• kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
  • kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
Logga in
DD1390/91 prosam 20/21
Uppsats period 1 2020/2021 för årskurs 2-3: Masterprogram
Hoppa över till innehåll
Översikt
  • Logga in
  • Översikt
  • Kalender
  • Inkorg
  • Historik
  • Hjälp
Stäng
  • Min översikt
  • DD1390/91 prosam 20/21
  • Uppgifter
  • Uppsats period 1 2020/2021 för årskurs 2-3: Masterprogram
  • Startsida
  • Kursöversikt
  • Uppgifter
  • Course Evaluation

Uppsats period 1 2020/2021 för årskurs 2-3: Masterprogram

  • Inlämningsdatum Inget inlämningsdatum
  • Poäng 2

Skriftlig reflektion

Seminarietemat om masterprogram kommer både i årskurs 2 och i årskurs 3. För årskurs 2 blir det en första insikt i vad masterprogrammet innebär, medan det för årskurs 3 är mer aktuellt att ta ställning till vilket masterprogram man ska gå. För att samma person inte ska behöva skriva reflektioner om masterprogram två gånger under kursen så är det olika uppgifter för årskurs 2 och årskurs 3. Årskurs 3 ska skriva om masterprogram, medan årskurs 2 får öva sig i att reflektera på olika nivåer.

Innan du börjar på den skriftliga reflektionen ska du göra förberedelserna nedan.

Förberedelser

  • Gruppnummer
    Du är med i samma grupp som du tillhörde tidigare i prosam. Om du är ny i kursen (dvs tillhör kursomgången prosam19s) kommer du att tilldelas ett gruppnummer mellan 1 och 39 senast 31 augusti. Gruppnumret syns då under "omdömen" i detta kursrum i Canvas. Canvas kommer att påstå att det är ett poängtal av 0, för Canvas kan inte förstå att ett tal kan vara något annat än poäng, men det är i själva verket ditt gruppnummer.
  • Nytt i prosamkursen
    Om du inte gick prosam förra året så ska du läsa hela kurs-PM. Annars räcker det att du läser om vad som är nytt i prosam hösten 2020.
  • Europeisk definition av master
    Bolognaprocessen, som inleddes runt millennieskiftet, är en europeisk överenskommelse om hur universitetsstudier ska läggas upp, baserat på tre nivåer. Den andra nivån i Bolognasystemet som heter avancerad nivå på svenska heter second cycle på engelska. Det är den som utgörs av masterprogrammet. Läs därför stycket second cycle qualification (Master) på sida 2 i det som brukar kallas Dublin descriptors, efter den stad där överenskommelsen gjordes.

  • Svensk definition av master
    Läs examenskraven för masterexamen i högskoleförordningens examensordning  (sök efter frasen För masterexamen skall studenten för att hitta rätt del av lagtexten).
    Både civilingenjörsexamen och masterexamen är på avancerad nivå. Civilingenjörsexamen heter på engelska Degree of Master of Science in Engineering och masterexamen heter Degree of Master. Båda är alltså masterexamina på engelska.

  • Masterprogram valbara för datateknik på KTH
    KTH har valt att låta sista två åren i civilingenjörsprogrammen utgöras av ett masterprogram. Man väljer masterprogram i maj i årskurs 3. Varje civilingenjörsprogram har en uppsättning kopplade masterprogram med platsgaranti för studenterna på civilingenjörsprogrammet. Den som går ett kopplat masterprogram kan när studierna är klara få både civilingenjörsexamen och masterexamen. Läs valinformationen för masterprogrammen som datateknikstudenter kan välja. Informationen stämde inför valet som gjordes i våras (15 maj 2020). Mindre ändringar kan göras till kommande år. Läs om alla masterprogram som du tror kan vara intressanta.

  • Fördjupande spår på datalogimastern
    Majoriteten av studenterna väljer att gå datalogimasterprogrammet, där man på vårterminen första året börjar ett av åtta fördjupningsspår. Läs beskrivningen av datalogimasterprogrammets spår Download beskrivningen av datalogimasterprogrammets spårFörhandsgranska dokumentet och titta på dom illustrativa spårdiagrammen. 

  • Tidigare val
    Kolla på utfallet av mastervalen och spårvalet på datalogimastern senaste åren.

  • Mer information
    KTH anordnar en årlig mastermässa. Årets mässa är 2 november 2020 kl 17-19 och kommer att vara digital. Då kan du få prata med representanter från alla masterprogram på KTH. Mer information om mässan kommer att läggas upp här. Från och med 2021 kommer mastermässan att flyttas till vårterminen.
    I april 2021 kommer det inom prosamkursen att ges ett presentationspass där programansvariga för alla masterprogram som är kopplade till datateknikprogrammet presenterar sitt program. Informationspasset är öppet både för årskurs 2 och 3. I månadsskiftet april/maj får alla som går i årskurs 3 ett individuellt kvartssamtal med sin mentor inför mastervalet. Mastervalet görs i årskurs 3, senast den 15 maj.  

  • Läs skolans hederskodex och gör hederkodexquizzet
    EECS-skolan har som du troligen redan vet en hederskodex. Alla studenter på EECS-program ska i början av varje läsår läsa hederskodexen och göra ett quiz som bekräftar att man gjort det. Länk till quizzet. Gör om quizzet tills du får alla rätt (15 poäng).

Reflektionsuppgifter för årskurs 2 (prosam19 och prosam19s)

Från och med årskurs 2 ska du komma upp till reflektionsnivå 3 och 4 i dina reflektionsdokument för att få VG. Läs noga igenom kursens beskrivning av reflektionsnivåer. Skriv, baserat på källorna i förberedelserna eller andra källor som du anger, en uppsats på 300-1200 ord där du i tur och ordning reflekterar på nivå 1, 2, 3 och 4. Du kan reflektera över vad som helst som har med universitetsstudier att göra (från detaljer som vilka kurser du läser just nu till övergripande frågor som varför samhället har inrättat universitet). Vad du väljer att skriva om är inte viktigt, det viktiga är att du övar på att reflektera på alla reflektionsnivåer från 1 till 4. Ange tydligt vilket stycke som reflekterar på vilken nivå.

Reflektionsuppgifter för årskurs 3 (prosam18 och prosam18s)

Skriv, baserat på förberedelserna, en uppsats på 600-1200 ord och reflektera kring nedanstående frågor. Tänk  på att reflektionen i vissa delar ska nå upp till nivå 3-4 (beskrivning av reflektionsnivåer) för att full poäng ska kunna ges.

  • Reflektera över masterutbildning och masterstudier (såsom KTH:s utbud av masterprogram, dina egna planer, skillnader mot studier på grundnivå, värdet för individen och samhället, möjligheter till mobilitet och internationalisering etc.)

  • Reflektera över vilken relevans kurserna som du läser nu i höst kan ha för det du planerar att studera på masterprogrammet och/eller den yrkesbana du ser framför dig. 

Format och inlämning

På första raden ska du skriva ditt namn, ditt gruppnummer och din kursomgång (prosam19, prosam18 etc). 

Om du inte minns ditt gruppnummer hittar du det under "Omdömen" i menyn till vänster.

Dokumentet ska vara sparat i PDF. Skriv dokumentet i godtycklig ordbehandlare och spara det som PDF. Om du gör dokumentet i Gedit kan du skriva ut det på PDF genom att välja "print to file" i Print-menyn. I MS Word kan man ofta skriva ut på en "PDF-skrivare" alternativt spara som PDF. I OpenOffice och LibreOffice kan man exportera till PDF (sätt om möjligt pappersformatet till A4). I LaTeX kan man använda kommandot pdflatex.

Kontrollera en extra gång att du är nöjd med din text innan du skickar in den i Peergrade, för du kan inte ändra eller byta ut en inskickad text i Peergrade.

Klicka på knappen längst ner på denna sida för att komma till Peergrade (se till att vara inloggad med din KTH-inloggning först!). Alternativt klickar du på länken Peergrade i menyn till vänster. Om du har problem och använder Safari ska du testa en annan webbläsare, till exempel Chrome. Om du är inloggad på KTH och inte använder Safari och du ändå kommer till Peergrades egen inloggningssida så är det något som inte fungerar. Ta en skärmbild och mejla Viggo (viggo@kth.se). Välj sedan uppgiften till detta seminarium.

När du laddar upp inlämningen i Peergrade ska du ange kategori baserat på ditt gruppnummer i prosam. Det gör att din inlämning bara kan läsas av medlemmar i din grupp. Just vid detta seminarium träffas prosamgrupperna tre och tre, så kategorierna heter 1-3, 4-6, 7-9, ..., 34-36, 37-39. Inlämningen ska göras senast klockan 19:00 den 2 september. Du kan kommentera tidigt gjorda inlämningar direkt från och med att du själv lämnat in. Du ska läsa och kommentera sex stycken inlämningar skrivna av andra i gruppen senast den 4 september klockan 19:00. Du får se och kommentera en inlämning i taget.

Du ska dessutom kommentera minst en kommentar som du fått på ditt reflektionsdokument senast 7 september klockan 19:00.

Poäng i Canvas för denna uppgift

Poängen rapporteras av din mentor. En poäng som är minst -2 anger att den skriftliga reflektionen är godkänd. Kriterier för uppsatspoängen:

  • 2 (VG): Texten är inlämnad i tid på rätt plats och uppfyller alla krav på reflektionen, till exempel att alla reflektionsfrågor behandlas tillräckligt djupt, att den typografiska strukturen stämmer med den innehållsliga strukturen, att texten har rätt längd, att texten är möjlig att kommentera för övriga gruppmedlemmar etc. Dessutom ska du ha kommenterat andras reflektioner och kommentarer enligt anvisningarna för uppgiften.
  • 1 (G): Texten och kommentarerna är inlämnade i tid, eller högst en timme för sent, och uppfyller nästan alla krav.
  • 0: Texten och kommentarerna är inlämnade senast en vecka efter seminariet och uppfyller nästan alla krav.
  • -2: Texten är inlämnad senare än en vecka efter seminariet och uppfyller nästan alla krav. Kommentarer behöver inte ha lämnats.
  • -100 (U): inlämningen är underkänd och måste göras om.

Seminariet

Instruktioner om reflektionsseminariet finns på en egen sida.

Knapp för att komma till Peergrade ska finnas härunder


 

0
Inkludera en beskrivning
Ytterligare kommentarer:
Maxresultat för gradering till > poäng
Inkludera en bedömningstitel

Matris

Hitta matris
Inkludera en titel
Hitta en matris
Titel
Du har redan bedömt studenter med den här matrisen. Större ändringar kan påverka resultaten för deras uppgifter.
 
 
 
 
 
 
 
     
Det går inte att ändra en matris efter att du börjat använda den.  
Titel
Kriterier Bedömningar Poäng
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Poängsumma: 5 av 5