• kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
  • kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
Logga in
HH1802 VT21 (60582)
omTEN Del A med likvärdiga begrepp- och kalkyluppgifter motsvarande KS1, KS2, KS3, KS4 VIKTIGT Du ska i n t e skriva TEN Del A om Du har godkända KS1, KS2, KS3, KS4
Hoppa över till innehåll
Översikt
  • Logga in
  • Översikt
  • Kalender
  • Inkorg
  • Historik
  • Hjälp
Stäng
  • Min översikt
  • HH1802 VT21 (60582)
  • Uppgifter
  • omTEN Del A med likvärdiga begrepp- och kalkyluppgifter motsvarande KS1, KS2, KS3, KS4 VIKTIGT Du ska i n t e skriva TEN Del A om Du har godkända KS1, KS2, KS3, KS4
  • Startsida
  • Kursöversikt
  • Moduler
  • Uppgifter
  • Media Gallery
  • Course Evaluation

omTEN Del A med likvärdiga begrepp- och kalkyluppgifter motsvarande KS1, KS2, KS3, KS4 VIKTIGT Du ska i n t e skriva TEN Del A om Du har godkända KS1, KS2, KS3, KS4

  • Inlämningsdatum 20 aug 2021 av 18:00
  • Poäng 0
  • Lämnar in en filuppladdning
  • Tillgänglig 20 aug 2021 kl 14:00–20 aug 2021 kl 21:00 7 timmar
Den här uppgiften låstes 20 aug 2021 kl 21:00.

HÄR BÖRJAR -  'LÄS IGENOM - VIKTIGA ANVISNINGAR FÖR EXAMINATION TEN Del A, motsvarande KS1-KS2-KS3-KS4'

Först är här en länk till KTH Allmäna anvisningar för digital examination på distans.

De är allmäna anvisningar som generellt kan tillämpas för examination alla kurser. Varje kurs har specifika anvisningar som examinator tydliggör för den kursen, t.ex med eller utan zoom-vakter.

https://www.kth.se/student/kurs/tentamen/tentamen-1.311668

Hederskodex vid digital examination för studenter och lärare vid CBH

 Kontroll av kunskap och färdigheter ska vara en värdefull del av utbildningen. Läraren ska alltid försöka utforma såväl laborationer, hemuppgifter etc. som tentamina med tanke på detta.

Hederskodexen syftar till att studenterna ska ta sina studier på allvar och sätta en ära i att göra sina uppgifter självständigt och på ett seriöst sätt för att nå en god inlärning.

Studenten

Studenten ska ärligt redovisa vad han/hon gjort själv och vad han/hon inte gjort själv. Kopiering av text eller programkod är ohederligt.

Läraren

Läraren ska sträva efter att ge uppgifter som inte frestar till kopiering. De bör vara rimligt svåra i relation till kursens lärandemål och bedömningen av studenternas arbetsinsatser ska vara korrekt.

Vad är examination

Alla kurser examineras. Allt som bidrar till bedömningen av om en student klarat en kurs eller vilket betyg han/hon ska ha är examination. Alternativa examinationsformer bygger på förtroende och kräver stort ansvarstagande från de studerandes sida. En förutsättning för att den alternativa examinationen ska fungera som kunskapskontroll är att studenterna gör uppgifterna själva. Den student som inte gör uppgiften själv har inte fått de åsyftade kunskaperna och färdigheterna. Studierna ska vidare inte bara ge kunskaper utan även förbereda för arbetslivet där höga krav ställs på den anställdes eget kunnande.

Enligt den förordning som gäller för högskolan får disciplinära åtgärder vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas, dvs. försöker fuska. Läraren är enligt samma förordning skyldig att anmäla grundad misstanke om fusk. Fuskärenden behandlas i KTH:s disciplinnämnd där rektor är ordförande.

 

SPECIFIKA ANVISNINGAR

Tid för att fota / scanna och ladda upp inlämning

Du får ta + 15 min över inlämingstid för admininstration av Din inlämning, dvs den tid som nämns nedan + 15 minuter

För tydlighet, 240 minuter är ordinarie skrivttid + 15 min för admin av inlämning. Nedan står 240 minuter i texten för att det är ordinarie skrivtid exklusive tid för att administrera inlämningen.

Ordinarie skrivtid

240 minuter är TEN DEL A ordinarie skrivtid. Du ansvarar och bevakar själv att Du lämnar in efter 240 minuter. Du får inte en påminnelse vid 240 minuter. Inlämningen är fortfarande öppen för inlämning med förlängd skrivtid efter 240 minuter, men lämnar du med ordinarie skrivtid in efter 240 minuter så rättas tyvärr ej Din TEN DEL A.

Förlängd skrivtid FUNKA

360 minuter är TEN DEL A skrivtid för registrerad FUNKA student. Den ordinarie inlämningstiden går ut efter 360 minuter. Du bevakar själv att Du lämnar in efter  minuter. Du får inte en påminnelse vid 360 minuter.  Lämnar Du med förlängd skrivtid in efter 360 minuter så rättas tyvärr ej Din TEN DEL A.

Fungerande dator

Du använder egen dator. Se till på förhand att din valda dator fungerar väl med strömförsörjning, webbläsare och att Du är inloggad i Canvas. Du ansvarar själv för att din valda dator fungerar. Om Du inte kan lämna in pga den valda datorn ej fungerar så missar Du tyvärr tillfället, dvs Du får i n t e en alternativ möjlighet.

Canvas inloggning

OBS Du behöver vara Canvas-inloggad för att ha tillgång till funktionen 'Lämna in uppgift'. Du ser upp i högra hörnet av Canvas startsida en nyckelsymbol som du klickar på för att logga in.

Ser Du fortfarande en nyckelsymbol, så är Du inte inloggad. Klicka på nyckelsymbolen för att logga in.

Är du inloggad så ser Du en funktion 'Lämna in uppgift'.

Är Du inte inloggad i Canvas ser Du ingen funktion 'Lämna in uppgift.

Klicka på nyckelsuymbolen uppe till vänster om Du inte är inloggad.

 

Din inlämning och viktigt råd - backa upp text !

Med funktionen 'Lämna in uppgift' öppnar du för att ladda upp en fil.

Med funktionen 'Lämna in uppgift' lämnar du in genom att ladda upp fil(er) från ordbehandlingsprogram, enbart kända format.  Är du osäker spara din fil som pdf och ladda upp

Vill du för kalkyldelen lämna det Du skrivit för hand som lösningar, så ta en bild av Dina lösningar och ladda upp den filen (enbart kända format) som inlämning

Instruktioner om hur man scannar och lämnar in handskriven text finns här:

https://www.kth.se/student/kurs/tentamen/tentamen-pa-distans/lamna-in-handskriven-text-i-canvas-1.972798

Tänk på att kontrollera att din handstil och textstorlek i kombination med val av penna och papper skapar läsbara filer med skanningsappen, d.v.s. att texten har god kontrast mot papperet.

Din inlämning får en tidslogg.

Fungerar inte något alternativ ovan för Din inlämning, så kan du som r e s e r v - lösning maila Din inlämning med bilagor, och då gäller samma inlämningstid för tiden för skickat mail. För att Din inlämning med reservlösning via mail ska vara giltig behöver du även efter inlämningstiden skicka ett kort mail som förklarar varför Din inte har använt planerade inlämningsalternativen och tydligt ange vad som ej fungerat med Canvas.

Genom att lämna in bekräftar du även att Du har läst igenom hela texten  'LÄS IGENOM - VIKTIGA ANVISNINGAR FÖR EXAMINATION TEN Del A'

 

Hjälpmedel

Du får ha valfria hjälpmedel vid TEN Del A. När Du lämnar in bekräftar Du att det är Du själv som har skrivit inlämningen.

Du har eget ansvar för Din inlämning

Du har eget ansvar att inte medverka till otillåten hjälp

Misstanke om fusk, otillåten hjälp och plagiering måste kursens lärare anmäla men bedöms inte av kursens lärare, utan lämnas vidare till KTH disciplinnämnd för prövning. Disciplinnämnden gör en formell granskning av vad som skett i närvaro av jurist och den expert som kan behövs för bedömning. Du kan själv behöva bevisa att du har den kunskap som finns i inlämningen. Både den som lämnat otillåten hjälp och den som tagit emot otillåten hjälp kan få sina studier påverkade. Prövningar registreras och finns kvar i register även vid 'friande utslag'. Prövning med 'fällande' utslag leder normalt till kortare eller längre avstängning från möjlighet att vara på skolan, delta i undervisning, kommunicera med lärare och studievägledare om studier under avstängningsperioden - vid fällande prövning för fusk, otillåten hjälp, falsk identitet eller plagiering.

HÄR SLUTAR 'LÄS IGENOM - VIKTIGA ANVISNINGAR FÖR EXAMINATION TEN Del A'

 

Lycka till !

 

 

*********************************************************************

**********************************************************************

********************  HÄR BÖRJAR BEGREPPSDEL   

 

Godkänd Begreppsdel når Du genom att sätta samtliga 10 begrepp nedan i ett korrekt, kortfattat sammanhang tillsammans med en teori-definition. Genom meningar Du skriver som innehåller ett påhittat eget företags namn  definierar Du rättvisande och tydligt tydligt varje begrepps betydelse

Svar i punktform var begrepp för sig är godkänt

Svar med sammanhängande text som knyter ihop begreppen är godkänt 

Examinationen är att du kan definiera begreppen genom ett företagsexempel, ett exempel som nämner ett namn Du hittar på för ett företag för varje ord, eller ett företagsexempel för flera ord - så som  Du själv väljer att skriva.

Att definiera begreppets betydelse med enbart teori är inte tillräckligt för godkänd, eftersom kursboken är ett tillåtet hjälpmedel.

Om Du har skrivit en korrekt definition med teori, men utan företagsexempel kan du behöva komplettera för godkänd inlämning.

Att nämna ett påhittat företagsexempel gäller 'begreppsdelen'. 

Textinlämningarna granskas av verktyget 'URKUND'

Om Din inlämnade text i URKUND har >50% överensstämmelse med annan students inlämmnade text, riskerar båda inlämningar lämnas för granskning och prövning av KTH disciplinnämnd

 

motsvarande KS1 Begrepp

1/ anläggningstillgångar

2/ räntabilitet

3/ internränta

4/ nuvärdesumma

5/ nuvärdefaktor

6/ diskonteringsfaktor

7/ nuvärde 

8/ obeskattad reserv

9/ kortfristig skuld

10/ omsättningstillgångar

 

_______________________________________________

 

motsvarande KS2 Begrepp

1/ affärsrisk

2/ finansiell risk

3/ skuldsättningsgrad

4/ 'weighted average cost of capital' WACC

5/ räntabilitet på totalt kapital

6/ solditet

7/kapitalomsättningshastighet

8/ Beslutsfattande under risk

9/ Känslighetsanalys

10/ Option

 

 

______________________________________

 

motsvarande KS3 Begrepp

1/ genomsnittlig ledtid

2/ genomloppstid

3/ lager av produkter i arbete

4/ kapitalbindning i rörelsekapital

5/ resurssnål produktion

6/ utjämningslager

7/ säkerhetslager

7/ bristkostnad

8/ ställkostnad

9/ lagerhållningssärkostnad

10/ genomssnittlig lageromsättningshastighet

 

motsvarande KS4 Begrepp 

1/ Kassaflödesanalys

2/ Löpande verksamhet

3/ Investeringsverksamhet

4/ Finansieringsverksamhet

5/ Direkta metoden

6/ Indirekta metoden

7/ Årets kassaflöde

 

 

 

*******************************************************************************

************************   HÄR BÖRJAR KALKYLDEL   

KS uppgifter motsvarar exempel i aktuella kapitel i kursboken

Godkänd Kalkyldel når Du - med viss begränsad tolerans för fel - genom att lösa kalkyl 1 och kalkyl 2

Undvik att bli stressad, har Du påbörjat kalkyluppgiften riktigt och bearbetat den med en riktig ansats och kommit åtminstone till ca hälften av full lösning, så får Du möjlighet att komplettera, även om den inte är helt klar under TEN Del A tid.  

Om Du saknar någon data, gör ett eget antagande som Du kort förklarar. 

Du når inte lärare för frågor på mobil eller mail under TEN Del A.

 

LÄS INNAN DU BÖRJAR MED kalkyluppgifter

Anvisning om hur Du gör Din kalkyl specifik för Dig

Du behöver använda två egna siffror i en del av uppgiften. De två siffrorna 'a' och 'b' utgår från Ditt födelsedatum.

Som exempel, för den 8e april är 'siffra a'=8 och 'siffra b' = 4, dvs den åttonde dagen i den fjärde månaden. 

Du ska använda Dina siffor 'a' och 'b', inte exempel siffrorna ovan. Om Din födelsedag är den 8e april så använd dem. 

Ditt födelsedatum är 'Din siffra a' och Din födelsemånad är 'Din siffra b'
Det är markerat ** på rader där 'Din siffra a' och 'Din siffra b' nämns.

*****************************************************************

***************************************

motsvarande KS1 kalkyluppgift med individuella specifika siffror är i kalkyl 1

*****************************************

motsvarande KS2 har ingen kalkyluppgift med individuella specifika siffror

******************************************

motsvarande KS3 kalkyluppgift med individuella specifika siffror är i kalkyl 2

******************************************

motsvarande KS4 kalkyluppgift med individuella siffror är 

kalkyl 1 grunddata vid markering **

kalkyl 2 grunddata vid markering **

******************************************************************

_________________________________________

 

motsvarande KS1 kalkyl 1

** a/

antalet aktier i ett företag är ( 'din siffra b' x 1000 ) st

Marknadsvärdet av en aktie är 500 kr

En nyemission ska genomföras där ägarna får teckna 1 ny aktie på varje femtal gamla aktier, 1:5,  till teckningskursen 350 kronor.  Redovisa Din beräkning av förväntat marknadsvärde för en aktie efter nyemissionen.

b/

Redovisa Din beräkning av värde för ett teckningsrättsbevis

 

motsvarande KS1 kalkyl 2

a/  

Ett nystartat företag har 100 aktier med kvotvärde 250 kr, dvs 25.000 i aktiekapital. Företaget bedöms under överskådlig tid ge sina ägare en räntabilitet på 10% som  avkastning på eget kapital. Hela överskottet, nettovinsten, betalas årligen ut som utdelning till ägare. Beräkna marknadsvärdet per aktie. Antag att ägares bästa alternativa placering kan ge 8% i avkastning (dvs kalkylränta 8%) ?

b/

Med data från delfråga a, vad blir beräknat marknadsvärdet per aktie om ägare bästa alternativa placering kan ge 6% i avkastning. Varför uppkommer en skillnad från delfråga a ?

c /

Vilken av metoderna på sid 48 (exempel 3.3) och sid 49 (exempel 3.4) skulle Du välja för att värdera en aktie ? Ingen av dem är 'rätt' eller 'fel' uppgiften är att redovisa några argument.

_______________________________________

________________________________________

motsvarande KS2 kalkyl 1

a/

förklara kortfattat vilket samband har en akties räntabilitet med aktiens P/E-tal ?

b/

beräkna avkastningskravet för en aktie med beta-värde 1,15 om kapital kan investeras med riskfri ränta (rf) 2%, genom utlåning till svenska staten, och avkastningen på hela aktiemarknaden, 'marknadssportföljen' (rm) är 7 % ?

c/

beräkna avkastningskravet för en aktie, med beta-värde 0,9 om kapital kan investeras med riskfri ränta 2%, genom utlåning till svenska staten, och avkastningen på hela aktiemarknaden, 'marknadsportföljen' är 7 % 

 

motsvarande KS2 kalkyl 2

a/ 

förklara med egna ord och / eller egna siffror, vad visar hävstångsformeln (leverageformeln) nedan  ?

r(e) = r(t) + ( r(t) - r(s) ) x S/E   

b/

bortse från skatt och beräkna vad bör kalkylräntan vara för ett företags investeringar, om företagets genomsnittliga lånekostnad är 7,5% och ägarnas avkastningskrav är 9% och företagets soliditet är 30% ?

c/

förklara kortfattat vilka huvudfaktorer påverkar ett företags totala avkastning r (T) på totala tillgångar,

dvs vilka huvudfaktorer påverkar avkastning, räntabilitet, på totalt kapital i företaget ?

_____________________________________

____________________________________

motsvarande KS3 kalkyl 1

a/

ett företags kundfordringar är under ett år i genomsnitt 60.000 kr exklusive moms. 

Företagets årsomsättning, dvs försäljning under ett helt år, är 1.500.000 kronor, inklusive moms

Vad är genomsnittlig betalningstid för kundfordringar ?

b/

ställ upp ett eget kortfattat sifferexempel som förklarar begreppen  genomsnittlig lageromsättningshastighet och genomsnittlig lagringstid

c/

Förklara kortfattat men tydligt de faktorer som påverkar beräkning av 'optimal' inköpsvolym' i kvadratrotsformeln ('Wilson-formeln').

 

motsvarande KS3 kalkyl 2

Uppgiften utgår från kursbokens exempel i kapitel 8, avsnitt 8.1

Du får göra egna antaganden om Du anser viktig fakta saknas.

FAKTA

Utbetalningar för tillverkning av en produkt är :

material, dM, 500 kr / enhet

** tillverkningsomkostnader, TO,  ('din siffra a' x 'din siffra b')  kronor / enhet      (inga avskrivningar)

affärsomkostnader 'affo', är 100 kronor / enhet

Inköp av råmaterial görs var 3:e vecka. Inget buffertlager. Förbrukning och uttag ur råvarulager är i jämn takt

Kredittid från råvaruleverantören är fem, 5, veckor

Tillverkningstiden är en, 1, vecka

Lagring i färdigvarulager är i två, 2, veckor

Årsomsättningen är 52.000 enheter

Kundkredittid är sex, 6, veckor

Deluppgifter

a/

beräkna genomsnittlig kapitalbindning i kronor per enhet

b/

beräkna total genomsnittlig kapitalbining i kronor för alla produkteheter

c/

redovisa Din lösning grafiskt, översiktligt men tydligt, med tid på x-axeln och kapitalbidning på y-axeln

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

motsvarande KS4 kalkyl 1 (löses som kursbok sid 195-198 med delvis ändrad grunddata)

Grunddata används i båda delfrågor A och B

Ett företag överväger att ta upp tillverkningen av en ny produkt i sitt sortiment.

Företaget planerar att sälja totalt 1080 stycken i jämn takt under det första året.

Produktens SJÄLVKOSTNAD har beräknats på följande sätt

Direkt material 3000 kronor

Direkt lön 3000 kronor

** Fördelade tillverkningsomkostnader är   'Din siffra a' x 1000 kronor,   varav avskrivningar är 10 %

** Fördelade affärsomkostnader  är   'Din siffra b' x  1000 kronor,  varav avskrivningar är 10%

TIDER, det underlättar att räkna tid i dagar

Råmaterial köps in i stora partier tolv, 12, gånger per år

** Leverantören lämnar 'Din siffra a' dagar kredit

** Tillverkningen tar 'Din siffra b' dagar

Varorna beräknas ligga i genomsnitt två månader, räkna som 60 dagar, i lager innan de skickas till kund.

** Företagets kunder får 'Din siffra b' dagars kredit

FÖR TYDLIGHET

Utbetalningar för affärsomkostnader antas vara jämnt fördelade under hela genomloppstiden, hela förädlingscykeln

Du får göra avrundningar till heltal. Du behöver ej räkna med decimaler.

Du får göra egna antaganden om Du anser att någon data saknas, men skriv tydligt vilket antagande Du gör.

a/

Redovisa en enkel grafisk skiss med en kalkyl för genomsnittlig kapitalbindning som visar 

Material

Direkt lön + TO

AFFO

Genomsnittlig kapitalbindning per enhet

Total kapitalbidning rörelsekapital för produktens direkta kostnader och omkostnader.

b/

Redovisa en enkel grafisk skiss med en kalkyl med kapitalorienterad indelning  och kapitalbindning i rörelsekapital för repektive kapitalslag

RVL, lager råvaror

PIA, produkter i arbete

FVL, lager av färdigvaror

KF, kundfordringar

LS, leverantörsskulder

 

 

motsvarande KS4 kalkyl 2

Ett företag har följande grunddata

Nettoomsättning                  9.000.000 kr

Kostnad sålda varor                3.000.000 kr

** Försäljningskostnader             1.000.000 kr  varav avskrivningar är  'Din siffra a x 1.000 kronor

** Administrationskostnader      1.000.000 kr  varav avskrivningar är 'Din siffra a' x 1000 kronor

** FoU kostnader                         1.000.000 kr  varav avskrivningar är 'Din siffra' a x 1000 kronor

** Jämförelsestörande poster     'Din siffra a' x 10.000 kr   är realisationsförlust

 

Rörelsekapital har följande ingående balans, IB, och utgående balans, UB

Kortfristiga rörelsefordringar IB 250.000 kr och UB 320.000 kr

Materialförråd  IB 210.000 kr och UB 130.000 kr

Produkter i arbete IB 300.000 kr och UB 250.000 kr

Färdigvarulager IB 300.000 kr och UB 350.000 kr

** Kortfristiga rörelseskulder IB 260.000 kr och UB 'Din siffra b' x 10.000 kr

 

a/

Redovisa en kalkyl för Kassaflöde från den löpande verksamheten 

b/

Ange två valfria poster med valfria belopp för Kassaflöde från Investeringsverksamheten

c/

Ange två valfria poster med valfria belopp för Kassaflöde från Finansieringsverksamheten

d/

Lägg ihop A med B och C till en summa för kassaflöde från de tre delarna

e/

Antag att likvida medel är 1.000.000 kr i början av perioden.

Vad är likvida medel i slutet av perioden ?

 

***********************  HÄR SLUTAR KALKYL UPPGIFTER I TEN Del A ****************************************

****************************************************************************************************

 

Inlämning

När du är klar - eller om tiden är på väg ta slut - 'Lämna in uppgift'

Det är viktigt att lämna inom skrivtid. Inlämning efter skrivtid rättas ej

 

Bekräftelse av hederskodex - när Du lämnar in bekräftar Du

* att Du har läst 'LÄS IGENOM - VIKTIGA ANVISNINGAR FÖR KS'

samt

* att det är Du själv som har skrivit inlämningen för KS utan otillåten hjälp

Om Du har tid skriv gärna av följande på sista sidan i inlämningen

'Jag försäkrar att jag har tagit del av och kommer att följa de regler som gäller för tentamen i kursen Jag kommer inte att använda några otillåtna hjälpmedel och jag kommer att lösa uppgifterna självständigt utan hjälp från någon annan.'

Skriv under med datum, namnteckning och namnförtydligande.

Scanna sidan med texten och ladda upp den via knappen "Skicka uppgift"

1629475200 08/20/2021 06:00pm
Inkludera en beskrivning
Ytterligare kommentarer:
Maxresultat för gradering till > poäng
Inkludera en bedömningstitel

Matris

Hitta matris
Inkludera en titel
Hitta en matris
Titel
Du har redan bedömt studenter med den här matrisen. Större ändringar kan påverka resultaten för deras uppgifter.
 
 
 
 
 
 
 
     
Det går inte att ändra en matris efter att du börjat använda den.  
Titel
Kriterier Bedömningar Poäng
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Poängsumma: 5 av 5