VECKA 22 TEN Del A med likvärdiga begrepp- och kalkyluppgifter motsvarande KS1, KS2, KS3, KS4 VIKTIGT Du ska i n t e skriva TEN Del A om Du har godkända KS1, KS2, KS3, KS4
- Inlämningsdatum 2 jun 2022 av 18.20
- Poäng 0
- Lämnar in en filuppladdning
- Tillgänglig 2 jun 2022 kl 14:00–2 jun 2022 kl 20.30 6 timmar och 30 minuter
HÄR BÖRJAR - 'LÄS IGENOM - VIKTIGA ANVISNINGAR FÖR EXAMINATION'
Först är här en länk till KTH Allmäna anvisningar för digital examination på distans.
De är allmäna anvisningar som generellt kan tillämpas för examination alla kurser. Varje kurs har specifika anvisningar som examinator tydliggör för den kursen, t.ex med eller utan zoom-vakter.
https://www.kth.se/student/kurs/tentamen/tentamen-1.311668
Hederskodex vid digital examination för studenter och lärare vid CBH
Kontroll av kunskap och färdigheter ska vara en värdefull del av utbildningen. Läraren ska alltid försöka utforma såväl laborationer, hemuppgifter etc. som tentamina med tanke på detta.
Hederskodexen syftar till att studenterna ska ta sina studier på allvar och sätta en ära i att göra sina uppgifter självständigt och på ett seriöst sätt för att nå en god inlärning.
Studenten
Studenten ska ärligt redovisa vad han/hon gjort själv och vad han/hon inte gjort själv. Kopiering av text eller programkod är ohederligt.
Läraren
Läraren ska sträva efter att ge uppgifter som inte frestar till kopiering. De bör vara rimligt svåra i relation till kursens lärandemål och bedömningen av studenternas arbetsinsatser ska vara korrekt.
Vad är examination
Alla kurser examineras. Allt som bidrar till bedömningen av om en student klarat en kurs eller vilket betyg han/hon ska ha är examination. Alternativa examinationsformer bygger på förtroende och kräver stort ansvarstagande från de studerandes sida. En förutsättning för att den alternativa examinationen ska fungera som kunskapskontroll är att studenterna gör uppgifterna själva. Den student som inte gör uppgiften själv har inte fått de åsyftade kunskaperna och färdigheterna. Studierna ska vidare inte bara ge kunskaper utan även förbereda för arbetslivet där höga krav ställs på den anställdes eget kunnande.
Enligt den förordning som gäller för högskolan får disciplinära åtgärder vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas, dvs. försöker fuska. Läraren är enligt samma förordning skyldig att anmäla grundad misstanke om fusk. Fuskärenden behandlas i KTH:s disciplinnämnd där rektor är ordförande.
SPECIFIKA ANVISNINGAR
Tid för att fota / scanna och ladda upp inlämning
+ 20 min för admin av inlämning. Nedan står 240 minuter i texten för att det är ordinarie skrivtid exklusive tid för att administrera inlämningen.
Ordinarie skrivtid 240 minuter
240 minuter är TEN DEL A ordinarie skrivtid. Du får + 20 minuter för admin av inlämningen på Canvas.
Du ansvarar och bevakar själv att inlämning sker i tid. Du får inte en påminnelse.
Lämnar Du in senare än 240+20 minuter, så rättas tyvärr ej Din TEN DEL A.
På förhand godkänd och registrerad förlängd skrivtid FUNKA 360 minuter
360 minuter är skrivtid för registrerad FUNKA student. Du får + 30 minuter för admin av inlämningen på Canvas.
Du ansvarar och bevakar själv att inlämning sker i tid. Du får inte en påminnelse.
Lämnar Du in senare än 360+30 minuter så rättas tyvärr ej Din TEN DEL A.
Fungerande dator
Du använder egen dator. Se till på förhand att din valda dator fungerar väl med strömförsörjning, webbläsare och att Du är inloggad i Canvas. Du ansvarar själv för att din valda dator fungerar. Om Du inte kan lämna in pga den valda datorn ej fungerar så missar Du tyvärr tillfället, dvs Du får i n t e en alternativ möjlighet.
Canvas inloggning
OBS Du behöver vara Canvas-inloggad för att ha tillgång till funktionen 'Lämna in uppgift'. Du ser upp i högra hörnet av Canvas startsida en nyckelsymbol som du klickar på för att logga in.
Ser Du fortfarande en nyckelsymbol, så är Du inte inloggad. Klicka på nyckelsymbolen för att logga in.
Är du inloggad så ser Du en funktion 'Lämna in uppgift'.
Är Du inte inloggad i Canvas ser Du ingen funktion 'Lämna in uppgift.
Klicka på nyckelsuymbolen uppe till vänster om Du inte är inloggad.
Din inlämning och viktigt råd - backa upp text !
Med funktionen 'Lämna in uppgift' öppnar du för att ladda upp en fil.
Med funktionen 'Lämna in uppgift' lämnar du in genom att ladda upp fil(er) från ordbehandlingsprogram, enbart kända format. Är du osäker spara din fil som pdf och ladda upp
Vill du för kalkyldelen lämna det Du skrivit för hand som lösningar, så ta en bild av Dina lösningar och ladda upp den filen (enbart kända format) som inlämning
Instruktioner om hur man scannar och lämnar in handskriven text finns här:
Tänk på att kontrollera att din handstil och textstorlek i kombination med val av penna och papper skapar läsbara filer med skanningsappen, d.v.s. att texten har god kontrast mot papperet.
Din inlämning får en tidslogg.
Fungerar inte något alternativ ovan för Din inlämning, så kan du som r e s e r v - lösning maila Din inlämning med bilagor, och då gäller samma inlämningstid för tiden för skickat mail. För att Din inlämning med reservlösning via mail ska vara giltig behöver du även efter inlämningstiden skicka ett kort mail som förklarar varför Din inte har använt planerade inlämningsalternativen och tydligt ange vad som ej fungerat med Canvas.
Genom att lämna in bekräftar du även att Du har läst igenom hela texten 'LÄS IGENOM - VIKTIGA ANVISNINGAR FÖR EXAMINATION'
Hjälpmedel
Du får ha valfria hjälpmedel När Du lämnar in bekräftar Du att det är Du själv som har skrivit inlämningen.
Du har eget ansvar för Din inlämning
Du har eget ansvar att inte medverka till otillåten hjälp
Misstanke om fusk, otillåten hjälp och plagiering måste kursens lärare anmäla men bedöms inte av kursens lärare, utan lämnas vidare till KTH disciplinnämnd för prövning. Disciplinnämnden gör en formell granskning av vad som skett i närvaro av jurist och den expert som kan behövs för bedömning. Du kan själv behöva bevisa att du har den kunskap som finns i inlämningen. Både den som lämnat otillåten hjälp och den som tagit emot otillåten hjälp kan få sina studier påverkade. Prövningar registreras och finns kvar i register även vid 'friande utslag'. Prövning med 'fällande' utslag leder normalt till kortare eller längre avstängning från möjlighet att vara på skolan, delta i undervisning, kommunicera med lärare och studievägledare om studier under avstängningsperioden - vid fällande prövning för fusk, otillåten hjälp, falsk identitet eller plagiering.
HÄR SLUTAR 'LÄS IGENOM - VIKTIGA ANVISNINGAR FÖR EXAMINATION'
Lycka till !
BEGREPPSDEL
Godkänd Begreppsdel når Du genom att sätta samtliga 10 begrepp nedan i ett korrekt, kortfattat sammanhang tillsammans med en teori-definition. Genom meningar Du skriver som innehåller ett påhittat eget företags namn definierar Du rättvisande och tydligt tydligt varje begrepps betydelse
Svar i punktform var begrepp för sig är godkänt
Svar med sammanhängande text som knyter ihop begreppen är godkänt
Examinationen är att du kan definiera begreppen genom ett företagsexempel, ett exempel som nämner ett namn Du hittar på för ett företag för varje ord, eller ett företagsexempel för flera ord - så som Du själv väljer att skriva.
Att definiera begreppets betydelse med enbart teori är inte tillräckligt för godkänd, eftersom kursboken är ett tillåtet hjälpmedel.
Om Du har skrivit en korrekt definition med teori, men utan företagsexempel kan du behöva komplettera för godkänd inlämning.
Att nämna ett påhittat företagsexempel gäller 'begreppsdelen'.
Textinlämningarna granskas av verktyget 'OURIGINAL'
Om Din inlämnade text i OURIGINAL har >50% överensstämmelse med annan students inlämmnade text, riskerar båda inlämningar lämnas för granskning och prövning av KTH disciplinnämnd
motsvarande KS1 begrepp
1/ bolagsordning
2/ publikt aktiebolag
3/ kvotvärde
4/ bundet kapital (bundet eget kapital)
5/ riktad emission
6/ fondemission
7/ kostnadsslagsindelad resultaträkning
8/ rörelsekapital
9/ diskontering
10/ för begreppen diskonteringsfaktor och nuvärdefaktor, är det någon skillnad i betydelse, eller är de synonyma ?
motsvarande KS2 begrepp
1/ vad är skillnaden mella ’systematisk’ och ’unik’ risk
2 / vad är skillnaden mellan ’affärsrisk’ och ’finansiell’ risk
3/ vad är skillnaden mellan beslutsfattande under ‘risk’ och ’osäkerhet’ ?
4/ Du-Pont schema
5/ betavärde
6/ marknadsportfölj
7/ skuldsättningsgrad
8/ sysselsatt kapital
9/ soliditet
10/ känslighetsanalys
motsvarande KS3 begrepp
1/ bristkostnad
2/ betalningsvillkor
3/ genomsnittlig betalningstid
4/ genomsnittlig lageromsättningshastighet
5/ beställningssärkostnad
6/ säkerhetslager
7/ kapitalbindning i rörelsekapital
8/ servicegrad
9/ lager av produkter i arbete
10/ genomloppstid
motsvarande KS4 begrepp - sju begrepp från kapitel 9
1/ Kassaflödesanalys
2/ Löpande verksamhet
3/ Investeringsverksamhet
4/ Finansieringsverksamhet
5/ Direkta metoden
6/ Indirekta metoden
7/ Årets kassaflöde
8/ Finansiell plan
9/ Kapitalbehov
10/ Finansiering
KONTROLLSKRIVNING KALKYLDEL
Uppgifter motsvarar exempel i aktuella KS kapitel i kursboken
Godkänd Kalkyldel når Du - med viss begränsad tolerans för fel - genom att lösa kalkyl 1 och kalkyl 2
Undvik att bli stressad, har Du påbörjat kalkyluppgiften riktigt och bearbetat den med en riktig ansats och kommit åtminstone till ca hälften av full lösning, så får Du möjlighet att komplettera, även om den inte är helt klar under KS tid.
Om Du saknar någon data, gör ett eget antagande som Du kort förklarar.
Du når inte lärare för frågor på mobil eller mail under examinationen.
Anvisning om hur Du gör Din kalkyl specifik för Dig
Du behöver använda två egna siffror i kalkyldelen.
Ditt födelsedatum är 'Din siffra a'
Din födelsemånad är 'Din siffra b'
Exempel, för 8e april är 'siffra a'=8, den åttonde och 'siffra b' = 4, fjärde månaden.
Du ska använda Dina siffor 'a' och 'b', inte exempel siffrorna ovan.
Om Din födelsedag är den 8e april så använd dem.
Det är markerat ** på rader i kalkylen där 'Din siffra a' och 'Din siffra b' nämns.
Du behöver inte leta efter fler platser
motsvarande KS1 kalkyl 1
** A/ ett företag har 7 Mkr i aktiekapital och 3 Mkr i balanserad vinst. Bolagsstämman godkänner styrelsens förslag att göra en utdelning motsvarande ’Din siffra b’ % av aktiekapitalet. Vilken del av företagets eget kapital påverkas och hur ?
** B/ antalet aktier i ett företag är ( 'din siffra b' x 1000 ) st
Marknadsvärdet av en aktie är 280 kr
En nyemission ska genomföras där ägarna får teckna 1 ny aktie på varje fyrtal gamla aktier, dvs teckningsvillkor 1:4, till teckningskursen 250 kronor. Redovisa beräkning av förväntat marknadsvärde för en aktie efter nyemissionen.
C/ Redovisa beräkning av värde för ett teckningsrättsbevis
motsvarande KS1 kalkyl 2
A/ Hur kan Du beräkna ett företags avskrivningar på maskiner för ett år, om Du känner till
- företagets investeringar i nya maskiner under året
- företagets IB (ingående balans) av maskiner
- företagets UB (utgående balans) av maskiner ?
B/ Ett företag har 20.000 aktier med kvotvärde 30kr. Företaget har ’Din siffra b’ Mkr i eget kapital.
Företaget levererar elkraft i en stor stad och bedöms med en stabil marknadsposition under många år ge sina ägare en räntabilitet 8 % avkastning på eget kapital. Hela nettovinsten, avkastningen på eget kapital, planeras varje år delas ut till ägarna som utdelning.
Ägarna har som avkastningskrav 6 %, dvs ägarnas kalkylränta är bedömd till 6 %.
Företaget är inte börsnoterat och en av ägarna rådfrågar Dig, vad bör marknadsvärdet för en aktie vara ?
För tydlighet, det finns en siffra i uppgiften som inte kommer till användning. Det är i n t e för att förvilla, men en viktig del av uppgiften är att veta att den siffran inte behöver användas vid beräkning av marknadsvärdet för en aktie.
C / (metodfråga, ej beräkning)
Hur kan det påverka marknadsvärdet av ett företags aktie om inte hela nettovinsten delas ut till ägare, dvs om en del av nettovinsten återinvesteras i företaget ? Varför ? Kortfattat svar med t.ex två meningar räcker om de är tydliga.
Ingen beräkning behöver lämnas i deluppgift c. Du får lämna en beräkning om det underlättar för Dig att svara.
Motsvarande KS2 kalkyl 1
A/ förklara kortfattat men tydligt sambandet mellan en akties räntabilitet och aktiens P/E-tal
B/ beräkna avkastningskravet för en aktie med beta-värde 1,4 om kapital kan investeras med riskfri ränta 2% genom utlåning till svenska staten, och avkastningen på aktiemarknaden är i genomsnitt 6 %, dvs ’riskpremien’ för aktiemarknaden är 4 %.
C/ beräkna avkastningskravet för en aktie, med beta-värde 0,8 om kapital kan investeras med riskfri ränta 2% genom utlåning till svenska staten, och avkastningen för investeringar på aktiemarknaden är i genomsnitt 6 %, dvs riskpremien för aktiemarknaden är 4 %.
Motsvarande KS2 kalkyl 2
A/ förklara kortfattat med ord, vad visar hävstångsformeln, ’leverageformeln’
re = rt + (rt - rs) x S/E
B/ bortse från skatt och beräkna kalkylräntan ’wacc’ för ett företags investeringar, om företagets genomsnittliga lånekostnad är 5 % och ägarnas avkastningskrav är 9 % och företagets soliditet är 40%.
C/ är ett företags ’räntabilitet på totalt kapital’ synonymt med företagets ’avkastning på totala tillgångar’ ?
** D/ Ett företag har omsättning ’Din siffra a’ x 1 Mkr och balansomslutning ’Din siffra b’ x 1 Mkr.
** Företagets rörelseresultat är ’Din siffra a’ x 100.000 kr och finansiella intäkter är ’Din siffra b’ x 10.000 kr
Beräkna företagets vinstmarginal, kapitalomsättningshastighet och avkastning på totalt kapital.
motsvarande KS3 kalkyl 1
A/ ett företags kundfordringar är under ett år i genomsnitt 60.000 kr exklusive moms.
Företagets årsomsättning, dvs försäljning under ett helt år, är 1.500.000 kronor, inklusive moms
OBS att ena siffran är exklusive moms och den andra är inklusive moms.
Vad är genomsnittlig betalningstid för kundfordringar ? Dvs efter hur många dagar betalar kunderna i genomsnitt ?
B/ ställ upp ett eget kortfattat sifferexempel som förklarar begreppen genomsnittlig lageromsättningshastighet och genomsnittlig lagringstid
C/ förklara kortfattat men tydligt de faktorer som påverkar beräkning av 'optimal' inköpsvolym' i kvadratrotsformeln ('Wilson-formeln').
motsvarande KS3 kalkyl 2
Uppgiften utgår från kursbokens exempel i kapitel 8, avsnitt 8.1
Du får göra egna antaganden om Du anser viktig fakta saknas.
FAKTA
Utbetalningar för tillverkning av en produkt är :
material, dM, 2000 kr / enhet
** tillverkningsomkostnader, TO, (('din siffra a' + 'din siffra b') x 1000) kronor / enhet (inga avskrivningar)
affärsomkostnader 'affo', 1000 kronor / enhet
Inköp av råmaterial görs var 6:e vecka. Inget buffertlager. Förbrukning och uttag ur råvarulager är i jämn takt
Kredittid från råvaruleverantören är 4 veckor
Tillverkningstiden är 5 veckor
Lagring i färdigvarulager i en vecka
Årsomsättningen är 26.000 enheter
Kundkredittid är 6 veckor
A/ beräkna genomsnittlig kapitalbindning i kronor per enhet
B/ beräkna total genomsnittlig kapitalbining i kronor för alla produkteheter
C/ redovisa Din lösning grafiskt, översiktligt men tydligt, med tid i veckor på x-axeln och kapitalbidning i kronor på y-axeln
motsvarande KS4 kalkyl 1 (löses som kursbok sid 195-198 med delvis ändrad grunddata)
Grunddata används i båda delfrågor A och B
Ett företag överväger att ta upp tillverkningen av en ny produkt i sitt sortiment.
Företaget planerar att sälja totalt 1080 stycken i jämn takt under det första året.
Produktens SJÄLVKOSTNAD har beräknats på följande sätt
Direkt material 5000 kronor
Direkt lön 4000 kronor
** Fördelade tillverkningsomkostnader är 'Din siffra a' x 1000 kronor, varav avskrivningar är 10 %
** Fördelade affärsomkostnader är 'Din siffra b' x 1000 kronor, varav avskrivningar är 10%
TIDER, det underlättar att räkna tid i dagar
Råmaterial köps in i stora partier sex gånger per år
** Leverantören lämnar 'Din siffra a' dagar kredit
** Tillverkningen tar 'Din siffra b' dagar.
Varorna beräknas ligga i genomsnitt två månader, räkna som 60 dagar, i lager innan de skickas till kund.
** Företagets kunder har 'Din siffra b' dagar kredittid
FÖR TYDLIGHET
Utbetalningar för affärsomkostnader antas vara jämnt fördelade under hela genomloppstiden, hela förädlingscykeln
Du får göra avrundningar till heltal. Du behöver ej räkna med decimaler.
Du får göra egna antaganden om Du anser någon data saknas, men skriv tydligt vilket antagande Du gör.
Du får välja mellan att använda ’kapitalmetoden’, som beskrivs i kursbok MFFPOA
eller
använda ’balansmetoden’, som beskrivs i ME1003 kursbok ’Modern industriell ekonomi’. Vid användning av ’MIE’ balansmetoden behöver Du ej redovisa genomsnittlig kapitalbindning per produktenhet.
A/ Redovisa en enkel grafisk skiss (grafisk skiss, e j kalkyl) över kapitalbidningens delar
Material
Direkt lön + TO
AFFO
För tydlighet, deluppgift, är en grafisk skiss som kan jämföras med skissen i deluppgift B.
B/ Redovisa en enkel grafisk skiss med kapitalorienterad indelning för kapitalbindningens delar
RVL, lager råvaror
PIA, produkter i arbete
FVL, lager av färdigvaror
KF, kundfordringar
LS, leverantörsskulder
C /redovisa en kalkyl med kapitalorienterad indelning och kapitalbindning i rörelsekapital för repektive kapitalslag
LS
RVL
PIA
FVL
KF
redovisa genomsnittlig kapitalbindning per produktenhet, om Du använder kapitalmetoden i MFFPOA
total kapitalbidning rörelsekapital för produktens direkta kostnader och omkostnader.
motsvarande KS4 kalkyl 2
Ett företag har följande grunddata för en period ett helår
Nettoomsättning 2.500.000 kr
Kostnad sålda varor 400.000 kr
** Försäljningskostnader 100.000 kr varav avskrivningar är 'Din siffra a x 1.000 kronor
** Administrationskostnader 100.000 kr varav avskrivningar är 'Din siffra a' x 1000 kronor
** FoU kostnader 100.000 kr varav avskrivningar är 'Din siffra' a x 1000 kronor
** Jämförelsestörande poster 'Din siffra a' x 1000 kr är realisationsvinst
Rörelsekapital har följande årets den 1/1 ingående balans, IB, och årets den 31/12 utgående balans, UB
Kortfristiga rörelsefordringar IB 100.000 kr och UB 70.000 kr
Materialförråd IB 100.000 kr och UB 70.000 kr
Produkter i arbete IB 130.000 kr och UB 150.000 kr
Färdigvarulager IB 200.000 kr och UB 120.000 kr
** Kortfristiga rörelseskulder IB 80.000 kr och UB 'Din siffra b' x 10.000 kr
A/ Redovisa en kalkyl för Kassaflöde från den löpande verksamheten
B/ Ange två valfria poster och belopp för Kassaflöde från Investeringsverksamheten
C/ Ange två valfria poster och belopp för Kassaflöde från Finansieringsverksamheten
D/ Lägg ihop A + B + C = summa för verksamhetens kassaflöde från helåret
E/ Antag att likvida medel är den 1/1 IB 700.000 kr. Vad blir med i Din beräkning den 31/12 UB likvida medel ?
Inlämning
När du är klar - eller om tiden är på väg ta slut - 'Lämna in uppgift'
Det är viktigt att lämna inom skrivtid. Inlämning efter skrivtid rättas ej
Bekräftelse av hederskodex - när Du lämnar in bekräftar Du
* att Du har läst 'LÄS IGENOM - VIKTIGA ANVISNINGAR FÖR EXAMINATION'
samt
* att det är Du själv som har skrivit inlämningen utan otillåten hjälp
Om Du har tid skriv gärna av följande på sista sidan i inlämningen
'Jag försäkrar att jag har tagit del av och kommer att följa de regler som gäller för tentamen i kursen Jag kommer inte att använda några otillåtna hjälpmedel och jag kommer att lösa uppgifterna självständigt utan hjälp från någon annan.'
Skriv under med datum, namnteckning och namnförtydligande.
Scanna sidan med texten och ladda upp den via knappen "Skicka uppgift"
Genom att lämna in bekräftar du även att Du har läst igenom hela texten 'LÄS IGENOM - VIKTIGA ANVISNINGAR FÖR EXAMINATION'