Projektkurs inom datateknik och nätverksteknik
VT21
Vem säger vad VemSägerVad.pdf Ladda ner VemSägerVad.pdf
Rapporter för opponering Opponering.zip Ladda ner Opponering.zip
Inför presentation så ska den delas in i sex olika områden där varje område ska ta ca 2 minuter vilket innebära att totalt 12 minuter presentation. Vem som kommer presentera vad i gruppen kommer ni inte veta förrän dagen för presentationen vilket innebär att alla måste kunna allt.
- Introduktion - Introducera er grupp och vilket spel ni har utvecklat, inklusive en video på max 2 minuter som presenter och demonstrerar ert spel.
- Kodstruktur - Förklara den övergrippande strukturen på ert spelet.
- ATD - Gå igenom vilka ATD ni skapat, varför och vilka funktioner som är kopplade till dessa.
- Nätverk - Förklara hur ni kommunicerar och vilket data ni skickar.
- Någon unik kodlösning - Under projktet har ni säkert gjort någon "smart lösning" som ni tror att andra grupper skulle vilja se.
- Avslutning - Sammanfatta och reflektera över projekmetodiken. Vad blev bra? Vad borde ni gjort annorlunda?
KursPM_VT21 Ladda ner KursPM_VT21
Länk till allt material i projektmetodik Links to an external site.
GrupperVersion2 Ladda ner GrupperVersion2
F1 - 23/3 - Kursintroduktion
LeanCanvas.pdf Ladda ner LeanCanvas.pdf
F2 - Introduktion till SDL -
Apple kod med make -KodExempel.zip Ladda ner KodExempel.zip
Windows kod i Visual Studio - ConsoleApplication1.zip Ladda ner ConsoleApplication1.zip
Demo
StoraProgramOchSDL_net.pdf Ladda ner StoraProgramOchSDL_net.pdf
SDL_net.zip Ladda ner SDL_net.zip
Bra SLD introduktion
F3 - Introduktion till att skriva stora program
F4 - Introduktion till SDL_net
SDL_net.zip Ladda ner SDL_net.zip
Videos från förgående år:
VT20
Listan över vem som ska säga vad : VemSagerVad.pdf Ladda ner VemSagerVad.pdf
Dagens Zoom länk: https://kth-se.zoom.us/j/68301616716 Links to an external site.
Inför den munliga redovisning på måndag den 25 maj
Vi börjar redan 13:00 då det vara vissa grupper som behövde gå på annan tenta. Har tappat vilka de va så kan bli ändringa i det planerade schemat som finns nedan. På måndag förmiddag kommer jag skicka ut ett mail men vem i gruppen som ska presentera vad.
13:00 Grupp 5
13:15 Grupp 9
13:30 Grupp 3
13:45 Grupp 4
14:00 Grupp 1
14:15 Grupp 6
14:30 Grupp 7
14:45 Grupp 8
15:00 Grupp 2
Angånde feedback på er rapport så finns nu alla rapporter tillgänliga och även vem som ska titta närmare på vilken i opponering.pdf. Utöver att titta igenom rapporten vill jag även att ni titta lite extra på gruppens redovisning också. Efter redovisning på måndag så skickar ni era eventuella kommenterar direkt till gruppen och en kopia lämnar ni in på Canvas. Sedan är det dags för slutinlämning av rapport och övrig dokumentation den 27 Maj.
Rapporter.zip Ladda ner Rapporter.zip
Opponering.pdf Ladda ner Opponering.pdf
Några exempel på flödesscheman som används i kursen: Flödesschema.pdf Ladda ner Flödesschema.pdf
En av det bättre rapporterna från förgående år: Rapport_Grupp_11.pdf Ladda ner Rapport_Grupp_11.pdf
Förslag på disposition för produktspecifikations rapporten:
- Omslagssida
- Titelblad
- Sammanfattning
- Förord
- Innehållsförteckning
- Inledning
- Produktbeskrivning - Vad är det för produkt ni har gjort
- Systemarkitektur (inklusive övervägande) - Förklarande text om hur systemet är byggt som det är. Hur har ni tänkt?
- Specifikation (egenskaperna) - Vad blev slutresultatet
- Slutsats (lärdomar/reflektioner från projektkursen)
- Referenser
- Appendix: Testfall
- Appendix: Driftshandbok
- Appendix: Incidenthandbok (vid behov)
- Appendix: Användarhandbok
- Appendix: Suporthandbok (vid behov)
Inför presentation så ska den delas in i sex olika områden där varje ska ta ca 2 minuter vilket innbära att totalt 12 minuter presentation. Vem som kommer presentera vad i gruppen kommer ni inte veta förrän dagen för presentationen vilket innebär att alla måste kunna allt.
- Introduktion - Introducera er grupp och vilket spel ni har utvecklat, inklusive video.
- Kodstruktur - Förklara den övergrippande struktureren på ert spelet.
- ATD - Gå igenom vilka ATD ni skapat, varför och vilka funktioner som är kopplade till dessa.
- Nätverk - Förklara hur ni kommunicerar och vilket data ni skickar.
- Någon unik kodlösning - Under projktet har ni säkert gjort någon "smart lösning" som ni tror att andra grupper skulle vilja se.
- Avslutning - Sammanfatta och reflektera över projekmetodiken. Vad blev bra? Vad borde ni gjort annorlunda?
KursPM
KursPM_HI1038_VT20.pdf Ladda ner KursPM_HI1038_VT20.pdf
Grupper
GrupperHI1038MedHandledarMail.pdf Ladda ner GrupperHI1038MedHandledarMail.pdf
Kursdeltagare_HI1038_VT2020.pdf Ladda ner Kursdeltagare_HI1038_VT2020.pdf
Är ni inte med på listan men ny tycker ni borde vara det ta kontakt med mig.
Teorimaterial för agilt projektarbetat är tillgänligt under:
Länk till teorimaterial för projekarbetet
Sir Isaac Newton did his best work while working from home during a pandemic. - The Washington Post.pdf Ladda ner Sir Isaac Newton did his best work while working from home during a pandemic. - The Washington Post.pdf
F2: SDL
Föreläsningen den 24:e kommer behandla SDL och SDL_net att vara via Zoom https://kth-se.zoom.us/j/107704910
Links to an external site. med start 10:15.
Bra att titta igenom de video jag har lagt ut om kommer lägga ut innan.
KodExempel.zip Ladda ner KodExempel.zip
Att göra:
-
1. Skicka in en ”Cocktail Line” om vad det är det ni som grupp kommer göra. Vem som är er scrum master och vad er grupp heter på social. Deadline 27 Mars
-
2. Kontakta er handledare för att komma överens om hur ni ska genomföra era scrum presentationer ert under kurser (Zoom, Facetime, Skype, …). Lägg även till er handledare till er social grupp. Deadline 27 Mar
-
3. Få HelloWorld inklusive GitHub att fungera för alla gruppmedlemmar. Deadline 27 Mars
-
4. Ladda upp er ”ambitionsnivå” , Lean Canvas och arbetsschema och länk till ert projekt i versionone. Deadline 1 April
-
5. Parallellt med allt detta är det dags att börja hacka kod. Bra början är att funderar på allt ni måste lära er och skriva små program där ni testar olika delar som ladda upp bilder, animering, kollisions detektion, ljud, event hantering , nätverk mm…
SDL för minGW installation
Link
Links to an external site.
F3: Stora program
Zoom aktiviten för fredagens föreläsning https://kth-se.zoom.us/j/106852587 Links to an external site.
Ett tips är att läsa kapitel 19 - Program Design i kursboken "C Programming: A Modern Approch" av King. De kapitlet täcker både hur ni ska tänkta moduler och hur man kan använda ADT.
Organisera kod, make.pdf Ladda ner Organisera kod, make.pdf
Att kommentera kod.pdf Ladda ner Att kommentera kod.pdf
StoraProgram.pdf Ladda ner StoraProgram.pdf
AttvaljaTesdata.pdf Ladda ner AttvaljaTesdata.pdf
Kvalitet.pdf Ladda ner Kvalitet.pdf
F4: SDL_net
https://kth-se.zoom.us/j/866039853 (Links to an external site.)
SDL_net.zip Ladda ner SDL_net.zip
Länk till hur man kan använda SDL_ttf Links to an external site.
Såg att Boken "SDL Game Development" finns tillgänglig för nerladdning på KTH biblioteket
lib.kth.se->Sökvertyg->E-böcker
Video från tidigare år projekt:
Hej!
Nu har jag pratat med Gunilla Nauclér hon kommer att hålla sin föreläsning om presentations teknik i början av Maj så kommer att återkomma med mer detaljer senare. Det innebär att det nu inte finns några fler inplanerade föreläsningar. Tänkte ha en Zoom möte nu på fredag från 10-12 där ni kan droppa in om ni har frågor eller vill ha feedback på det ni håller på med. https://kth-se.zoom.us/j/944148722 Links to an external site.
Kommer också framöver lägga in någon Zoom möte i veckan utöver den kommunikation jag redan har via mail.
mvh Jonas
Vecka 14’s att göra
- Få ihop en skelet-kod som finns tillgänligt via github.
- Alla i gruppen ska kunna hämta, köra, ändra och posta till github.
- Skelet-koden bör åtminstone ha följande punkter
- SDL grafik (både spirits och tiles)
- Animeringar
- Hantering av tangentbors inmatning
- En flödesschema eller likande för hur de olika komponenterna/ATD och hur det ska kommunicera med varandra.
- En backlog på VersionOne och en påbörjad första sprint.
- Läst igenom Anders bok
- Finns säkert någon mer som jag har glömt.
Tidigare års kursmaterial:
Inför slutredovisningen
Era slutrapporter för projektet ska in den 23 maj. Därefter kommer ni som grupp få opponerar på två andra grupper. Detta innebära att ni ska ge feedback på rapporten och ställa någon intressant fråga under presentation den 28 maj.
Under presentation den 28 maj har ni 10 minuter på er för presentation och ytterligare 5 minuter för frågor och byte till nästa grupp.
KursPM KursPM_HI1038_VT19.pdf Ladda ner KursPM_HI1038_VT19.pdf
Notera att även om du inte är behörig att läsa projektdelen i denna kurs (PRO1, 6 hp) får du läsa det första momentet, RED1 på 3 hp. Momentet RED1 behandlar internetteknik.
VT19
F1_Intro.pdf Ladda ner F1_Intro.pdf
F2_SDL.pdf Ladda ner F2_SDL.pdf koden SDL.zip Ladda ner SDL.zip
F3 : ADT.pdf Ladda ner ADT.pdf SDLnet.pdf Ladda ner SDLnet.pdf SDLNet.zip Ladda ner SDLNet.zip
Momentet projektmetodik (RED1, 3hp) i kursen
I kursen ingår en del om projektmetodik. Grundstommen i detta material består av 2 föreläsningar samt en kompendium om agilt projektarbeta.
Även om nivån inte är så djup, då det är en grundkurs, är det ett ganska lästungt material. Eftersom det är ett stort material kommer det krävas att du läser kontinuerligt.
ProjektBok.pdf Ladda ner ProjektBok.pdf
SCRUMF1A.pdf Ladda ner SCRUMF1A.pdf
SCRUMF2A.pdf Ladda ner SCRUMF2A.pdf
Momentet projektarbete (PRO1, 6hp) i kursen
Gruppindelningen
gruppindelning för projektet är klart finns i GrupperV3.png
Ladda ner GrupperV3.png
Grupp 1-5 och 11 har Jonas Wåhslén som handledare och
Grupp 6-10 har Reine Bergström som handledare.
Inför projektet rekommenderar jag att ni läser kapitel 15 "Writing Large Programs" och kapitel 19 "Program Design" i C Programming - A modern Approach som ni hade som kursbok i kursen Programmering, grundkurs (HI1024).
Första deadline 25 mars: Då ska varje grupp ha skapat en social sida med namnet V19HI1038_Gruppnamn. Där alla gruppmedlemmar, Reine och Jonas ska finnas med. Ni ska också skriva några meningar där ni beskriver er vision (vad ni tänker/vill göra) i projektet.
Andra deadline är 1 april: På social under styrande dokument lämna inne Affärsplan i form av en NABC. Under Team Specifikation av arbetsdagar skickas även det till handledare.
Tredje deadline är 12 april: Då ska varje grupp lämna in sin . Lägg dessutom up eller länka till den på er social sida.
Bra guid till nätverksprogrammering finner ni på https://beej.us/guide/ (Links to an external site.) (Links to an external site.)
Enkelt exempel på kryptering: https://en.wikipedia.org/wiki/Tiny_Encryption_Algorithm (Links to an external site.) (Links to an external site.)
Deadline för rapporten är den 23 maj
Förslag på disposition för produktspecifikations rapporten:
- Omslagssida
- Titelblad
- Sammanfattning
- Förord
- Innehållsförteckning
- Inledning
- Produktbeskrivning - Vad är det för produkt ni har gjort
- Systemarkitektur (inklusive övervägande) - Förklarande text om hur systemet är byggt som det är. Hur har ni tänkt?
- Specifikation (egenskaperna) - Vad blev slutresultatet
- Slutsats (lärdomar/reflektioner från projektkursen)
- Referenser
- Appendix: Testfall
- Appendix: Driftshandbok
- Appendix: Incidenthandbok (vid behov)
- Appendix: Användarhandbok
- Appendix: Suporthandbok (vid behov)
Jag har svårt att se att ni ska behöva mer en 15 sidor för att skriva rapporten, exklusive Appendix.
Betygskriterier för projektdelen
Angående betygsättning så sker det enligt följande fem kriterier, baserade på kursmålen för kursen:
Utifrån examensmålen: Visat ett ingenjörsmässiga arbetsmetoder, bra projektledning och tidplan
1. Genomförande av projektet
Utifrån examensmålen: Skapa en prototyp och utveckla nätverksbaserad mjukvara där ni tillämpar kunskaper inom teknikområdet och använda lämpliga metoder och modeller samt kritiskt analysera resultat och alternativa metoder. Beskriva prototypen eller lösningen i form av en rapport
2. Omfattning av prototypen
3. Kvalitet av prototypen
4. Dokumentation av prototypen
5. Avlämning (Rapporten, opponering, muntlig redovisning och video)
Dessa fem olika kriterier betygsätt med G alternativt VG där 5 VG ger ett A och 4 VG ett B osv. Alla moment måste vara godkända för att bli godkänd på kursen.
VT-18
F1: F1-Introduction.pdf Ladda ner F1-Introduction.pdf
F2: SDL .pdf Ladda ner SDL .pdf F4.zip Ladda ner F4.zip
F3 : ADT.pdf Ladda ner ADT.pdf SDLnet.pdf Ladda ner SDLnet.pdf SDLNet.zip Ladda ner SDLNet.zip
F4:
Varför SDL:
Nedan är en video med Ryan Gordon som förklarar vad SDL är för något och när det kan vara bra att ha: https://www.youtube.com/watch?v=MeMPCSqQ-34 (Links to an external site.) (Links to an external site.)
Föreläsningen om SDL SDL.pdf Ladda ner SDL.pdf och kod kod.zip Ladda ner kod.zip
F4.c Ladda ner F4.c SPACEMAN.PNG Ladda ner SPACEMAN.PNG
Såg att Boken "SDL Game Development" finns tillgänglig för nerladdning på KTH biblioteket
lib.kth.se->Sökvertyg->E-böcker
SDL
http://stephenmeier.net (Links to an external site.) innehåller en bra tutorial av SDL där han använder sig av ren C inte C++
SDL tutorial som alla bör följa
The Basic structure of SDL 2.0 i C (Links to an external site.)
The game window (Links to an external site.)
Almighty spritesheet (Links to an external site.)
Metasprites (Links to an external site.)
SDL Networking 1 (Links to an external site.)
SDL Networking 2 (Links to an external site.)
SDL Networking 3 (Links to an external site.)
Windows GitHub Desktop guide: ladda ned
En guide för dem som vill använda GitHub Windows Desktop.
Bra guid till nätverksprogrammering finner ni på https://beej.us/guide/ (Links to an external site.)
Enkelt exempel på kryptering: https://en.wikipedia.org/wiki/Tiny_Encryption_Algorithm (Links to an external site.)
Tidigare års föreläsningar och resurser:
Reines föreläsningar om versionshantering, kvalité, testing och organisation av kod.
Versionshantering.pdf Ladda ner Versionshantering.pdf
KvalitetoTest.pdf Ladda ner KvalitetoTest.pdf
Organiserakod.pdf
Ladda ner Organiserakod.pdf
Johnny Panrikes kodexempel i SDL 1:
Grafiska_IP_applikationer.zip
Ladda ner Grafiska_IP_applikationer.zip