Uppsats period 4 2021/2022: Yrkesrollen och livslångt lärande
- Inlämningsdatum 13 apr 2022 av 18:00
- Poäng 2
- Tillgänglig efter 31 mar 2022 kl 8:00
Förberedelser inför reflektionsseminariet
- KTH gör regelbundet så kallade karriärenkäter som skickas till alla som senaste åren examinerats från KTH. För att du ska få en bättre förståelse för din framtida yrkesroll ska du nu studera resultaten för den senaste karriärenkäten som gjordes 2021 och som besvarades av studenter som tog examen 2016-2018:
- Titta först på sammanställningen av vilka företag datateknikalumnerna i undersökningen var anställda på Download vilka företag datateknikalumnerna i undersökningen var anställda på.
- Jämför svaren från examinerade från datateknik med examinerade från andra civilingenjörsprogram på några frågor som du anser är intressanta. Om du har tillgång till Excel kan du undersöka svaren från alla program på alla frågorna i detta kalkylark. Titta speciellt på frågorna F1, F3, F4, F8, F16, F18:01-04. F18:12, F25, F33. Har du inte tillgång till Excel så finns resultaten från dessa frågor i PDF Download PDF.
- Titta på denna video Links to an external site. om den föränderliga världen.
- Läs vad KTH erbjuder inom karriärstöd.
-
Bekanta dig med olika former av egenutveckling under yrkeskarriären (klicka och kolla vad det är):
- Föreningar för yrkesverksamma i databranschen: ACM Links to an external site., IEEE Links to an external site.
- Fackförbundet Sveriges ingenjörer Links to an external site. med medlemstidningen Ingenjören Links to an external site.
- Alumniföreningar: KTH Alumni, KTHX Links to an external site.
- Utbildningsföretag som Utbildning.se Links to an external site.
- KTH:s vidareutbildningskurser och KTH:s satsning på livslångt lärande
- Facktidskrifter såsom Computer Sweden Links to an external site.
- Gratis seminarier Links to an external site.
- Studieförbund såsom ABF Links to an external site. och Folkuniversitetet Links to an external site.
Skriftlig reflektion för årskurs 1 (prosam21)
Skriv baserat på förberedelserna en uppsats på 500-1000 ord (ungefär en sida) och reflektera kring nedanstående frågor. Du behöver inte skriva om privata saker som du inte vill dela med dig av.
- Vilka är de vanligaste företag civilingenjörer från datateknik är anställda på? Reflektera!
- Slå upp någon fråga som intresserar dig i karriärenkäten och reflektera över resultatet!
- Vad har du själv för (olika alternativa) idéer om vilket första arbete du vill ha efter examen?
- Tänk dig in i följande situation i arbetslivet, där du jobbar i ett programutvecklingsteam (vilket enligt karriärenkäten är mycket vanligt): Du sitter vid fikabordet och hör en teammedlem fälla en nedsättande kommentar om en annan teammedlem som inte är närvarande. Hur agerar du?
- Hur tänker du dig att fortsätta i karriären, säg 10 år efter examen? Har du tankar på att starta eget någon gång? Reflektera!
- Hur tänker du välja kurser och masterprogram för att få rätt kunskaper inför ditt yrkesval?
- Hur tänker du dig att du kommer att utveckla dina kunskaper och förmågor efter examen?
-
Gjorde förra seminariet om prokrastinering något (tillfälligt eller bestående) intryck på dig?
-
Till det förra seminariet fick du i uppgift att prova en ny vana. Kopiera in den vana du planerade att förändra i reflektionsdokumentet (räknas inte i ordräkningen) och reflektera över erfarenheterna, om du kommer att fortsätta, och om du kommer att försöka ändra ytterligare någon vana.
Skriftlig reflektion för årskurs 2 och 3
Skriv baserat på förberedelserna en uppsats på 600-1200 ord och reflektera kring nedanstående frågor. Tänk på att reflektionen i vissa delar ska nå upp till nivå 3-4 (beskrivning av reflektionsnivåer) för att full poäng ska kunna ges. Ta gärna ut svängarna i reflektionen, gör ställningstaganden och argumentera för dessa.
- Reflektera över D-civilingenjörens yrkesroll och livslångt lärande, vad du själv har för planer efter examen och hur du tänker välja i dina studier för att vara bäst förberedd för det. Relatera till karriärenkäten. Du kan dessutom få inspiration av årskurs 1-frågorna ovan och det frivilliga studiebesöket för årskurs 3 i november 2021. Reflektera också över kurserna som du läser just nu och hur dessa kan förbereda dig för ditt yrke.
- Reflektera över den vana som du valde vid förra seminariet (se årskurs 1-frågan ovan).
Format och inlämning
På första raden ska du skriva ditt namn, ditt gruppnummer och din kursomgång (prosam21, prosam20 etc).
Om du inte minns ditt gruppnummer hittar du det under "Omdömen" i menyn till vänster.
Dokumentet ska vara sparat i PDF. Skriv dokumentet i godtycklig ordbehandlare och spara det som PDF.
Kontrollera en extra gång att du är nöjd med din text innan du skickar in den i Peergrade, för du kan inte ändra eller byta ut en inskickad text i Peergrade, eftersom systemet genast skickar ut inlämnade texter till andra studenter för återkoppling.
Klicka på knappen längst ner på denna sida för att komma till Peergrade (se till att vara inloggad med din KTH-inloggning först!). Alternativt klickar du på länken Peergrade i menyn till vänster. Om du har problem och använder Safari ska du testa en annan webbläsare, till exempel Chrome. Välj sedan uppgiften till detta seminarium.
När du laddar upp inlämningen i Peergrade ska du ange kategori baserat på ditt gruppnummer i prosam. Det gör att din inlämning bara kan läsas av medlemmar i din grupp. Inlämningen ska göras senast klockan 18:00 den 13 april.
Du kan kommentera tidigt gjorda inlämningar direkt från och med att du själv lämnat in. Du ska läsa och kommentera sex stycken inlämningar skrivna av andra i gruppen senast den 22 april klockan 18:00. Du får se och kommentera en inlämning i taget.
Du ska dessutom kommentera minst en kommentar som du fått på ditt reflektionsdokument senast 25 april klockan 18:00.
Poäng i Canvas för denna uppgift
Poängen rapporteras av din mentor. En poäng som är minst -2 anger att den skriftliga reflektionen är godkänd. Kriterier för uppsatspoängen:
- 2 (VG): Texten är inlämnad i tid på rätt plats och uppfyller alla krav på reflektionen, till exempel att alla reflektionsfrågor behandlas tillräckligt djupt, att den typografiska strukturen stämmer med den innehållsliga strukturen, att texten har rätt längd, att texten är möjlig att kommentera för övriga gruppmedlemmar etc. Dessutom ska du ha kommenterat andras reflektioner och kommentarer enligt anvisningarna för uppgiften.
- 1 (G): Texten och kommentarerna är inlämnade i tid, eller högst en timme för sent, och uppfyller nästan alla krav.
- 0: Texten och kommentarerna är inlämnade senast en vecka efter seminariet och uppfyller nästan alla krav.
- -2: Texten är inlämnad senare än en vecka efter seminariet och uppfyller nästan alla krav. Kommentarer behöver inte ha lämnats.
- -100 (U): inlämningen är underkänd och måste göras om.
Seminariet
Instruktioner om reflektionsseminariet finns på en egen sida.
Obligatorisk enkät: utvärdering av prosam och utbildningen
Ett av prosamkursens lärandemål är att du ska kunna kritiskt granska och reflektera över såväl utbildningens upplägg och genomförande som den egna studieinsatsen. För att träna och delexaminera det målet ges varje år i period 4 en obligatorisk enkät. Enkäten genomförs i samma system som LEQ-kursenkäterna, och du kommer den 3 maj att få ett e-brev med länk till den enkäten. Du måste besvara enkäten senast 12 maj klockan 18.
Valinformation och individuella kvartssamtal
Inför kursvalet håller Viggo och studievägledningen en entimmes information om nästa årskurs och vilka valmöjligheter som finns och vad man behöver tänka på inför valet. I schemat står när valinformationen är för din årskurs.
Du som går i årskurs 3 har möjlighet att få ett individuellt kvartssamtal med din prosammentor inför mastervalet. Vid samtalet kan du diskutera dina tankar om vad du vill inrikta dig mot och vilken yrkesbana du tänker dig med din mentor. Kvartssamtalen kommer att genomföras i månadsskiftet april/maj på tid som du och din mentor kommer överens om. Din mentor kommer att meddela hur anmälan till kvartssamtal går till.
Alumnföreläsning 28 april kl 17.15-18.00 i sal D1.
Tre alumner som arbetar på Spotify berättar och svarar på frågor:
Michelle Jagelid, Sara Wallebo och Shayan Effati.
Den som lyssnar till alumnföreläsningen får en betygspoäng. Deltagande är dock frivilligt.
Länkar för den intresserade
För den som vill läsa mer om livslångt lärande:
- Pedagogikprofessorn Per-Erik Ellströms essä om livslångt lärande.
- TCO-rapporten Lära för livet - hela livet. Links to an external site.
Kolla dina resultat i prosam
Detta är läsårets sista seminarium. När du genomfört det och svarat enkäten är du nog klar med årets seminariedel av prosam. Kontrollera under omdömen i Canvas att du är godkänd på alla årets seminarieuppgifter och uppsatser. Om din mentor missat att rapportera in något resultat ska du snarast kontakta honom eller henne och berätta det. Om du missat att närvara vid något seminarium eller lämna in någon uppsats så ska du göra en ersättningsuppgift under labbveckan i juni.
Om du är klar med allt (för årskurs 1 ingår även etikmomentet och för årskurs 2 ingår även datorhistoriaprojektet) så rapporteras resultatet som ett Ladokmoment (SEM1 på 2 hp i årskurs 1, SEM2 på 3 hp i årskurs 2 och SEM3 på 1 hp i årskurs 3). För den som läser DD1391 ingår inte momentet SEM1. Här är länkar till tidigare års resultat:
När du är klar med alla kursens moment så får du ett slutbetyg som baseras på betygspoängen, se kurs-PM.