 2018 och till Sissi Rizko som varit med i utformningen av seminariet!

0
Inkludera en beskrivning
Ytterligare kommentarer:
Maxresultat för gradering till > poäng
Inkludera en bedömningstitel

Matris

 
 
 
 
 
 
 
     
Det går inte att ändra en matris efter att du börjat använda den.  
Hitta en matris
Hitta matris
Inkludera en titel
Titel
Du har redan bedömt studenter med den här matrisen. Större ändringar kan påverka resultaten för deras uppgifter.
Titel
Kriterier Bedömningar Poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera ranking Radera ranking
5 till >0 poäng
Full poäng
blank
Redigera ranking Radera ranking
0 till >0 poäng
Inga poäng
blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera ranking Radera ranking
5 till >0 poäng
Full poäng
blank
Redigera ranking Radera ranking
0 till >0 poäng
Inga poäng
blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Poängsumma: 5 av 5