• kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
  • kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
Logga in
DD1390/91 prosam 20/21
Uppsats period 2 2020/2021: Plugga och jobba utomlands
Hoppa över till innehåll
Översikt
  • Logga in
  • Översikt
  • Kalender
  • Inkorg
  • Historik
  • Hjälp
Stäng
  • Min översikt
  • DD1390/91 prosam 20/21
  • Uppgifter
  • Uppsats period 2 2020/2021: Plugga och jobba utomlands
  • Startsida
  • Kursöversikt
  • Uppgifter
  • Course Evaluation

Uppsats period 2 2020/2021: Plugga och jobba utomlands

  • Inlämningsdatum Inget inlämningsdatum
  • Poäng 2

Skriftlig reflektion

I målen för civilingenjörsprogrammet i datateknik ingår "ha förutsättningar för framgångsrikt arbete i internationella och mångdisciplinära projektgrupper". Ett effektivt och vanligt sätt att träna på detta är att åka på utbytesstudier till ett universitet i ett annat land. D-programmet är också förberedande för arbete både i Sverige och i andra länder.  Detta seminarium handlar om att plugga och jobba utomlands. 

Innan du börjar på den skriftliga reflektionen ska du göra förberedelserna nedan.

Förberedelser

  • Läs igenom förstasidan i KTH:s information om utbytesstudier. Läs specifikt om certifikatet för global kompetens.

  • Läs om möjligheten att få en språkprofil Download språkprofil
    på D-programmet.
  • Varje utbytesstudent ska skriva en reseberättelse efter sin resa. Läs minst tre av följande fyra reseberättelser: 

    Melbourne Download Melbourne

    , München Download München
    , Zheijang Download Zheijang
    , Washington Download Washington
    .

  • Läs följande information och statistik om utbytesstudier på D:

    Den som vill åka på utbytesstudier under 2021/2022 ska ansöka senast 15 december 2020. Då får den som går i årskurs 2 ha maximalt två oavslutade kurser och den som går i årskurs 3 eller 4 ha maximalt tre oavslutade kurser. Urval görs efter viktat medelbetyg i avslutade kurser. Typiskt betygsmedel för att resa till Australien eller USA är mitt emellan A och B, för Hongkong, Taiwan och Korea omkring B, för Sydamerika och Kanada mellan B och C.

    Ungefär en tredjedel av D-teknologerna genomför utbytesstudier någon gång under sin utbildning. Vanligaste terminerna att resa ut är andra terminen i årskurs 4 och första terminen i årskurs 5. Vissa studenter gör sitt masterexjobb utomlands.

    För att ansöka om utbytesstudier eller få mer information kan du kontakta Erik Rosenberg via funktionsadressen exchange.out@eecs.kth.se.

Reflektionsuppgifter för årskurs 1 (prosam20)

Skriv en reflekterande text på 500-1000 ord (ungefär en sida) som besvarar följande frågor:

  • Reseberättelserna ger många anledningar att åka på utbytesstudier. Vilka av dessa skulle du själv värdesätta högst (om du själv skulle resa)? Kommer du på några ytterligare anledningar? Kan utbytesstudier till exempel vara en merit när man söker jobb? Reflektera!
  • Varför fokuserar reseberättelserna så lite på själva studierna? Reflektera över detta!
  • Hur intresserad är du av att själv åka på utbytesstudier? I så fall när? Är du intresserad av att också ta certifikatet för global kompetens?
  • Tror du att du kommer att arbeta utomlands under någon del av ditt yrkesverksamma liv? I så fall när? Och hur länge eller ofta?
  • I första reflektionsseminariet valde du att pröva någon studieteknik/studievana. Hur har det fungerat och vad tror du att det gett för resultat? Reflektera över kurserna och din studieteknik! 

Reflektionsuppgifter för årskurs 2 och 3

Skriv, baserat på förberedelserna ovan, en uppsats på 600-1200 ord och reflektera kring nedanstående frågor. Tänk på att reflektionen i vissa delar ska nå upp till nivå 3-4 (beskrivning av reflektionsnivåer) för att full poäng ska kunna ges.

  • Reflektera över reseberättelserna, värdet av utbytesstudier (för utbytesstudenten själv och andra), ditt eget intresse för utbytesstudier och arbete utomlands. Du kan finna inspiration i frågorna för årskurs 1 ovan.

  • Reflektera över hur du studerat i kurserna i period 1 och 2 och hur du har förändrat din studieteknik vid studier på distans.

  • Om du går i årskurs 3 och har deltagit i eller tänker delta i det frivilliga studiebesöket (som ger en skötsamhetspoäng) ska du beskriva vilket företag du besöker. Om du redan har haft studiebesöket berättar du kort vad du fick ut av det. Om du inte varit på det ännu skriver du istället vilka förväntningar du har på det och en fråga som du vill få svar på under studiebesöket.

Format och inlämning

På första raden ska du skriva ditt namn, ditt gruppnummer och din kursomgång (prosam20, prosam19, prosam18 etc). Om du inte minns ditt gruppnummer hittar du det under "Omdömen" i menyn till vänster.

I målen för civilingenjörsprogrammet i datateknik ingår "färdigheter i muntlig och skriftlig framställning, samt argumentation på svenska och engelska". Färdigheter i muntlig och skriftlig framställning och argumentation på engelska tränas och examineras i masterprogramkurserna, inte minst i den programsammanhållande kursen på masterprogrammet och masterexjobbet. Färdigheter i muntlig och skriftlig framställning och argumentation på svenska tränas och examineras i kurser på grundnivå, särskilt i Ingenjörsmässigt skrivande och prosamkursen. Den skriftliga reflektionen måste därför skrivas på svenska. Om du särskilt önskar återkoppling på språket från mentorn och kamraterna ska du skriva det först i din text.

Dokumentet ska vara sparat i PDF. Se instruktionerna för uppsatsen i period 1 om du är osäker på hur du skapar PDF-dokument.

Kontrollera en extra gång att du är nöjd med din text innan du skickar in den i Peergrade, för du kan inte ändra eller byta ut en inskickad text i Peergrade.

Klicka på knappen längst ner på denna sida för att komma till Peergrade (se till att vara inloggad med din KTH-inloggning först!). Alternativt klickar du på länken Peergrade i menyn till vänster. Om du har problem att komma in i Peergrade, läs instruktionerna för uppsatsen i period 1. Välj sedan uppgiften till detta seminarium.

När du laddar upp inlämningen i Peergrade ska du ange ditt gruppnummer i prosam som kategori. Det gör att din inlämning bara kan läsas av medlemmar i din grupp. Inlämningen ska göras senast klockan 19:00 den 6 november. Du kan kommentera tidigt gjorda inlämningar direkt från och med att du själv lämnat in. Du ska läsa och kommentera sex stycken inlämningar skrivna av andra i gruppen senast den 10 november klockan 19:00. Du får se och kommentera en inlämning i taget.

Du ska dessutom kommentera minst en kommentar som du fått på ditt reflektionsdokument senast 11 november klockan 19:00.

Poäng i Canvas för denna uppgift

Poängen rapporteras av din mentor. En poäng som är minst -2 anger att den skriftliga reflektionen är godkänd. Kriterier för uppsatspoängen:

  • 2 (VG): Texten är inlämnad i tid på rätt plats och uppfyller alla krav på reflektionen, till exempel att alla reflektionsfrågor behandlas tillräckligt djupt, att den typografiska strukturen stämmer med den innehållsliga strukturen, att texten har rätt längd, att texten är möjlig att kommentera för övriga gruppmedlemmar etc. Dessutom ska du ha kommenterat andras reflektioner och kommentarer enligt anvisningarna för uppgiften.
  • 1 (G): Texten och kommentarerna är inlämnade i tid, eller högst en timme för sent, och uppfyller nästan alla krav.
  • 0: Texten och kommentarerna är inlämnade senast en vecka efter seminariet och uppfyller nästan alla krav.
  • -2: Texten är inlämnad senare än en vecka efter seminariet och uppfyller nästan alla krav. Kommentarer behöver inte ha lämnats.
  • -100 (U): inlämningen är underkänd och måste göras om.

Ny förenklad samlad hantering av försenade prosaminlämningar och ersättningsuppgifter för närvaro 

Till och med en vecka efter seminariet kan du lämna in en försenad skriftlig reflektion (i Peergrade) och ersättningsuppgift för missad närvaro (i mejl till mentorn). Sådana försenade uppgifter rapporteras som 0 poäng när dom godkänns av mentorn.

Skriftliga reflektioner och ersättningsuppgifter som är senare än så hanteras en gång om året, i samband med labbveckan i juni. Under labbveckan finns en lärare tillgänglig som tar emot och bedömer sena skriftliga reflektioner och ersättningsuppgifter. Den som behöver skriva ersättningsuppgift för missad närvaro från ett tidigare läsår får reflektioner att läsa och skriva om av läraren vid labbveckan. Försenade uppgifter rapporteras som -2 poäng när dom godkänns av läraren vid labbveckan.

Seminariet

Instruktioner om reflektionsseminariet finns på en egen uppgiftssida.

Etikmomentet för årskurs 1

I december genomförs etikmomentet i prosam för årskurs 1 (samt för den i högre årskurs som inte gjort det tidigare och går DD1348). Det består av två föreläsningar, en gruppövning och en inlämningsuppgift. Etikmomentet ges av filosofienheten på KTH. Närmare information finns i etikmodulen i Canvas.

Knapp för att komma till Peergrade ska finnas härunder

 

0
Inkludera en beskrivning
Ytterligare kommentarer:
Maxresultat för gradering till > poäng
Inkludera en bedömningstitel

Matris

Hitta matris
Inkludera en titel
Hitta en matris
Titel
Du har redan bedömt studenter med den här matrisen. Större ändringar kan påverka resultaten för deras uppgifter.
 
 
 
 
 
 
 
     
Det går inte att ändra en matris efter att du börjat använda den.  
Titel
Kriterier Bedömningar Poäng
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Poängsumma: 5 av 5