• kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
  • kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
Logga in
HE1031 HT21 (51136)
lab uppgift 4
Hoppa över till innehåll
Översikt
  • Logga in
  • Översikt
  • Kalender
  • Inkorg
  • Historik
  • Hjälp
Stäng
  • Min översikt
  • HE1031 HT21 (51136)
  • Uppgifter
  • lab uppgift 4
  • Startsida
  • Kursöversikt
  • Moduler
  • Uppgifter
  • Course Evaluation

lab uppgift 4

  • Inlämningsdatum 24 sep 2021 av 23.59
  • Poäng 0
  • Lämnar in en filuppladdning
  • Tillgänglig 30 aug 2021 kl 8:00–1 okt 2021 kl 23.59
Den här uppgiften låstes 1 okt 2021 kl 23.59.

beskriv-utveckla en egen affärsidé för en produkt eller tjänst med en 'vision' eller 'elevator pitch' som beskriver 'storyn', varför är den bra och för vem ?

Visa förståelse för att marknadens behov och kunders beteende och kommunikation är likvärdigt viktigt med att utveckla produkten / tjänsten tekniskt

i agil utveckling av en funktionell lösning produkt / tjänst, ett erbjudande, har utvecklingsprocessen högre prioritet än att skriva och omfattande, samtidigt som det är avgörande viktigt att åtminstone kortfattat beskriva relevanta delar av erbjudandet, för att det ska fungera gentemod kunder.

Det är en rekommendation att vid sidan av kursen och uppgiften besöka https://www.kth.se/en/innovation som regelbundet har diskussioner med studenter om affärsidéer och publika presentationer. KTH Innovation är en värdefull, kompetent och erfaren resurs inom KTH och det är viktigt  att Du som student är medveten om vilket stöd som finns att tillgå för utveckling av studenters och forskares affärsidéer

 Syfte med uppgiften är att öva begrepp snarare än att söka ’bästa’ affärsidé och affärsmodell. 

 För att ’komma på’ en affärsidé, använd stödfrågor, eller en idé någon redan har

* Vad har ni som kan organiseras som resurser att starta igång, sätta mål, inspirera, lösa problem, teknisk kompetens eller kontakter ?

*Hur kan ni lösa en situation, förbättra något, skapa värde eller nytta ?t.ex låna, importera, förbättra, licensiera, kopiera, göra mer personligt – befintlig idé

*Om vi måste tjäna pengar nästa månad, vad skulle vi göra då ?

 

FRÅGA #1

Beskriv affärsidén med KTH Innovations fyra frågor, i fliken under ’Har du en idé’, NABC

https://www.kth.se/social/upload/5252dc6af276541372ac75f5/Idea%20description%20NABC.doc

NABC konceptet har utvecklats på SRI / Stanford Research Inst, som även ligger bakom Apples Siri

https://web.stanford.edu/class/educ303x/wiki-old/uploads/Main/SRI_NABC.doc Links to an external site.

https://m.youtube.com/watch?v=gnhlZeEdv2c Links to an external site.

 

Vidareutveckla affärsidén till en ’affärsmodell’

FRÅGA #2 Vad tillför företaget i kundnytta som skapar värde för kunderna ?

FRÅGA #3 Beskriv företagets ’typstrategi’ tre huvudalternativ, låga kostnader, differentiering och nisch, som är en variant på differentiering (se kursbok)

*operativ effektivitet som ger ’låga kostnader’, vilket möjliggör låga priser (tänk Amazon, IKEA, Lidl)

*något som särskiljer en tjänst eller produkt skapar ’differentiering’ genom produktledarskap (tänk Apple)

 * en flexibel service som skapar en upplevelse av individuell relation skapar ’differentiering’ i kundnärhet och lojalitet, (tänk skräddarsytt, eller ett resebolag eller hotell, med hög service, eller en vårdklinik med hög service)

* en fokusering på en specifik nisch, skapar ’differentiering’ genom fokus på ett specifik segment av marknaden (tänk iZettle med fokus inledningsvis på mindre företag utan möjlighet resurser att investera i kassasystem)

FRÅGA#4 Hur skiljer sig ert erbjudande från möjliga konkurrenter?

FRÅGA#5 Vilka huvudtyper av inkomster och utgifter kan uppstå ?

FRÅGA#6 Vad kan ni göra med egen kompetens och resurser (ni som är i arbetsgruppen) ?

FRÅGA#7 Vilka övriga resurser behöver ni hyra/köpa/dela genom parters (t.ex utrustning, patent, kunskap, maskin, lokal, kapital, teknologi, licens)

FRÅGA#8 Beskriv i några punkter företagets ’strategiska marknadsföring'

- segmentering , hur kan marknaden delas in i olika kundsegment ?

- fokusering, vilket/vilka delsegment av marknaden är målgrupp/er ?

- positionering, vad i erbjudandet ska ’fånga’ målgruppen, ’fastna’ i kunders medvetande

FRÅGA#9 Hur når och övertygar ni de möjliga kunderna i målgruppen ?

Beskriv era säljargument/konkurrensmedel/marknadsföringsmedel med hjälp av KOTLERs modell marknadsmixens 5(-7) ’P:n’ - Produkt, Pris, Plats, Påverkan, Personal, (Physical evidence, t.ex en hotelllobby, Process, t.ex Apples hela kunderbjudande)

FRÅGA#10 Beskriv tekniken förenklat och (om det är relevant) hur olika delar hänger samman i en systemlösning / helhetslösning

FRÅGA#11 Vilka är företagets intressenter ?

FRÅGA#12 Sett till företags samhällsansvar, ’corporate social responsibility / CSR’ och hållbart företagande, nämn i punktform några av

S - (affärsmodellens) styrkor och

W - (affärsmodellens) svagheter och

O - (omvärldens) möjligheter och

T - (omvärldens) hot.

Dvs gör kortfattat en ’SWOT’ analys av affärsmodellen vs samhällets och kunders ökande förväntningar på att företag tar ansvar och erbjuder hållbara produkter och tjänster.

Om det är relevant eller stödjer arbetet, presentera er affärsidé med den modifierade Business Model Canvas, BMC, som benämns   'Lean Canvas' av Maury

Links to an external site.

Links to an external site.

Links to an external site.

Links to an external site.

https://www.strategyzer.com/canvas/business-model-canvas (Länkar till en externa sida.)

Links to an external site.

https://canvanizer.com/new/lean-canvas (Länkar till en externa sida.)

https://www.theplatformcanvas.com Links to an external site.

 

 

Links to an external site.

 

1632520799 09/24/2021 11:59pm
Inkludera en beskrivning
Ytterligare kommentarer:
Maxresultat för gradering till > poäng
Inkludera en bedömningstitel

Matris

Hitta matris
Inkludera en titel
Hitta en matris
Titel
Du har redan bedömt studenter med den här matrisen. Större ändringar kan påverka resultaten för deras uppgifter.
 
 
 
 
 
 
 
     
Det går inte att ändra en matris efter att du börjat använda den.  
Titel
Kriterier Bedömningar Poäng
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Poängsumma: 5 av 5