Seminarium period 3 2017/2018: Minoriteter och likabehandling
- Inlämningsdatum Inget inlämningsdatum
- Poäng 1
Detta seminarietema är avsett att uppfylla en del av följande två mål för civilingenjörsexamen, enligt högskoleförordningen:
- visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
Med anledning av att seminariet har blivit uppmärksammat på sociala medier och i nättidningar har kursens lärare skrivit en text på kurswebben som motiverar seminariets innehåll och utformning och plats i utbildningen.
Förberedelse inför reflektionen
Denna gång är det en hel del att läsa och titta på, så räkna med att det tar drygt en timme att gå igenom förberedelserna.
- Läs abstract i artikeln Groups of diverse problem solvers can outperform groups of high-ability problem solvers från tidskriften PNAS 2004. Notera att det artikeln diskuterar är funktionell mångfald.
- Läs i KTH:s etiska policy, som vänder sig till alla som är verksamma på KTH, såväl anställda som studenter. Läs texten under följande tre rubriker:
- KTH:s värdegrund
- Det åligger alla som är verksamma vid KTH att...
- All utbildning vid KTH ska...
- Läs THS policy för jämlikhet, mångfald och likabehandling. (direktlänk)
- Läs serien The Ping-Pong Theory of Tech Sexism.
- Läs artikeln Metoo - och sen då? från Campi 2017
- Läs artikeln De vill avslöja heteronormen på KTH, som handlar om THS-föreningen Gaytek (numera Speqtrum) från Qsqledarens temanummer om jämställdhet från 2014.
- Läs följande delar av rapporten Avslöja heteronormen på GU och Chalmers:
- inledning (begrepp, bakgrund, syfte och metod) s 6-10,
- diskussion s 26-28,
- förslag och tips s 30,
- välj ut och läs berättelserna under en av underrubrikerna i resultatdelen på s 11-26.
- Kolla på två personers berättelser i SVT:s dokumentär Raskortet. Filmen består av en lång serie av personer som berättar om egna upplevelser. Spola fram till två slumpmässigt valda platser i dokumentären och lyssna till vad två av personerna har att berätta.
- Kika på denna SCB-statistik om lön och kön.
- Läs artikeln Omtanke och empati ger alla en bättre studietid från Osqledaren 2014.
- Läs broschyren Med funktionsnedsättning på KTH.
- Gör minst ett av associationstesten från Harvard.
- Gör teflontestet.
Du behöver inte redogöra för dina resultat på testerna.
När du reflekterar i ditt reflektionsdokument och på seminariet ska du tänka på, som man ska göra i alla sammanhang, att minoriteter ofta inte syns men finns, så om du uttrycker dig nedlåtande om en minoritet kan personer i rummet/läsargruppen bli direkt träffade.
Gruppschema
Leta reda på ditt gruppnummer i tabellen nedan. Då ser du när (rad) och var (kolumn) din grupp ska träffas. Det är antingen den 1 eller 8 februari 2018. Reflektionsseminariet varar omkring en timme. Notera den exakta starttiden och kom i tid!
tid | 1448 | 4523 | 1535 | 1625 | 4618 | 523 RPL | F0 TMH |
1 feb kl 8.15 | 2 | 14 | |||||
1 feb kl 9.30 | 3 | 23 | 5 | ||||
1 feb kl 11.00 | 8 | 35 | 26 | 18 | |||
1 feb kl 13.00 | 9 | 29 | 36 | 27 | 32 | ||
1 feb kl 14.30 | 11 | 20 | 24 | 25 | 38 | ||
1 feb kl 16.00 | 12 | 15 | 21 | 22 | 39 | ||
8 feb kl 13.00 | 1 | 34 | 6 | 33 | |||
8 feb kl 14.30 | 30 | 10 | 16 | 4 | 31 | ||
8 feb kl 16.00 | 13 | 28 | 19 | 7 | 17 | 37 |
Beskrivning av hur man hittar till dom olika lokalerna finns under rubriken Lokaler på kurswebben.
Läs övriga gruppdeltagares skriftliga reflektioner före reflektionsseminariet
Läs igenom alla dokument på din grupps katalog. Stryk under eller notera en mening i varje reflektionsdokument som du tycker är särskilt intressant eller viktig.
Gå på reflektionsseminariet och var aktiv
Under reflektionsseminariet bör alla i gruppen vara aktiva och komma till tals.
Den som inte kan gå på seminariet ska göra en ersättningsuppgift, se kursinformationen.
Fördjupning för den intresserade
Mentorsprogram på IT-företag för tjejer i årskurs 2
TechEq är ett initiativ för att främja jämställdhet inom IT-branschen. Som en del i jämställdhetsarbetet har företaget Findwise startat ett mentorsprogram där du som tjej* i årskurs 2 på KTH:s datateknikprogram har möjlighet att ansöka om att få en utvecklare på Findwise som mentor. Under mentorsträffarna får du möjlighet att bolla frågor kring studielivet, val av studieinriktning och olika jobbmöjligheter efter studierna. Detta mentorsprogram är inte kopplat till prosam eller KTH.
Sista anmälningsdag till mentorsprogrammet är 18 februari 2018. Läs mer här!
*Alla som har erfarenhet av att identifieras som kvinna är välkomna att ansöka till mentorsprogrammet. [denna formulering är gjord av Findwise; problematisera den gärna!]
Länkar
- KTH:s personalpolicy, läs speciellt under rubriken Lika villkor.
- KTH-länkar om genus.
- KTH-länkar om mångfald.
- KTH-länkar om funktionsnedsättning.
- Plan för jämställdhetsintegrering på KTH 2017
- Forskningsartikeln Gender quotas and the crisis of the mediocre man: theory and evidence from Sweden från American Economic Review 2017. Studien visar att Socialdemokraternas införande av könskvotering i kommunfullmäktigevalen 1994 ledde till att dom män (färre än tidigare) som valdes in var kompetentare i medel än tidigare och att dom kvinnor som valdes in (betydligt fler än tidigare) var lika kompetenta i medel som tidigare.
- Hela forskningsartikeln Groups of diverse problem solvers can outperform groups of high-ability problem solvers av Hong och Page från PNAS 2004. Studien visar att mångfald i en arbetsgrupp förbättrar gruppens problemlösningsförmåga.
Tack till datasektionens jämlikhetsnämnd 2015 och 2018 och till Sissi Rizko som varit med i utformningen av seminariet!