omTEN Del A onsdag 22/12 kl 8-12 och med behörig FUNKA kl 8-14. Alla skrivande har + 20 min för administration av inlämning
- Inlämningsdatum 22 dec 2021 av 12.20
- Poäng 0
- Lämnar in en filuppladdning
- Tillgänglig 22 dec 2021 kl 8:00–22 dec 2021 kl 14.30 6 timmar och 30 minuter
Om Du är kursregistrerad så finns Ditt namn med när du klickar på 'Personer' i listan till vänster. Om Du inte är kursregistrerad kan Du inte använda inlämningsfunktionen för uppgifter i Canvas. Ta i så fall kontakt med studievägledare och be om hjälp att bli kursregistrerad och återkom vid nästa ordinarie examinationstillfälle
HÄR BÖRJAR - 'LÄS IGENOM - VIKTIGA ANVISNINGAR FÖR EXAMINATION'
Skrivtid
Ta själv ansvar för och bevaka att Du gör inlämning inom Din skrivtid !
När du är klar - eller om tiden är på väg ta slut - 'Lämna in uppgift'
Lämnar Du in efter Din skrivtid, så rättas tyvärr ej Din inlämning.
240 minuter är ordinarie skrivtid. Du får inte en påminnelse.
Inlämningen är fortfarande öppen för förlängd skrivtid efter ordinarie tid
Registrerad FUNKA har +50% skrivtid. Du får inte en påminnelse.
Möjlighet till +20 minuter för administration av inlämning,
gäller alla skrivande
Om Du behöver +20 minuter för att se igenom att dokument och filer är riktigt räknade och uppladdade, så godkänns det förutsatt Du skriver att Du har valt att använda de extra + 20 minuter för administration av inlämningen. Du behöver inte precisera extra tiden mer än +20 minuter. Den möjliga extra tiden för filhantering har ej påverkan på betygsbedömning.
KTH Allmäna anvisningar för digital examination på distans.
De är allmäna anvisningar som generellt kan tillämpas för examination alla kurser. Varje kurs har specifika anvisningar som examinator tydliggör för den kursen, t.ex med eller utan zoom-vakter.
https://www.kth.se/student/kurs/tentamen/tentamen-1.311668
Hederskodex vid digital examination för studenter och lärare vid CBH
Kontroll av kunskap och färdigheter ska vara en värdefull del av utbildningen. Läraren ska alltid försöka utforma såväl laborationer, hemuppgifter etc. som tentamina med tanke på detta.
Hederskodexen syftar till att studenterna ska ta sina studier på allvar och sätta en ära i att göra sina uppgifter självständigt och på ett seriöst sätt för att nå en god inlärning.
Studenten
Studenten ska ärligt redovisa vad han/hon gjort själv och vad han/hon inte gjort själv. Kopiering av text eller programkod är ohederligt.
Läraren
Läraren ska sträva efter att ge uppgifter som inte frestar till kopiering. De bör vara rimligt svåra i relation till kursens lärandemål och bedömningen av studenternas arbetsinsatser ska vara korrekt.
Vad är examination
Alla kurser examineras. Allt som bidrar till bedömningen av om en student klarat en kurs eller vilket betyg han/hon ska ha är examination. Alternativa examinationsformer bygger på förtroende och kräver stort ansvarstagande från de studerandes sida. En förutsättning för att den alternativa examinationen ska fungera som kunskapskontroll är att studenterna gör uppgifterna själva. Den student som inte gör uppgiften själv har inte fått de åsyftade kunskaperna och färdigheterna. Studierna ska vidare inte bara ge kunskaper utan även förbereda för arbetslivet där höga krav ställs på den anställdes eget kunnande.
Enligt den förordning som gäller för högskolan får disciplinära åtgärder vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas, dvs. försöker fuska. Läraren är enligt samma förordning skyldig att anmäla grundad misstanke om fusk. Fuskärenden behandlas i KTH:s disciplinnämnd där rektor är ordförande.
Hjälpmedel
Du får ha valfria hjälpmedel. När Du lämnar in bekräftar Du att det är Du själv som har skrivit inlämningen, dvs att det är egenförfattad text och egna utförda kalkyler.
Du har eget ansvar för Din inlämning och eget ansvar att inte medverka till otillåten hjälp
Misstanke om fusk, otillåten hjälp och plagiering måste kursens lärare anmäla men bedöms inte av kursens lärare, utan lämnas vidare till KTH disciplinnämnd för prövning. Disciplinnämnden gör en formell granskning av vad som skett i närvaro av jurist och den expert som kan behövas för bedömning. Du kan själv behöva bevisa att du har den kunskap som finns i inlämningen. Både den som lämnat otillåten hjälp och den som tagit emot otillåten hjälp kan få sina studier påverkade. Prövningar registreras och finns kvar i register även vid 'friande utslag'. Prövning med 'fällande' utslag leder normalt till kortare eller längre avstängning från möjlighet att vara på skolan, delta i undervisning, kommunicera med lärare och studievägledare om studier under avstängningsperioden, vid fällande prövning för fusk, otillåten hjälp, falsk identitet eller plagiering.
Fungerande dator
Du använder egen dator. Se till på förhand att din valda dator fungerar väl med strömförsörjning, webbläsare och att Du är inloggad i Canvas. Du ansvarar själv för att din valda dator fungerar. Om Du inte kan lämna in pga den valda datorn ej fungerar så missar Du tyvärr tillfället, dvs Du får i n t e en alternativ möjlighet.
Canvas inloggning
OBS Du behöver vara Canvas-inloggad för att ha tillgång till funktionen 'Lämna in uppgift'.
Du ser upp i vänstra hörnet av Canvas en nyckelsymbol som du klickar på för att logga in.
Ser Du fortfarande en nyckelsymbol, så är Du inte inloggad i Canvas.
Klicka på nyckelsymbolen uppe till vänster för att logga in.
Är Du inte inloggad i Canvas ser Du ingen funktion 'Lämna in uppgift.
Är du inloggad så ser Du en funktion 'Lämna in uppgift'.
Din inlämning
Skriv Din inlämning för hand ! FUNKA student har godkänd behörighet att skriva på dator.
Skriv tydligt på Din inlämning
namn
personnummer
antal inlämnade sidor
antal uppladdade filer
Ta bilder av Dina inlämningar och ladda upp enbart kända filformat som inlämning
Instruktioner om hur man scannar och lämnar in handskriven text som pdf finns här:
Tänk på att kontrollera att din handstil och textstorlek i kombination med val av penna och papper skapar läsbara filer med skanningsappen, d.v.s. att texten har god kontrast mot papperet.
Med funktionen 'Lämna in uppgift' öppnar du för att ladda upp en fil.
Med funktionen 'Lämna in uppgift' lämnar du in genom att ladda upp fil(er)
Din inlämning får en tidslogg.
R e s e r v - lösning för inlämning vid tentatillfället
Fungerar inte något alternativ ovan för Din inlämning, så kan Du som r e s e r v - lösning maila Din inlämning med bilagor, och då gäller samma inlämningstid för tiden för skickat mail. För att Din inlämning med reservlösning via mail ska vara giltig behöver du även efter inlämningstiden skicka ett kort mail som förklarar varför Din inte har använt planerade inlämningsalternativen och tydligt ange vad som ej fungerat med Canvas.
OBS det vanligaste skälet att ej kunna lämna in via Canvas är att student är inloggad på KTH webb, men inte i Canvas applikation. Ser Du en liten nyckel-symbol uppe till vänster i Canvas, så är Du inte inloggad i Canvas.
TENTAMEN DEl A
HT21 Kurskod HE1031, Ekonomi och Organisationsteori
Kursmoment TEN1 5 hp, Del A, motsvarande KS1, KS2, KS3, KS4
Examinator, Peter Sillén
Hjälpmedel, Du får ha valfria hjälpmedel. När Du lämnar in bekräftar Du att det är Du själv som har skrivit inlämningen, dvs att det är egenförfattad text och egna utförda kalkyler.
TEN DEL A BEGREPPSDEL
Godkänd Begreppsdel når Du genom att sätta samtliga 10 x 4 = 40 begrepp nedan i ett korrekt, kortfattat sammanhang tillsammans med en teori-definition. Genom meningar Du skriver med Ditt påhittade företags namn definierar Du rättvisande och tydligt tydligt varje begrepps betydelse
Svar i punktform var begrepp för sig är godkänt
Svar med sammanhängande text som knyter ihop begreppen är godkänt
Examinationen är att du kan definiera begreppen genom ett företagsexempel för varje ord, eller ett företagsexempel för flera ord - så som Du själv väljer att skriva.
Att definiera begreppets betydelse i teori är inte tillräckligt för godkänd, eftersom kursboken är ett tillåtet hjälpmedel.
Textinlämningarna granskas av verktyget 'URKUND'
Om Din inlämnade text i URKUND har >50% överensstämmelse med annan students inlämmnade text, riskerar båda inlämningar lämnas för granskning och prövning av KTH disciplinnämnd
Begrepp motsvarande KS1
1 resurs
2 värdeskapande / värdekedja
3 skillnad mellan utgift och kostnad
4 skillnad mellan inkomst och intäkt
5 juridisk form / juridisk person
6 enskild firma
7 handelsbolag
8 ekonomisk förening
9 aktiebolag
10 företagets samhällsansvar / corporate social responsibility
Begrepp motsvarande KS2
1 förädlingsvärde
2 effektivitet vs produktivitet
3 stordriftsfördel, skalfördel
4 ett företags intressenter, intressentmodellen
5 standardprodukt, standardtjänst
6 ledtid / ställtid
7 begreppet ’marknadspenetration’ (enligt I.Ansoff produkt-marknadsmatris. Ej övriga tre begrepp i matrisen)
8 konkurrensstrategi / generisk affärsstrategi för att uppnå strategisk konkurrensfördel
9 produktlivscykel, PLC
10 SMARTA mål
Begrepp motsvarande KS3
1 marknadsföring
2 strategisk marknadsföring
3 marknadssegmentering
4 arbetsrättsliga lagar
5 kollektivavtal
6 medbestämmande
7 arbetsmiljö
8 diskrimineringslag
9 i kursbok F100 ’Modern arbetsorganisation’ eller i kursbok MIE ’Arbetsorganisation och hållbara arbetssystem’
10 situationsanpassat ledarskap
Begrepp motsvarande KS4
1 hållbar affärsutveckling, hållbarhet och ansvarsfullt företagande
2 marknadsföringsmixens ’P’ för ’plats’
3 värdebaserad prissättning
4 taktisk marknadsföring, operativ marknadsföring
5 linje-stabsorganisation
6 funktionsorganisation
7 eget kapital
8 räntabilitet
9 affärshändelse
10 bokföringsskyldighet
TEN DEL A KALKYLDEL
TEN Del A uppgifter motsvarar exempel i aktuella KS1, KS2, KS3 och KS4 kapitel i kursboken
Godkänd Kalkyldel når Du - med viss begränsad tolerans för fel - genom att lösa
motsvarande KS1 kalkyl 1 och kalkyl 2
motsvarande KS2 kalkyl 1 och kalkyl 2
motsvarande KS3 kalkyl 1 och kalkyl 2
motsvarande KS4 kalkyl 1 och kalkyl 2
Undvik att bli stressad, har Du påbörjat kalkyluppgiften riktigt och bearbetat den med en riktig ansats och kommit åtminstone till ca hälften av full lösning, så får Du möjlighet att komplettera, även om den inte är helt klar under TEN DEL A tid. Om Du saknar någon data, gör ett eget antagande som Du kort förklarar.
Du når inte lärare för frågor på mobil eller mail under TEN DEL A
MOTSVARANDE KS1
Kalkyl 1
Använd siffror enligt anvisning för begreppen nedan och ställ upp och visa grafiskt i ett 'resultatdigram'
pris per styck i kronor: 500 kr * (siffran för Ditt födelsedatum)
verklig volym i antal: 4000 stycken * (’siffran för Din födelsemånad’)
rörliga kostnader per styck i kronor: 20% av Ditt pris i kronor
Beräkna ’Totala Intäkter’, TI, med siffror ovan
För ’Totala Fasta Kostnader’, TFK, använd en valfri siffra. Nämn kort vad Du tänker TFK representerar i exemplet, dvs ’vad’ är det som har en fast kostnad på den nivå Du ger som exempel ?
Beräkna ’Totala Rörliga Kostnader’, TRK, med siffror ovan
Beräkna ’Totala kostnader’, TK
Kalkyl 2
Med Dina egna valda siffror i Kalkyl 1, beräkna :
Kritisk volym
Säkerhetsmarginal i kronor
Säkerhetsmarginal i %
o c h
visa beräkningarna tydligt grafiskt i resultatdiagram
MOTSVARANDE KS2
kalkyl 1
Konstruera ett exempel för ett kalkylobjekt.
Ställ med egna egna siffor och korrekta begrepp upp de olika stegen för en självkostnadskalkyl.
Använd påläggsbaser som kostnadsfördelningsnyckel för att beräkna påläggssatser.
Använd påläggssatserna för att beräkna självkostnad per styck genom att inkludera samtliga av dL, dM, MO, TO och Affo.
kalkyl 2 är metodfrågor, ej beräkning
A Förklara kortfattat, vad är ’särkostnad’ och ’samkostnad’ och
vad är grundläggande skillnad(er) mellan en bidragskalkyl och en självkostnadskalkyl ?
B Redogör kortfattat för vilken funktion påläggsbasen har i en påläggskalkyl ?
C Definiera kortfattat, i vilken beslutssituation är en självkostnadskalkyl lämplig ?
D Förklara kortfattat, vad kan vara styrkor och svagheter i en självkostnadskalkyl ?
MOTSVARANDE KS3
kalkyl 1 är metodfråga, ej beräkning
För en kalkyl av ’självkostnad’, vad är syfte, fördel och nackdel med en ABC-kalkyl ?
Jämför med en kalkyl för självkostnad med påläggsmetod
LÄS INNAN DU BÖRJAR MED kalkyl 2
Börja med att definiera två siffror som gör kalkylen nedan specifik för Dig.
Ditt födelsedatum är 'Din siffra a' och Din födelsemånad är 'Din siffra 'b' .
Som exempel, födelsedag 8/4, den 8:e april har 'Din siffra a' = 8 och 'Din siffra b' = 4, den 8:e dagen i den 4:e månaden.
Du ska använda Dina egna siffor 'a' och 'b', inte exempel siffrorna ovan, men är Din födelsedag den 8e april så använd dem.
Du ska enbart använda ’a’ och ’b’ där det står så. Du behöver inte leta efter fler platser.
Kalkyl 2
Med nuvärdemetoden ska Du diskontera en investerings betalningar under den ekonomiska livslängden.
Se data nedan och sätt in ’din siffra a’ och ’din siffra b’.
En grundinvestering (G) är ('Din siffra a' * 100.000 kr). Dvs G är ’din siffra a’ multiplicerad med 100.000 kr.
Investeringens kalkylränta (r) är 'Din siffra b' %
Investeringens årliga (a) inbetalningsöverskott är (’Din siffra a’ * 30.000 kr)
Investeringens ekonomiska livslängd (n) är 7 år
Investeringens bedömda restvärde (R) är 10% av grundinvesteringen G
Lös uppgiften i steg A-E nedan
A Ställ upp tydligt beloppen; G, r, a, n och R
B Visa G, , a, n och R grafiskt på en tidslinje. Skriv kalkylräntan ’r’ intill tidslinjen.
C Beräkna nuvärde för ’R’
D Beräkna nuvärdesumma / nusumma för de årliga överskotten ’a’
E Lägg ihop totalen (nuvärde av R) + (nuvärdesumma av inbetalningsöverskott a)
F Reducera totalen i steg E, med värdet för G, grundinvesteringen.
G Vad benämns det du beräknar i steg F ?
MOTSVARANDE KS4
Kalkyl 1
A Ställ upp en enkel resultaträkning o c h en enkel balansräkning med egna valda poster och siffror
’Enkel’ betyder för Din resultaträkning att 7-10 rader med olika poster räcker.
’Enkel’ betyder för Din balansräkning att det räcker med 4 poster på vardera sidan, på vänster och på höger.
kalkyl 2 utgår från Din tidigare KS3 Kalkyl 2
Visa om Din KS3 kalkyl 2 kan nå kapitalvärde cirka 0. Bortse från Restvärde (R)
I en analys av investeringen vill företaget veta :
A hur stor kan grundinvesteringen ’G’ vara, utan att investeringen blir olönsam ?
B hur mycket kan den ekonomiska livslängden ’n’ förkortas, utan att investeringen blir olönsam ?
C hur stor är investeringens ’internränta’, dvs hur hög kan kalkylräntan ’r’ vara, utan att investeringen blir olönsam ?
D vad är lägsta acceptabla årliga överskottet ’a’ för att investeringen ska vara lönsam ?
Svar på delfrågor E, F och G nedan kan integreras i ett sammanhängande svar eller besvaras var för sig
E Lämna som analys Din kortfattade kommentarer till resultaten för Dina beräkningar i kalkyl 2
F Får Du i kalkyl 2 resultat som är rimliga och, kortfattat, varför ?
G Får Du i kalkyl 2 resultat som är orimliga och, kortfattat varför ?
Lycka till med tentamen !
Inlämning
När du är klar - eller om tiden är på väg ta slut - 'Lämna in uppgift'
Det är viktigt att lämna inom skrivtid. Inlämning efter skrivtid rättas ej
Bekräftelse av hederskodex - genom att lämna in bekräftar Du
* att Du har läst texten ovan 'LÄS IGENOM - VIKTIGA ANVISNINGAR FÖR EXAMINATION'
* att det är Du själv som har skrivit inlämningen utan otillåten hjälp
Om Du har tid skriv gärna av följande som sista sida av inlämningen
'Jag försäkrar att jag har tagit del av och kommer att följa de regler som gäller för tentamen i kursen Jag kommer inte att använda några otillåtna hjälpmedel och jag kommer att lösa uppgifterna självständigt utan hjälp från någon annan.'
Skriv under med datum, namnteckning och namnförtydligande och lägg med inlämningen