• kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
  • kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
Logga in
HH1802 VT22 (60034)
VECKA 19 lab.uppgift 6 - frivillig för möjligt högre betyg
Hoppa över till innehåll
Översikt
  • Logga in
  • Översikt
  • Kalender
  • Inkorg
  • Historik
  • Hjälp
Stäng
  • Min översikt
  • HH1802 VT22 (60034)
  • Uppgifter
  • VECKA 19 lab.uppgift 6 - frivillig för möjligt högre betyg
  • Startsida
  • Kursöversikt
  • Moduler
  • Uppgifter
  • Media Gallery
  • Course Evaluation

VECKA 19 lab.uppgift 6 - frivillig för möjligt högre betyg

  • Inlämningsdatum 13 maj 2022 av 23.59
  • Poäng 0
  • Lämnar in en filuppladdning
  • Tillgänglig 6 maj 2022 kl 8:00–16 maj 2022 kl 23.59
Den här uppgiften låstes 16 maj 2022 kl 23.59.

TEN Del B lab.uppgift 6(frivillig) 

* för arbete och redovisning av återstående lab.uppgifter har Du möjlighet att lämna in i samarbete med den eller dem Du väljer att arbeta med i grupp. Dvs Du får ändra med vem eller vilka du arbetar med. Skriv namn tydligt på inlämning.

 

INTRODUKTION till uppgiften

Läs valfritt på webbsidan i länken, som introduktion till delfråga A, men länken från McKinsey är inte avsedd 'besvaras'.

https://www.mckinsey.com/featured-insights/diversity-and-inclusion# Links to an external site.

 

 

DELFRÅGA A

Är det tillräckligt tydligt som student vad som gäller för ett uppleva en trygg arbetsmiljö på ett svenskt universitet, en svensk högskola ? Hur påverkar regler samarbete på skolan och möjligheten att tryggt kunna göra en bra insats som del av en grupp, att kunna prestera väl i studier och arbete ?

Beskriv även förenklat - bland följande grupper, vem är ansvarig för att det 'fungerar väl' på en högskola varje dag, varje vecka, månad, termin och läsår ? 

Styrelse - Rektor - Ledning - Skolchefer och avdelningschefer - Personal  - Studenter ?

Resonera, argumentera, återge med egna synpunkter med stöd av källor

 



Möjliga källor,

('frågor' som står bland källor är stödfrågor för tankar, resonemang, de är inte avsedda besvaras som del av uppgiften)

Studenters rättigheter och skyldigheter  regleras i Högskoleförordningen, se särskilt 10 Kap §1

 https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/hogskoleforordning-1993100_sfs-1993-100 Links to an external site.

Högskolans och därigenom personalens ansvar regleras i

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-20011286-om-likabehandling-av-studenter-i_sfs-2001-1286 Links to an external site.

Vad som gäller personal berörs även flera lagar och avtal, här övergripande av Unionen

https://www.unionen.se/rad-och-stod/varning-och-erinran Links to an external site.

GRUNDLAG om åsiktsfrihet yttrandefrihet, står om i 2 Kap §1 i RF https://lagen.nu/1974:152 Links to an external site. 

Med stöd av åsikts-yttrandefrihet, får man säga vad som helst ?  

https://www.do.se/lag-och-ratt/diskrimineringslagen Links to an external site.

1 Kap §4 definierar ’diskriminera’, dvs att behandla någon sämre, sju diskrimineringsgrunder

1 Kap §4 punkt 4 definierar ’trakassera’, dvs att kränka någons värdighet, sju diskrimineringsgrunder

1 Kap §3 punkt 5 definierar ’sexuellt trakassera’, dvs ett uppträdande av sexuell natur som kränker någons värdighet

Vilka är de 7 diskrimineringsgrunderna

kön,

könsöverskridande identitet eller uttryck,

etnisk tillhörighet,

religion eller annan trosuppfattning,

funktionsnedsättning,

sexuell läggning

ålder

Vad reglerar arbetsgivarens, högskolans ansvar för arbetsmiljön

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-20011286-om-likabehandling-av-studenter-i_sfs-2001-1286 Links to an external site.

och

https://www.do.se/lag-och-ratt/diskrimineringslagen Links to an external site.

2 Kap §3, §16 med en skyldighet utreda, analysera, vidta åtgärder motverka och åtgärda

3 Kap §1-§7 och §15-§18 om Högskolan om riktlinjer och rutiner för studiemiljön

 OBS ! den som upplever något kränkande trakasserande kan behöva säga ifrån eller be någon annan säga ifrån.

Det kan vara uppenbart, men det är inte alltid det och en 'incident' kan befinna sig i en juridiskt oklar zon. Det finns ingen automatik att man ’får sin rätt’, om inte en 'gräns' för vad som tolereras har tydliggjorts, enklast genom att via någon eller själv säga ifrån när något upplevs olämpligt, kränkande eller trakasserande.

Om ni upplever eller ser något olämpligt - säg ifrån själv, säg ifrån som stöd åt någon eller be någon i personal eller annan student att göra det för Dig

 Det finns även en Arbetsmiljölag - motverka olycksfall och ohälsa, fysisk och psykosocial arbetsmiljö  https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/lagar-och-regler-om-arbetsmiljo/arbetsmiljolagen/ Links to an external site.

 ********************

********************

 

DELFRÅGA B 

Se en valfri video  o c h  lyssna på en valfri podcast nedan

Återge lämpligt ur innehåll vad fanns att lära från att att se videon och lyssna på podcasten ?

Eller ej om Du inte fann något att lära av.

https://www.thebanker.com/Podcast Links to an external site.

https://www.thebanker.com/video/v Links to an external site.

 

 

Lycka till med uppgiften !

1652479140 05/13/2022 11:59pm
Inkludera en beskrivning
Ytterligare kommentarer:
Maxresultat för gradering till > poäng
Inkludera en bedömningstitel

Matris

Hitta matris
Inkludera en titel
Hitta en matris
Titel
Du har redan bedömt studenter med den här matrisen. Större ändringar kan påverka resultaten för deras uppgifter.
 
 
 
 
 
 
 
     
Det går inte att ändra en matris efter att du börjat använda den.  
Titel
Kriterier Bedömningar Poäng
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Poängsumma: 5 av 5